PC voor streaming (geen games)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullitshot
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 24-04 10:24
Hoi hoi,

Long time lezer, eerste keer posten :) Heb advies nodig omdat mijn ideeen alle kanten opvliegen waardoor ik het ff niet meer weet :)

Huidige situatie, heb 2 laptops, macbook pro en een oudere thinkpad T480, i7 8st generatie met 32gb intern. Beide zijn niet geschikt om een stream mee te doen op bv twitch

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Streamen! Maar geen videogames. Mijn ideeen worden steeds concreter voor een special interest stream en ben inmiddels aan het kijken wat ik nodig om de stream goed te kunnen doen. Desktop dient voldoende poorten te hebben voor het aansluiten van 1 of meerdere camera's, microfoon en andere randapparatuur die handig/nodg gaan zijn. Denk hierbij ook aan scanner / printer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs is enigszins flexibel, huidige vraag is of een standaard prebuild met intel 12gen i7 of een intel 13gen 13600. Groot prijsverschil kijkend naar moederbord/geheugen etc. 1 is meer toekomstproof etc wat is wijsheid?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen componenten beschikbaar voor bouw

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat ik niet goed weet is aangezien ik niet ga gamen, heb ik een videokaart nodig? zo ja, wat voor? kan ik vooruit met een 3060 of? verder veel aansluitingen, ook USB-C

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor intel processor

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua desktop, geen RGB, meer discreet.

Ga je overklokken?
Niet nodig, gaat mijn interesse ook niet helemaal in uit

Wat verwacht je van ons?[i]
keuze tussen 12gen en 13gen, hoe toekomstproof gaat het zijn? Kijkend naar aanbiedingen een pre built met 12gen en 3060 kost 1k. Met 13gen, 5e generatie geheugen, ander moederbord etc etc, dan wordt het prijskaartje echt anders. Is dat het waard?

Daarbij wil ik graag een beeld krijgen welke performance ik nodig ga zijn als non gaming streamer met eventueel meerdere cams/mic/extra randapparatuur. Dat heeft ook weer impact op de keuze voor een desktop :)

Beste antwoord (via bullitshot op 21-03-2023 20:56)

• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-05 19:06
Misschien kun je denken aan encoding op gpu. Een Intel arc voor de nieuwe av1 of een 2ehands nvidia gpu voor nvenc. Daarmee haal je veel load van je cpu af. Ook is een Intel cpu met e-cores dan gunstig. Houd Windows als het goed is de p-cores vrij voor je "exotische software".

Intel i5 12600K zal ruimschoots moeten voldoen als je het met je huidige systeem ongeveer trekt.
Combineer met een basic matx ddr4 moederbord en steek eventueel een usb kaartje erin als je nog te kort komt in aansluitingen.
Van de Arc a380
zijn niet veel uitvoeringen te krijgen, maar wel een betaalbaar kaartje.

Edit:
Toegevoegde lijst.
Geen ervaring met usb kaarten, dus de meest populaire gekozen die in het mobo past.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 269,-€ 269,-
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 108,75€ 108,75
1VideokaartenASRock Intel Arc A380 Challenger ITX 6GB OC€ 174,-€ 174,-
1ControllersDelock PCI Express Card > 4 x USB 3.0€ 26,26€ 26,26
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 51,95€ 51,95
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 24,35€ 24,35
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3600C18€ 77,90€ 77,90
1VoedingenCorsair TX550M€ 71,90€ 71,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 74,90€ 74,90
Totaal€ 879,01

[ Voor 69% gewijzigd door Eldunari op 21-03-2023 19:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Op welke resolutie wil je gaan streamen en met hoeveel FPS? Ik ga even uit van 1080p60, maar dan heb je niet zoveel nodig. Met een Intel CPU heb je sowieso QuickSync (QS) wat je kunt gebruiken voor het encoden van de video. Wel heb je dan een camera nodig die 1080p60 kan opnemen, uiteraard.

Het wordt pas zwaarder als je ook games of andere programma's gaat streamen vanaf dezelfde PC. :) Ga je meerdere systemen gebruiken, dan zul je dus ook aan een capture card moeten denken om het beeld te capturen van de andere PC of apparaat.

