Provider en internet abbo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FENICE
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-03 08:30
Hallo,
Ik ben absoluut geen kenner, maar heb wel wat technologie in huis dat internet vereist.
We gaan binnenkort verhuizen en dan ga ik op zoek moeten gaan naar een nieuwe provider. (Wallonië, dus ik kan mijn Telenet niet meenemen )

Qua providers zullen we aldaar es rondvragen, maar ik zou wat info willen zodanig dat ons abbo geen overkill wordt.

We zijn beiden met pensioen, dus geen telewerk meer, enkel volgende dingen:

* gewoon wat surfen ( krant lezen, fora volgen, YouTube )
* alle lichten werken via Hue
* Google home en Alexa in huis
* Netflix, echter maar 1 gebruiker

Dat is het zowat. Dus ik denk niet dat we het allerzwaarste abbo moeten hebben , maar ik wil wel dat alles soepel werkt.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
100mbit is voldoende

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-10 18:09
In Wallonië, dan hangt het er wat vanaf waar je gaat wonen. Is er coax aanwezig? Voo en Orange zouden moeten kunnen leveren. Telefoonlijn geeft je een mogelijkheid voor Proximus, Scarlet, Mobile Vikings, EDPnet etc. Zoek wel even goed uit met een adrestest welke snelheid er haalbaar is, dit verschilt per adres vanwege afstand tot centrale of ROP. Is er een fiberaansluiting aanwezig dan kun je bij dezelfde providers terecht als op de telefoonlijn (behalve Scarlet) en dit gaat de beste verbinding geven. Je gebruik is op zich niets bijzonders, alles boven de 50Mbit/s downloadsnelheid gaat genoeg zijn voor jou wensen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FENICE
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-03 08:30
Dank U.
Een UTP connectie is aanwezig, en coax ben ik niet 100% zeker maar ik denk van wel.
Zo een gewone “telefoonstekker” ( grote ronde met 4 pinnen ) niet.
We zullen volgende week es in de omgeving informeren wat er daar zoal bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
Voor jou gebruik is zelfs 50 mb al ruim voldoende. (Maar veel sneller zal je ook niet hebben in Wallonië).
Let wel op dat je niet te ver onder 50 mb/s gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
FENICE schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:22:
Dank U.
Een UTP connectie is aanwezig, en coax ben ik niet 100% zeker maar ik denk van wel.
Zo een gewone “telefoonstekker” ( grote ronde met 4 pinnen ) niet.
We zullen volgende week es in de omgeving informeren wat er daar zoal bestaat.
Een UTP aansluiting is gewoon een binnenkabel, dat zegt niets. Is er ergens in kelder/garage/meterkast een dikkere telefoonkabel te vinden? Doorgaans ga je in de meeste huizen wel telefonie en coax vinden, of het moet weggebroken zijn door een vorige bewoner die niet verder kijkt dan zijn/haar neus lang is. Fiber zie je meestal op de gevel lopen en is vaak alleen nog maar beschikbaar in stedelijk gebied of nieuwbouw.
99ruud99 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:25:
Voor jou gebruik is zelfs 50 mb al ruim voldoende. (Maar veel sneller zal je ook niet hebben in Wallonië).
Let wel op dat je niet te ver onder 50 mb/s gaat
Voo biedt gewoon 200Mbit/s en gigabit pakketten, afhankelijk waar je zit. Ook fiber wordt in verschillende steden al uitgerold en als @FENICE niet te ver van een ROP zit is 70-100Mbit/s ook mogelijk op koper. Vanwaar de bewering dat er in Wallonië niet veel sneller te krijgen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
Ik verhuis binnenkort ook naar belgie, en zag hoe de uitrol van fiber ervoor staat.
Bovendien zag ik wat mijn snelheid maximaal werd, en het bericht van tweakers over aansluitingen in Wallonië.

Ik zoek ze even op.

https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/ftth rood is waar fiber ligt, bijna nergens dus.

nieuws: Bijna 1 procent Belgische huishoudens heeft maximale vaste download v... 1 procent klinkt weinig, maar het leeuwendeel ligt in Wallonië. Dit gaat over 30 mbit.
100 mbit is 2 stappen groter, maar zelfs 30 mbit zou voldoende moeten zijn voor wat er gevraagd wordt.

https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/landline hier zie je welke type verbinding er in jouw straat aanwezig is. Zelfs als het niet in jouw huis ligt kan het relatief makkelijk aangelegd worden ( meestal ligt er wel kabel naar je huis maar is het niet afgewerkt, dit doen ze meestal kosteloos / goedkoop).
In die laatste kan je bij filters ook aantal Mbps aanklikken. Dan zie je het toch wel erg rood worden bij 100 Mbps.

[ Voor 77% gewijzigd door 99ruud99 op 23-03-2023 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dan heb je denk ik VOO (nu Orange), ik zit zelf bij Orange in Vlaanderen. Daar werkt het prima. 150 mbit is het nu, maar 100 mbit wasook al genoeg (voor thuiswerken, netflix, youtube etc).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
99ruud99 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:02:
Ik verhuis binnenkort ook naar belgie, en zag hoe de uitrol van fiber ervoor staat.
Bovendien zag ik wat mijn snelheid maximaal werd, en het bericht van tweakers over aansluitingen in Wallonië.

Ik zoek ze even op.

https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/ftth rood is waar fiber ligt, bijna nergens dus.

nieuws: Bijna 1 procent Belgische huishoudens heeft maximale vaste download v... 1 procent klinkt weinig, maar het leeuwendeel ligt in Wallonië. Dit gaat over 30 mbit.
100 mbit is 2 stappen groter, maar zelfs 30 mbit zou voldoende moeten zijn voor wat er gevraagd wordt.

https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/landline hier zie je welke type verbinding er in jouw straat aanwezig is. Zelfs als het niet in jouw huis ligt kan het relatief makkelijk aangelegd worden ( meestal ligt er wel kabel naar je huis maar is het niet afgewerkt, dit doen ze meestal kosteloos / goedkoop).
In die laatste kan je bij filters ook aantal Mbps aanklikken. Dan zie je het toch wel erg rood worden bij 100 Mbps.
Bedenk wel dat die kaart een vertekend beeld geeft. Proximus zelf heeft al bekend gemaakt dat fiber op meer dan een miljoen adressen beschikbaar is, inclusief fiberklaar. Het grootste gedeelte hiervan is in stedelijk gebied en daar heb je veel adressen op een kleine oppervlakte. Ja, er is nog veel werk en buitengebied gaat sowieso veel langer duren dan steden, dat is in veel andere landen ook zo. Uiteindelijk maakt die dekking ook helemaal niets uit, je gaat doorgaans maar in één huis wonen en daar moet fiber zijn. De dekking in de rest van het land is jouw zaak toch niet ;) .
Pagina: 1