Vraag

• asambasamba
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-05 21:44
Hoi allemaal,

Ik gebruik sinds jan 2023 een nieuwe Sapphire Pulse RX 6600 videokaart en die functioneerde goed en zonder problemen. Maar sinds een paar weken, regelmatig als ik de pc opstart, is er geen videosignaal naar de monitor. De rest van de pc lijkt nog steeds normaal te functioneren (als ik inlog met het toetsenbord is er feedback op het toetsenbord en ook geluid). Maar wat ik ook doe, ik krijg op dat moment geen enkel videosignaal (bijv. monitor uit- en inschakelen, de kabel verwisselen, monitor op een andere DP-poort aansluiten, van DP naar HDMI wisselen, een andere oude monitor aansluiten met DP-kabel via DP-naar-VGA-adapter ...). Het enige dat werkt, is de pc geforceerd afsluiten (met de power knop) en vervolgens opnieuw opstarten. Vaak werkt dit maar soms moet ik dit zelfs meerdere keren herhalen.

Om het probleem op te lossen, heb ik tot nu toe tevergeefs geprobeerd:
- Alles hierboven vermeld
- Drivers bijwerken naar de nieuwste versie
- Volledige herinstallatie van drivers met behulp van DDU

Ik gebruik een Windows 10 systeem. Hardware in het bijgevoegde plaatje. Laat het me weten als je andere informatie over het systeem nodig hebt. Ik kan me niet herinneren dat er iets veranderd is aan de PC sinds ik dit probleem voor het eerst heb gehad.

Enig idee wat ik nog kan controleren? Heeft dit probleem te maken met een defecte videokaart? Of zijn er andere oorzaken die ik eerst kan checken?

Met vriendelijke groeten,
asambasamba

EDIT: lijst van alles wat ik geprobeerd heb:
- Andere kabel
- Andere uitgangspoort
- Andere monitor
- HDMI ipv DP
- Drivers updaten: GPU, chipset, BIOS
- BIOS CMOS reset
- Disable 'fast startup' in Windows
- Disable 'fast boot' option in BIOS
- Reseat van GPU, stroomtoevoer GPU, ATX 12V connector, front panel connectors
- Korte stresstest van PSU met OCCT (5 minuten), resultaat OK
- Oude GPU terug geïnstalleerd = oplossing

[Voor 20% gewijzigd door asambasamba op 11-05-2023 21:44]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-06 23:50
Is het BIOS van het moederbord volledig up to date?

• asambasamba
Hoi!
Ik heb nog nooit iets gedaan met de BIOS van het moederbord, dit is dus zoals ik hem gekocht heb in oktober 2017. Heb me hier nog nooit mee bezig gehouden. Is dit relevant?

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:39
450 watt voeding is wel aan de krappe kant voor een rx6600

Sony 55x9505h, Denon x4700h, Klipsch Atmos 7.1.4, Ziggo, Windows 10 Ik weet niet alles maar ik help graag.

• Uszka
Zekers. Bij een nieuwe gen videokaart, Windows update of weet ik het wat voor wijziging in het systeem kan het gedaan zijn met de stabiliteit, zeker met AMD Ryzen. Up to date houden dus.

8GB RAM is erg magertjes tegenwoordig en de snelheid van het RAM houdt niet over. Daarnaast is een R3 1300X ook niet geweldig voor een RX 6600.

Qua vermogen is de voeding voldoende maar het is een ding van de onderste plank. Lage kwaliteit, geen full range input en met name de groepsregulatie en de daarbij behorende slechte spanningsregeling maken de voeding niet geschikt voor recente hardware. Opstarten zou het systeem daar echter wel mee moeten doen.

• asambasamba
Bedankt voor jullie antwoorden!

Het advies is dus om eerst de BIOS te updaten naar meest recente versie? Ik heb geen flauw idee hoe dit moet, ik zal eens een stappenplan zoeken hiervoor. Kan dit nog bepaalde nadelen/risico's hebben? Kan ik dit ook nog terug draaien als het problemen oplevert?

