Schuimblusser voor thuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-12 20:38
Mijn situatie
Mocht 's nachts mijn huis in brand vliegen dan is het van de slaapkamer naar de voordeur en het balkon ca. 10 meter.
Die afstand moet ik overbruggen om mezelf in veiligheid te brengen.

Relevante spullen
Ik heb deze schuimblusser gekocht om naast mijn bed te zetten: https://www.bol.com/nl/nl...er/9200000055186577/?s2a=

Mijn vraag
Deze schuimblusser heeft een inhoud van 2 liter.
Nu deze schuimblusser binnen is, vraag ik mij twee dingen af:
- Is de inhoud van 2 liter voldoende om mij een weg naar buiten 'te spuiten' of kan ik beter een iets grotere kopen?
- Is het misschien ook nog verstandig om een gasmasker te kopen in verband met rookontwikkeling?

Alle reacties

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-12 18:20
Alles hangt af van hoelang de brand al woekert. Als die zich al volledig ontwikkeld heeft ga je met die schuimblusser niet ver komen. Belangrijker is om in te investeren in rookmelders die je, nog voor de brand zich volledig kan ontwikkelen gaan verwittigen.

Sowieso is ook de rook zelf van de brand het meest schadelijke/gevaarlijke

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Zorg dat je zo vroeg mogelijk wakker gemaakt wordt, dat geef je tijd om die 10 meter te overbruggen.

Die 2 liter is voldoende, zet wel even de vervangdatum in je agenda ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-12 14:31
Als je je 'naar buiten moet spuiten' gaat het je sowieso niet meer lukken. Het is namelijk niet het vuur dat je vijand is, maar de rook.

Ik denk dat het daarom slimmer is om te zorgen dat je goede rookmelders hebt, en vervolgens idealiter meerdere vluchtwegen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-12 18:34
Als je in ELKE ruimte een rookmelder ophangt wordt je al bij een beginnende brand gewaarschuwd, het vuur is dan waarschijnlijk nog superklein waardoor je waarschijnlijk zonder problemen bij je deur of balkon kan komen. Heb je dat al?

Verder is 2 liter echt heel weinig, 6ltr AFFF heb je meer aan, kan je ook veilig (voor jezelf) me blussen op elektra.

[ Voor 8% gewijzigd door Stokertje op 21-03-2023 11:55 ]

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:03

PB-powell

Mr. Laziness

Je kan dat ding beter in de keuken plaatsen dan naast je bed. Tegen de tijd dat je wakker wordt van brand is het al te laat om zelf nog iets te proberen, laat staan een gasmasker op doen. Naar buiten vluchten een 112 bellen is dan het enige wat je moet doen, niet zelf de held uit gaan hangen.
Zoals gezegd, zorg voor goede rookmelders op strategische plekken zodat je zo snel mogelijk door hebt dat er brand is.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kunt denk ik beter investeren in een vluchtladder.

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-12 18:34
Oh ja, als je slaapt is je reukorgaan uitgeschakeld, je neemt dan geen rook waar, vandaar dat de rookmelders zo belangrijk zijn.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12 22:10

BrZ

jeroeningen schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:45:
- Is de inhoud van 2 liter voldoende om mij een weg naar buiten 'te spuiten' of kan ik beter een iets grotere kopen?
Als je je een weg naar buiten moet spuiten zou ik eerder aan 2000 liter denken ;) Op dat moment staat je hele huis namelijk al in brand en ga je daar zelf echt niets meer tegen doen.

Een brandblusser is leuk om een beginnend brandje mee te blussen, niet om iets tegen een grote brand te beginnen.

Zoals anderen al zeggen, ga voor goede en voldoende rookmelders zodat je iets kan doen voordat het zover is.

Zelfde geldt eigenlijk voor een gasmasker, als dat nodig is ga je echt niet de tijd nemen om dat ding te zoeken en op te doen.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Er is geen manier om direct naar buiten te komen? Er zijn touwladders voor dat doel. En zijn er ook meer huisgenoten die ook naar buiten moeten in geval van?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Stokertje schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:53:
Oh ja, als je slaapt is je reukorgaan uitgeschakeld, je neemt dan geen rook waar, vandaar dat de rookmelders zo belangrijk zijn.
Je doet je naam vooral eer aan.

