Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:17
Ik heb het idee om een AMD 7700x te kopen en deze te lappen. Dit om de IHS dunner te maken voor een betere warmte overdracht. Na wat op internet rond gekeken te hebben wil ik 1.0mm ~ 1.2mm van de IHS af lappen. (Is dat nog lapping te noemen? lol)

Betreft koeler wil ik een 360mm AIO halen met alternative schroeven zodat het koelblok goed contact kan maken met de IHS

Ik vraag mij af of nog steeds de beste aanpak met een glasplaat is, schuurpapier er op tapen en dan telkens in schuurpapier korrel hoger te gaan. 320 -> 400 -> 600 -> 800 -> 1000. Om er 1.0mm (of meer) er vanaf te krijgen zal wel even duren ben ik bang.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:07
Wat denk je te bereiken met 1mm koper verwijderen? Geloof er niets van dat dat echt een verschil gaat maken. Je hebt zelfs kans dat het slechter word omdat de heatspreader minder effectief word in het verspreiden van de hitte.

Lappen werkt omdat dingen nooit 100% plat zijn, en je dat met lappen heel veel dichter bij 100% plat kan maken. Waardoor alles beter contact kan maken, en het dus beter gaat koelen. Het heeft er niets mee te maken dat je er hier en daar 0.1-0.2mm af haalt, het koelt beter omdat het platter word.

Als die millimeter zo veel zou schelen zou je heatspreader in de eerste plaats al een millimeter dunner zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
WEBGAMING schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:08:
Wat denk je te bereiken met 1mm koper verwijderen? Geloof er niets van dat dat echt een verschil gaat maken. Je hebt zelfs kans dat het slechter word omdat de heatspreader minder effectief word in het verspreiden van de hitte.

Lappen werkt omdat dingen nooit 100% plat zijn, en je dat met lappen heel veel dichter bij 100% plat kan maken. Waardoor alles beter contact kan maken, en het dus beter gaat koelen. Het heeft er niets mee te maken dat je er hier en daar 0.1-0.2mm af haalt, het koelt beter omdat het platter word.

Als die millimeter zo veel zou schelen zou je heatspreader in de eerste plaats al een millimeter dunner zijn.
Je hebt het mis, het scheelt echt veel in temperatuur bij de 7000 serie, wellicht even zelf opzoeken. :)
Ik zie dat thermal grizzly er ook een lapping tool voor heeft, eens kijken of ik daar aan kan komen. https://www.thermal-grizz...pping-tool-amd-ryzen-7000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Het lappen ja, niet een millimeter er vanaf. En het is Jaystwocents. Die vertelt wel meer onzin.

Vind het ook altijd heel bijzonder om te zien als er een bedrijf zo achter een youtuber aan loopt. Waarom test dat bedrijf het dan niet gewoon? Lijkt me wel iets waar Thermal Grizzly prima toe in staat is. (mag ik wel hopen als je koelpasta etc maakt)
Maar uiteindelijk proberen die natuurlijk ook gewoon producten te verkopen.

Goed thermisch testen is ook heel lastig. Keer naar Gamers Nexus kijken om te zien hoe veel moeite het kost om betrouwbare data te krijgen.

Dat er temperatuurverschil is na lappen geloof ik meteen. Die mm er af niet.

[ Voor 36% gewijzigd door WEBGAMING op 21-03-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
waarom niet de IHS er helemaal af en direct die gaan koelen?

verder eens met boven,
temperatuur verschil tussen voor lappen en na lappen is goed zichtbaar en merkbaar.
maar of je het verschil tussen een gelapte cpu en een gelapte cpu minus 1mm gaat merken?

[ Voor 62% gewijzigd door jack zomer op 21-03-2023 17:09 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 13:02

player-x

Disruptive by design

WEBGAMING schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:01:
Het lappen ja, niet een millimeter er vanaf. En het is Jaystwocents. Die vertelt wel meer onzin.
Niet echt onzin hoor!
AMD equipped its latest Ryzen 7000-series processors with a very thick (3.6 mm) heat spreader to make them compatible with coolers designed initially for its processors in AM4 form factor.
Afhankelijk hoe je koelt, kun je er best wel 1.5~2mm afhalen met lucht, en 2~2.5mm met waterkoeling.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
player-x schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:17:
[...]

