T-mobile glasvezel modem zelf installeren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:05

Fioravanti

Fioravantastisch!

Topicstarter
Over een maandje stappen we hier thuis over van KPN naar T-mobile thuis (internet only). Over een paar weken krijgen we het installatie pakket, dat per se door Gidion geïnstalleerd moet worden, zo lijkt het.

Als je ook leest wat die monteur gaat doen,kan dat ook prima self service zijn? Kpn modem aansluiten was destijds ook simpel. Verder gebruik ik het alleen als modem,heb er een eigen router achter zitten dat de rest verzorgt. We zitten al op glas van kpn. En volgens hun beschrijving komen ze niet aan die aansluiting.

Iemand anders ervaring mee?

Beste antwoord (via Fioravanti op 19-04-2024 19:11)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Fioravanti schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:14:
Het welkomstpakket is binnen! Netjes 3 weken van tevoren. Zit idd de zyxel t-54 in als modem. En ook een kleiner kastje van Zyxel,geen Huawei, met typenummer FMG3005-R20A P2P.
Dan heb je AON. Dit is een mediaconverter voor een actief glasvezelnetwerk. De Huawei converter is voor (x)PON, een passief glasvezelnetwerk.

Daar staan de betr. letters dan ook voor :)

Vroeger kreeg je daar een “gewone” SFP module voor die je zo in je router kon drukken, dat doen ze tegenwoordig niet meer omdat er geen SFP meer in de ISP routers zit.
ManiacsHouse schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:11:
Vandaag nog zelf aangesloten. Weliswaar uit 'nood'.
ManiacsHouse in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Overigens wel een Huawei-blokje erbij dus wellicht dat het bij jou anders gaat.
Herkenbaar, hier had KPN ons ook vroegtijdig afgesloten. Was aan het werk thuis, midden in een call met een klant, alles weg. Gauw de T-mo meuk aangesloten, vastgesteld dat die werkte en gauw mijn Unifi router omgebouwd naar T-mo zodat ik geen Zyxel rommel hoefde te gebruiken.

[ Voor 32% gewijzigd door nelizmastr op 08-04-2023 08:36 ]

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Jep. Als je het zelf aansluit en tegen Guidion zegt dat ze niet langs hoeven te komen dan sluit T-Mobile je na een maand weer af.
Raar bedrijf dat T-Mobile.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:24

Detmer

Professioneel prutser

De monteur was gratis, dus heb ik hem maar laten komen. Na 10 minuten (5 als ik geen koffie had gemaakt) was hij weer weg. Klik, klik, schroef, check, werkt. Dus lekker laten komen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Detmer op 20-03-2023 21:18 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:57
Ik heb dit ook destijds aan de Guideon monteur gevraagd die langs kwam voor een klusje van 5 minuten die ik ook prima zelf in 5 minuten had kunnen doen... Het blijkt dat relatief veel particulieren menen het zelf te kunnen doen, en dan het glasvezel gaan dubbelvouwen ofzo, waarna bekabeling beschadigt. Dat zorgt vervolgens weer voor extra kosten waar de klant dan geen zin in heeft, en t-mo ook niet echt. Daarom laten ze het overal gewoon door Guideon installeren, zodat ze zeker weten dat het goed gebeurt.

Nou zal menig tweaker wel te vertrouwen zijn met glasvezel, maar t-mo kan op afstand niet beoordelen of je een competente tweaker bent, of iemand die het verschil tussen koper en glas amper ziet, en de boel professioneel sloopt als 'ie daar de kans toe krijgt. Daarom dat ze dan maar gewoon bij iedereen Guideon langs sturen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nalletje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:44
Telefonisch kreeg ik ook dezeflde reactie van T-mobile, "O, u heeft glasvezel gekozen, dat mag u niet zelf installeren".

Uiteindelijk was de monteur binnen 5 minuten weg. Wellicht ook beter op deze manier, mocht er toch nog geen signaal doorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Topicstarter
Dank allen! Kan helaas maar 1 als beste antwoord kiezen, dank voor de info!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Er is nog een reden waarom ze een monteur sturen.
Waarschijnlijk zit je bij KPN nog op een AON verbinding (dat is een 1 op 1 verbinding). De kans is groot dat T-Mobile op GPON zit. Dit moet in de centrale worden omgezet.

Als een monteur dit in de centrale omzet naar GPON, en jij hebt nog je KPN modem er aan hangen, dan heeft iedereen die op dezelfde GPON aansluiting zit in jouw wijk een probleem. (ja GPON deel je met meerdere aansluitingen)

[ Voor 0% gewijzigd door Mr. Jinx op 20-03-2023 21:38 . Reden: 1 letter aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Topicstarter
Mr. Jinx schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:37:
Er is nog een reden waarom ze een monteur sturen.
Waarschijnlijk zit je bij KPN nog op een AON verbinding (dat is een 1 op 1 verbinding). De kans is groot dat T-Mobile op GPON zit. Dit moet in de centrale worden omgezet.

Als een monteur dit in de centrale omzet naar GPON, en jij hebt nog je KPN modem er aan hangen, dan heeft iedereen die op dezelfde GPON aansluiting zit in jouw wijk een probleem. (ja GPON deel je met meerdere aansluitingen)
Kan je dat ergens aan herkennen of het AON of GPON is? Modem wordt een Zyxel T-54. Googlen levert nog geen uitsluitsel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je ziet het helaas pas als je het installatiepakket ontvangt. Dat sturen ze 2 weken voor de monteur komt.
Als daar een wit Huawei kastje bij zit (ONT) dan wordt je op GPON aangesloten.