Zo'n melder hoeft niet wakker te worden. Tegen de tijd dat jij rook ruikt, dan ben je echt laat. Die melders moet je overal ophangen zodat je wakker wordt gemaakt.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Bij blusapparatuur wordt ook wel gezegd dat je iets van 1x1x1m kunt blussen. Dat is dus een hele kleine brand. Als je moet vluchten voor brand met waarschijnlijk ook rook gaat die handblusser dus het verschil niet maken.

Zorg voor rookmelders in elke ruimte en creeer alternatieve vluchtwegen.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 21-03-2023 12:07 ]

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jeroeningen schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:45:
Mijn vraag
Deze schuimblusser heeft een inhoud van 2 liter.
Nu deze schuimblusser binnen is, vraag ik mij twee dingen af:
BRANDMELDERS! dat is de eerste stap, liever 3 te veel dan 1 te weinig.

en dat blussertje is veel te klein, zon piepklein ding zet ik naast me als ik aan het klussen ben, bijv lassen, slijpen solderen etcetera.

Ik heb zowel beneden als boven een 6 liter blusser staan. Ik weet uit mijn hoofd niet welke klasse.

Eén in de hoek van de woonkamer en de ander staat naast mijn bed, vergezeld van een grote Maglite.

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 21-03-2023 12:17 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

BrZ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:56:
[...]

Zelfde geldt eigenlijk voor een gasmasker, als dat nodig is ga je echt niet de tijd nemen om dat ding te zoeken en op te doen.
daar kun je natuurlijk ten eerste voor zorgen dat dat ding "grijpklaar" ligt en net als met je AMO oefen je het opzetten in de MOR :P

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Is het opeens in de mode om blusapparaten naast het bed te zetten?

Ik heb ze niet in huis, want ik verwacht dat ik in voorkomende gevallen tijdig gewaarschuwd wordt door mijn rookmelders en dat ik bij een kleine brand (die het dan hopelijk nog is) wel met een emmer aan de slag kan, of een deksel of een blusdeken over de bron heen kan gooien. En bij een wat grotere brand zal ik waarschijnlijk ook weinig kunnen uitrichten met een losse blusser.

Het nut lijkt mij dus zeer beperkt.

Maar als je er dan toch 1 in huis neemt, zou ik hem plaatsen op een plek waar de grootste kans is op brand, dat is meestal de keuken (ervan uitgaande dat je niet met een buta-brandertje op je slaapkamer op een wankel, hoogpolig tapijt, nabij je laaghangende overgordijnen je knakworsten zit op te warmen voor een late-night-snack).

Maar ik ben geen brandweerman, wel diverse BHV-trainingen gevolgd in de loop der jaren...

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:22
Let je er even op dat de stoom die eraf komt ook erg gevaarlijk voor je is?
1 liter water is 1600 liter stoom, en dan heb je het niet over de stoom die je in de sauna krijgt.

Dat is ook mede de reden dat de brandweer eerst voor de redding gaat voordat ze meteen gaan blussen. ;)

Gewoon zorgen dat je voldoende rook/hitte melders hebt hangen, en vergeet je CO melders niet.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sdreeg schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:39:
Is het opeens in de mode om blusapparaten naast het bed te zetten?

Ik heb ze niet in huis, want ik verwacht dat ik in voorkomende gevallen tijdig gewaarschuwd wordt door mijn rookmelders en dat ik bij een kleine brand (die het dan hopelijk nog is) wel met een emmer aan de slag kan, of een deksel of een blusdeken over de bron heen kan gooien. En bij een wat grotere brand zal ik waarschijnlijk ook weinig kunnen uitrichten met een losse blusser.

Het nut lijkt mij dus zeer beperkt.

Maar als je er dan toch 1 in huis neemt, zou ik hem plaatsen op een plek waar de grootste kans is op brand, dat is meestal de keuken (ervan uitgaande dat je niet met een buta-brandertje op je slaapkamer op een wankel, hoogpolig tapijt, nabij je laaghangende overgordijnen je knakworsten zit op te warmen voor een late-night-snack).

Maar ik ben geen brandweerman, wel diverse BHV-trainingen gevolgd in de loop der jaren...
Dus een blusser vind je niks, maar jij gaat om 03:00 wel met je slaapbrakke kop een emmer zoeken (of heb je die naast je bed staan? :+ ) en dan nog 2 minuten op de kraan staan wachten.