Wat betreft de voeding:
Ik heb deze niet vervangen omdat 450W aangeduid staat als 'minimum required PSU' op de website van AMD. Ik had mijn systeem ook in een PSU calculator gedaan en daar kwam ook uit dat het voldoende zou moeten zijn. Ik heb deze voeding destijds in 2017 gekocht op aanraden van de Best-Buy-Guide budget-PC omdat hij goedkoop maar betrouwbaar zou zijn. Is dat toch niet helemaal het geval dan? Of zou ik simpelweg vanwege de leeftijd al preventief een nieuwe moeten kopen?

Kan de PSU de problemen typisch veroorzaken die ik nu heb, of is dat min of meer uit te sluiten?

Wat betreft de overige componenten:
Ook allemaal in 2017 samengesteld als budget gaming PC. Heb er nu bewust voor gekozen om deze (nog) niet te vervangen met de nieuwe videokaart omdat ze nog prima dienst doen. Ze zijn wrs inderdaad een bottleneck met de RX 6600. Maar tot nu toe is de prestatie wat mij betreft prima en volledig naar wens in Red Dead Redemption 2 en Control!

• Hingj0n
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-06 23:24
Beste Tweaker,

Ik heb zelf een raar probleem gehad met een 3080 die eerst prima werkte.Opeens viel de pc random uit. Bijv bij intensieve games als OW2 (unlimited FPS op 4K). Op een gegeven moment startte de pc niet meer op. Alhoewel. Startte wel op maar ik kreeg zwart beeld en het moederbord stopte bij posten op de videokaart. Ik dacht. Krijg nou wat, dat ding is defect. Maar wat bleek nou...
De kabel van de voeding was stuk. Dit lag dus aan de voeding. Bij het vervangen van die kabel startte hij weer A-OK. Voeding kan degelijk impact hebben op zwart beeld.
Dat is mijn ervaring met een probleem met een voeding
Valt hij ook bij jou uit in bijv RDR2? Of is dat niet het geval.

Ik zat bij jouw bericht ook te denken aan DP-hot plug detectie wat soms heeeeeeeeeel irritant werk icm Windows.

Probeer eens standaard met HDMI te werken en kijk of het nog steeds goed gaat.

[Voor 3% gewijzigd door Hingj0n op 22-03-2023 10:37]

• asambasamba
Hoi Hingj0n,

Super bedankt voor je ervaring op dit vlak! Super interessant dat je een soortgelijk probleem had wat met de PSU te maken had. Het is bij mij wel niet precies hetzelfde, het beeld is namelijk nog nóóit weggevallen als de PC al is opgestart, ook niet tijdens het gamen. Het is echt alleen bij opstart, en dan heb ik wel of geen videosignaal.

Helaas, het probleem heeft zich inmiddels ook voorgedaan met slechts 1 HDMI beeldscherm aangesloten :(

Dan ga ik nu als volgende stap kijken of ik mijn BIOS kan updaten en of dat nog iets geeft. Zo niet wordt het lastig, dan moet ik denk ik kiezen tussen de videokaart RMA proberen te sturen of mijn PSU vervangen... Beiden is natuurlijk behoorlijk jammer als het achteraf niet de oplossing blijkt te zijn!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:05
er is een waslijst aan bios updates geweest voor dat bord dus lijkt me MEER dan zinnig om de bios te updaten

Veel huidige borden kun je de bios flashen vanuit het bios zelf dus moeilijk is het niet, kwestie van een usb stickje waar je de nieuwste versie op zet en flashen maar.

na de update de bios even full reset geven (dat doe je op het bord zelf, zie je handleiding voor cmos reset header of switch) en voila!

Ik ben vrij zeker dat dat je probleem is. 2017 is 4 generaties amd gpu's geleden....

[Voor 64% gewijzigd door meljor op 23-03-2023 22:05]

• asambasamba
Zie screenshot hieronder:

Is het wijs om eerst de 'chipset drivers' bij te werken naar de meest recente versie van de AMD website, voordat ik iets met de BIOS doe?? Ik heb eerlijk gezegd geen flauw benul van hoe deze dingen werken (sorry)

En nog een tweede vraag daarbij, is het wijs om eerst te updaten naar Windows 10 22H2 Feature Update, zodat Windows het meest recent is voordat ik die andere dingen update?

