]
[ Voor 99% gewijzigd door Puck77 op 03-05-2023 21:27 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Puck77 op 03-05-2023 21:27 ]
[ Voor 20% gewijzigd door wodkabuikje op 20-03-2023 20:42 . Reden: Beter gekeken ]
niet iedereen heeft een bierbuikje
[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 20-03-2023 20:56 ]
Met die eerste foto laat 'ie met een extra tegel er bovenop zien dat de voeg van onderin de foto niet uitlijnt met de voeg boven de goot.wodkabuikje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:39:
Edit: die 4 tegels liggen lager omdat daar een douchecabine komt? If so, dan is het al een stuk minder erg. Die 1e foto kan ik alleen niet plaatsen.
The devil is in the details.
[ Voor 100% gewijzigd door Puck77 op 03-05-2023 21:28 ]
Klopt - want de wand is natuurlijk eerst gedaan, toen de vloer (want zo doe je dat), waar hij schat ik logischerwijs bij de muur tegenover is begonnen zodat je jezelf niet klem legt, en dan kom je uiteindelijk bij die douchewand net niet lekker uit. Damn. Maar ja. Wat ga je er dan idd nog aan doen?Hahn schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:56:
Met die eerste foto laat 'ie met een extra tegel er bovenop zien dat de voeg van onderin de foto niet uitlijnt met de voeg boven de goot.
[ Voor 30% gewijzigd door Wilke op 20-03-2023 21:03 ]
De wanden die je ziet zijn de enige die betegeld zijn, dus daar kan het niet mis gegaan zijn. Vandaar dat ik ook niet snap dat t er nu zo in ligt.Wilke schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:58:
[...]
Klopt - want de wand is natuurlijk eerst gedaan, toen de vloer (want zo doe je dat), waar hij schat ik logischerwijs bij de muur tegenover is begonnen zodat je jezelf niet klem legt, en dan kom je uiteindelijk bij die douchewand net niet lekker uit. Damn. Maar ja. Wat ga je er dan idd nog aan doen?
Ah ja, dan is het idd wel net jammer. Klopt mijn gok dat hij eerst de wand heeft gedaan, en toen vanaf de muur er tegenover richting deur gewerkt voor de vloer?Puck77 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:01:
De wanden die je ziet zijn de enige die betegeld zijn, dus daar kan het niet mis gegaan zijn. Vandaar dat ik ook niet snap dat t er nu zo in ligt.
[ Voor 15% gewijzigd door juwlez op 20-03-2023 21:11 ]
De wanden zijn idd eerst gedaan. Ik ben er niet bij geweest, dus weet niet aan welke kant hij begonnen is met de vloertegels.Wilke schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:05:
[...]
Ah ja, dan is het idd wel net jammer. Klopt mijn gok dat hij eerst de wand heeft gedaan, en toen vanaf de muur er tegenover richting deur gewerkt voor de vloer?
De tegelzetter was bekend bij een vriend, die weleens met hem werkt, dus op basis daarvan met hem in zee gegaan. De prijs is wat je gemiddeld bij een tegelzetter mag verwachten, dus zeker geen beunhaas prijs.juwlez schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:06:
Erg vervelend. Maar je kiest toch vaak een aannemer etc op basis van beoordelingen van vrienden/familie/reviews online. Was dat allemaal prima? En wat heb je ervoor betaald (hoef geen bedrag te weten). Klinkt misschien als een wat irrelevante vraag maar als dit de helft heeft gekost van een andere aannemer/ tegellegger, kan het natuurlijk zijn dat je ook minder kwaliteit krijgt. Ik zou mij bij dergelijke zaken ook nog zorgen maken hoe het eronder uitziet..
Blijkbaar aan de verkeerde kantPuck77 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:08:
[...]
De wanden zijn idd eerst gedaan. Ik ben er niet bij geweest, dus weet niet aan welke kant hij begonnen is met de vloertegels.
Ik weet niet of deze tegellegger ook de leidingen heeft vervangen etc..
Er komen inbouwkranen, dus er is op deze wanden alleen een watertoevoer voor de douchekop en handdouche te zien. De thermostaat zit op de koof er tegenover.BrZ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:12:
[...]
Blijkbaar aan de verkeerde kantAls je het strokend wil leggen richting twee muren moet je eigenlijk wel in de hoek beginnen. Als hij dat wel heeft gedaan heeft hij de eerst tegel al te klein gemaakt en is daarop doorgegaan.
