Vraag

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Topicstarter
Wij hebben op het moment al twee "pakketten" zonnepanelen liggen, 15x 245Wp op het dak (overgenomen bij de koop van het huis) en 7x 360Wp op de overkapping. Aangezien we sinds kort gasloos zijn en ik dus (veel) meer stroom verwacht te gaan gebruiken, wil ik de dakruimte zoveel mogelijk volgooien met panelen. Daarom dus bij drie bedrijven offertes opgevraagd om de garage te bekleden.

Denk dat ik vooral zit met het dilemma, hoeveel panelen is verantwoord? Het eerste bedrijf heeft als enige 12 panelen geoffreerd (landscape). Met de tweede is dat niet besproken (ga ik nog wel doen), met de derde wel: die adviseerde om het bij 9 portrait te houden, omdat je bij 12 niet voldoende ruimte zou kunnen vrijlaten aan de bovenkant en onderkant (15cm). Risico met wind, niet verzekerd als ze er vanaf waaien, enz.

Nummer twee is mijn vaste elektriciën, die laat ik het eigenlijk het liefste doen. Hij is ook de enige die specifiek gesproken heeft over voorbereiding voor een autolaadpaal, thuisaccu's enz; de rest is daar een beetje vaag over (moet u mijn collega eens bellen, die weet alles van laadpalen) Maar vooralsnog is hij gewoon veel te duur, 1000 euro boven budget (en dan heb ik mijn budget al opgerekt van de geschatte 5k naar 6k). Ik ga hem nog wel vragen om een nieuwe offerte met optimisers ipv micro-omvormers.

Edit: kleine aanvulling mbt aanbetalingen

Zou gaag jullie input horen. :)
Foto's
Dakhelling 35 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1VBQ1Id-KeKG8V6UEa1yZ-0ugU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5qoy0OTrq7PrZamFysnIIrRz.png?f=user_large

Ochtend (15-3, 08:00):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApSFwBqwlicFai4H-QZlPubmIw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVC1c06IUftzjP12PXCPF25P.jpg?f=fotoalbum_large

Namiddag (11-3, 15:00):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwAkI8VuvD9HuEXj9mQ7EDyvP1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kd89IXTmspLebgpY5zkCxlGw.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
2,5m hoog bij 10m breed, geen obstakels
Schaduw
's Morgens rechtsonder van de overkapping, later in de middag bovenaan van de bomen. Zie de foto's.
Jaarverbruik
We zijn sinds dit weekend gasloos, dus natte-vingerwerk: naar verwachting zo'n 11k-12k kWh (3500 dagelijks gebruik, 1000 boiler, 3500 verwarming, 3000 auto).
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fasen 25amp. De huidige zonnepanelen zijn verdeeld in twee installaties, op verschillende fasen; de nieuwe aansluiting zou op de derde fase komen.
Budget en doel
5-6k. Doel is om de totale opbrengst zoveel mogelijk op te krikken naar het verwachte jaarverbruik (totaal gaan we niet halen), dus garage zo vol mogelijk.
Wie gaat het project uitvoeren
Laten doen door installateur.
Bijhouden van data
Niet zo spannend, vooral weten wat er binnenkomt en uitgaat.
Reeds verkregen offertes
Drie stuks, met flinke verschillen uiteraard... :/ Ze geven alledrie aan over ca. 3 maanden te kunnen plaatsen.

1:
12x Jinko Mono Full Black Tiger Neo N-Type JKM420N-54HL4-B, gelegd in twee strings van 6.
Huawei 3-fase Smart Energy Center omvormer 5KTL
Vermogen 5040Wp, opbrengst 4190kWh, prijs €5985 1,18 / 1,42
Aanbetaling 50%

2:
9x Jinko N-type 420 WP
9x Enphase IQ8A Micro Omvormer
Vermogen 3780, opbrengst 3540kWh, prijs €6915 1,82 / 1,95
Aanbetaling 75%

3:
9x JA Solar 405
9x Solaredge S440 Optimizer
Solaredge 3500HD Wave
Vermogen 3645Wp, opbrengst 3310 kWh, prijs €5800 1,59 / 1,75
Aanbetaling 0%

Nomen nescio

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
1 dus. Geen vorm van slimme dure omvormers gaat het verschil in rauwe silicium goed maken.