Als je de PC toch niet gaat gebruiken om mee te gamen, is een RTX 3060 ook een beetje overkill zelfs. :+ Dan kan het wlelicht een stuk goedkoper zijn om bij een (grotere) webwinkel de onderdelen te bestellen en de PC te laten assembleren als je dat niet zelf kunt/wilt.

[ Voor 69% gewijzigd door CH4OS op 21-03-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullitshot
CH4OS schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:59:
Op welke resolutie wil je gaan streamen en met hoeveel FPS? Ik ga even uit van 1080p60, maar dan heb je niet zoveel nodig. Met een Intel CPU heb je sowieso QuickSync (QS) wat je kunt gebruiken voor het encoden van de video.

Het wordt pas zwaarder als je ook games of andere programma's gaat streamen vanaf dezelfde PC. :) Ga je meerdere systemen gebruiken, dan zul je dus ook aan een capture card moeten denken om het beeld te capturen van de andere PC of apparaat.
Goede vragen! Inderdaad 1080p, 60 frames. Tijdens het streamen wil ik wel software gebruiken, 1 is vooral processor intensief, maar niet heel zwaar. De intel 8gen i7 8550u kan het nog net aan zeg maar ;) geen enorme workload voor langere tijd. Verder wat losse programma's, foto bewerking kan gebeuren, maar niet hele zware activiteiten.

EDIT: Qua camera's ben ik nog aan het kijken, twijfel tussen meerdere camera's, logischerwijs wel minstens 1080p60 en een insta360 link, met gimbal erin. Moet ik nog verder induiken ;)

heb je daar een basis decdicated videokaart voor nodig of de onboard 770 al voldoende?

Gaat allemaal wel vanaf 1 systeem is de bedoeling :)

[ Voor 8% gewijzigd door bullitshot op 21-03-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bullitshot schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:05:
[...]

Goede vragen! Inderdaad 1080p, 60 frames. Tijdens het streamen wil ik wel software gebruiken, 1 is vooral processor intensief, maar niet heel zwaar. De intel 8gen i7 8550u kan het nog net aan zeg maar ;) geen enorme workload voor langere tijd. Verder wat losse programma's, foto bewerking kan gebeuren, maar niet hele zware activiteiten.

heb je daar een basis decdicated videokaart voor nodig of de onboard 770 al voldoende?

Gaat allemaal wel vanaf 1 systeem is de bedoeling :)
Ik weet niet welke eisen de programma's stellen aan de hardware, maar afgaande wat je tot nu toe verteld, kan je zelfs af met QuickSync, wat in de CPU zit (de integrated GPU op de CPU).

Wat voor apparaten denk je allemaal extra nodig te zijn aan peripherials? :)

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 21-03-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-05 11:03
Ik ben het eens met wat @CH4OS zegt. Ik zou persoonlijk bij een uitvoering: Intel Core i5-13500 Boxed beginnen met mijn opzetje voor de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullitshot
CH4OS schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:06:
[...]
Ik weet niet welke eisen de programma's stellen aan de hardware, maar afgaande wat je tot nu toe verteld, kan je zelfs af met QuickSync, wat in de CPU zit (de integrated GPU op de CPU).

Wat voor apparaten denk je allemaal extra nodig te zijn aan peripherials? :)
Toch wel wat, minimaal 1 (kunnen er 2 zijn) USB-C microfoon, heb de nieuwe Sennheiser profile

Steamdeck gaat handig worden (denk latere aanschaf maar al wel rekening houden met)

1 of meerdere cams, max 3

1 scanner

1 printer (nu niet meteen maar wel later, rekening houden met)

1 externe hdd

1 externe ssd

en natuurlijk de standaard zoals muis en toetsenbord

[ Voor 3% gewijzigd door bullitshot op 21-03-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:07

D4NG3R

kiwi

:)

Mag ik vragen wat je eigenlijk wil gaan streamen? Je geeft aan software te gaan gebruiken welke vrij CPU intensief is, moet ik dan denken aan bijvoorbeeld live video- of audiobewerking? Zo ja is de kans groot dat je stream daar last van gaat krijgen op momenten dat de CPU flink bezig moet.

