Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmaniac
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-01-2024
Ik zit met een situatie waar ik niet helemaal weet wat handig/efficiënt is. Betreft voor een stichting (lees niet veel budget). Zij hebben een oud schoolgebouw, met verschillende lokalen. Nu is er audio aangelegd, dat gaat goed.

Echter willen ze nu ook video streamen, van lokaal 1 naar lokaal 2. Tussen de lokalen zit zo'n 25 meter en een wand van 50 cm dik. We in lokaal 1 internet, maar in lokaal 2 (nog) geen internet.

Ik kan bijv wel een lange hdmi kabel trekken en deze aan een laptop met camera aansluiten? Of Chromecast (maar deze moet dan verlengd worden naar lokaal 1 gezien lokaal 2 geen internet heeft). Andere (eenvoudigere) opties? Zoals een camera die direct aangesloten kan worden (misschien dmv een koppelstukje) aan een hdmi kabel? Volgens mij las ik dat bepaalde modellen van Nikon (spiegelreflex) ook live view achtig iets had.

Help a man / stichting out haha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:28
Jellyfin?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qmarrr
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-07 01:10
Voor het internet zou je toch een utp kabel moeten aanleggen.
Miss is dit een optie?
https://www.hdmikabelshop...et-tot-maximaal-120-meter

dan kun je alvast video streamen via utp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmaniac
qmarrr schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:04:
Voor het internet zou je toch een utp kabel moeten aanleggen.
Miss is dit een optie?
https://www.hdmikabelshop...et-tot-maximaal-120-meter

dan kun je alvast video streamen via utp?
Wat voor voordelen heeft dit ten opzichte van een hdmi kabel van (stel je voor 50 meter)?

Want met deze verlenger ga ik dan vanuit mijn laptop (dmv een hdmi kabel) naar de verlenger, waarmee ik met een utp kabel naar lokaal 2 ga waar dan ook een verlenger ligt die vervolgens met een hdmi naar de tv gaat? Zeg ik dit goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:50
Jezelf goed inlezen hoe je kabels van een stekkertje moet voorzien en dan UTP kabel leggen. In lokaal 2 een router waarvan 1 van de kabels naar de TV (Veel TVs ondersteunen standaard miracast draadloos scherm) of naar een Chromecast Ultra (Ultra omdat die een Ethernetaansluiting heeft) gaat.

Een HDMI kabel is een domme oplossing. Ten eerste omdat een HDMI kabel veel te dik is om door een buis te leggen, want je kunt de stekker er niet makkelijk afhalen. Ten tweede omdat als je een UTP kabel legt je ook direct internet hebt in lokaal 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:43

D4NG3R

kiwi

:)

Asmaniac schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:16:
[...]

Wat voor voordelen heeft dit ten opzichte van een hdmi kabel van (stel je voor 50 meter)?
Een enkele kabel zonder echt meerprijs. HDMI gaat maar tot een meter of 15 goed. (vaak minder)

Je zit te denken in houtje-touwtje oplossingen terwijl een goede oplossing überhaupt al niet zo duur is. ;)

Exact wat is de videobron?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Asmaniac schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:16:
[...]
50 meter haal je niet met een standaard HDMI kabel. Daar wil je deze extenders dan voor gebruiken.

Maar als je toch een UTP kabel die kant op moet trekken, is een Chromecast dan weer niet een stuk goedkoper. Je ontkomt er toch niet aan daar iets van WiFi te realiseren of kabels te trekken. Waarom dan niet internet dat algemeen bruikbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:45

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wat is de use case? Je vermeldt een videocamera streamen, is dat het doel of wil je gewoon videobestanden streamen?

In ieder geval lijkt me een internetkabel trekken de meest logische eerste stap. HDMI werkt niet goed over zo'n lange afstanden, of dat wordt alleszins een prijzig verhaal. Een UTP kabel kost geen drol.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmaniac
Oke... kijk hier wordt ik wijzer van!

Dus eigenlijk utp cat 5/6 daar heen trekken is het beste. En dan met chromecast, de beste optie?

Ik was niet bekend dat je dat niet kan streamen met een hdmi kabel over zo'n lange lengte, Waarom verkopen ze die kabels dan uberhaupt zo lang haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmaniac
Mavamaarten schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:26:
Wat is de use case? Je vermeldt een videocamera streamen, is dat het doel of wil je gewoon videobestanden streamen?

In ieder geval lijkt me een internetkabel trekken de meest logische eerste stap. HDMI werkt niet goed over zo'n lange afstanden, of dat wordt alleszins een prijzig verhaal. Een UTP kabel kost geen drol.
Sorry, live beelden :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:43

D4NG3R

kiwi

:)

Via een computer? Direct vanaf een camera zonder tussenkomst van een PC?

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 21-03-2023 11:37 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Nog steeds niet duidelijk.

Wat is de bron van het materiaal dat je wilt streamen, live beelden als in Commerciële TV?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmaniac
Hahahaha, ben een leek, sorry. Zoveel mogelijkheden.

Er staat een docent in lokaal 1 en dit moet geprojecteerd worden in lokaal 2.

Alle opties staan nog open. Ik weet dat ik in ieder geval UTP moet trekken. Een laptop is aanwezig. Dus een webcam kopen is een optie. Maar ook het kopen van een Spiegelreflexcamera (nikon), beveiligingscamera of Chromecast kan een optie zijn.

Ook hierin zou ik advies willen als het kan. Data er heen sturen gaat dus dmv UTP en al dan niet die hdmi verlenger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmaniac
D4NG3R schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:37:
[...]

Via een computer? Direct vanaf een camera zonder tussenkomst van een PC?
Als het direct van een camera kan is het beter. Hoe minder schakels, hoe makkelijker voor de mensen om dit in te schakelen denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmaniac
Greatsword schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:37:
[...]

Nog steeds niet duidelijk.

Wat is de bron van het materiaal dat je wilt streamen, live beelden als in Commerciële TV?
Er staat een docent in lokaal 1 en dit moet geprojecteerd worden in lokaal 2. En dan graag het advies hoe het beste te streamen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:00

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Wat denk je dan met een Chromecast te bereiken? Die kan programmaatjes draaien zoals youtube en Netflix, maar rechstreeks streamen is weer wat anders. Dan klinkt een webcam veel logischer, of beveiligingscamera die je direct kan weergevan op een scherm in lokaal 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmaniac
gwystyl schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:35:
Wat denk je dan met een Chromecast te bereiken? Die kan programmaatjes draaien zoals youtube en Netflix, maar rechstreeks streamen is weer wat anders. Dan klinkt een webcam veel logischer, of beveiligingscamera die je direct kan weergevan op een scherm in lokaal 2.
Chromecast voor het er naar streamen vanaf mn mobiel? Live filmen vanaf mn mobiel oid? Niet handig/mogelijk hoor ik al 8)7

Maar webcam bedoel je denk ik aan een laptop en dan streamen met hdmi verdeler er tussen?

En een beveiligingscamera, zijn die er ook met directe output voor hdmi? Of met een koppelstukje er tussen? Heb je misschien tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dit topic schiet echt alle kanten op en wat @Asmaniac er uit op pikt, is imho niet heel samenhangend.

Chromecast en HDMI zijn termen die je hier sowieso kan vergeten.

Zorg voor een netwerk aansluiting in beide lokalen. Hang een IP camera op in lokaal 1. In lokaal 2 kun je met een pc/laptop live meekijken via het netwerk.
Pagina: 1