Dat is wel een 3 fase omvormer. Hoeveel omvormer vermogen hangt er op de andere fasen? Hoeveel panelen boeit niet ;)

2 strings op een 3 fase omvormer zou ik absoluut niet doen… dat geeft minimaal schaduw management, lagere efficiëntie en mogelijk zelfs opstart problemen. Dus gewoon als 1x 12

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:02
Als je een string legt wellicht naar optimizers kijken? Als je de panelen verdeeld over 2 strings ga je hoogst waarschijnlijk problemen krijgen met de opstart voltage als de schaduw zo bekijk.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Topicstarter
Tnx beiden!

@Ronald De andere sets zijn een Sunnyboy SB 3600TL met 15x 240Wp (opbrengst ca 4000kWh per jaar) en een SolarEdge SE2200H met 7x 360Wp (opbrengst ca. 2350kWh per jaar). Die zitten ieder op één fase, de uitbreiding zou (denk ik) op de derde fase komen. Dus als ze een driefasen-omvormer offreren, dan zou dat (denk ik) niet werken?

@Puddi Puddin Nummer 3 heeft er micro-omvormers bij zitten, nr 1 heeft alles in serie en nr 3 heeft optimisers.

Eerlijk gezegd snap ik niet waarom die twee strings problemen zouden opleveren. Ik had het idee dat als je twee keer een horizontale string legt, dan krijgt de bovenste (nok) wat schaduw en werkt minder optimaal, terwijl de onderste (dakgoot) prima blijft doordraaien. Maar dat is dus niet zo?

En ik zit nogal met die 12 vs 9. Prijstechnisch is nummer 1 veruit het gunstigst, ook al draait dat systeem met wat schaduw misschien niet de hele dag optimaal, dat zouden die 3 extra panelen compenseren lijkt me. Vraag is alleen, hoeveel risico levert het op omdat ze dichter bij de nok en de goot liggen?

Nomen nescio

• Puddi Puddin
Bra-Jo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:56:
Tnx beiden!
Eerlijk gezegd snap ik niet waarom die twee strings problemen zouden opleveren. Ik had het idee dat als je twee keer een horizontale string legt, dan krijgt de bovenste (nok) wat schaduw en werkt minder optimaal, terwijl de onderste (dakgoot) prima blijft doordraaien. Maar dat is dus niet zo?
Ik kan beperkte info vinden over de Huawei omvormer maar als ik de volgende omvormer neem dan kom ik bij een opstart spanning van 200V. Als ik jouw panelen pak dan zit ik met een voltage van 29-31V doe ik dit keer de 6 panelen dan kom ik in totaal uit op 174-186V per string. Dat is dus onder de 200V opstart spanning ik voorzie hier problemen in dus laat dit in iedergeval controleren. Verder is de omvormer na mijn mening erg duur is een 3 fase omvormer echt nodig? Ik zou eens kijken naar deze omvormer die heeft een opstart voltage van 120V met een MPPT bereik van 90-520V dus per string dan zou je de panelen prima in 2 strings kunnen leggen. Er is ook een 3 fase variant mocht je hier toch nog voor kiezen.
Bra-Jo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:56:
En ik zit nogal met die 12 vs 9. Prijstechnisch is nummer 1 veruit het gunstigst, ook al draait dat systeem met wat schaduw misschien niet de hele dag optimaal, dat zouden die 3 extra panelen compenseren lijkt me. Vraag is alleen, hoeveel risico levert het op omdat ze dichter bij de nok en de goot liggen?
Alle panelen aangeboden in de offertes zijn zogenoemde half cell panelen je hebt de bypass diodes dus midden in het paneel liggen waardoor je hem kan opdelen in 6 schakelbare zones mits hier genoeg schaduw op valt. Mijn advies is om bij schaduw door bomen altijd optimizers te nemen zeker in de foto's die jij deelt vraag ik me af of er genoeg schaduw val per zone is. Mijn voorkeur zou dus uit gaan naar offerte 3 of offerte 1 mits er een andere omvormer gekozen word.

