Dimmers op kroonluchter + Slimme schakelaar?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dfvos
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-10-2024
Goedenavond,

Ik ga binnenkort verhuizen naar een nieuw (oud) huis. Hierbij ga ik het plafond vervangen, en wil ik gelijk stroom aanleggen voor een kroonluchter. Er zit nu geen stroompunt middenin het plafond, en hier is dus ook geen schakelaar op aangesloten.

Nu wil ik graag een slimme dimmer voor de kroonluchter plaatsen, en een schakelaar op de muur plakken.
Dit kan ik online wel vinden, bijvoorbeeld van klikaanklikuit. Maar: Het liefst zou ik een schakelaar kopen die meer functionaliteiten aan kan. Zo zou ik graag met de schakelaar willen kunnen dimmen, maar ik zou de schakelaar ook zo willen instellen dat met 1 druk op de knop de lamp uitgaat, maar ook alle slimme stekkers die ik heb uitgaan, en in de toekomst nog andere lampen (ws. Philips Hue).

Bestaat er een muurschakelaar die voor dit allemaal te configureren is, of vraag ik nu iets onmogelijks?
Ik gebruik Google Home om e.e.a. in te configureren, en heb verder nog geen bridge of andere smarthome apparaten.

Nb. mocht deze schakelaar er niet zijn, hebben jullie dan wel een aanrader voor wat betreft de draadloze dimmer + dimmerschakelaar op de muur?

Bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:51
De "ik heb geld te verbranden" optie: https://www.knx.org/knx-en/for-your-home/

De "wij normale stervelingen" optie: aan de slag met Tradfri of Hue.

Echter, let er bij die laatste opties op dat je het liefst verwijderbaar wilt houden, want bij verkoop is dit soort rommel matig verkoopbaar als werkende vaste oplossing. Het zit op jouw wifi, heeft allerlei configuratie op hubjes enz. van twijfelachtige levensduur en onderhoudbaarheid. Geen probleem zolang je zelf knutselt. Denk ook ff na wat je huisgenoten (partner) er van vinden, stel dat jij van een trap dondert en een tijd niks kunt (of erger). Beetje onhandig als je dan een "onbestuurbaar" huis hebt zodra er iets niet wil.

Dus: gewone knop als backup (laten) maken, deze dan desnoods intern gewoon doorverbinden zodat altijd aan (of gewoon de knop altijd op "aan" laten staan - dit werkt, totdat je evt. kinderen hebt), en dan met tradfri of hue besturing regelen. Daar kun je eventueel ook (1 of meer) fysieke knoppen van alles laten doen, ook groepen apparaten schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Je kunt een Zigbee dimmer overwegen. Die kun je zowel met een (inbouw) drukschakelaar bedienen als met een app.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:01
Hue wall switch module met pulsdrukker, en dan een Zigbee, Hue compatible inbouw dimmer gebruiken tussen je stroom en de lampen in je kroonluchter. Of Hue lampen in je kroonluchter en deze permanent aan de stroom. Hiermee kan je zelf je schakelmateriaal en looks hiervan kiezen.

Als je meer functionaliteit wilt kan je ook naar Friends of Hue schakelaars kijken, of de eigen opplak schakelaars van Philips zoals de Dimmer Switch of Tap Dial.
https://www.philips-hue.c...works-with/smart-switches
https://www.philips-hue.c...ies?page=2&sort=relevance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:27
Heb je shelly al overwogen die hebben ook dimmers die slim zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dfvos
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-10-2024
Thanks voor de tips. Knx is me te duur inderdaad. Ik ga kijken naar een Hue Tap dail met zigbee dimmer bij de lamp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal-drewes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:22
Persoonlijk groot van van de Shelly dimmers. Deze werken zoals boven beschreven met dimmen en aan/uit schakelen. Verbinden naadloos met home assistant of iets vergelijkbaars. En voor mij belangrijk, werken ook als de WiFi eruit ligt.

Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Dfvos schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:36:
Thanks voor de tips. Knx is me te duur inderdaad. Ik ga kijken naar een Hue Tap dail met zigbee dimmer bij de lamp!
Ken je? https://homematic-ip.com/nl

Testing, one, two ...

Pagina: 1