Mail van mijndomein.nl naar exchange

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:12
Mijn vraag
Goedemorgen,

Een stichting waar ik betrokken ben heeft momenteel een domeinnaam en mail draaien bij mijndomein.nl. De hosting van de site ligt ergens anders. De mail is IMAP en enorm instabiel, net als de service bij mijndomein.nl.

Ze hebben ook de beschikking over een Microsoft Business basic account met zo'n 10 gebruikers om gebruik te kunnen maken van ms-teams. Hier zit ook Exchange bij, dus ik zou graag willen dat de mailfunctionaliteit verplaatst wordt van de IMAP bij mijndomein.nl, naar exchange. Er zou dus vanuit exchange met deze stichting.nl gemaild moeten worden, zoals het nu vanuit IMAP / mijndomein.nl gebeurd.
Is dit mogelijk en hoe vlieg ik dit het beste aan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Clients zijn outlook

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voor de IMAP mailboxen heb ik een migratie tool gevonden om de mail-berichten zelf te migreren naar exchange mailboxen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:48

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

mister9 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:34:

Voor de IMAP mailboxen heb ik een migratie tool gevonden om de mail-berichten zelf te migreren naar exchange mailboxen.
Los van je vraag hoop ik wel dat het een lokale en het liefst een open-source tool is. Ik zie ook een aantal websites die dit kunnen aan de hand van de hostname, gebruikersnaam en wachtwoord. Maar die wil je never en nooit op een externe site invoeren.

Verder lijkt het een kwestie van de DNS aanpassen.

[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 21-03-2023 11:38 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
Dat moet/kan toch gewoon met Outlook? Zit dat niet in dat business pakket? Anders dat pakket opzeggen en voor 10 gebruikers Office 365 nemen en direct daarnaar toe migreren.

Mailboxen zelf overpompen doe ik altijd met imapsync.

Edit: alleen webversies zie ik: https://www.microsoft.com...t%3Aoverviewtab&market=nl

Ik zou naar full Office 365 gaan, is iets duurder maar veel handiger. Maar de kosten van losse IMAP accounts vervallen dan wel natuurlijk.

[ Voor 39% gewijzigd door pennywiser op 21-03-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Laatst online: 19-05 16:22
Exchange online vraagt ook wel configuartie en kennis van zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:48

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Piebas schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:39:
Exchange online vraagt ook wel configuartie en kennis van zaken...
Als het gehost wordt, valt het enkel tot persoonlijke configuratie en wat DNS-zaken. Niet heel spannend, en bij het laatste kan je hosting wel meehelpen. Vooral als het om DMARC, SPF en DKIM gaat.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
pennywiser schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:38:
Dat moet/kan toch gewoon met Outlook? Zit dat niet in dat business pakket? Anders dat pakket opzeggen en voor 10 gebruikers Office 365 nemen en direct daarnaar toe migreren.

Mailboxen zelf overpompen doe ik altijd met imapsync.

Edit: alleen webversies zie ik: https://www.microsoft.com...t%3Aoverviewtab&market=nl

Ik zou naar full Office 365 gaan, is iets duurder maar veel handiger. Maar de kosten van losse IMAP accounts vervallen dan wel natuurlijk.
De gebruikers hebben allemaal wel een outlook client met hun werk-account (dus buiten de stichting).
Maar op zich zouden M365 accounts ook prima zijn hoor. Maar ik wil dus echt dat het exchange mailboxen worden, dus er zal dan toch een migratie moeten plaats vinden van IMAP naar exchange?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poenzkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-05 11:24

Poenzkie

Just being Hendrick

Ja dit kan, al is hierbij wat Microsoft 365/Exchange ervaring wel handig

Gaat in het kort als volgt:

- Domein toevoegen aan M365 (nog niet de MX omzetten)
- Users aanmaken in M365 en zorgen dat ze een mailbox hebben
- Mail migreren van IMAP naar M365 (zit een ingebouwde tool in M365 admin)
- SPF, DKIM, DMARC inregelen
- MX records omzetten
- IMAP mailboxen sluiten

Zoals gezegd zou ik dit niet zomaar als leek gaan uitvoeren. Zeker als je geen verstand hebt van MX records.