Anders zou je bijvoorbeeld prima kunnen overwegen om via een HDMI capture card op je oude Thinkpad te streamen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullitshot
qua baseline PC had ik deze op het oog, prijs kwaliteit erg goed denk ik maar de vraag is hoe toekomstbestendig het gaat zijn

https://www.bol.com/nl/nl...tureListItem#productTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

D4NG3R schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:12:
Mag ik vragen wat je eigenlijk wil gaan streamen? Je geeft aan software te gaan gebruiken welke vrij CPU intensief is, moet ik dan denken aan bijvoorbeeld live video- of audiobewerking? Zo ja is de kans groot dat je stream daar last van gaat krijgen op momenten dat de CPU flink bezig moet.

Anders zou je bijvoorbeeld prima kunnen overwegen om via een HDMI capture card op je oude Thinkpad te streamen.
Vandaar dat ik al vroeg wat de bedoeling is, een of meerdere PC's. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullitshot
D4NG3R schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:12:

Wat precies hou ik nog even voor mezelf, maar het is geen videobewerking, dat gaat wel echt intensief zijn en daarvoor zou ik toch wat meer nodig zijn

Mijn ervaring met het gebruik van de scan software is dat de cpu van de thinkpad te intensief gebruikt wordt om andere dingen erbij te doen, zonder dat OBS erbij aan staat etc vandaar de nieuwe zoektocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bullitshot schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:16:
Mijn ervaring met het gebruik van de scan software is dat de cpu van de thinkpad te intensief gebruikt wordt om andere dingen erbij te doen, zonder dat OBS erbij aan staat etc vandaar de nieuwe zoektocht
Dan is het wellicht handiger om meerdere systemen te gebruiken. Op die manier verspreid je de load (en andere risico's) namelijk. Streaming kan ook best intensief zijn namelijk, zeker als je naar meerdere services wilt streamen, bijvoorbeeld. Bijkomend voordeel is dat je altijd de stream kan besturen, ook al is de andere PC dan te druk om iets te doen. Ik zou dus zeker een degelijke capturecard overwegen. Om je op weg te helpen: https://www.ign.com/articles/best-capture-card

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 21-03-2023 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

bullitshot schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:16:
[...]
Exact wat bedoel je met "scan software"? Want waar @CH4OS en ik op duiden is om een capture card te pakken welke je bijvoorbeeld in je oude Thinkpad drukt, terwijl je de CPU intensieve taken op je nieuwe systeem doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullitshot
CH4OS schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:19:
[...]
Dan is het wellicht handiger om meerdere systemen te gebruiken. Op die manier verspreid je de load (en andere risico's) namelijk. Streaming kan ook best intensief zijn namelijk, zeker als je naar meerdere services wilt streamen, bijvoorbeeld. Bijkomend voordeel is dat je altijd de stream kan besturen, ook al is de andere PC dan te druk om iets te doen.
Dat snap ik, maar het is geen constante load op de CPU, het zijn korte bursts die voor een bijna 5 jaar oude mobiele CPU net wat te intensief zijn, maar voor een m1 processor in de macbook niet. Ik zie dat niet als een bottleneck tijdens een stream, tenzij bv de processor die ik kies standaard met alles erbij al op 70 procent zit, dan nog de burst erbij, dat gaat pijnlijker worden.

Ik weet niet hoeveel processor kracht je nodig hebt om een stream te runnen zonder de extra software.

EDIT: zeg niet dat ik het absoluut niet wil, 2 computers met capture card, maar voor mijn flow zie ik niet meteen het nut ervan in qua belasting. Logischerwijs ga ik het wel uittesten etc

[ Voor 9% gewijzigd door bullitshot op 21-03-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wij weten op ons beurt weer niet wat 'de extra software' is, dus wij kunnen je (zolang je het niet wilt aangeven) je ook niet het beste advies geven. Dan blijft het voor ons ook koffiedik kijken. Wil je dan dus goede antwoorden en adviezen krijgen, zal je of alsnog de informatie moeten geven, of zelf moeten gaan uittesten in combinatie met jouw flow wat het beste werkt (voor jou). :)

[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 21-03-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullitshot
CH4OS schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:51:
Wij weten op ons beurt weer niet wat 'de extra software' is, dus wij kunnen je (zolang je het niet wilt aangeven) je ook niet het beste advies geven. Dan blijft het voor ons ook koffiedik kijken. Wil je dan dus goede antwoorden en adviezen krijgen, zal je of alsnog de informatie moeten geven, of zelf moeten gaan uittesten in combinatie met jouw flow wat het beste werkt (voor jou). :)
ik geef vrij helder aan naar mijn idee wat de belasting is, het zijn korte, niet heel intensieve burst op de processor. Daarbij geef ik aan dat een i7 8550u het net aan kan. Deze burst komen niet heel vaak voor tijdens een stream, zijn op een 2/3 handen te tellen.

