Hoi allemaal,
Ik gebruik sinds jan 2023 een nieuwe Sapphire Pulse RX 6600 videokaart en die functioneerde goed en zonder problemen. Maar sinds een paar weken, regelmatig als ik de pc opstart, is er geen videosignaal naar de monitor. De rest van de pc lijkt nog steeds normaal te functioneren (als ik inlog met het toetsenbord is er feedback op het toetsenbord en ook geluid). Maar wat ik ook doe, ik krijg op dat moment geen enkel videosignaal (bijv. monitor uit- en inschakelen, de kabel verwisselen, monitor op een andere DP-poort aansluiten, van DP naar HDMI wisselen, een andere oude monitor aansluiten met DP-kabel via DP-naar-VGA-adapter ...). Het enige dat werkt, is de pc geforceerd afsluiten (met de power knop) en vervolgens opnieuw opstarten. Vaak werkt dit maar soms moet ik dit zelfs meerdere keren herhalen.
Om het probleem op te lossen, heb ik tot nu toe tevergeefs geprobeerd:
- Alles hierboven vermeld
- Drivers bijwerken naar de nieuwste versie
- Volledige herinstallatie van drivers met behulp van DDU
Ik gebruik een Windows 10 systeem. Hardware in het bijgevoegde plaatje. Laat het me weten als je andere informatie over het systeem nodig hebt. Ik kan me niet herinneren dat er iets veranderd is aan de PC sinds ik dit probleem voor het eerst heb gehad.
Enig idee wat ik nog kan controleren? Heeft dit probleem te maken met een defecte videokaart? Of zijn er andere oorzaken die ik eerst kan checken?
Met vriendelijke groeten,
asambasamba
EDIT: lijst van alles wat ik geprobeerd heb:
- Andere kabel
- Andere uitgangspoort
- Andere monitor
- HDMI ipv DP
- Drivers updaten: GPU, chipset, BIOS
- BIOS CMOS reset
- Disable 'fast startup' in Windows
- Disable 'fast boot' option in BIOS
- Reseat van GPU, stroomtoevoer GPU, ATX 12V connector, front panel connectors
- Korte stresstest van PSU met OCCT (5 minuten), resultaat OK
- Oude GPU terug geïnstalleerd = oplossing
Ik gebruik sinds jan 2023 een nieuwe Sapphire Pulse RX 6600 videokaart en die functioneerde goed en zonder problemen. Maar sinds een paar weken, regelmatig als ik de pc opstart, is er geen videosignaal naar de monitor. De rest van de pc lijkt nog steeds normaal te functioneren (als ik inlog met het toetsenbord is er feedback op het toetsenbord en ook geluid). Maar wat ik ook doe, ik krijg op dat moment geen enkel videosignaal (bijv. monitor uit- en inschakelen, de kabel verwisselen, monitor op een andere DP-poort aansluiten, van DP naar HDMI wisselen, een andere oude monitor aansluiten met DP-kabel via DP-naar-VGA-adapter ...). Het enige dat werkt, is de pc geforceerd afsluiten (met de power knop) en vervolgens opnieuw opstarten. Vaak werkt dit maar soms moet ik dit zelfs meerdere keren herhalen.
Om het probleem op te lossen, heb ik tot nu toe tevergeefs geprobeerd:
- Alles hierboven vermeld
- Drivers bijwerken naar de nieuwste versie
- Volledige herinstallatie van drivers met behulp van DDU
Ik gebruik een Windows 10 systeem. Hardware in het bijgevoegde plaatje. Laat het me weten als je andere informatie over het systeem nodig hebt. Ik kan me niet herinneren dat er iets veranderd is aan de PC sinds ik dit probleem voor het eerst heb gehad.
Enig idee wat ik nog kan controleren? Heeft dit probleem te maken met een defecte videokaart? Of zijn er andere oorzaken die ik eerst kan checken?
Met vriendelijke groeten,
asambasamba
EDIT: lijst van alles wat ik geprobeerd heb:
- Andere kabel
- Andere uitgangspoort
- Andere monitor
- HDMI ipv DP
- Drivers updaten: GPU, chipset, BIOS
- BIOS CMOS reset
- Disable 'fast startup' in Windows
- Disable 'fast boot' option in BIOS
- Reseat van GPU, stroomtoevoer GPU, ATX 12V connector, front panel connectors