Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-05 14:23
Vanwege afgelopen zomer ben ik op zoek naar een installateur voor airconditioning in mijn huis. Hoewel de woonkamer en werkkamers redelijk warm worden bij een goede hittegolf (~29 graden), overtreft de slaapkamer alles. Ik heb geen exacte meeting maar op het gevoel zal het ergens tussen de 33 en 35 graden zijn geweest. Daarin valt eigenlijk niet te slapen. Oorzaak daarvan: Een bol dak met als hoogtepunt ruim 3,5 meter waar veel warmte in kan blijven hangen + het vangt de hele dag zon op.

Rijtjeshuis is uit 1994 met redelijke isolatie en daarin de volgende ruimten:
Werkkamer 1: 25m3
Werkkamer 2: 30m3
Slaapkamer: 55m3
Woonkamer/keuken/eetkamer: 150m3
(maten zijn ruim genomen, exact meten is wat lastig ivm verschillende hoogtes plafond en schuin lopende muren).

Vooraf dacht ik tussen de 4000 en 8000 euro kwijt te zijn maar dat viel behoorlijk tegen. Ik heb nu twee bedrijven over de vloer gehad met in totaal 3 offertes:
Bedrijf 1
Werkkamer 1
Buitenunit Mitsubishi SRC20ZS-W 2,0KW
Binnenunit 1 Mitsubishi SRK20ZS-W 2,0KW

Woonkamer
Buitenunit Mitsubishi SRC50ZS-W 5,0KW
Binnenunit Mitsubishi SRK50ZS-W 5,0KW

Werkkamer 2 + slaapkamer
Buitenunit Mitsubishi SCM40ZS-W 4,0KW
Binnenunit 1 Mitsubishi SRK20ZS-W 2,0KW
Binnenunit 2 Mitsubishi SRK25ZS-W 2,5KW
Niet verder gespecificeerd, totaalprijs 12.000 euro.

Bedrijf 2, optie Daikin
Werkkamer 1

Buitenunit DAIKIN RXP20M 2,0 KW
Binnenunit 1 DAIKIN FTXP20M 2,0 KW
Kosten: 2900 euro.
Woonkamer + slaapkamer + werkkamer 2
Buitenunit DAIKIN 4MXM80N 8,0KW
Binnenunit 1 DAIKIN FTXM42N 4,2KW
Binnenunit 2 DAIKIN FTXM20N 2,0KW
Binnenunit 3 DAIKIN FTXM25N 2,5KW
Kosten: 9100 euro.

Totaal ook 12.000 euro. Bedrijf B bood ook aan om dezelfde opstelling te doen alleen dan met Panasonic, dan zou de prijs net onder de 11.000 euro uitkomen.

Ik vind offerte 1 wel echt heel duur. Als ik bv op aircovoorinhuis.nl kijk, dan komen de units alleen op 5100 euro uit. Dan zou er nog bijna 7000 euro aan extra materiaal, manuren, voorrijkosten en elektra verspijkerd moeten worden. Dit klinkt als een hele hoop, klopt dat ook?

Voor de Daikin units kan ik minder goed de prijzen vinden. Op Airco Profs kom ik op 7400 euro uit voor enkel de units. Dan zouden de Daikin units 50% duurder zijn maar zouden de bijkomende kosten een stuk lager zijn. Onderaan de streep hetzelfde bedrag welke ik ook in dit geval ook nog steeds behoorlijk stevig vindt. Is 12K voor een setup zoals eerder beschreven normaal? Of zit hier nog steeds een na-ijlend effect van Corona/vorig jaar in? Moet ik mijn beeld van de prijs in mijn hoofd bijstellen? Of heb ik toevallig twee installateurs over de vloer gehad die toevallig erg duur zijn en moet ik gewoon meer offertes opvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-11-2024

DS7

Ik zou wat meer offertes opvragen. Zelf heb ik deze zomer nog een MHI SRK/SRC 35 ZS-W set laten plaatsen inclusief wifi module (die wil je altijd hebben) voor € 1.950,00 inclusief BTW (daar kwam wel nog ongeveer € 100 bij voor extra leidingwerk omdat ik de plaatsing uit het zicht wilde hebben, maar dat is specifiek voor de situatie en neem ik even niet mee)

Op basis daarvan vind ik de offertes erg hoog. Wel is er in de tussentijd een prijsaanpassing geweest bij MHI volgens mij.