Een blusdeken gooi je niet van 4 meter effectief op een brand, een blusser zorgt voor een veilige afstand.

Wat een reactie joh......en jij bent BHV-er? _O- d:)b

Verwijderd

Fraggert schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:57:
[...]

Dus een blusser vind je niks, maar jij gaat om 03:00 wel met je slaapbrakke kop een emmer zoeken (of heb je die naast je bed staan? :+ ) en dan nog 2 minuten op de kraan staan wachten.

Een blusdeken gooi je niet van 4 meter effectief op een brand, een blusser zorgt voor een veilige afstand.

Een blussertje heeft eigenlijk maar 1 doel: een beginnende brand doven of fors vertragen. Naast je bed kan handig zijn als je in bed rookt ofzo. Maar jezelf even vrije doorgang spuiten met een 2 liter schuimblusser, dat gaat hem niet worden inderdaad.

Rookmelders, hittemelders en CO melders, die zorgen dat je op tijd weg kunt.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:13
investeer vooral in goede Brand/rook/CO melders. Zodat je zo snel uit huis bent. Je bent geen brandweer.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:06:
[...]

Een blussertje heeft eigenlijk maar 1 doel: een beginnende brand doven of fors vertragen. Naast je bed kan handig zijn als je in bed rookt ofzo. Maar jezelf even vrije doorgang spuiten met een 2 liter schuimblusser, dat gaat hem niet worden inderdaad.

Rookmelders, hittemelders en CO melders, die zorgen dat je op tijd weg kunt.
Dat zeg ik ook niet. Ten eerste ageer ik al tegen de 2 liter blusser door te melden dat ik 2 x 6 lt heb staan.

En ik kies er voor dat als de brandmelder gaat, ik ga kijken wat er aan de hand is, dat doe je toch. Ik por mijn vrouw wakker en die heeft de opdracht klaar te gaan staan , terwijl we pratend contact houden, richting het raam van de logeerkamer te gaan, dat komt uit op het platte schuurdak. Ik loop dan richting de pieper die afgaat.

En als ik dan toch iets van brand ziet dan heb ik hem liever in mijn klauwen als het nog beperkt genoeg is om actie te ondernemen dan er naar staan te kijken en met lege handen moet concluderen dat je beter naar buiten kunt gaan waardoor de situatie gegarandeerd een brandweerklus wordt.

Mijn vrouw weet dus dat ze naar buiten moet vluchten en ik ga kijken of ik onze hond kan/moet redden.

De keren dater een pieper ging moest ik overigens de blusser weer terugzetten en de stofzuiger pakken om de spin er uit te zuigen die hem liet afgaan.

verder.....er wordt hier gereageerd alsof er maar 2 scenarios zijn hier.......

*een piepklein vlammetje die je nog kan uiblazen;
*Backdraft Towering Inferno Firenado 2.0.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-12 14:31
[...]

Bij mijn BHV-cursus kreeg ik ook te horen; "Waar rook is is geen BHV'er"

Punt is dat als je rook inademt deze rook longblaasjes dichtschroeit, en dat dat levenslang voor verminderde longcapaciteit zorgt. Dat is ook de reden waarom de brandweer nagenoeg altijd met perslucht op blust.

Ja, bij een BHV cursus leer je dus weliswaar blussen, maar zeker niet om brandweertje te kunnen spelen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Freeaqingme schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:22:
[...]

Bij mijn BHV-cursus kreeg ik ook te horen; "Waar rook is is geen BHV'er"

Punt is dat als je rook inademt deze rook longblaasjes dichtschroeit, en dat dat levenslang voor verminderde longcapaciteit zorgt. Dat is ook de reden waarom de brandweer nagenoeg altijd met perslucht op blust.

Ja, bij een BHV cursus leer je dus weliswaar blussen, maar zeker niet om brandweertje te kunnen spelen.
Mooie slogan d:)b

van de 12 lessen gaan er dan ook 11 over het ontruimen van een gebouw als het ONTRUIMINGSalarm gaat...ding heet niet voor niets zo ;) en zo hoort het ook, laat affikken die bakstenen, gauw naar buiten met je collega's.

Privé thuis is het IN MY HUMBLE OPINION toch een iets ander speelveld, ik heb een (hulpeloos) dier onder mijn zorg genomen waar ik verantwoording voor draag en ik wil de zekerheid of ik mijn zuurverdiende spaargeld niet kan behouden met 90 euro blusser.