Ik had het destijds ook gevraagd, maar niemand bij T-Mobile die dat van te voren kon/wil zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Topicstarter
Het welkomstpakket is binnen! Netjes 3 weken van tevoren. Zit idd de zyxel t-54 in als modem. En ook een kleiner kastje van Zyxel,geen Huawei, met typenummer FMG3005-R20A P2P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Fioravanti schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:14:
Dan heb je AON. Dit is een mediaconverter voor een actief glasvezelnetwerk. De Huawei converter is voor (x)PON, een passief glasvezelnetwerk.

Vroeger kreeg je daar een “gewone” SFP module voor die je zo in je router kon drukken, dat doen ze tegenwoordig niet meer omdat er geen SFP meer in de ISP routers zit.
ManiacsHouse schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:11:

Herkenbaar, hier had KPN ons ook vroegtijdig afgesloten. Was aan het werk thuis, midden in een call met een klant, alles weg. Gauw de T-mo meuk aangesloten, vastgesteld dat die werkte en gauw mijn Unifi router omgebouwd naar T-mo zodat ik geen Zyxel rommel hoefde te gebruiken.

[ Voor 32% gewijzigd door nelizmastr op 08-04-2023 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-06 12:53

MrMarcie

CFMoto 650MT

Freeaqingme schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:21:
Ik heb dit ook destijds aan de Guideon monteur gevraagd die langs kwam voor een klusje van 5 minuten die ik ook prima zelf in 5 minuten had kunnen doen... Het blijkt dat relatief veel particulieren menen het zelf te kunnen doen, en dan het glasvezel gaan dubbelvouwen ofzo, waarna bekabeling beschadigt. Dat zorgt vervolgens weer voor extra kosten waar de klant dan geen zin in heeft, en t-mo ook niet echt. Daarom laten ze het overal gewoon door Guideon installeren, zodat ze zeker weten dat het goed gebeurt.

Nou zal menig tweaker wel te vertrouwen zijn met glasvezel, maar t-mo kan op afstand niet beoordelen of je een competente tweaker bent, of iemand die het verschil tussen koper en glas amper ziet, en de boel professioneel sloopt als 'ie daar de kans toe krijgt. Daarom dat ze dan maar gewoon bij iedereen Guideon langs sturen.
Glasvezel mannetje heeft vorig jaar aansluiting gemaakt. Had onstabiele verbinding. Weken over gezeurd toen kwam er iemand van KPN kijken. Die heeft van alles getest, bleek uiteindelijk die ONT beetje slecht in elkaar gezet waardoor glasvezel niet voldoende verbinding had. Dus een monteur is ook niet altijd een garantie.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Topicstarter
Was vergeten om hier een update te geven. Monteur was met tien minuutjes klaar en bevestigde waarom ze het liever zelf doen. Dat geeft de kleinste kans op gezeur.
Spul werkt vooralsnog prrrrima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-06 19:48
Ik heb hier ook een installatie pakket met een glasvezelkabel erbij gekregen. Heb een glasaansluiting van Glasdraad en het kastje aan de muur heeft twee glasaansluitingen. Beide male. Ik had voorheen glas van KPN en daarbij zat een zwart glasmodem wat je over de glasaansluiting klikte.

Odido heeft een Zyxell glasmodem meegeleverd, maar ik vermoed dat daar een female to male glasdraadje tussen moet. Geen idee of zoiets bestaat. Zou het nog handig zijn dit bij Odido aan te geven of heeft de monteur wel zo’n kabeltje?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:20
Heb je die "modem" al eens goed bekeken? Dat is in de praktijk enkel een router, Odido levert een ONT die op je glasvezelaansluiting komt en waar een utp uit komt naar dat Zyxel ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-06 19:48
Andros schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:46:
Heb je die "modem" al eens goed bekeken? Dat is in de praktijk enkel een router, Odido levert een ONT die op je glasvezelaansluiting komt en waar een utp uit komt naar dat Zyxel ding.
Ja, ik bedoel het glasvezelkastje. Niet het modem wat er achter komt.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
nelizmastr schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:33:
[...]

Is het zo simpel als TK01 van de aansluiting afschuiven, glasvezel kabel daar in prikken (groen) en andere kant glasvezel in dat Zyxel kastje (blauw)? Ik heb namelijk ook net het AON-pakket binnengekregen ;-)

Vervolgens in Unifi de WAN op VLAN 300 en klaar?

Vraag 2: kan het kwaad om dat al vast te doen zonder 'm aan mijn gateway te hangen of gaan er dan dingen mis?

[ Voor 6% gewijzigd door garp op 04-12-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

garp schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:54:
[...]

Is het zo simpel als TK01 van de aansluiting afschuiven, glasvezel kabel daar in prikken (groen) en andere kant glasvezel in dat Zyxel kastje (blauw)? Ik heb namelijk ook net het AON-pakket binnengekregen ;-)

Vervolgens in Unifi de WAN op VLAN 300 en klaar?

Vraag 2: kan het kwaad om dat al vast te doen zonder 'm aan mijn gateway te hangen of gaan er dan dingen mis?
Als je alleen een patchcover hebt zonder poort voor een glasvezel patchkabel of UTP kun je nog niet aansluiten, die plaatst de monteur voor je of zit in het installatiepakket, volgens mij.

Als je al wel kunt aansluiten kan het geen kwaad, er staat licht op of niet, in 't ergste geval ben je nog niet gepatcht in de wijkkast (PoP).

Pagina: 1