Spouwmuur isolatie bij deels geschilderde muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:52
Wij hebben offertes opgevraagd voor spouwmuurisolatie. De muren van de bovenverdieping zijn wit geschilderd, we vermoeden dat dit laag over laag is en niet (echt) dampdoorlatend. Eén meneer vertelde ons dat je bij een geschilderde buitenmuur vochtproblemen kunt krijgen. Eerst afbladderen van de verf en eventueel naar binnen trekkend vocht en schimmel problemen. Ze willen het wel doen, maar dan zonder garantie. Ze gaan het dan volspuiten met parels.

Is dit iets wat serieuze problemen kan opleveren of valt dit in de praktijk mee?

Daarnaast vroegen we ons af of je met spouwmuurisolatie ook een geluiddempend effect kunt verwachten, wat zijn jullie ervaringen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:01
Ik stond voor dezelfde keuze. Mijn huis uit 1959 wat al vanaf de bouw wit geschilderd is (en meerdere malen daarna overgeschilderd) wou ik laten isoleren met parels. Naar mijn idee was de verflaag inmiddels niet meer dampdoorlatend.

In januari heb ik de spouwmuur toch laten isoleren, dit was ook op eigen risico. Ik had ook begrepen dat als de muur niet voldoende kan ademen de verf aan de buitenkant gaat "afbladderen" omdat de muur dan alsnog door de verflaag heen gaat ademen.
Ik heb het risico genomen omdat ik nergens verhalen kon vinden van mensen waarbij de verf ook daadwerkelijk is afgebladderd, alleen verhalen van dat het bij andere mensen ook goed is gegaan.
Nu is het nog maar 3 maanden geleden maar vooralsnog heb ik geen problemen gehad met vocht of afbladderende verf (terwijl het wel een natte periode is geweest). Ik heb ook EPS parels in laten spuiten.

Met betrekking tot het geluid: mijn persoonlijke ervaring is dat ik het idee heb dat ik de buren juist wat harder hoor dan voorheen. Al durf ik dit niet met zekerheid te zeggen.
Ik zou er niet vanuit gaan dat het geluid dempt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
@jelke1992 bedankt! Ook geen verschil met geluid van buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelke1992
NEOeo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:27:
@jelke1992 bedankt! Ook geen verschil met geluid van buiten?
Naar mijn idee niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Benieuwd @jelke1992 hoe het inmiddels gaat met de muur/verf. Is een ander dreigend probleem niet dat er vocht binnen in de muur komt, en dat daar rot en schimmel ontstaan? En ben je op een andere manier gaan ventileren?

Groeten uit een witgeschilderd huis :)

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelke1992
Ysbeer schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:02:
Benieuwd @jelke1992 hoe het inmiddels gaat met de muur/verf. Is een ander dreigend probleem niet dat er vocht binnen in de muur komt, en dat daar rot en schimmel ontstaan? En ben je op een andere manier gaan ventileren?

Groeten uit een witgeschilderd huis :)
De muren en verf zijn nog steeds in dezelfde staat als voor de isolatie. Wat dat betreft is het bij mij dus allemaal goed gegaan.
Bij het verbouwen van mijn keuken kwam ik ergens een kleine opening in de muur tegen (waarbij wat spouwmuurisolatie achter de keuken terecht is gekomen) waardoor ik een beetje "in de muur" kon kijken. Hier zag ik verder ook niets van vocht tussen zitten en het isolatiemateriaal zag er ook goed uit.
Volgens mij is het isolatiemateriaal van de parels (EPS) ook vrij ongevoelig voor vocht en rotten. Ze gebruiken dit ook als bekisting voor fundering en als kruipruimte isolatie. Daar komt er ook vocht bij en blijft het ook intact.

Ik ben niet op een andere manier gaan ventileren. Ik heb thuis natuurlijke ventilatie d.m.v. roosters boven de ramen.
Voor de ventilatie van de kruipruimte zijn wel nieuwe gaten geboord met het isoleren van de spouwmuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:48
Hier nog een bewoner van een white house. Ik ga m'n 2e winter in met spouwmuur isolatie, het hele huis is gedaan. 2 zijmuren (vrijstaand huis) zijn daarbij ook nog eens aan de buitenzijde geisoleerd, gevelisolatie. De voorzijde niet, die heeft alleen spouwmuur isolatie. 4cm eps parels. Ik zie tot nu toe geen verschil aan de buitenzijde. Aan de binnenzijde evenmin, tot nu toe nergens last van vlekken of schimmel. Mijn vochtpercentages in de woonkamer zitten rond de 60 %, inmiddels wel met een luchtontvochtiger om de pieken van tegen de 80% tegen te gaan. Er staat ook een ventilatierooster permanent open. De spouwmuur isolatie is bij ons maar een deel van alle maatregelen. Ik weet dus niet wat de losse maatregelen betekenen tav. onze vochthuishouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Hier hebben we inmiddels eind van de zomer de spouw laten isoleren met minerale glaswol. So far geen problemen. Merk ook geen voordelen overigens, niet qua isolatie en niet qua geluid, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edek
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-03 22:21
Hi wij zitten hier ook met een oud huis uit 1920 waarbij de spouw isoleren met EPS min of meer het laatste middel is dat wij nog in kunnnen zetten. Meerdere oude dampdichte verflagen, dampdicht.

Nu het daadwerkelijk winter is geworden, merken jullie een verschil? Geen vorstschade e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11
Edek schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 07:38:
Hi wij zitten hier ook met een oud huis uit 1920 waarbij de spouw isoleren met EPS min of meer het laatste middel is dat wij nog in kunnnen zetten. Meerdere oude dampdichte verflagen, dampdicht.

Nu het daadwerkelijk winter is geworden, merken jullie een verschil? Geen vorstschade e.d.?
Heeft het gevroren dan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:49
Hier wel. Drie nachtjes ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes1987
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:16
Ik kom dit topic tegen en sta ook voor de keuze dat ik graag de spouwmuur van onze twee onder een kap woning uit 1946 wil laten isoleren, maar de woning is wit en ik vermoed geverfd met dampwerende verf.

Aangezien het topic al wat ouder is, hoe gaat het nu bij jullie? Tot op heden nog geen problemen?
Wij hebben overigens 2 jaar geleden verbouwd een aanbouw geplaatst, bij het slopen zag ik dat op sommige stukken tussen de muur al piepschuim korrels zaten. Alleen was niet de volledige spouwmuur daar mee gevuld.
Lijkt mij dan toch geen probleem om alsnog te isoleren, aangezien dit piepschuim er ook al zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Bij de noord kant is er inmiddels wel deels wat verf af gekomen. Na 1 jaar dus al. Of dit door vocht en/of door de isolatie (glaswol) komt weet ik niet. Voordeel is dat we het in de lente kunnen schilderen met goede vochtregulerende verf.

Verder geen problemen, op de zuid kant dus ook niet.
Pagina: 1