Maar goed, we dwalen af ;)

@jeroeningen wat vind je van de reacties tot nu toe? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 21-03-2023 13:35 ]

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-12 11:02
Ik heb 25 jaar geleden, toen ik in mijn huidige huis kwam wonen, ook een vluchtladdertje aangeschaft. Tja, toen..was ik en mijn partner nog lenig genoeg om evt uit het raam te klimmen. Nu inmiddels beide gepensioneerd en last van PHPD (Pijntje Hier Pijntje Daar) gaat het ontsnappen via een ladertje uit het raam niet mee lukken. Inmiddels wel op de meeste plekken een rook melder. En in de meterkast en bij de cv en zp omvormer een ‘fire knock out’ gezet. En in de keuken een klein blussertje en blusdeken voor evt klein brandje te blussen. En verder hopen dat je het nooit hoeft mee te maken dat de boel afbrand.🚒

Verwijderd

Fraggert schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:19:
[...]

Dat zeg ik ook niet. Ten eerste ageer ik al tegen de 2 liter blusser door te melden dat ik 2 x 6 lt heb staan.

En ik kies er voor dat als de brandmelder gaat, ik ga kijken wat er aan de hand is, dat doe je toch. Ik por mijn vrouw wakker en die heeft de opdracht klaar te gaan staan , terwijl we pratend contact houden, richting het raam van de logeerkamer te gaan, dat komt uit op het platte schuurdak. Ik loop dan richting de pieper die afgaat.

En als ik dan toch iets van brand ziet dan heb ik hem liever in mijn klauwen als het nog beperkt genoeg is om actie te ondernemen dan er naar staan te kijken en met lege handen moet concluderen dat je beter naar buiten kunt gaan waardoor de situatie gegarandeerd een brandweerklus wordt.

Mijn vrouw weet dus dat ze naar buiten moet vluchten en ik ga kijken of ik onze hond kan/moet redden.

De keren dater een pieper ging moest ik overigens de blusser weer terugzetten en de stofzuiger pakken om de spin er uit te zuigen die hem liet afgaan.

verder.....er wordt hier gereageerd alsof er maar 2 scenarios zijn hier.......

*een piepklein vlammetje die je nog kan uiblazen;
*Backdraft Towering Inferno Firenado 2.0.
Ik heb ook meerdere blussers, maar niet de illusie dat de kans heel groot is dat ik daarmee de held uit kan hangen. Heb ooit wel training Kleine Blusmiddelen gehad, dus ik weet hoe een blusser of deken werkt. Denk dat dat laatste al heel wat is. Meerendeel weet niet eens wat te verwachten van een blussertje.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:49
Zou een ladder niet beter zijn om via het raam te ontsnappen? Heb je brandwerende deuren? Er is zelfs brandwerende verf. Dit lijken me allemaal logischere startpunten dan slapen met een gasmasker onder je kussen.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:00
Ik denk inderdaad dat een touwladder een betere optie is dan jezelf door de brand heen te blussen.
Voor 65 euro heb je al een vluchtladder. Leg hem in je garderobekast en zoals genoemd, zet een brandblusser op de plekken waar het zinvol kan zijn. Keuken, enz.

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
[...]

Je hoeft er ook weer niet als uitsmijter een argument ad hominem tegenaan te gooien om te proberen je gelijk te halen...

Verder; ik gaf al aan dat ik geen brandweerman ben, zoals waarschijnlijk iedereen in dit topic. Het is dus ook niet handig om te doen alsof je dat wel bent, want overschatting van je eigen brandbluscapaciteiten kan je duur komen te staan.

Tijdens een BHV-cursus leer je met name om een inschatting van de situatie te maken en daar adequaat naar te handelen. Dat kan bijvoorbeeld zijn door een klein brandje te blussen, die zich beperkt tot de bron (vlam in de pan afdekken met een deksel, blusdeken gebruiken, gas uitzetten, stekker eruit bij kortsluiting, etc.). Maar zodra er iets meer dan alleen de bron in de fik vliegt, zal je al heel snel de keuze moeten maken om je z.s.m. uit de voeten te maken met je dierbaren, juist om erger te voorkomen. De afweging om dan toch je blusser van 7 kilo van onder je bed te gaan halen om die brand eens even mores te leren, kan je meer kosten dan je lief is. Tevens kan je die tijd veel beter gebruiken om de plaat te poetsen en de brandweer te bellen.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Sdreeg gezien de inhoud van je eerste bijdrage hier leek me een beetje tegengas (emmer, anyone?) nou niet bepaald onzinnig maar goed, mea culpa (als we toch latijns gaan praten) als je daardoor onheus bejegend voelt.