De software is redelijk exotisch te noemen, zoekend op dit forum hierna wordt het zeg maar 1/2 keer per jaar genoemd, maar dat zijn niet meteen gebruikers en ik heb het zelf nog nooit eerder op een stream gezien :) denk dat de info hierboven meer informatie geeft dan het daadwerkelijke pakket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als het op een Mac met M1 dan wel prima gaat, waarom dan niet gewoon een capture card scoren die je aan de Thinkpad koppelt (zoals @D4NG3R ook reeds aangaf)? :? Dan ben je voor een 150-200 euro klaar ipv 1000+?

Of streamen vanaf die M1 Mac? :)

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 21-03-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullitshot
voor de flow dient alle randapparatuur wel aangesloten te zijn op 1 computer inclusief 2 schermen, met laptops loop je tegen limitaties op, weet ik al uit ervaring zonder een stream te runnen. Een desktop met voldoende poorten kan hier beter mee overweg, anders kom je met hubs te zitten, snelheidsverlies, bijzondere foutmeldingen etc

EDIT: streamen vanaf de mac kan niet, voor de flow wat ik wil doen heb ik windows nodig qua software

[ Voor 13% gewijzigd door bullitshot op 21-03-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Welke flow bedoel je precies, die van 'de speciale software'? Zo ja, dan hou je dat toch? De capturecard sluit je middels USB aan op de ThinkPad, het beeld capture je middels een HDMI kabel (die komt geloof ik tussen de PC en monitor in gelust), of dat van een desktop of laptop is of zelfs een console, maakt dan niets meer uit.
Ik heb echt geen idee wat voor 'bijzondere' foutmelding dat zou moeten geven.

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 21-03-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullitshot
CH4OS schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:07:
Welke flow bedoel je precies? Van 'de speciale software'? Zo ja, dan hou je dat toch? De capturecard sluit je middels USB aan op de ThinkPad, het beeld capture je middels een HDMI kabel (die komt geloof ik tussen de PC en monitor in gelust), of dat van een desktop of laptop is of zelfs een console, maakt dan niets meer uit.
wat ik eerder aangaf, de processor van de thinkpad is te langzaam inmiddels, bij de burts slaat die vast en als je daar andere dingen op aansluit/doet, dan moet je echt ff wachten. Alles op de Mac kan ook niet. Dit is al zonder dat gestreamed wordt en met het toevoegen van een stream is een snellere processor wel fijn voor gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bullitshot schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:09:
wat ik eerder aangaf, de processor van de thinkpad is te langzaam inmiddels, bij de burts slaat die vast en als je daar andere dingen op aansluit/doet, dan moet je echt ff wachten. Alles op de Mac kan ook niet. Dit is al zonder dat gestreamed wordt en met het toevoegen van een stream is een snellere processor wel fijn voor gebruik
Met de capture card kun je het streamen dan toch met de ThinkPad doen, en 'de speciale software' op de M1 Mac. Middels de capture card kun je het beeld die je op de Mac hebt 'capturen' (hey, what's in a name) en als source in bijvoorbeeld OBS toevoegen. Ik denk dat je het spannender maakt voor jezelf dan dat het is. ;)

Je "flow" heeft dan minimale aanpassingen; je scheidt vervolgens het streamen/capturen en 'de speciale software' (wat sowieso geen slecht idee is, je wilt niet dat de stream hinder ondervindt van 'de speciale software') dankzij een minimale investering (die van een goede capturecard) van een 150-200 euro ipv 1000+ euro.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 21-03-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullitshot
samen gevat, in mijn huidige flow zonder stream loop ik al tegen beperkingen op, het toevoegen van extra randapparatuur en een stream zorgt er bij mij voor om te kijken naar een fatsoenlijke desktop. Mag je wijs vinden of niet, maar het gepush naar een capture card snap ik niet helemaal. Ik ken mijn workflow.