Maar even los van je tegels, waar zijn je wateraansluitingen in de douche?
Nee, dat is een aparte installateur geweest.juwlez schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:14:
[...]
Ik weet niet of deze tegellegger ook de leidingen heeft vervangen etc..
Op de voeg rechts komt een douchewand, maar zonder dorpel. Deze wordt afgekit. Aan de voorzijde blijft de douche open.ErA schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:15:
Dit ziet er slordig uit.. Wat heeft ie in bij die drain in de hoek gedaan? Die passstukje zit bijna in een hoek van 45 graden.
Komt hier nog een douchewand op de staan? Evt. .Inclusief dorpel? Hoe kom dit te staan. Dat zijn wel bepalende factoren die je als tegelzetter meeneemt namelijk.
Ok dat veranderd ietwat aan de situatie. Blijf ik een aantal dingen slordig vinden.Puck77 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:17:
[...]
Op de voeg rechts komt een douchewand, maar zonder dorpel. Deze wordt afgekit. Aan de voorzijde blijft de douche open.
Goed vast zitten de tegels wel idd.ErA schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:22:
[...]
Ok dat veranderd ietwat aan de situatie. Blijf ik een aantal dingen slordig vinden.
Zitten de tegels goed vast? klinken ze hol als je er met een sleutel overheen gaat?
Verder weet ik niet wat je rechten zijn in een situatie als deze. Ik zelf heb mijn complete nieuwe woning van a tot z verbouwd en heb ieder irritatiepuntje tot in idioot perfectionisme hersteld. Tot het verwijderen van een compleet betegelde badombouw, het opnieuw plaatsen van de wedi en opnieuw laten betegelen toe. Dit omdat ik geleerd heb dat ik er iedere dag moet naar kijken. Als ik het laat zitten, stoor ik me er iedere dag aan, als ik het herstel, voelt het iedere dag als een genot.
Iedereen zit op dat vlak anders in elkaar.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Tegels zijn ook nog eens in de cement gelegd, dus betekent dat het nog moeilijker zal zijn.Makrolon schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:32:
Een voeg kan een keer net niet helemaal lekker bij de ander uit komen van wand naar vloer.. zeker als je de vloer legt kan je er soms niet meer recht op kijken en zie je t pas een dag later.
Maar ik snap niet hoe het gebeurt kan zijn dat die douchehoek niet haaks is geworden... Dat merk jeet de tegels opmaat snijden als dan heb je ze gewoon niet recht gesneden. snap niet hoe dat gebeurt kan zijn.
Dat zou ik wel hersteld willen hebben. Al is dat wel echt een hoop werk. Zsm die tegels er uit halen, een dag later is de lijm vaak nog redelijk flexibel om er uit te halen.
Zie mijn verklaring: begonnen bij muur er tegenover, wat logisch is want je wilt naar de deur toe werken - je moet niet over tegels lopen of leunen die je net hebt gelegd, je begint (dus) bij de hoek het verst van de deur in principe.Makrolon schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:32:
Een voeg kan een keer net niet helemaal lekker bij de ander uit komen van wand naar vloer.. zeker als je de vloer legt kan je er soms niet meer recht op kijken en zie je t pas een dag later.
Maar ik snap niet hoe het gebeurt kan zijn dat die douchehoek niet haaks is geworden... Dat merk jeet de tegels opmaat snijden als dan heb je ze gewoon niet recht gesneden. snap niet hoe dat gebeurt kan zijn.
Neem aan dat iemand die dit professioneel doet ook gebruik maakt van een laser. Lijkt me dat t dan toch uit zou moeten kunnen komen.Wilke schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:42:
[...]
Zie mijn verklaring: begonnen bij muur er tegenover, wat logisch is want je wilt naar de deur toe werken - je moet niet over tegels lopen of leunen die je net hebt gelegd, je begint (dus) bij de hoek het verst van de deur in principe.
En dan heb je op dit punt aangekomen geen keus als je wilt dat het met de muurtegels nog enigszins recht uitkomt.
Denk dat je die niet haakse hoek compleet niet ziet als het douchewandje er eenmaal in zit.
Je begint altijd aan de drain met leggen, ook om te zien hoe je met hoogte uit gaat komen in de rest van de badkamer.Wilke schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:42:
[...]