Offerte 2 links laten liggen is ronduit de duurste en er moet wel een hele goede reden zijn om bij dit systeem micro omvormers te gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Puddi Puddin op 22-03-2023 09:41 ]

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Is het niet zo dat optimizers de spanning in de string verlagen? Dan helpen ze je niet aan een hoger opstartvoltage.
Dan zou ik zeggen dat je gewoon zoveel mogelijk panelen/alle met dezelfde oriëntatie en hellingshoek in 1 string wilt en juist geen gekke dingen moet gaan doen zoals strings splitsen. Gewoon de omvormer en de half cell karakteristiek zijn werk laten doen.

En dan juist een extra 1-fase naast de bestaande omvormers ipv een 3-fase omvormer nemen, zodat je sneller aan de minimale benodigde spanning komt wanneer een deel van de panelen gebypassed wordt.
12x 38,5 * 1,2 = 555 volt.
Dat is juist ideaal voor die Solis die tot 600 volt in 1 string kan (wel ff zelf narekenen ;)).

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-11 02:21
Zonder op de techniek in te gaan, maar puur kijkende naar de foto's: zou het niet slimmer zijn om (zoveel mogelijk van) de oude panelen van het woningdak te verplaatsen naar de schuur en het woningdak volledig vol te leggen met nieuwe panelen? Daar is nog veel ruimte vrij en minder schaduw dan op het schuurtje.

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

kleinelievewolff schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:49:
Zonder op de techniek in te gaan, maar puur kijkende naar de foto's: zou het niet slimmer zijn om (zoveel mogelijk van) de oude panelen van het woningdak te verplaatsen naar de schuur en het woningdak volledig vol te leggen met nieuwe panelen? Daar is nog veel ruimte vrij en minder schaduw dan op het schuurtje.
Precies dit dacht ik ook. Je gaat nu op een suboptimale plek relatief dure/goede panelen leggen. Die zou ik echt op het dak van je huis plaatsen.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Topicstarter
@Puddi Puddin Tnx voor de uitleg, helder. :) Ik kende het concept opstartspanning niet, nu duidelijk wat je bezwaar tegen twee strings is.

Tweede viel me ook echt tegen qua prijs, zeker omdat het mijn vaste elektriciën is. Vanmorgen al even met hem gesproken, hij blijft die micro-omvormers promoten. Ik bel 'm vanavond nog even om te kijken wat ie kan met jullie suggesties (parallel of evt optimisers), kan/wil ie dat niet dan valt ie af, helaas.

@kleinelievewolff @Ojjorz
Dat heb ik overwogen, maar wordt op dit moment te duur, ook omdat de dakpannen op het huis binnen een jaar of 5, 6 vervangen moeten worden. Als we de panelen nu al zouden omruilen, moet het werk binnen een paar jaar twee keer gebeuren. Plan is om tzt samen met de pannen ook die 15 te vervangen door 12-15 panelen met de capaciteit die tzt gangbaar is.

Nomen nescio

• Puddi Puddin
Bra-Jo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:10:
@Puddi Puddin Tnx voor de uitleg, helder. :) Ik kende het concept opstartspanning niet, nu duidelijk wat je bezwaar tegen twee strings is.

Tweede viel me ook echt tegen qua prijs, zeker omdat het mijn vaste elektriciën is. Vanmorgen al even met hem gesproken, hij blijft die micro-omvormers promoten. Ik bel 'm vanavond nog even om te kijken wat ie kan met jullie suggesties (parallel of evt optimisers), kan/wil ie dat niet dan valt ie af, helaas.
Mocht je er nog verder in willen verdiepen raad ik deze video aan en deze (heeft meerdere afleveringen). Veel informatie maar legt het wel goed uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Puddi Puddin op 22-03-2023 10:32 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Optimizers gaan nooit, nooit en te never de 3 extra panelen compenseren… bij deze prijzen is offerte 1 dus de enige keuze.

De 3 fase omvormer gaat net goed, 5600W totaal op de fase met de sunny boy.

Of een enkelfase of 3 fase omvormer de beste keuze is is afhankelijk van de toekomst. Nu de 3 fase omvormer gebruiken maakt dat hij vervangen van de panelen op huis ook 3 fase makkelijk toegevoegd kan worden. Bij 5kW vanaf de schuur kun je niets met 3 fase omvormer tzt.

