Keuze tussen Clio en Astra, wat is verstandig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaroldDets
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 24-03-2023
In mijn zoektocht heb ik in verschillende auto’s uit voornamelijk het B segment (o.a. Rio, Captur, S-Cross, Baleno, Clio) gereden.
Waarbij ik de Clio Estate een hele fijne auto vind die als betrouwbaar en relatief zuinig te boek staat.

Vanwege de gunstigere prijzen heb ik nu toch ook een proefrit gemaakt in een Opel Astra K 1.0 Hatchback. In verhouding tot de Clio krijg je hier meer luxe en ruimte voor terug. De auto reed verder ook prettig. (Behalve de slechte kwaliteit speakers en de irritante parkeersensoren, wat een bekend issue schijnt te zijn)

Nu twijfel ik dus sterk tussen de aanschaf Astra en de Clio…

De Astra is iets duurder in de aanschaf en maandelijkse kosten. En je krijgt er vaak een ouder bouwjaar voor terug (2016).

Hoe zit het met de Astra qua onderhoudskosten? Voor mijn gevoel ook een stuk duurder omdat de interval iedere 15K is met oliewissel.
Hoe betrouwbaar zijn de Astra’s met +/- 100k+ op de teller? Zo zit er ook meer elektra op die stuk kan, bijv. een elektrisch handrem.
En is het nog nadelig dat ze bijna allemaal afkomstig zijn uit de lease?
En zal het qua restwaarde/afschrijving nog veel uitmaken?

Info:
Budget: Max 12,5k
Aantal kilometers: 22.000 per jaar
Ik wil de auto minimaal 3 jaar of het liefst langer rijden.
Betrouwbaarheid en lage kosten zijn voor mij belangrijk. (De Japanners zijn helaas relatief duur waardoor ik ben gestopt met het kijken naar bijv. de Auris en I30).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-05 20:48
Al je de extra ruimte van de Astra niet perse nodig hebt, dan zou ik voor de Clio gaan. Nieuwer, zuiniger en lagere MRB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:23
Zelf rij ik in een clio estate uit 2015. ( rij er nu bijna 4 jaar mee )

Geen gekke dingen behalve standaard onderhoud. De extra ruimte tov hatchback is erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 22:35
HaroldDets schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:11:
In mijn zoektocht heb ik in verschillende auto’s uit voornamelijk het B segment (o.a. Rio, Captur, S-Cross, Baleno, Clio) gereden.
Waarbij ik de Clio Estate een hele fijne auto vind die als betrouwbaar en relatief zuinig te boek staat.

Vanwege de gunstigere prijzen heb ik nu toch ook een proefrit gemaakt in een Opel Astra K 1.0 Hatchback. In verhouding tot de Clio krijg je hier meer luxe en ruimte voor terug. De auto reed verder ook prettig. (Behalve de slechte kwaliteit speakers en de irritante parkeersensoren, wat een bekend issue schijnt te zijn)

Nu twijfel ik dus sterk tussen de aanschaf Astra en de Clio…

De Astra is iets duurder in de aanschaf en maandelijkse kosten. En je krijgt er vaak een ouder bouwjaar voor terug (2016).

Hoe zit het met de Astra qua onderhoudskosten? Voor mijn gevoel ook een stuk duurder omdat de interval iedere 15K is met oliewissel.
Hoe betrouwbaar zijn de Astra’s met +/- 100k+ op de teller? Zo zit er ook meer elektra op die stuk kan, bijv. een elektrisch handrem.
En is het nog nadelig dat ze bijna allemaal afkomstig zijn uit de lease?
En zal het qua restwaarde/afschrijving nog veel uitmaken?

Info:
Budget: Max 12,5k
Aantal kilometers: 22.000 per jaar
Ik wil de auto minimaal 3 jaar of het liefst langer rijden.
Betrouwbaarheid en lage kosten zijn voor mij belangrijk. (De Japanners zijn helaas relatief duur waardoor ik ben gestopt met het kijken naar bijv. de Auris en I30).
Voor 12/13k kan je toch wel een auris hybride vinden? Als je betrouwbaar wil en lang mee wjl doen met lage onderhoudskosten kan je niet veel anders dan een toyota hybride betrouwbaarder wordt het niet. Zo een hybride met groot blok gaat gewoon langer mee en zit minder slijtage gevoelige mechanische onderdelen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaroldDets
Dank voor de reacties! Voor mijn budget heb je het alleen het oude type Auris (bouwjaren tussen 2010 - 2012) Of een enkele van het nieuwe model met een km stand van ruim boven de 200k.