Desondanks zou je onder de € 10.000 moeten kunnen blijven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Het zijn wel A merken, daar betaal je voor.
En fors ook :(

Die ene daikin multi met binnendelen kost al bijna 6000 inkoop, al het materiaal erbij zit je op 7000.
Die unit reken met 2 man 2 dagen x60 = 1920
Dan zit je al dicht op 9100 dus netjes.
Veel goedkoper zul je niet snel vinden in het hoge segment.

Al vind ik die 8kw wat overdreven, omdat de woon, slaap en werkkamer niet allemaal tegelijk pieken/aanstaan.
6kw zou dan ook kunnen met dezelfde binnendelen.
Maar qua prijs zal dat maar een klein beetje schelen.

[ Voor 25% gewijzigd door IplugNplay op 20-03-2023 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

veel teveel vermogen.

10kW in zon woonkamer is bijna het dubbele wat je echt nodig hebt. 3.5kw is stuk rieeler maar nog steeds veel.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:54
Verleden jaar ook 2 airco's laten plaatsen. In de woonkamer en de slaapkamer. Degene in de slaapkamer is eigenlijk de enige die aan stond om te koelen.

Deze stond ook aan om de kamer daarnaast proberen te koelen omdat mijn vrouw daar vanaf thuis werkt.

De slaapkamer moet gewoon echt koel/koud zijn want anders is slapen moeilijk. Dit gaat nu perfect en we zijn er echt blij mee.

Zou persoonlijk dus niet al te veel focus op de woonkamer hebben. Overigens had ik ook wifi modules laten inbouwen maar kwam daarna Sensibo tegen en dat is echt 1.000 keer beter. Een wifi unit zou ik dus nooit aanraden.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-05 15:28
Volgens mij moet dat wel goedkoper kunnen. Ik heb zelf een offerte geacepteerd van 5800 euro deze week voor 3 binnen units a 2,5KW (incl wifi) en buiten unit van 6KW van MHI voor zo'n 5800 euro incl arbeid, materialen en extra leidingwerk. Als ik puur naar aantallen kijk dan kom ik uit op 7600 voor 1 buiten unit en 4 binnen units. Volgens mij zit er niet heel veel prijs verschil tussen Daikin en MHI en zijn grotere binnen/buiten units ook niet meteen heel veel duurder.

edit: ik zou woonkamer zeker wel meenemen, dan kan je je airco gebruiken als verwarming in de winter wat misschien weer aardig wat gas scheelt (weet niet hoe je nu verwarmt)

[ Voor 15% gewijzigd door Soepstengel op 20-03-2023 23:36 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:34
Sowiezo vind ik bedrijf 1 al niet goed wijs…

Dat bedijf wil drie verschillende, losse buitenunits plaatsen voor al die airco’s ???
Wat gaat wel niet voor gedrocht aan buitenaanzicht opleveren?
Niet bepaald de meest elegante oplossing… zou ik dus niet doen.

Verder:
Robkazoe schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:15:
+ het vangt de hele dag zon op.
Doel je hier op de slaapkamer algemeen? (vanwege grote ramen of zo)?
Of specifiek dat bolle dak?

in het eerste geval:
Stap 1: Begin met zonwering!
Alle hitte/zon die er niet in komt, hoef je ook niet actief eruit gaan koelen.
Buitenzonwering is passief, en kost geen energie.. Qua milieu, uitstoot, en qua kosten dus veel beter. Als gevolg daarvan kun je dan ook nog overweg met een minder zwaar en dus goedkoper aircosysteem.
Net als bij verwarming geldt bij koeling hetzelfde… Eerst isoleren (en bij koeling is het equivalent dus de zonwering)

In het tweede geval (hitte komt alleen door het bolle dak):
Kun je dan niet kijken of je dat dak beter kan isoleren?? Werkt ook meteen dubbelop, want dan verlies je in de winter ook minder energie.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Tip voor mhi wifi:
https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome
Icm home assistant.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Weet niet of je zonnepanelen hebt, maar je kan dan in de winter met die airco's verwarmen. Op die manier kan je je gasverbruik verminderen waardoor je wellicht de kosten langzaam terugverdient.