• meljor
asambasamba schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:00:
Zie screenshot hieronder:
[Afbeelding]

Is het wijs om eerst de 'chipset drivers' bij te werken naar de meest recente versie van de AMD website, voordat ik iets met de BIOS doe?? Ik heb eerlijk gezegd geen flauw benul van hoe deze dingen werken (sorry)

En nog een tweede vraag daarbij, is het wijs om eerst te updaten naar Windows 10 22H2 Feature Update, zodat Windows het meest recent is voordat ik die andere dingen update?
[Afbeelding]
Asus doet aanbeveling idd over chipset drivers. Verder staat bij 1 van de updates iets over Windows 11 maar geen 10. Toch zou ik na de drivers eerst de bios updaten, dan de laatste Windows update.

• Uszka
Eerst de chipset driver, dan het BIOS en vervolgens Windows naar W10 v22H2.

• asambasamba
Het was zenuwslopend, maar de chipset drivers + BIOS + Windows zijn geüpdate :D

Ik laat over een tijdje weten of het probleem zich nog heeft voorgedaan.

Vreemd genoeg was na de update ineens het geluidsvolume VEEL harder dan hiervoor, bij eenzelfde % master volume :? nu is het zelfs bij 2% al aanzienlijk

[Voor 34% gewijzigd door asambasamba op 24-03-2023 23:40]

• meljor
asambasamba schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:28:
Het was zenuwslopend, maar de chipset drivers + BIOS + Windows zijn geüpdate :D

Ik laat over een tijdje weten of het probleem zich nog heeft voorgedaan.

Vreemd genoeg was na de update ineens het geluidsvolume VEEL harder dan hiervoor, bij eenzelfde % master volume :? nu is het zelfs bij 2% al aanzienlijk
Succes, hopelijk is het nu goed.

• asambasamba
Helaas: hij heeft het probleem vandaag weer vertoond... Ik ben verdrietig :'(

Het was zelfs hardnekkig deze keer. Na 3x geforceerd afsluiten en weer aan zetten deed hij het nog niet. Opgegeven, en nu later op de avond deed hij het ineens weer wel.

Het valt me nu op dat telkens als hij het wél doet, hoor ik bij opstart de videokaart eventjes kort blazen en weer stoppen. Dit doet hij NIET als ik geen signaal krijg bij opstart. Ik weet niet of dit nog naar een bepaalde oorzaak wijst?

Wat zouden jullie nu doen?
1) Videokaart RMA sturen?
2) Nieuwe PSU kopen?
3) Windows compleet herinstalleren? (geen zin hierin + ik denk niet dat het hiermee te maken heeft)
4) ... Nog andere ideeën...?

• meljor
Lijstje van wat ik zou doen:

Probeer eens met 1 ram stick een tijdje, kijk hoe het gaat (al is 4gb helaas wel erg weinig dan).

Probeer vooral eerst eens een re-seat van AL je componenten. Dus ram, gpu, cpu en alle stekkers inclusief die aan beide kanten van je monitor.

Probeer eens of je in bios het pci-e 16x slot kan forceren naar alleen pci-e 3.0, en anders 2.0 (als hij al op 3.0 staat).

Anders blijft de voeding nog over. De rx6600 is niet zo power hungry maar recente videokaarten zijn wel erg kieskeurig qua kwaliteit van de voeding.

Een fan die niet eerst aanslaat bij het aanzetten wijst er op dat hij de videokaart gewoon niet initialiseren kan?

• asambasamba
Hoi allemaal,

ik wil hier even laten weten dat mijn probleem is opgelost. alleen het is een beetje een anticlimax: ik heb mijn videokaart retour gestuurd naar Amazon, krijg daar mijn geld terug, en heb ik de plaats een Xbox Series X gekocht. :+ In mijn PC zit mijn oude videokaart weer terug in (GTX 1050 Ti). Heb sindsdien het probleem niet meer gehad.

Of het nu aan de GPU lag of aan de PSU is me niet helemaal duidelijk, maar dit was al niet mijn eerste technische probleem met de PC en was het een beetje beu om hier steeds mee bezig te moeten zijn! Dus vandaar mijn keuze voor een Xbox om (hopelijk) zorgeloos te kunnen gamen :*)

Voor toekomstige mensen met een soortgelijk probleem zet ik nog in de opening wat ik uiteindelijk allemaal geprobeerd heb. Nogmaals dank voor jullie hulp!!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee