Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:41
Wie heeft er ervaring met het afwikkelen van een erfenis met buitenlandse erfgenamen? Mijn vader heeft geld nagelaten aan al zijn kleinkinderen maar 2 daarvan hebben een paspoort zonder BSN. Aanvragen van een nieuw paspoort ligt, door de vechtscheiding van hun ouders, bijzonder lastig.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-09 22:23
Is er wel contact met de buitenlandse erfgenamen?

Ik zie het probleem niet zo. Als ze door je vader aangemerkt zijn in het testament, dan moet de executeur op zoek (notaris of meestal iemand in de familie) en ze informeren over het bedrag.

Als ze zich kunnen identificeren met een paspoort of bijvoorbeeld iets anders overleggen zoals een geboorteakte. Dan komt het wel goed.

Als er geen contact is en ze zijn niet op de hoogte en ze zijn niet te vinden, dan wordt het wel iets lastiger natuurlijk. Daar zijn ook hele procedures voor via de rechtbank.

[ Voor 4% gewijzigd door wm1234 op 20-03-2023 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:49

Qwerty-273

Meukposter

Het is lastig, maar voor de erfbelasting is wel een bsn benodigd. Die kan je ook als niet NL'er (of als NL'er die nooit in NL heeft gewoond/gewerkt en dus ook geen bsn heeft gekregen) aanvragen. Of je kan het voor iemand doen (met een machtiging). Of het nummer in het paspoort staat of niet, maakt voor de belastingen verder niet uit. Het maakt wel uit of je het nummer hebt of niet.
https://www.belastingdien...fgenaam-in-het-buitenland

Andere optie is het inschrijven via één van de RNI-loketten in NL. Echter met een vechtscheiding kan ik mij voorstellen dat fysiek met de personen langsgaan op afspraak buiten de huidige mogelijkheden ligt.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/rni/inschrijven

[ Voor 20% gewijzigd door Qwerty-273 op 21-03-2023 00:30 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
wm1234 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:56:
Is er wel contact met de buitenlandse erfgenamen?
jazeker
Als ze zich kunnen identificeren met een paspoort of bijvoorbeeld iets anders overleggen zoals een geboorteakte. Dan komt het wel goed.
zo simpel is het dus niet. je struikelt over een bsn
Qwerty-273 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 00:15:
Het is lastig, maar voor de erfbelasting is wel een bsn benodigd. Die kan je ook als niet NL'er (of als NL'er die nooit in NL heeft gewoond/gewerkt en dus ook geen bsn heeft gekregen) aanvragen. Of je kan het voor iemand doen (met een machtiging).
Die had ik nog niet onderzocht, de machtiging route.

[ Voor 35% gewijzigd door Wijnands op 21-03-2023 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Qwerty-273 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 00:15:
Het is lastig, maar voor de erfbelasting is wel een bsn benodigd.
Tenzij de ontvanger niet onder NL recht valt. Dan is het aan het andere land om er wat van te vinden.

Hebben de ontvangers een andere nationaliteit en wonen ze ook al lang in het buitenland?

Edit: https://www.doehetzelfnot...j-erfenis-uit-buitenland/ al zie ik daar geen bronvermelding dus
garantie tot de deur

[ Voor 16% gewijzigd door F_J_K op 21-03-2023 09:22 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:03

SambalBij

We're all MAD here

F_J_K schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:01:
[...]

Tenzij de ontvanger niet onder NL recht valt. Dan is het aan het andere land om er wat van te vinden.
Niet volgens de belastingdienst... Het gaat zo te zien om de nationaliteit en woonplaats van de overledene, niet van de ontvanger...
https://www.belastingdien...angifte-erfbelasting-doen

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:08
SambalBij schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:04:
[...]

Niet volgens de belastingdienst... Het gaat zo te zien om de nationaliteit en woonplaats van de overledene, niet van de ontvanger...
https://www.belastingdien...angifte-erfbelasting-doen
Dit zou ik nog eens dubbel checken als ik jouw was.
De erfbelasting is een belasting van de erfgenaam, niet diegene die gestorven is.
Niet Nederlands => is aan het land waar diegene woont.

Dus als er like 6 kleinkinderen zijn (erfgenamen) en 2 wonen in het buitenland gaat het (tenzij anders opgegeven) door 6. Over 4/6 moet er Nederlandse erfbelasting betaald worden. Het andere stuk is aan dat betreffende land. Laat dit aan de notaris.

Het verschil zal zijn of ze alleen in het buitenland wonen met nog Nederlandse nationaliteit. Of een buitenlandse nationaliteit hebben. Gezien geen BSN gok ik het 2e.

[ Voor 24% gewijzigd door hackerhater op 21-03-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:49

Qwerty-273

Meukposter

hackerhater schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:06:
De erfbelasting is een belasting van de erfgenaam, niet diegene die gestorven is.
Nu is NL wel een vreemde daarmee. Ja het is een belasting voor de erfgenaam, maar men gaat uit van de overledene of er wel of niet in NL aangifte gedaan moet worden. Dit speelt ook voor de schenkbelasting trouwens.
Wanneer betaal ik erfbelasting in Nederland?
  • als de overledene in Nederland woonde en uw erfenis hoger is dan uw vrijstelling
  • als de overledene Nederlander was, korter dan 10 jaar buiten Nederland woonde en de waarde van uw erfenis hoger is dan uw vrijstelling
Wel kan je over het algemeen door belastingverdragen dubbele belastingen met elkaar verrekenen. Daar zal de NLse belastingdienst ook naar vragen als je aangifte doet, hoeveel er betaald is/moet worden aan de andere belastingdienst. En als je dat pas later weet, kan je daar ook uitstel voor vragen cq het later corrigeren.

[ Voor 17% gewijzigd door Qwerty-273 op 21-03-2023 09:43 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:08
Qwerty-273 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:20:
[...]

Nu is NL wel een vreemde daarmee. Ja het is een belasting voor de erfgenaam, maar men gaat uit van de overledene of er wel of niet in NL aangifte gedaan moet worden. Dit speelt ook voor de schenkbelasting trouwens.

[...]

Wel kan je over het algemeen door belastingverdragen dubbele belastingen met elkaar verrekenen. Daar zal de NLse belastingdienst ook naar vragen als je aangifte doet, hoeveel er betaald is/moet worden aan de andere belastingdienst. En als je dat pas later weet, kan je daar ook uitstel voor vragen cq het later corrigeren.
Daarom ook mijn tip om dit aan een notaris over te laten ;)
Nederlands recht is raar en het zou me niks verwonderen als een notaris de zijwegen kent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-09 22:23
Als je geen bsn hebt, dan is er bij de belastingdienst een service team nabestaanden, die helpen je verder + de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik vraag me echt af waar jullie die goeie notarissen vinden. Die ik had vond een verklaring van erfrecht waarbij een kind in het buitenland woont al zeer moeilijk

Pagina: 1