Bij mij de vraag is, kan ik met een 12gen i7 goed een tijdje vooruit of meer naar 13e generatie kijken, de 13600. Daar zit echt een ander prijskaartje aan wanneer je de desktop gaat opbouwen en ik dacht, laat ik het eens posten om te kijken wat wijsheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:09
Mijn oma streamde lange tijd haar schilderen met een systeempje met een i3 10105 wat ik heb gebouwd. Nooit enig probleem, maar behalve de stream encoden deed de cpu niks. 2 webcams en een microfoon.
Een 13400 of 13100 zal prima zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik denk dat je nog steeds langs wat wij zeggen heen leest.

Je huidige flow pas je dan toe op je nieuwe systeem. Je huidige systeem gebruik je enkel en alleen om het beeldmateriaal van je nieuwe systeem uit te lezen en weg te sturen naar je favoriete streamingplatform(en).

Je nieuwe systeem hoeft op dat punt 0,0 te doen met streaming. Die moet gewoon je exotische software draaien en een HDMI signaal uitpoepen naar je monitor en capture card. Gaat de boel even wat stroef omdat de CPU voluit moet gaan dan merk je daar op die manier in de stream helemaal niks van. :)

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 21-03-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullitshot
D4NG3R schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:30:
Ik denk dat je nog steeds langs wat wij zeggen heen leest.

Je huidige flow pas je dan toe op je nieuwe systeem. Je huidige systeem gebruik je enkel en alleen om het beeldmateriaal van je nieuwe systeem uit te lezen en weg te sturen naar je favoriete streamingplatform(en).

Je nieuwe systeem hoeft op dat punt 0,0 te doen met streaming. Die moet gewoon je exotische software draaien en een HDMI signaal uitpoepen naar je monitor en capture card.
tot nu toe wordt steeds gezegd, maakt gebruik van je 2 huidige laptops, op de mac doe je het stream gedeelte en op de thinkpad de workflow. Het probleem is, in de huidige situatie loop al ik tegen belemmeringen op die ik liever niet wil streamen. Daarbij, mocht ik eens iets anders willen gebruiken, dan kan dat ook al niet, daarom een nieuw systeem. Daarmee sluit ik het gebruik van een capture card niet uit, maar mijn vraag uit de OP is, wat voor systeem is wijsheid? 12gen of 13gen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bullitshot schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:15:
samen gevat, in mijn huidige flow zonder stream loop ik al tegen beperkingen op, het toevoegen van extra randapparatuur en een stream zorgt er bij mij voor om te kijken naar een fatsoenlijke desktop. Mag je wijs vinden of niet, maar het gepush naar een capture card snap ik niet helemaal. Ik ken mijn workflow.
Je beschikt blijkbaar al over hardware die krachtig genoeg is om alles te kunnen, maar niet tezamen. De Thinkpad is sterk genoeg om het streamen op zich te nemen (dat is ook absoluut niet bijzonder en met QuickSync gemakkelijk hardware matig te laten encoden voor de stream), de M1 Mac kan vervolgens 'de speciale software' draaien. Het enige dat je dan nodig hebt om het te laten werken, is een zogenaamde capturecard a 150-200 euro en geen complete PC van 1000+ euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullitshot
CH4OS schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:40:
[...]

Je beschikt blijkbaar al over hardware die krachtig genoeg is om alles te kunnen, maar niet tezamen. De Thinkpad is sterk genoeg om het streamen op zich te nemen (dat is ook absoluut niet bijzonder en met QuickSync gemakkelijk hardware matig te laten encoden voor de stream), de M1 Mac kan vervolgens 'de speciale software' draaien. Het enige dat je dan nodig hebt om het te laten werken, is een zogenaamde capturecard a 150-200 euro en geen complete PC van 1000+ euro.
wat ik eerder heb aangegeven, de workflow moet op windows, kan niet op mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

bullitshot schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:34:
[...]