Zie mijn verklaring: begonnen bij muur er tegenover, wat logisch is want je wilt naar de deur toe werken - je moet niet over tegels lopen of leunen die je net hebt gelegd, je begint (dus) bij de hoek het verst van de deur in principe.
En dan heb je op dit punt aangekomen geen keus als je wilt dat het met de muurtegels nog enigszins recht uitkomt.
Denk dat je die niet haakse hoek compleet niet ziet als het douchewandje er eenmaal in zit.
[ Voor 8% gewijzigd door Makrolon op 20-03-2023 21:49 ]
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
[ Voor 99% gewijzigd door Puck77 op 03-05-2023 21:28 ]
Is het niet gewoon in de tegellijm op cementbasis (poeder) gelegd?Puck77 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:41:
[...]
Tegels zijn ook nog eens in de cement gelegd, dus betekent dat het nog moeilijker zal zijn.
Het was een casco nieuwbouw badkamer. Moest ook nog een vloer in. Daar zijn meteen de tegels in gelegd. Vraag me nu ook af of dit wel zo gemoeten had.Makrolon schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:54:
[...]
Is het niet gewoon in de tegellijm op cementbasis (poeder) gelegd?
Maar ja, die tegels er weer uit halen gaat wel wat voeten in de aarde hebben... Je beschadigd ook je kimband in de hoeken vd douchehoek waarschijnlijk
De tegels konden zonder schade verwijderd worden (lijm was nog niet droog). Ik heb vervolgens zelfs de facetranden voorbereid voor het opnieuw plaatsen (dit vond ik niet mooi gedaan). De tegelzetter heeft toen, betaald, opnieuw de boel geplaatst.Puck77 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:29:
[...]
Heb je de badombouw zelf weer opnieuw betegeld of was dit ook werk van een tegelzetter?
Hij heeft me inderdaad gevraagd of hetzelfde gaat om compensatie van de kosten. Heb aangeven dat dit het probleem voor mij niet oplost.chrisborst schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:03:
@Puck77
Een echt goede tegelzetter had dit nooit zo opgeleverd. Maar het valt ook weer niet in de categorie beenhazenwerk.
Belangrijke vraag voor jezelf, stel je voor dat hij zegt, het is gratis en je hoeft niks te betalen. Kan je dan met het resultaat leven? Is het antwoord ja, ga dan onderhandelen om de prijs.
Is het antwoord nee, laat hem er dan maar alles eruit halen. Want hier ga je je dan altijd aan ergeren.
ik zou bij de drain begonnen zijn twee rijen tegels rechts leggen en dan van achteruit de linker rijen richting de deur opvullen.Wilke schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:42:
[...]
Bedoel je de voegen waar de 4 tegels bij elkaar komen?mierenfokker schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:26:
De voegen zijn in ieder geval niet goed gedaan.
Bij de drain, bij de tegel met hoogteverschil..Puck77 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:38:
[...]
Bedoel je de voegen waar de 4 tegels bij elkaar komen?
[ Voor 99% gewijzigd door Puck77 op 03-05-2023 21:29 ]
Dit hoekje ziet er ook niet uit.Puck77 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:19:
[...]
Klopt... daar zit inderdaad een hoogteverschil in van meer dan een cm...[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 21-03-2023 19:32 ]
Door de randen die nog gekit moeten worden kan ik idd wel heen kijken en in dit hoekje zullen mijn voeten niet staan, maar het ziet er niet heel fraai uit.Draakje5 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:30:
[...]
Dit hoekje ziet er ook niet uit.
Ik zou het er ook uit laten halen. Je zou zelfs je voeten er aan open kunnen halen.
Houd wel rekening mee dat de hoeken /randen nog gekit moeten worden, het er dan mogelijk iets beter uit ziet.
Er zijn wel richtlijnen vanuit woningborg bijvoorbeeld waaraan tegelwerk moet voldoen ( dit vertelde de keurmeester van Vereniging eigen Huis mij 6 jr geleden) maar volgens mij heb jij je badkamer casco laten opleveren en naderhand laten doen?
Anoniem: 36835
[ Voor 19% gewijzigd door joke_name op 22-03-2023 20:20 ]
De verdeling van de tegels, daar hebben we inderdaad van tevoren over gesproken.joke_name schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:16:
Vraagje:
Hebben jullie van tevoren het lijnspel uitgedacht met elkaar?