Zelf onlangs een LG airco in de woonkamer laten plaatsen (3,5 kW), en dit kostte mij 1750 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-05 14:23
BrainCrash schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:58:
Sowiezo vind ik bedrijf 1 al niet goed wijs…

Dat bedijf wil drie verschillende, losse buitenunits plaatsen voor al die airco’s ???
Wat gaat wel niet voor gedrocht aan buitenaanzicht opleveren?
Niet bepaald de meest elegante oplossing… zou ik dus niet doen.

Verder:

[...]

Doel je hier op de slaapkamer algemeen? (vanwege grote ramen of zo)?
Of specifiek dat bolle dak?

in het eerste geval:
Stap 1: Begin met zonwering!
Alle hitte/zon die er niet in komt, hoef je ook niet actief eruit gaan koelen.
Buitenzonwering is passief, en kost geen energie.. Qua milieu, uitstoot, en qua kosten dus veel beter. Als gevolg daarvan kun je dan ook nog overweg met een minder zwaar en dus goedkoper aircosysteem.
Net als bij verwarming geldt bij koeling hetzelfde… Eerst isoleren (en bij koeling is het equivalent dus de zonwering)

In het tweede geval (hitte komt alleen door het bolle dak):
Kun je dan niet kijken of je dat dak beter kan isoleren?? Werkt ook meteen dubbelop, want dan verlies je in de winter ook minder energie.
Warmte komt helaas door het bolle dak plus de muren die de hele dag zon vangen. Er zitten drie ramen in die kamer, formaat 120x50.

Ik snap dat alle beetjes helpen maar:
A. De hoeveel raam m2 tov dak en de muren is relatief klein. Daarnaast staan de ramen op het oosten waardoor ze alleen wat ochtend zon pakken.
B. Het dak is al redelijk geïsoleerd en moet nog 10 jaar mee.

We gaan nog wel naar een rolluik kijken omdat het ook geluid weet maar ik verwacht geen wonderen. Wel een relatief kleine investering.

Dank voor alle antwoorden. Ik blijf ga verder met offertes vragen en kijken of ik bv ook andere merken kan laten offeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-11-2024

DS7

wodkabuikje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:28:

Zou persoonlijk dus niet al te veel focus op de woonkamer hebben. Overigens had ik ook wifi modules laten inbouwen maar kwam daarna Sensibo tegen en dat is echt 1.000 keer beter. Een wifi unit zou ik dus nooit aanraden.
Benieuwd: Wat is er 1.000 keer beter aan Sensibo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouster87
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-08-2023
Hier worden half mei onderstaande airco's gemonteerd:

Woonkamer/keuken:
1x daikin stylish 5kw met 5kw buitenunit

1e verdieping:
2x daikin perfera 2kw op 2 slaapkamers

zolder:
1x daikin perfera 2kw

verdieping en zolder komen op een 6.8KW buitenunit.

Inclusief montage, aanpassing meterkast en betonhoorder: 9750,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klusser
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07-05-2023
Dag Rob

Via deze webshop kun je een LG of Mitsubishi airconditioning kopen en zelf monteren.

WWW.DACHTHETFFNIET.COM
Alle montage materiaal zit erbij.
Ofwel enkel LG airco split unit :

WWW.DACHTHETFFNIET.COM

Heel tevreden

[ Voor 38% gewijzigd door teacher op 07-05-2023 13:29 ]

Pagina: 1