tot nu toe wordt steeds gezegd, maakt gebruik van je 2 huidige laptops, op de mac doe je het stream gedeelte en op de thinkpad de workflow. Het probleem is, in de huidige situatie loop al ik tegen belemmeringen op die ik liever niet wil streamen. Daarbij, mocht ik eens iets anders willen gebruiken, dan kan dat ook al niet, daarom een nieuw systeem.
Dat is dus juist door niemand aangehaald, je kwam er zelf mee dat je M1 wel snel genoeg was waar @CH4OS op inhaakte. Ik heb zelf vanaf beginsel al aangegeven dat je op je nieuwe systeem met de software bezig zou kunnen gaan, en dit vanaf de oude te streamen d.m.v. een capture card. ;)

Maar goed dat komt later wel weer een keer, voor nu:
Daarmee sluit ik het gebruik van een capture card niet uit, maar mijn vraag uit de OP is, wat voor systeem is wijsheid? 12gen of 13gen?
Dat ligt dus geheel aan jouw 'exotische' stukje software. Het is voor ons koffiedik kijken of je de dikste i7 moet willen hebben of dat een simpele i3 met een flinke stapel RAM al voldoende zou zijn.. Ik zou zeggen Google even rond naar wat benchmarks en reviews. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bullitshot schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:41:
wat ik eerder heb aangegeven, de workflow moet op windows, kan niet op mac
Je gaf ook aan dat er op een M1 Mac geen problemen zijn, vandaar dat ik dacht dat je daarover ook de beschikking hebt. Ik weet niet of daarop intussen Windows draaien kan (ik neem aan van wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullitshot
D4NG3R schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:42:
[...]

Dat is dus juist door niemand aangehaald, je kwam er zelf mee dat je M1 wel snel genoeg was waar @CH4OS op inhaakte. Ik heb zelf vanaf beginsel al aangegeven dat je op je nieuwe systeem met de software bezig zou kunnen gaan, en dit vanaf de oude te streamen d.m.v. een capture card. ;)

[...]

Dat ligt dus geheel aan jouw 'exotische' stukje software. Het is voor ons koffiedik kijken of je de dikste i7 moet willen hebben of dat een simpele i3 met een flinke stapel RAM al voldoende zou zijn.. Ik zou zeggen Google even rond naar wat benchmarks en reviews. :)
ik heb specifiek aangegeven dat een i7 8550u er moeite mee heeft, m1 processor niet door te testen met paralels, dat brengt weer andere nadelen met zich mee qua randapparatuur waardoor die oplossing niet gaat werken.

Daarmee geef ik naar mijn idee een richting aan qua belasting, specifieker gaat het niet worden. heb ik de dikste i13900? nee, absoluut niet. Gaat dat lukken met een 12gen i7, zeer waarschijnlijk wel.

Mijn vraag is toch helder lijkt mij. Hoe toekomst bestendig is de 12gen vs 13gen? Beter nu meer geld uitgeven zodat het in de toekomst niet hoeft of kan 12gen nog echt een tijdje vooruit?

Ik snap het niet helemaal, ik word hier steeds op een klein woordje gevangen terwijl de posts nou niet heel goed gelezen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor wat ik begreep is de 13th gen === 12th gen met wat aanpassingen en daardoor hoger verbruik. Veel toekomstbestendiger zou ik de 13th gen iig niet noemen. Het is afhankelijker van de eisen van 'de speciale software' denk ik.

[ Voor 100% gewijzigd door CH4OS op 21-03-2023 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

bullitshot schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:46:
[...]

ik heb specifiek aangegeven dat een i7 8550u er moeite mee heeft, m1 processor niet door te testen met paralels, dat brengt weer andere nadelen met zich mee qua randapparatuur waardoor die oplossing niet gaat werken.

Daarmee geef ik naar mijn idee een richting aan qua belasting, specifieker gaat het niet worden. heb ik de dikste i13900? nee, absoluut niet. Gaat dat lukken met een 12gen i7, zeer waarschijnlijk wel.
Het zegt helaas alsnog weinig over de belasting. Wij weten niet of jouw stukje software vooral profijt heeft van snelle threads, of toch juist veel threads. Hell hoe zit het bij het rode kamp? De X3D processoren gaan belachelijk hard bij bepaalde workloads.
Mijn vraag is toch helder lijkt mij. Hoe toekomst bestendig is de 12gen vs 13gen? Beter nu meer geld uitgeven zodat het in de toekomst niet hoeft of kan 12gen nog echt een tijdje vooruit?
De 12e en 13e generatie zullen beide obsolete worden wanneer de 14e generatie met een nieuw socket op de proppen komt. Als je toekomstbestendig CPU performance wil hebben zonder aan te (willen) geven wat de daadwerkelijke workload wordt is het simpelweg "de snelste" CPU die nu binnen je budget valt.