Ik heb met mijn tegelzetter toen ze de badkamer kwamen doen een lijnspel uitgezet, zodat je wist wat je tegen ging komen?
Heeft deze tegelzetter ook de betonvloer gelegd? Ligt er vloerverwarming in?
Er was een keuze in mijn badkamer over 2 grote tegels naast elkaar en dan 2 kleine stukjes over 1 grote tegel en dan 2 wat grotere stukjes naast elkaar.
Tip voor iedereen:
Zorg dat je bij de tegelzetter bent en samen het lijnenspel bepaald.
Alleen dit ziet er al niet uit, hoef ik de rest niet eens te zien. Ik zou dit echt niet accepteren !Puck77 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:19:
[...]Klopt... daar zit inderdaad een hoogteverschil in van meer dan een cm...
[ Voor 47% gewijzigd door Hackus op 24-03-2023 16:25 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
[ Voor 22% gewijzigd door FitTiv op 25-03-2023 00:08 ]
Dit inderdaad. Had nog nooit een tegel gelegd maar afgelopen zomer de hele badkamer gedaan hier met ongeveer dezelfde grootte tegels. Dat ziet er aanzienlijk strakker uit dan dit hier.FitTiv schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 00:06:
Eens met de consensus hier. Ik heb mijn douche zelf getegeld en dat ziet er netter uit dan dit (al is het niet perfect). Maar ben geen professional.
En laat m ook de rand rondom de goot goed van voegsel ontdoen. De foto hierboven lijkt alsof rechts bovenin de goot steeds meer voegsel in de voeg zit. Goot moet rondom gekit worden. Idem voor voegen tussen wand en vloer, daar lijkt ook voegsel oid tussen te zitten.
Ik vind gelijk voegen wel snel. Volgens mij wordt 24h als richtlijn aangehouden, of zelfs 48 (afh van ondergrond en zetmethode tegels). Lijm bindt af aan lucht geloof ik dus als je die voegen gelijk volpurt kan er geen/minder lucht bij.
[ Voor 13% gewijzigd door Caelorum op 25-03-2023 09:40 ]
[ Voor 103% gewijzigd door Puck77 op 03-05-2023 21:30 ]
[ Voor 15% gewijzigd door blatenja op 26-03-2023 15:53 ]
Wat bedoel je met de schuine kanten?blatenja schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:51:
Wow, mijn schoonvader die ook tegelzetter is heeft bij ons de badkamer en WC volledig betegeld maar als ik de foto's hier zo zie gaan mijn haren wel overeind staan. Ik had hem niet de WC laten doen als hij de badkamer zo had achtergelaten. Het is daarnaast bij ons ook nog eens vrij snel gedaan, maar dat ging niet ten kosten van de kwaliteit. Dat de naden niet volledig gelijk lopen is acceptabel maar die hoogteverschillen en de slechte afwerking van de afvoergoot bij de douche zou ik zeker niet accepteren. Ik snap de keuze van de schuine kanten ook niet zo goed hoe dat is afgewerkt. Meestal laat je toch alles in het midden gewoon goed doorlopen met hele tegels en ga je toch niet daar de schuine kanten plaatsen? Meestal doe je dat aan de buitenkant lijkt mij zodat de rest van de ruimte mooi strak en recht eruit ziet. Die voegen ook tussen de vloer en de muur gaan er niet uit zien. Je begint naar mijn weten altijd eerst met de vloer en dan pas met de muur zodat je een mooie strakke naad met de vloer zult hebben die je netjes kunt afkitten, maar het verschil is hier zo groot dat je straks 'n dikke plak met kit krijgt.
Je moet de situatie nu juridiseren. Je bent informeel naar de tegelzetter geweest met de vraag om het op te lossen. Dat wil hij niet.Puck77 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:34:
Inmiddels een second opinion van een bekende gehad en een andere tegelzetter naar het werk laten kijken. Die geeft ook aan dat het niet netjes gebeurd is.
De hoogteverschillen schijnen discutabel te zijn, de afwerking rondom de douchehoek is echt niet goed gebeurd. Door het tegelwerk rondom de drain zal hier ook water gaan blijven staan.
De tweede tegelzetter gaf zonder dat ik er iets van gezegd had ook meteen aan dat lijn in de douchehoek afwijkt van de tegels daar buiten.
De eerste tegelzetter wil nog steeds niet meer doen, dan wat smokkelen met het randje achter de drain.
Nu dus de vraag hoe verder....???
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq