Edit: correctie over wat ik eerder stelde: veel materiaal weghalen is juist bij deze AMD generatie cpu's wél nuttig omdat de IHS inderdaad te dik is en dit nadelig is voor de temperaturen.
Let dus wel op je heatsink mounting pressure.
Mijn ervaring is dat het vlakken van een IHS en het contactvlak van de heatsink meer oplevert dan van beide oppervlakken een spiegeltje maken.
Zorg gewoon dat je van beide oppervlakte de coating helemaal afhaalt, dus "naakt" koper en dat de boel vlak is.
Met een heatsink die direct contact heatpipes heeft moet je wel uitkijken hiermee; ik zou het dan niet doen/een andere heatsink kopen.
Meer eraf halen dan tot uniform koper overal is onzin en dan zit je weer met de mounting (pressure) hoogte van je heatsink/waterblok...
Wanneer alles naakt koper is en wanneer je op de goede manier werkt weet je dus dat je op dat moment het oppervlakte helemaal vlak hebt.
Vaak is dat (de vlakte) dramatisch slecht bij IHS oppervlakten en ik heb ook wel eens gelezen dat het (hol oppervlak) express gedaan wordt omdat heatsinks bol zijn... dan heft het elkaar op zegmaar.
Hou maar eens een vlak liniaal op een willekeurige IHS.
Met een vlakslijpmachine is beide oppervlakten vlak maken vrij mooi en snel te realiseren.
Als je het met vloeistof(koeling) kan slijpen krijg je ook gewoon een redelijk mooi/glad oppervlak (let wel op met vloeistof en de cpu... kleine opening wellicht met gum o.i.d. afdichten

)
Of idd enkel de losse IHS vlakken na een delid.
En uiteraard hierna de bramen rondom de IHS verwijderen.
Let dus ook op met (handmatig) lappen dat je alles inderdaad vlak maakt en niet de IHS bol aan lappen bent.
Kortom: (mijn mening) lappen is overrated en vlakken van IHS+heatsink levert het meeste op.
Ik heb zelf d.m.v. de vlakslijpmachine zo'n 3-5 graden verbetering gezien op een 3770k (die daarvoor ook al delid was en liquid metal had gehad) zonder ook maar iets te lappen.
Dit heb ik zonder vloeistof(koeling) met een diamantschijf gevlakt...
Niet te hard vastklemmen en eventueel iets ervoor fixeren zodat de cpu niet gelanceerd wordt
[
Voor 55% gewijzigd door
HugoBoss1985 op 04-04-2023 09:17
]