Niet echt onzin hoor!

[...]

Afhankelijk hoe je koelt, kun je er best wel 1.5~2mm afhalen met lucht, en 2~2.5mm met waterkoeling.
Het gaat er niet om of je het er af kan halen, natuurlijk kan je het er af halen. Het gaat er om hoe veel verschil het maakt.

Toch maar een keer snel door de video heen gescrolld, niet helemaal gekeken. Maar hij lapt, en haalt er tegelijkertijd een millimeter vanaf. Dan heb je dus gewoon geen idee wat nou het verschil heeft gemaakt. Waarschijnlijk is het verschil gewoon puur door het lappen.

Buiten alle andere problemen met thermisch testen, is het in de basis niet eens een goede test.

[ Voor 41% gewijzigd door WEBGAMING op 21-03-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-06 09:45
dylan111111 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:18:
[...]

Je hebt het mis, het scheelt echt veel in temperatuur bij de 7000 serie, wellicht even zelf opzoeken. :)
Ik zie dat thermal grizzly er ook een lapping tool voor heeft, eens kijken of ik daar aan kan komen. https://www.thermal-grizz...pping-tool-amd-ryzen-7000
https://www.sicomputers.n...d-854854.html?sqr=lapping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
WEBGAMING schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:01:

Vind het ook altijd heel bijzonder om te zien als er een bedrijf zo achter een youtuber aan loopt. Waarom test dat bedrijf het dan niet gewoon? Lijkt me wel iets waar Thermal Grizzly prima toe in staat is. (mag ik wel hopen als je koelpasta etc maakt)
Maar uiteindelijk proberen die natuurlijk ook gewoon producten te verkopen.

Goed thermisch testen is ook heel lastig. Keer naar Gamers Nexus kijken om te zien hoe veel moeite het kost om betrouwbare data te krijgen.

Dat er temperatuurverschil is na lappen geloof ik meteen. Die mm er af niet.
Het ging mij om de tool, niet om die video van die persoon, ik had niet eens op die video geklikt omdat er betere onderbouwde bronnen zijn.
jack zomer schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:06:
waarom niet de IHS er helemaal af en direct die gaan koelen?

verder eens met boven,
temperatuur verschil tussen voor lappen en na lappen is goed zichtbaar en merkbaar.
maar of je het verschil tussen een gelapte cpu en een gelapte cpu minus 1mm gaat merken?
IHS er afhalen is een groter risico dan alleen de IHS er voor een deel afschaven/lappen.
player-x schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:17:
[...]

Niet echt onzin hoor!

[...]

Als ik het zo lees ga ik er eerst 2.0mm van afhalen en kijken wat dat doet met de temperaturen, thx! :)
Nog alleen even verzinnen of ik dat met schuurpapier ga doen of iets anders...
Die is helaas alleen voor Intel 12th GEN en niet AM5.

Ik heb zelf reactie nog terug gehad van highflow.nl over de AM5 tool van Thermal Grizzly.

Dank u voor uw email.
Die zal ook bij ons te verkrijgen zijn, maar de levertijd is momenteel nog niet duidelijk.
Zodra we een levertijd doorkrijgen, activeren we het op onze webshop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je kan uitrekenen hoeveel graden het in het ideale geval scheelt, a.d.h.v. de thermische geleidbaarheid van het plakje koper dat je eraf schuurt.

Wikipedia: Thermische geleidbaarheid
labda = 401 W/(m·K)
P = 105 W
d = 1e-3 m; 1 mm eraf
A = 4e-4 m^2; 't zal iets van 2 x 2 cm zijn?

Dan kom je op 0,7 graad.

[ Voor 3% gewijzigd door TBTL op 21-03-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:44
dylan111111 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:09:
Als ik het zo lees ga ik er eerst 2.0mm van afhalen en kijken wat dat doet met de temperaturen, thx! :)
Nog alleen even verzinnen of ik dat met schuurpapier ga doen of iets anders...
En hoe ga je er voor zorgen dat je die 2.0 mm er volkomen vlak af haalt?
Heb je toch wel een aardige CNC machine voor nodig die dat kan.
Want wanneer je ook maar iets afwijkt dan maakt de koeler niet op elke plek evenveel contact en kon het verwachte resultaat wel eens behoorlijk tegenvallen.

