Buitenkozijnen schilderen, welke primer/grond/lak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:04
Hoi!

Ik heb weinig ervaring dus ben me al tijdje aan het verdiepen. We hebben houten kozijn/deuren in prima staat. Ze zijn nu oranje van kleur en we willen naar RAL 7016.

Qua stappen kom ik er wel uit, maar ik twijfel nog over de keuze vwb lak en grondverf. Heb nu dit op het oog:
  • Sikkens Rubbol Primer Extra
  • Sikkens Rubbol XD High Gloss
Ik twijfel alleen over:
  • Is de Rubbol Primer Extra de beste keuze? Ik heb ook twee aluminium/metalen 'kasten' op het kozijn waar een screen in zit die mee moeten van oranje naar 7016.
  • In welke kleur neem ik de Primer? Zelfde kleur als de lak of iets lichter (en dan, welke?).
Tips zijn zeer welkom! :)

[ Voor 3% gewijzigd door mikkelnl op 21-03-2023 09:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 11:57
Grondverf het beste zoveel mogelijk dezelfde kleur als de lak. Op aluminium eerst een hechtprimer voor aluminium aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-05 21:03
Het nadeel van precies dezelfde kleur primer kan zijn dat je op een gegeven moment niet meer weet waar je wel en niet geweest bent >:)

Sikkens, Sigma, Wijzonol zal elkaar weinig ontlopen.

Sikkens Rubbol XD High Gloss
Pluspunt: Vloeit erg mooi bij de juiste temperatuur
Minpunt: Droogt erg langzaam beneden 10°C

https://www.onlineverf.nl...sen-professionele-merken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

Toevallig heb ik eind vorig jaar ook geschilderd met Sikkens Rubbol XD High Gloss, ook in RAL 7016. Voor de primer heb ik wel voor wit gekozen, maar dat was alleen omdat ik meer witte (RAL 9010) dan gekleurde kozijnen heb. En die gekleurde kozijnen (oude kleur was donkerblauw) had ik alleen geschuurd en gegrondeerd op plekken die na het schuren (te) kaal waren. De RAL7016 dekt prima, ook op wit, maar foutjes komen natuurlijk wel genadeloos aan het licht.

Tip voor de kwasten: de duurste kwasten van de Action werken echt perfect. Geen loslatende haren, waar de goedkopere wel last van hebben.

Enne, verf ook niet in de volle zon of als het te heet is. Als het te warm is krijg je heel gauw zakkers.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
Sja, ik kan de primer natuurlijk in een iets lichtere RAL nemen, maar heb het gevoel dat meeste online adviezen toch mikken op dezelfde kleur als waarin je aflakt... en ja, dan is het wel lastig zien waar je wel/niet geweest bent... pfff... lastiggg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 15:16

Nyarlathotep

Crawling Chaos

mikkelnl schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:11:
Sja, ik kan de primer natuurlijk in een iets lichtere RAL nemen, maar heb het gevoel dat meeste online adviezen toch mikken op dezelfde kleur als waarin je aflakt... en ja, dan is het wel lastig zien waar je wel/niet geweest bent... pfff... lastiggg :)
Ik denk dat het mee gaat vallen hoor. Je ziet altijd wel een subtiel verschil. En bovendien zul je een stuk van het kozijn toch wel in één keer schilderen. Dan sta je er met je neus bovenop met de verfpot naast je en ga je in één keer door.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
Nyarlathotep schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:17:
[...]

Ik denk dat het mee gaat vallen hoor. Je ziet altijd wel een subtiel verschil. En bovendien zul je een stuk van het kozijn toch wel in één keer schilderen. Dan sta je er met je neus bovenop met de verfpot naast je en ga je in één keer door.
Ja inderdaad, voordeel van grondverf in dezelfde kleur weegt zwaarder vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mikkelnl schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:11:
die mensen die daar last van hebben hebben denk ik een beetje slechte ogen. je ziet duidelijk waar je bent geweest, zeker als je er eerst netjes een schuurpapiertje overheen haalt.. En hoe doen die mensen het dan als ze een 2e keer wil aflakken? pakken ze dan ook een andere kleur? let wel op dat je bij kaal aluminium een alumniumprimer nodig hebt. Een normale primer (van welk A-merk dan ook) gaat niet hechten omdat die niet etsend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 15:20

AMDFreak

Intel is zo..

ik heb 2 jaar terug ook bovengenoemde verfmiddelen gebruikt, primer ook in dezelfde kleur als de aflak variant.

De grondverf bevat geen glans, en de High Gloss uiteraard wel. Ik had geen moeite om te zien waar ik was gebleven.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
twain4me schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:47:
[...]
let wel op dat je bij kaal aluminium een alumniumprimer nodig hebt. Een normale primer (van welk A-merk dan ook) gaat niet hechten omdat die niet etsend zijn.
Het is geen kaal aluminium, sterker nog; ik weet niet zeker of het alimunium is ;) Het zijn van die standaard 'bakken' waar ook rolluiken mee werken, je ziet ze overal. Alleen zijn deze dus jaren geleden gekocht in dezelfde RAL kleur als de woning destijds is opgeleverd. Kortom; ze hebben dezelfde kleur als de kozijnen en zijn niet 'kaal'...

Bij de Sikkens primer staat "geschikt voor het gronden en overgronden van geveltimmerwerk, het overgronden van reeds voorbehandelde metalen en harde kunststoffen", dus ik ging eigenlijk er van uit dat dit genoeg zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:35
Ik zal nog even een ander geluid laten horen dan, want ik ben wel van het kamp dat een iets andere kleur grondverf gebruikt dan lak. Maakt het echt zo veel makkelijker om te zien waar ik wel en niet geweest ben.

Ik vind het ook belangrijker dat de lak er overal op zit (en er dus geen stukjes zijn waar alleen de grondverf voor bescherming moet zorgen) dan dat die er twee keer op zit, dus de eerste keer lakken doe ik niet in een andere kleur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
decipherer schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:52:
Ik zal nog even een ander geluid laten horen dan, want ik ben wel van het kamp dat een iets andere kleur grondverf gebruikt dan lak. Maakt het echt zo veel makkelijker om te zien waar ik wel en niet geweest ben.

Ik vind het ook belangrijker dat de lak er overal op zit (en er dus geen stukjes zijn waar alleen de grondverf voor bescherming moet zorgen) dan dat die er twee keer op zit, dus de eerste keer lakken doe ik niet in een andere kleur ;)
Ik snap het argument zeker :) welke RAL zou jij nemen als je aflakt in 7016?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:35
Ik heb daar destijds ral 7042 voor gebruikt. Maar ik heb toen ook maar gewoon een donkere grondverf gekozen die een goed contrast gaf, de exacte kleur maakt niet zo veel uit denk ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:36

inhico

pw

Als primer gebruik ik vrijwel altijd wit, ongeacht wat de uiteindelijke kleur wordt. Vooral aangezien ik die op voorraad heb. Meestal gebruik ik Sikkens Rubbol voor buitenwerk. Maar af en toe ook Sikkens EPS. Beide als ondergrond voor Sikkens XD. Werkt prima.
Als ik het goed begrijp is het oude verfwerk nog in goede staat, alleen niet de juiste kleur. In principe heb je dan geen primer nodig: schoonmaken en wat opschuren en dan meteen de XD (2x) er op kan ook. Maar een extra laag kan nooit kwaad en dan is primer (of EPS) goedkoper dan XD.

...

Pagina: 1