String van 12 heeft geen spanning probleem met de omvormer

Dus ik zou het houden bij deze optie.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 22-03-2023 11:10 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Topicstarter
Even een kick.

Een paar weken geleden is de nieuwe setup geplaatst: 9x Jinko N-420 (12 bleek toch echt niet te passen) en een SolarEdge SE3680 omvormer. Allemaal prima verlopen, maar helaas toch een probleem (denk ik?).
Ik zie op zonnige dagen dat het systeeem oploopt naar een opbrengst van zo'n 3kW. Dan kakt de opbrengst in, om vervolgens met diverse pieken en dalen verder te gaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_gB48cU1XEZam8sQLaHDZsq3nI=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/bHaJe2r9haVIoDd0UfdQRMVA.png?f=fotoalbum_small

Uiteraard gekeken naar schaduwval, stroomgebruik in huis enzo, maar daar zit niks opvallends. Mijn twee andere installaties geven die terugval niet, dus lijkt me dat het stroomnet bij ons gewoon genoeg capaciteit heeft.

Ik krijg een donkerbruin vermoeden dat de capaciteit van de omvormer misschien te licht is: 3680 max, vs 420x9=3780. Of maak ik hier een denkfout?

NB: Ik heb dit ook al bij de installateur aangekaart, nog geen reactie gehad.

Nomen nescio

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:30
Geen abnormale grafiek voor een dak dat OZO georiënteerd is. Vanaf 14.00 uur mis je direct licht.

• siretrasher
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-07 20:31
Tja kan van alles zijn:
- De SolarEdge SE3680 is een 1-fase omvormer die mogelijk tegen een limiet aanloopt en teveel stroom oplevert voor die fase. Je kunt dat checken door een realtime app via de p1 meter te meten. Je zou het voor een paar dagen in de gaten houden of hij steeds op hetzelfde niveau afkapt en de handleiding van de omvormer eens goed doorbladeren. Dat zou er als het goed wel ergens in moeten staan.
- schaduw op de panelen op/vanaf dat tijdstip
- het weer zelf (Hoe zonnig is het ?)
- etc

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Topicstarter
@Uszka ik geloof niet dat dat het probleem is. Als de curve gewoon weer netjes afbuigt, zou je gelijk hebben. Maar er is geen schaduw of wolken ofzo wanneer die grote dip zich voordoet, de panelen blijven net zo zonnig als voor de dip. Schaduw valt pas vanaf ca. 16:00.

Op de P1-meter is het ook goed zichtbaar, andere dag waar de zon veel consistenter was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKBFShrysleWqllmOqcroS6zQkE=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/90oSem2uWLBGHf9CPMggOvkO.png?f=fotoalbum_small

Daar zit één verbruiksdip in, maar bij de nieuwe is het na 11:00 net een ECG...

Ik ga het de komende tijd nog in de gaten houden, hopelijk komen er wat zonnige dagen zodat ik beter vergelijkingsmateriaal heb. En hopen dat m'n installateur snel van vakantie terug is...

Nomen nescio

• siretrasher
- Andere oorzaak kan de netbeheerder zijn. Hier een vergelijkbare dip bij mooi weer als gevolg van een overbelast wijknetwerk: https://www.zwanenbalg.in...onnepanelen_Problemen.pdf
Zijn er veel bewoners met zonnepanelen in je omgeving ? Je zou ze eens kunnen vragen of ze iets dergelijks hebben. Blijft het wel vreemd dat je maar op 1 van die 3 dit ervaart, maar omdat ze allemaal op een andere fase zitten, kan het zijn dat net die fase te vol is (of zoiets, ben geen electricien, maar met GBV kom je een eind ;) )
- Kan ook zijn dat 1 van de panelen niet fris is en bij teveel warmte voor problemen zorgt..

[ Voor 14% gewijzigd door siretrasher op 26-04-2023 00:11 ]

• siretrasher
.

[ Voor 99% gewijzigd door siretrasher op 26-04-2023 00:11 ]

Pagina: 1