[ Voor 7% gewijzigd door Yaksa op 28-03-2023 13:08 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
Yaksa schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:07:
[...]

En hoe ga je er voor zorgen dat je die 2.0 mm er volkomen vlak af haalt?
Heb je toch wel een aardige CNC machine voor nodig die dat kan.
Want wanneer je ook maar iets afwijkt dan maakt de koeler niet op elke plek evenveel contact en kon het verwachte resultaat wel eens behoorlijk tegenvallen.
Met een glasplaat en schuur papier, zo spannend is dat niet. Het enige wat tijd kost is het schuren zelf. Toevallig spreek ik binnenkort een vriend met een CNC machine, eens kijken wat hij daarover denkt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05:22

HugoBoss1985

Xenotech

Edit: correctie over wat ik eerder stelde: veel materiaal weghalen is juist bij deze AMD generatie cpu's wél nuttig omdat de IHS inderdaad te dik is en dit nadelig is voor de temperaturen.
Let dus wel op je heatsink mounting pressure.

Mijn ervaring is dat het vlakken van een IHS en het contactvlak van de heatsink meer oplevert dan van beide oppervlakken een spiegeltje maken.
Zorg gewoon dat je van beide oppervlakte de coating helemaal afhaalt, dus "naakt" koper en dat de boel vlak is.
Met een heatsink die direct contact heatpipes heeft moet je wel uitkijken hiermee; ik zou het dan niet doen/een andere heatsink kopen.
Meer eraf halen dan tot uniform koper overal is onzin en dan zit je weer met de mounting (pressure) hoogte van je heatsink/waterblok...
Wanneer alles naakt koper is en wanneer je op de goede manier werkt weet je dus dat je op dat moment het oppervlakte helemaal vlak hebt.
Vaak is dat (de vlakte) dramatisch slecht bij IHS oppervlakten en ik heb ook wel eens gelezen dat het (hol oppervlak) express gedaan wordt omdat heatsinks bol zijn... dan heft het elkaar op zegmaar.

Hou maar eens een vlak liniaal op een willekeurige IHS.

Met een vlakslijpmachine is beide oppervlakten vlak maken vrij mooi en snel te realiseren.
Als je het met vloeistof(koeling) kan slijpen krijg je ook gewoon een redelijk mooi/glad oppervlak (let wel op met vloeistof en de cpu... kleine opening wellicht met gum o.i.d. afdichten ;))
Of idd enkel de losse IHS vlakken na een delid.
En uiteraard hierna de bramen rondom de IHS verwijderen.

Let dus ook op met (handmatig) lappen dat je alles inderdaad vlak maakt en niet de IHS bol aan lappen bent.

Kortom: (mijn mening) lappen is overrated en vlakken van IHS+heatsink levert het meeste op.
Ik heb zelf d.m.v. de vlakslijpmachine zo'n 3-5 graden verbetering gezien op een 3770k (die daarvoor ook al delid was en liquid metal had gehad) zonder ook maar iets te lappen.

Dit heb ik zonder vloeistof(koeling) met een diamantschijf gevlakt...
Niet te hard vastklemmen en eventueel iets ervoor fixeren zodat de cpu niet gelanceerd wordt :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0SyJBRJlHo7cS6WbImPZMHH-9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEQ6YEefNexEjAMx3KqrDuqd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-04-2023 09:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:44
dylan111111 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:22:
[...]Met een glasplaat en schuur papier, zo spannend is dat niet. Het enige wat tijd kost is het schuren zelf. Toevallig spreek ik binnenkort een vriend met een CNC machine, eens kijken wat hij daarover denkt. :)
Toevallig heb ik enige ervaring met het vlakken van stukjes metaal op een glasplaat met schuurpapier en ik kan je verzekeren dat het op die manier uitermate lastig is om met de hand iets volkomen vlak te krijgen.
Je drukt namelijk het te vlakken materiaal als het ware in het schuurpapier en bij de randen van het deel wordt dan meer materiaal afgenomen dan in het midden. Het wordt gewoon bol.
Beter neem je dan diamantplaten in een houder met waterspoeling. Van grof naar fijn werken, niet teveel druk uitoefenen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1