Sorry voor de hele late reactie en het kicken van dit topic! Maar wij staan nu voor een exact hetzelfde verhaal... Wij hebben momenteel een woning met dekvloer, daarin oude vloerverwarming (al 18 jaar afgekoppeld), daaroverheen oude plavuizen en dan hout zwevend gelegd. We gaan de hele beneden verdieping op de schop nemen, inclusief een uitbouw van 2,5m.Eivogel1985 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:39:
Ik zie adviezen om de gehele dekvloer eruit te halen, dat dat minder werk zou zijn. Dat is dus breken, afvoer, leggen van nieuwe vv, wapenen, afstorten, droogtijd, opstookprotocol volgen.
Bij mij zijn ze met 60m2 infrezen van plavuizen 1,5 dag bezig geweest (1man) incl leggen van leidingen en aansluiten verdeler. Direct erna dichtgesmeerd en geegaliseerd. 2 dagen later kon de pvc vloer verlijmd worden. Qua doorlooptijd en opstookprotocol is in bestaande situatie infrezen echt veel interessanter. En de bestaande tyleen buizen, daar gaat zon frees fluitend door heen. [Afbeelding]
Nu wordt mij door verschillende bedrijven verschillende oplossingen aangeboden. De ene zegt, kan prima door alles heen frezen. Dan dichtsmeren, egaliseren (moet sowieso omdat we tegels van 80x80 laten leggen) en tegelen. Of het doorlooptijd verminderd weet ik zo niet (de aanbouw krijgt immers ook een dekvloer die moet drogen voordat vloerverwarming erin kan en voordat er getegeld kan worden), maar het scheelt een duizendje of 2 aan sloopkosten en een extra 2-3k aan nieuwe dekvloer.
Echter, anderen zeggen dat dat niet kan: tijdens het frezen zullen stukken van de dekvloer afbreken, en tijdens het frezen zal veel smurrie van die zwarte buizen (vv is van jaren 70) overal rondgeslingerd worden. Ook zorgt de oude vloerverwarming veel lucht in de dekvloer en wordt dus de effectieve massa die opgewarmd kan worden een stuk minder, waardoor de vloer minder warm wordt. Hun advies: alles eruit (tot aan constructievloer) en dan van daaruit opnieuw opbouwen (met folie, dan matten of noppenfolie, nieuwe dekvloer, etc).
Laatste optie 'klinkt' het beste, echter betekent het dat we zeker een week of 5 moeten wachten voordat we kunnen egaliseren / tegelen / keuken plaatsen.
Nog een puntje over het opstook-protocol: de ene zegt dat je pas kan tegelen als je het opstook protocol volledig hebt uitgevoerd, de ander zegt dat dat prima kan nadat de tegelvloer gelegd is. Het bedrijf dat dat laatste zegt is een bedrijf dat zowel sloop, vloerverwarming, dekvloer en tegels doet, dus risico is voor hun (dekvloer wordt eigenlijk zwevend omdat deze door de isolatie folie gescheiden wordt van de constructie vloer en wanden, waardoor kans op scheuren nihil zou zijn omdat de vloer vrij kan werken).
Iemand hier met advies dat de doorslag kan geven? Ik ben redelijk lost!