Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jd318
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23-03-2023
Hallo,

Vandaag kwam ik tot de ontdekking dat de motor van mijn afzuigkap niet draait. Bij aanzetten hoor je wel een brom maar de motor draait niet.

Na wat speuren op internet las ik dat het mogelijk aan de condensator kan liggen. Ik ben wat dit aangaat echt een leek maar ik heb toch de motor gedemonteerd en de condensator gevonden.

Ik zag dat een nieuwe rond de 10 euro kost dus wat mij betreft het proberen waard. Echter kan ik geen condensator vinden die aan de precieze specificaties van de oude voldoet.

Namelijk het volgende:
5 uf
AC 400V B
AC 450V C
40/085/21
MK 5%
50/60Hz

Zoals gezevd ben ik wat dit betreft een leek en weet ik dus niet waar ik op moet letten bij het kopen van een nieuwe. Ik hoop dat iemand mij hier wat advies over kan geven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-04 20:58
Zoek op term “Bedrijfscondensator”

Zoals dit: https://www.wescap.nl/bedrijfscondensator-comar-450-vac

De bouwvorm van dergelijke condensatoren met identieke specs is niet altijd hetzelfde. Heb je met aangegoten kabel, stekkertjes, aansluitschoeven, soldeerlippen, noem maar op. Maakt geen verschil behalve dat je dit uiteraard soms moet aanpassen.

Er zijn wel verdelers van reserveonderdelen van huishoudtoestellen die het orginele product leveren. Merk en type ingeven. Kost wel meestal 2 tot 5 maal meer.

Laat die overigens niet te lang brommen, wikkelingen verbranden. Is misschien al het geval, moeten iig mooi helder rood zijn en niet zwart.

[ Voor 45% gewijzigd door Merion op 21-03-2023 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:14

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik zou dat motorcondensator noemen. Waarde hoeft niet heel precies gelijk te zijn. Iets groter geeft een iets hoger aanloop koppel. Overigens moet de motor ook lopen als je hem met de hand een slinger geeft en dan aanzet. Pas trouwens wel op met zo'n condensator. Je kunt er een vrolijke klap van krijgen. Dus even pooltjes kortsluiten met een geïsoleerde schroevendraaier is wel aan te bevelen :+

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-04 20:58
In vakjargon heet dit een bedrijfscondensator omdat die permanent in bedrijf is wanneer de motor draait in tegenstelling met een startcondensator die enkel bij het aanlopen van de motor dienst doet. Die laatste zit dus ook op een motor maar is in geen tijd naar de maan als je die in “bedrijf” laat.

Vandaar dat onderscheid.

[ Voor 14% gewijzigd door Merion op 31-03-2023 15:47 ]