Dan gaat mijn voorkeur toch naar een wat nieuwe auto toe. Ik neig zo te horen toch meer naar de Clio. Uiteraard sta ik nog open voor alternatieven! :)

Ook de Fabia trouwens getest, dat viel qua model erg tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:19
HaroldDets schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:11:
Hier zit je sowieso aan vast met elke auto. Je moet de opgegeven interval voor olie beurtjes met een korreltje zout nemen en gewoon 10-15k of ieder jaar aanhouden waarom? Motoren met distributiekettingen of natte riemen zijn erg gevoelig hier voor en dit zijn dure reparaties (in jou geval de ketting). Het is ook erg belangrijk dat je bij de aanschaf van dergelijke auto kijkt of deze beurtjes tijdig zijn uitgevoerd anders is de kans namelijk groot dat je in de problemen komt. Ik zal als voorbeeld even mijn ouders nemen. Renault Captur met de bekende TCE90 motor uit 2015 met nog geen 95.000km op de teller die al een nieuwe distributie ketting nodig had. Reparatie + diagnose koste circa 1700 euro en dat is toch wel balen 2 jaar na de aanschaf. Als we dan de onderhoudshistorie bekijken zien we dat er pas bij 40 duizend kilometer een olie beurtje is uitgevoerd en bij de laatste beurt we ook de opmerking kregen dat de olie erg vervuild is ondanks de interval van 20 duizend kilometer.
HaroldDets schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:36:
Dank voor de reacties! Voor mijn budget heb je het alleen het oude type Auris (bouwjaren tussen 2010 - 2012) Of een enkele van het nieuwe model met een km stand van ruim boven de 200k.

Dan gaat mijn voorkeur toch naar een wat nieuwe auto toe. Ik neig zo te horen toch meer naar de Clio. Uiteraard sta ik nog open voor alternatieven! :)

Ook de Fabia trouwens getest, dat viel qua model erg tegen.
Als je naar de clio kijkt probeer dan de TCE120 te vermijden mits de distributie ketting al vervangen is deze motoren staan er bekend om ondanks goed onderhoud olie verbruik schijnt ook een probleempje te zijn maar dit is software matig opgelost dus check ook of de clio deze update tijdig heeft gehad!. Lees: https://www.renaultforum....e-gallamiezen-t29827.html

[ Voor 26% gewijzigd door Puddi Puddin op 21-03-2023 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:40

MLLL

Palm Treo 650

Die 30.000km onderhoudsintervallen zijn leuk om de leaseprijs te drukken maar elke auto is beter af met een beurt om de 15.000km. Zeker na hogere kilometerstanden.

Longlife my ass, volgens mij begon VW met die onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:21
MLLL schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:58:
Die 30.000km onderhoudsintervallen zijn leuk om de leaseprijs te drukken maar elke auto is beter af met een beurt om de 15.000km. Zeker na hogere kilometerstanden.

Longlife my ass, volgens mij begon VW met die onzin.
Het grappige is dat er merken in Amerika en Canada 1 jaar of 10k miles hanteren en dan in Europa 2 jaar en 25k of soms zelfs 30k kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Voor het genoemde budget kan je ook naar een dacia(renault) kijken. Loopt een generatie achter, maar daardoor wel bewezen technologie en ook genoeg onderdelen voor goede prijs te vinden zijn.

ICE ICE Baby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-05 08:36

Standeman

Prutser 1e klasse

Even een titelfix

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaroldDets
Interessante discussie over de intervallen! Nu hoorde ik vandaag toevallig van een collega die ook een Clio IV 0.9 heeft dat ook zijn ketting vervangen moest worden bij een km staan van 160k. Ik zit niet te wachten dat ikzelf binnen 2 of 3 jaar hier ook tegenaan loop met een occasion.

En als ik zo op het Renault forum lees, zitten hier toch wel wat risico's aan en begin ik toch weer te twijfelen... Maar dan zou de kans vergelijkbaar moeten zijn bij de Astra die ook een klein blok heeft.

Toch maar uitwijken naar een wat oudere japaner? I30 of soortgelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je kan niet alle kleine motoren over één kam scheren. Als je wilt weten of je problemen kan verwachten, zal je op het specifieke type naar ervaringen moeten zoeken. Na 5+ jaar zullen die wel aan het licht zijn gekomen.

[ Voor 17% gewijzigd door TBTL op 23-03-2023 21:25 ]

Pagina: 1