Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Video editing PC - Audio opnames / bewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Koolaid
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-07-2024
Hi all!

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen bij het vinden van een goed systeem voor video & audio editing!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben voor mijn werk redelijk vaak bezig met audio en video bewerking. Tot op de dag van vandaag doe ik dit op de aan ons gegeven laptops, die met name gekocht zijn op energie zuinigheid etcetera. Oftewel, dit zorgt op dit moment er voor dat dit werk redelijk wat extra tijd kost en mijn laptop tijdens het verwerken soms simpel weg niet te gebruiken is.
Ik gebruik op dit moment simpele software, maar ga de overstap maken naar o.a. Adobe Premiere Pro.
Verder gebruik ik gewoon de dagelijkse zakelijke applicaties (niets noemenswaardig zwaar belastend).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik richt een beetje tussen de 1500,- en 2000,-. Er is op dit moment nog geen bedrag vast gesteld, en simpel gezegd, als jullie opeens met iets komen waardoor ik echt significante verbeteringen zal merken, is er altijd wat te regelen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Qua randapparatuur heb ik alles al in huis, dus het gaat echt puur om het systeem zelf.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wellicht bij het zien van mijn samengestelde systeem denk je "dat is wel een redelijk kleine m.2 SSD", maar mijn werkwijze is nu: Project af = uploaden naar cloudopslag. Ondanks dat , denk ik wel dat een 2TB wellicht een betere optie is. Ook het geheugen: Nee ik hoef geen RGB, maar ik had deze gekozen i.v.m. snelheid en timings. ;)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Totaal niet. Alsin, kwaliteit voor alles. Ook qua geluidsproductie staat dat voorop.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsproductie is wel een ding, vooral in verband met audio opnames.

Ga je overklokken?
Nee, eerder nog de X processor in eco modus zetten ;)

Wat verwacht je van ons?

Ik hoor graag echt open en eerlijk advies. Alsin, qua videokaart vind ik het maar lastig om te bepalen tot welk deel een nog snellere videokaart gaat helpen bij Premiere Pro.
Qua moederbord hoor ik ook dat het minder luxe hoeft, maar hierbij heb ik gedacht een upgrades voor de toekomst. Bij beide opties kan je later hopelijk een nieuwe processor er in gooien, maar hierdoor kwam ik dus juist uit bij dit mobo uit.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenASRock X670E PG Lightning€ 297,68€ 297,68
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC€ 369,90€ 369,90
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart€ 139,90€ 139,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 109,90€ 109,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2D6000C36€ 154,90€ 154,90
1VoedingenDelta GPS-1000DBA A22€ 119,-€ 119,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 95,77€ 95,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.586,05

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp!

Beste antwoord (via Koolaid op 22-03-2023 12:14)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Op basis van je originele post kan ik ook geen reden verzinnen om een duurder bordje te nemen dan uitvoering: ASRock B650M PG Riptide

Lijkt me zellfs dat je kast kleiner kan, bijvoorbeeld een uitvoering: Fractal Design Meshify 2 Mini Zwart
Of een iets meer op stilte gebaseerde behuizing: uitvoering: Fractal Design Pop Mini Silent Black Solid Dan kun je in alle stilte audio opnemen. Misschien dat de componenten iets warmer lopen tijdens de uiteindelijke export van een groot premiere project, maar ik denk dat dat meevalt.
En anders kun je voor een kast gaan met een deur uitvoering: Cooler Master Silencio S400 dan doe je die open tijdens zware renders en voor de rest dicht voor geluidsdemping
Van alle boven genoemde kasten zijn overigens ook ATX versies verkrijgbaar, mocht je dat toch liever willen. Kasten blijven een erg subjectief onderdeel van de desktop

En eventueel kun je ook gaan voor de uitvoering: Noctua NH-D15S chromax.black die een fan minder heeft en waarvan de heatsink een beetje is verschoven en aangepast om wat minder compatibiliteitproblemen op te leveren. Maar noctua heeft ook gewoon een case en moederbord compatibility lijst
De 2e fan op de standaard D15 voegt eigenlijk vrijwel niets toe namelijk Noctua NH-D15S chromax.black review door pclinde
Volg deze video voor een uitgebreide guide met testresultaten om nog betere resultaten te krijgen dan met eco mode: YouTube: Fixing Ryzen 7000 - PBO2 Tune (insanity)

Als de RGB je niet zo interesseert, kun je misschien beter voor een goedkopere kit met dezelfde specs gaan uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5
Deze dimms zijn door het gebrek aan rgb ook fysiek lager waardoor je minder snel conflicten hebt met de CPU koeler
Of een kit van dezelfde prijs als de corsair rgb kit met strakkere timings uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5

[ Voor 57% gewijzigd door youridv1 op 21-03-2023 12:29 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
waarom dat overdreven dure moederbord? die x670E variant pak je enkel als je van plan bent er een nieuwste generatie videokaart in te zetten. En zelfs dan heeft het niet veel voordeel.
3060ti kan nog el wat voordeel bieden, als die minder dan 100 euro duurder is.

Acties:
  • Beste antwoord

• youridv1
Op basis van je originele post kan ik ook geen reden verzinnen om een duurder bordje te nemen dan uitvoering: ASRock B650M PG Riptide

Lijkt me zellfs dat je kast kleiner kan, bijvoorbeeld een uitvoering: Fractal Design Meshify 2 Mini Zwart
Of een iets meer op stilte gebaseerde behuizing: uitvoering: Fractal Design Pop Mini Silent Black Solid Dan kun je in alle stilte audio opnemen. Misschien dat de componenten iets warmer lopen tijdens de uiteindelijke export van een groot premiere project, maar ik denk dat dat meevalt.
En anders kun je voor een kast gaan met een deur uitvoering: Cooler Master Silencio S400 dan doe je die open tijdens zware renders en voor de rest dicht voor geluidsdemping
Van alle boven genoemde kasten zijn overigens ook ATX versies verkrijgbaar, mocht je dat toch liever willen. Kasten blijven een erg subjectief onderdeel van de desktop

En eventueel kun je ook gaan voor de uitvoering: Noctua NH-D15S chromax.black die een fan minder heeft en waarvan de heatsink een beetje is verschoven en aangepast om wat minder compatibiliteitproblemen op te leveren. Maar noctua heeft ook gewoon een case en moederbord compatibility lijst
De 2e fan op de standaard D15 voegt eigenlijk vrijwel niets toe namelijk Noctua NH-D15S chromax.black review door pclinde
Volg deze video voor een uitgebreide guide met testresultaten om nog betere resultaten te krijgen dan met eco mode: YouTube: Fixing Ryzen 7000 - PBO2 Tune (insanity)

Als de RGB je niet zo interesseert, kun je misschien beter voor een goedkopere kit met dezelfde specs gaan uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5
Deze dimms zijn door het gebrek aan rgb ook fysiek lager waardoor je minder snel conflicten hebt met de CPU koeler
Of een kit van dezelfde prijs als de corsair rgb kit met strakkere timings uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5

[ Voor 57% gewijzigd door youridv1 op 21-03-2023 12:29 ]

• Koolaid
99ruud99 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:46:
waarom dat overdreven dure moederbord? die x670E variant pak je enkel als je van plan bent er een nieuwste generatie videokaart in te zetten. En zelfs dan heeft het niet veel voordeel.
3060ti kan nog el wat voordeel bieden, als die minder dan 100 euro duurder is.
Check! Mijn idee was een beetje meer future proof, maar als ik jullie beide begrijp is dat dus "onzin". Mooie besparing, wat dan weer kan worden gestoken in bijvoorbeeld een ti ;)
Thanks!

• Koolaid
youridv1 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:08:

[...]

Thanks! Ik heb al wat aanpassingen gemaakt in mijn wensenlijst!

Qua behuizing... Het is dat die Fractal North blijkbaar redelijk wat meer herrie maakt, anders had dat mijn voorkeur. Tja, het oog wenst ook iets. Ik loop jouw opties wel even langs.

• youridv1
De North valt wel mee. Tweakers heeft dat opgemerkt omdat de testmethode van tweakers hopeloos outdated is. Hij is inderdaad luid als je de meegeleverde fans op volle toeren laat draaien. Als je gewoon de default fan curve van je moederbord gebruikt of zelf iets instelt, zoals 99.999999% van de gebruikers, dan heb je dat probleem niet.
Hier een beter uitgevoerde review: YouTube: Excellent Design: Fractal North Case Review & Benchmarks

De standaard fans van de North hebben een hoge topsnelheid en hoge snelheid bij 7 volt. Daar test tweakers mee.
Als je in de tweakers review kijkt bij de testresultaten high end systeem en dan vooral let op de Noctua 35dB en 40dB resultaten, dan zie je dat de North het best wel goed doet als je op gelijk geluidsniveau test bij alle kasten.
Als tweakers de moeite zou nemen om het geluid te normaliseren met de stock fans, zoals goede case reviews doen, dan zou je zien dat de North het best goed doet. In de youtube video die ik hier boven heb gelinkt doen ze een test met alle kasten in hun stock configuratie op 36dB. Daar zie je dat de North niet bijzonder, maar wel bovengemiddeld presteert

[ Voor 43% gewijzigd door youridv1 op 21-03-2023 13:14 ]

• Koolaid
youridv1 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:06:
De North valt wel mee. Tweakers heeft dat opgemerkt omdat de testmethode van tweakers hopeloos outdated is. Hij is inderdaad luid als je de meegeleverde fans op volle toeren laat draaien. Als je gewoon de default fan curve van je moederbord gebruikt of zelf iets instelt, zoals 99.999999% van de gebruikers, dan heb je dat probleem niet.
Hier een beter uitgevoerde review: YouTube: Excellent Design: Fractal North Case Review & Benchmarks

De standaard fans van de North hebben een hoge topsnelheid en hoge snelheid bij 7 volt. Daar test tweakers mee.
Als je in de tweakers review kijkt bij de testresultaten high end systeem en dan vooral let op de Noctua 35dB en 40dB resultaten, dan zie je dat de North het best wel goed doet als je op gelijk geluidsniveau test bij alle kasten.
Als tweakers de moeite zou nemen om het geluid te normaliseren met de stock fans, zoals goede case reviews doen, dan zou je zien dat de North het best goed doet. In de youtube video die ik hier boven heb gelinkt doen ze een test met alle kasten in hun stock configuratie op 36dB. Daar zie je dat de North niet bijzonder, maar wel bovengemiddeld presteert
Oeh! Zeer handige info... en ook het anders nog vervangen van de fans voor Noctua fans is nog een optie. Thanks voor al je hulp!
Pagina: 1