De M365 Business Basic heeft gewoon Exchange en online Outlook erin zitten, dus die zouden voldoende moeten zijn hiervoor. Zit geen Outlook client bij, maar als de gebruiker al een licentie heeft om Outlook te installeren dan kan hij hier ook gewoon bijgezet worden.

[ Voor 33% gewijzigd door Poenzkie op 21-03-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
mister9 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:19:
[...]

De gebruikers hebben allemaal wel een outlook client met hun werk-account (dus buiten de stichting).
Maar op zich zouden M365 accounts ook prima zijn hoor. Maar ik wil dus echt dat het exchange mailboxen worden, dus er zal dan toch een migratie moeten plaats vinden van IMAP naar exchange?
Waarom precies? Er zijn wel hosted Exchange aanbieders, maar wat is het voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Poenzkie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:26:

- MX records omzetten
- IMAP mailboxen sluiten

Zoals gezegd zou ik dit niet zomaar als leek gaan uitvoeren. Zeker als je geen verstand hebt van MX records.
Oh het kan gewoon binnen M365 zelf, dan zou ik het zo (laten) opzetten. Klinkt niet heel ingewikkeld in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
pennywiser schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:26:
[...]

Waarom precies? Er zijn wel hosted Exchange aanbieders, maar wat is het voordeel?
Omdat de mail nu extreem onstabiel is. Mail komt niet binnen, verzenden werkt niet, er is geen agenda aanwezig die gedeeld kan worden met andere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
mister9 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:51:
[...]

Omdat de mail nu extreem onstabiel is. Mail komt niet binnen, verzenden werkt niet, er is geen agenda aanwezig die gedeeld kan worden met andere...
Ik begrijp je probleem, maar dit ligt niet aan IMAP maar aan je provider. Verzenden zou daarnaast ook een probleem met de lokale SMTP server kunnen zijn, bij diegene die het gebruikt. Maar Exchange gaat prima voldoen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister9
pennywiser schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:58:
[...]

Ik begrijp je probleem, maar dit ligt niet aan IMAP maar aan je provider. Verzenden zou daarnaast ook een probleem met de lokale SMTP server kunnen zijn, bij diegene die het gebruikt. Maar Exchange gaat prima voldoen inderdaad.
Ja ik heb ook het vermoeden dat het aan mijndomein.nl ligt. Maar als ik naar exchange ga en het enige dat nog bij mijndomein.nl staat is de domeinnaam registratie, zouden die mailproblemen ook opgelost moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
mister9 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:40:
[...]

Ja ik heb ook het vermoeden dat het aan mijndomein.nl ligt. Maar als ik naar exchange ga en het enige dat nog bij mijndomein.nl staat is de domeinnaam registratie, zouden die mailproblemen ook opgelost moeten zijn toch?
Dat zou wel zo moeten zijn omdat alles via de Microsoft cloud gaat. Maar goed ook daar gebeurt wel eens wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Bij de huidige MS accounts zijn inlognamen als user1@stichting.onmicrosoft.com

Zijn die nog benodigd als ik het nieuwe domein toevoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44

Marc H

- - Is wakker - -

Poenzkie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:26:

- TTL verlagen naar een paar minuten bij mijndomein 24 uur voor overzetten domein(en)
- SPF, DKIM, DMARC inregelen
- MX records omzetten
- IMAP mailboxen sluiten

De M365 Business Basic heeft gewoon Exchange en online Outlook erin zitten, dus die zouden voldoende moeten zijn hiervoor. Zit geen Outlook client bij, maar als de gebruiker al een licentie heeft om Outlook te installeren dan kan hij hier ook gewoon bijgezet worden.
(lijstje gefixed)

Ik ben het er mee eens dat het best wel handig is als er enige kennis aanwezig is.
mister9 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:58:
Bij de huidige MS accounts zijn inlognamen als user1@stichting.onmicrosoft.com

Zijn die nog benodigd als ik het nieuwe domein toevoeg?
Nee, die zijn niet nodig. Gewoon de mailboxen maken voor de gebruikers die je nodig hebt.

Tip, kijk ook eens naar shared mailboxen, daar betaal je je helemaal niets voor.

[ Voor 15% gewijzigd door Marc H op 21-03-2023 14:49 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Pagina: 1