Je bovenstaande post is al van een heel ander inhoudelijk kaliber dan de eerste :)

edit:
je hebt gelijk, ik werd wat dwars door het niveau van enkele reacties. Maar die laatste opmerking was zeker niet zo netjes van me. Ik zou beter moeten weten met mijn vlieguren hier.

welgemeend sorry :)

[ Voor 27% gewijzigd door Fraggert op 21-03-2023 14:40 ]

• Djarum
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:23
Brandweerman hier!

Mooi om alle reacties te lezen en suggesties, sommige beter dan anderen maar allen wel zeer goed bedoeld en in geval van nood ook zeker toepasbaar.

Wat al vaker gezegd is: bijna alle slachtoffers bij een woningbrand zijn overleden door primaire rookinhalatie. Er zijn zeer weinig gevallen bekend van overlijden door direct vuur/ hitte contact, tenzij het slachtoffer op dat moment met iets brandbaars bezig is geweest. Rook is echt de meest dodelijke factor, daarom gaan wij ook nooit een pand in zonder ademlucht, zelfs na blussing vanwege de vrijkomende CO.

Het meest veilige ben je met goede rookmelders, het liefste met een lampje erin, geschakeld op 230v mét backup batterij. Maak het jezelf vooral eigen dat je elke maand (bijvoorbeeld als het luchtalarm getest wordt) je ook even je rookmelders test. Daarnaast, mocht je een partner en/of kinderen hebben: oefen je vluchtweg. Probeer maar eens in de nacht en het donker de weg naar buiten te vinden. Dat is moeilijker dan je denkt ;)

De schuimblusser gaat je niet helpen om je 'een weg naar buiten te spuiten'. Zoals gezegd: mocht je nog niet bevangen zijn door rookinhalatie én een vuurhaard tegenkomen dan gaat een schuimblusser geen zoden aan de dijk zetten. Schuimblussers (of poeder) zijn alleen toepasbaar bij kleine startende branden. Bij de BHV cursus geven we altijd aan dat een industriële schuimblusser alleen toepasbaar is bij brandjes die ongeveer net zo groot zijn als je onderarm. Zijn ze groter: wegwezen!

Wat betreft de veiligheid thuis dus: goede rookmelders, 'blind' de weg naar buiten kunnen vinden en inderdaad eventueel een vluchtladder.
Het voorhanden hebben van een schuimblusser is zeker wel handig en kan zeker je huis en haard redden, maar zie het dan vooral als een direct hulpmiddel bij een kleine beginnende brand. Een centrale plek waar de blusser staat is zeker ook aan te raden, mocht dat naast je bed zijn dan is dat natuurlijk helemaal goed. Maar zie een blusser alsjeblieft niet als een middel om bij een brand in de nacht je weg naar buiten veilig te stellen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:32
@jeroeningen Dat is een flut dingetje en binnen 20-30 seconden leeg je hebt er niks aan tenzij je naast de brand staat die net ontstaat, bedenk wel als je met een brandblusser gaat lopen dit extra tijd kost, bovendien moet je ook weten waar de brand werkelijk is als je daar uberhaupt bij kan komen.

Ik als BHV,er mag regelmatig met die dingen spelen en je schrikt behoorlijk hoe snel die dingen leeg zijn.

9 vd 10x wordt niet nagedacht dat de voordeur nog op slot zit en jij in alle haast naar die deur bent gegaan zonder sleutel want die ligt nog in je slaapkamer...
Ga voor de grap eens met een blindoek naar de voordeur lopen dat is wat er werkelijk gebeurd als er brand is, die gang zit ontzettend snel vol met rook.

Als hier brand zou uitbreken zou ik via de slaapkamerraam gaan en niet eens proberen via de gang.
Rook inademen is super slecht, je kan alsnog na een paar jaar flink last van krijgen alle chemische stoffen komen dan vrij.

[ Voor 81% gewijzigd door mr_evil08 op 21-03-2023 16:40 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1