Tot hoe ver reikt je budget precies? De kans is groot dat er dan al direct bepaalde knopen kunnen worden doorgehakt.
Ik snap het niet helemaal, ik word hier steeds op een klein woordje gevangen terwijl de posts nou niet heel goed gelezen worden
Men probeert mee te denken aan een passende oplossing, daarvoor probeert men eerst zo veel mogelijk van het probleem los te pulken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullitshot
afhankelijk van hoe toekomst bestendig iets is, kan mij budget groter worden, bv 12gen max 1k, 13gen, max 1500

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
Misschien kun je denken aan encoding op gpu. Een Intel arc voor de nieuwe av1 of een 2ehands nvidia gpu voor nvenc. Daarmee haal je veel load van je cpu af. Ook is een Intel cpu met e-cores dan gunstig. Houd Windows als het goed is de p-cores vrij voor je "exotische software".

Intel i5 12600K zal ruimschoots moeten voldoen als je het met je huidige systeem ongeveer trekt.
Combineer met een basic matx ddr4 moederbord en steek eventueel een usb kaartje erin als je nog te kort komt in aansluitingen.
Van de Arc a380
zijn niet veel uitvoeringen te krijgen, maar wel een betaalbaar kaartje.

Edit:
Toegevoegde lijst.
Geen ervaring met usb kaarten, dus de meest populaire gekozen die in het mobo past.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 269,-€ 269,-
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 108,75€ 108,75
1VideokaartenASRock Intel Arc A380 Challenger ITX 6GB OC€ 174,-€ 174,-
1ControllersDelock PCI Express Card > 4 x USB 3.0€ 26,26€ 26,26
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 51,95€ 51,95
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 24,35€ 24,35
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3600C18€ 77,90€ 77,90
1VoedingenCorsair TX550M€ 71,90€ 71,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 74,90€ 74,90
Totaal€ 879,01

[ Voor 69% gewijzigd door Eldunari op 21-03-2023 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullitshot
Dank je!! dit ziet er zeker goed uit :) processor met performance en efficienty cores klinkt als een goed idee en deze is zeker betaalbaar!

Qua processor koeling, lijkt me ietwat basis, is dit voldoende om ook vrij stil te blijven onder een zwaardere load of zou je dan een andere koeler adviseren?

Andere vraag, ik heb toegang tot surfspot, qua windows 11, ik kan daar een upgrade halen, maar kan ik die ook gebruiken als een nieuwe install? Misschien iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eldunari
koeling is niet heel ruim bemeten, dus zal je wel horen. Had deze gekozen vanwege kosten en de kleine goedkope behuizing die een beperkte hoogte heeft. Als het in het budget past is het geen gekke uitgave.
Verder heb ik wel een beetje op de kleintjes gelet, maar ook geen onnodige besparingen. Redelijke kwaliteit voeding en de B660 chipset op het moederbord. 32GB ram is maar een paar tientjes op het geheel en bij exotische software komt dat nog wel eens van pas.

Kijk even of je uitkomt met AV1 encoding die deze gpu heeft, want lang niet alles support het. (Ik geloof OBS ondertussen wel)

Deze processor is echt een compleet ander universum dan de 8550U, dus het kan best zijn dat je hem niet heel zwaar belast. Dus ik zou ook niet overboord gaan met hele grote torens of waterkoeling. Kijk altijd even naar powermanagement instellingen, want de boost power van die chips is behoorlijk idioot. Minimale performance gain voor veel extra powerdraw. (Niet zo erg als de 13th gen, maar toch)

Ik heb geen ervaring met Surfspot, maar zal afhangen van het licentie-type. Meestal kun je een licentie overzetten naar een ander systeem, maar dat zal vast ergens in de voorwaarde staan. Zelf koop ik vaak een grijze licentie. Die kosten meestal ca 35 euro, maar kan je niet altijd overzetten omdat dit vaak OEM licenties zijn.
Pagina: 1