Vanwege afgelopen zomer ben ik op zoek naar een installateur voor airconditioning in mijn huis. Hoewel de woonkamer en werkkamers redelijk warm worden bij een goede hittegolf (~29 graden), overtreft de slaapkamer alles. Ik heb geen exacte meeting maar op het gevoel zal het ergens tussen de 33 en 35 graden zijn geweest. Daarin valt eigenlijk niet te slapen. Oorzaak daarvan: Een bol dak met als hoogtepunt ruim 3,5 meter waar veel warmte in kan blijven hangen + het vangt de hele dag zon op.
Rijtjeshuis is uit 1994 met redelijke isolatie en daarin de volgende ruimten:
Werkkamer 1: 25m3
Werkkamer 2: 30m3
Slaapkamer: 55m3
Woonkamer/keuken/eetkamer: 150m3
(maten zijn ruim genomen, exact meten is wat lastig ivm verschillende hoogtes plafond en schuin lopende muren).
Vooraf dacht ik tussen de 4000 en 8000 euro kwijt te zijn maar dat viel behoorlijk tegen. Ik heb nu twee bedrijven over de vloer gehad met in totaal 3 offertes:
Bedrijf 1
Werkkamer 1
Buitenunit Mitsubishi SRC20ZS-W 2,0KW
Binnenunit 1 Mitsubishi SRK20ZS-W 2,0KW
Woonkamer
Buitenunit Mitsubishi SRC50ZS-W 5,0KW
Binnenunit Mitsubishi SRK50ZS-W 5,0KW
Werkkamer 2 + slaapkamer
Buitenunit Mitsubishi SCM40ZS-W 4,0KW
Binnenunit 2 Mitsubishi SRK25ZS-W 2,5KW
Niet verder gespecificeerd, totaalprijs 12.000 euro.
Bedrijf 2, optie Daikin
Werkkamer 1
Buitenunit DAIKIN RXP20M 2,0 KW
Binnenunit 1 DAIKIN FTXP20M 2,0 KW
Kosten: 2900 euro.
Woonkamer + slaapkamer + werkkamer 2
Buitenunit DAIKIN 4MXM80N 8,0KW
Binnenunit 1 DAIKIN FTXM42N 4,2KW
Binnenunit 2 DAIKIN FTXM20N 2,0KW
Binnenunit 3 DAIKIN FTXM25N 2,5KW
Kosten: 9100 euro.
Totaal ook 12.000 euro. Bedrijf B bood ook aan om dezelfde opstelling te doen alleen dan met Panasonic, dan zou de prijs net onder de 11.000 euro uitkomen.
Ik vind offerte 1 wel echt heel duur. Als ik bv op aircovoorinhuis.nl kijk, dan komen de units alleen op 5100 euro uit. Dan zou er nog bijna 7000 euro aan extra materiaal, manuren, voorrijkosten en elektra verspijkerd moeten worden. Dit klinkt als een hele hoop, klopt dat ook?
Voor de Daikin units kan ik minder goed de prijzen vinden. Op Airco Profs kom ik op 7400 euro uit voor enkel de units. Dan zouden de Daikin units 50% duurder zijn maar zouden de bijkomende kosten een stuk lager zijn. Onderaan de streep hetzelfde bedrag welke ik ook in dit geval ook nog steeds behoorlijk stevig vindt. Is 12K voor een setup zoals eerder beschreven normaal? Of zit hier nog steeds een na-ijlend effect van Corona/vorig jaar in? Moet ik mijn beeld van de prijs in mijn hoofd bijstellen? Of heb ik toevallig twee installateurs over de vloer gehad die toevallig erg duur zijn en moet ik gewoon meer offertes opvragen?
Rijtjeshuis is uit 1994 met redelijke isolatie en daarin de volgende ruimten:
Werkkamer 1: 25m3
Werkkamer 2: 30m3
Slaapkamer: 55m3
Woonkamer/keuken/eetkamer: 150m3
(maten zijn ruim genomen, exact meten is wat lastig ivm verschillende hoogtes plafond en schuin lopende muren).
Vooraf dacht ik tussen de 4000 en 8000 euro kwijt te zijn maar dat viel behoorlijk tegen. Ik heb nu twee bedrijven over de vloer gehad met in totaal 3 offertes:
Bedrijf 1
Werkkamer 1
Buitenunit Mitsubishi SRC20ZS-W 2,0KW
Woonkamer
Buitenunit Mitsubishi SRC50ZS-W 5,0KW
Binnenunit Mitsubishi SRK50ZS-W 5,0KW
Werkkamer 2 + slaapkamer
Buitenunit Mitsubishi SCM40ZS-W 4,0KW
Binnenunit 2 Mitsubishi SRK25ZS-W 2,5KW
Niet verder gespecificeerd, totaalprijs 12.000 euro.
Bedrijf 2, optie Daikin
Werkkamer 1
Buitenunit DAIKIN RXP20M 2,0 KW
Binnenunit 1 DAIKIN FTXP20M 2,0 KW
Kosten: 2900 euro.
Woonkamer + slaapkamer + werkkamer 2
Buitenunit DAIKIN 4MXM80N 8,0KW
Binnenunit 1 DAIKIN FTXM42N 4,2KW
Binnenunit 2 DAIKIN FTXM20N 2,0KW
Binnenunit 3 DAIKIN FTXM25N 2,5KW
Kosten: 9100 euro.
Totaal ook 12.000 euro. Bedrijf B bood ook aan om dezelfde opstelling te doen alleen dan met Panasonic, dan zou de prijs net onder de 11.000 euro uitkomen.
Ik vind offerte 1 wel echt heel duur. Als ik bv op aircovoorinhuis.nl kijk, dan komen de units alleen op 5100 euro uit. Dan zou er nog bijna 7000 euro aan extra materiaal, manuren, voorrijkosten en elektra verspijkerd moeten worden. Dit klinkt als een hele hoop, klopt dat ook?
Voor de Daikin units kan ik minder goed de prijzen vinden. Op Airco Profs kom ik op 7400 euro uit voor enkel de units. Dan zouden de Daikin units 50% duurder zijn maar zouden de bijkomende kosten een stuk lager zijn. Onderaan de streep hetzelfde bedrag welke ik ook in dit geval ook nog steeds behoorlijk stevig vindt. Is 12K voor een setup zoals eerder beschreven normaal? Of zit hier nog steeds een na-ijlend effect van Corona/vorig jaar in? Moet ik mijn beeld van de prijs in mijn hoofd bijstellen? Of heb ik toevallig twee installateurs over de vloer gehad die toevallig erg duur zijn en moet ik gewoon meer offertes opvragen?