Game PC Hulp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killian-nl
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-03-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het gaat voornamelijk voor gamen gebruikt worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
rond de 2500-2700 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neem alleen mijn beeldscherm de uitvoering: MSI Optix G273QF Zwart, muis en toetsenbord mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk wat in mijn lijstje staat het wel is wat ik allemaal nodig ga hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee totaal niet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dat het voorlopig wel mee gaat kunnen in de toekomst door redelijk high-end te kunnen gamen

Ga je overklokken?
0 verstand van dus dat denk ik niet.

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies wat betreft mijn lijste hoe en wat.
Twijfel zelf nog over het moederbord wat erin zit, en deze uitvoering: ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 250,-€ 250,-
1VideokaartenPowercolor Red Devil AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB GDDR6€ 1.249,-€ 1.249,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Charcoal Black€ 149,70€ 149,70
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 89,-€ 89,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 145,96€ 145,96
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 137,90€ 137,90
1Solid state drivesKingston KC3000 2,048TB€ 162,59€ 162,59
Totaal€ 2.184,15

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietkrobot
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-05 14:32
Dit lijkt inderdaad een goede samenstelling enige aanpassingen die je nog kan doen zijn het gebruik maken van een andere voeding zoals de
uitvoering: Cooler Master MWE Gold 850 - V2 - Full Modular
en als alternatief voor de ssd zou je ook kunnen gaan voor de
uitvoering: Samsung 970 Evo Plus 2TB
ps: ik denk dat de case die je zoekt moeilijk te vinden zal zijn

[ Voor 6% gewijzigd door pietkrobot op 21-03-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:41
Onder load kan de behuizing met de meegeleverde fans veel geluid produceren, mocht dit een probleem zijn dan is het misschien verstandig om deze gelijk te vervangen door stillere exemplaren.

Een X chipset heeft voor de meeste mensen geen toegevoegde waarde boven een B chipset.
Daar je geen overklok plannen hebt heeft deze geen meerwaarde.
Je krijgt meer / andere aansluitingen en pcie5.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
pietkrobot schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:06:
en als alternatief voor de ssd zou je ook kunnen gaan voor de
uitvoering: Samsung 970 Evo Plus 2TB
Deze is wel pcie3.0 ipv pcie4.0 hier zal je nu weinig van merken.
Meerwaarde van pcie4.0 is in de toekomst mogelijk Direct Storage (wordt nu amper gebruikt) wat voor snellere laadtijden in games moet zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killian-nl
DVX73 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:49:
Onder load kan de behuizing met de meegeleverde fans veel geluid produceren, mocht dit een probleem zijn dan is het misschien verstandig om deze gelijk te vervangen door stillere exemplaren.

Een X chipset heeft voor de meeste mensen geen toegevoegde waarde boven een B chipset.
Daar je geen overklok plannen hebt heeft deze geen meerwaarde.
Je krijgt meer / andere aansluitingen en pcie5.0.
oke dus als ik het ff heel simpel lees, is het moederbord van me lijstje beter als ik niet overclock, en de SSD vanuit mn lijstje ook ?, sorry ben hier echt een leek in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-04 19:11

Eentje

houd van de vijver

bespaar 50 euro en je krijgt er ook nog eens een betere koeler voor terug als je deze koopt.
https://www.amazon.nl/The.../dp/B09NSTR7JZ/ref=sr_1_4

There eent no place like home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
Killian-nl schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:45:
[...]

oke dus als ik het ff heel simpel lees, is het moederbord van me lijstje beter als ik niet overclock, en de SSD vanuit mn lijstje ook ?, sorry ben hier echt een leek in.
Kort antwoord:
voor jou is het beter op basis van de gegeven informatie

Lang antwoord:
Zoals je beschrijft het systeem te willen gebruiken voldoet een moederbord met een B chipset.
Echter mocht je in de toekomst componenten willen kunnen gebruiken die baat hebben bij een pcie5.0 interface dan is een X chipset de logische keuze. Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat je dit gaat doen ( ik kan het natuurlijk fout hebben).
Of ga je veel componenten toevoegen dan biedt een X chipset meer ruimte hiervoor.
Of je gaat je systeem overklokken.

Ten aanzien van de SSD deze kan je altijd op een later tijdstip upgraden als je merk dat je Direct Storage mist (op dit moment mis je nog niets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killian-nl
Eentje schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:09:
bespaar 50 euro en je krijgt er ook nog eens een betere koeler voor terug als je deze koopt.
https://www.amazon.nl/The.../dp/B09NSTR7JZ/ref=sr_1_4
thanx! das een goeie idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killian-nl
DVX73 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:12:
[...]

Kort antwoord:
voor jou is het beter op basis van de gegeven informatie

Lang antwoord:
Zoals je beschrijft het systeem te willen gebruiken voldoet een moederbord met een B chipset.
Echter mocht je in de toekomst componenten willen kunnen gebruiken die baat hebben bij een pcie5.0 interface dan is een X chipset de logische keuze. Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat je dit gaat doen ( ik kan het natuurlijk fout hebben).
Of ga je veel componenten toevoegen dan biedt een X chipset meer ruimte hiervoor.
Of je gaat je systeem overklokken.

Ten aanzien van de SSD deze kan je altijd op een later tijdstip upgraden als je merk dat je Direct Storage mist (op dit moment mis je nog niets).
oke wat is pcie5.0? met componenten toevoegen bedoel je ssd's etc of muis/toetsenbord ?
zit er zelf nu ook aan te twijfelen om een extra SSD erbij te doen, speciaal voor windows of maakt dat niet veel uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
SSD's (met een m.2 interface) en insteekkaarten (zoals een GPU) moeten met de CPU praten.

Hiervoor gebruiken ze de pcie interface.
pcie 5.0 kan 2x meer data aan dan pcie 4.0
pcie 4.0 kan 2x meer data aan dan pcie 3.0

Dit kan direct naar de CPU of via de Chipset
De X chipsets hebben in vergelijking met de B Chipsets meer pci-lanes, wat enkel meerwaarde heeft als je meerdere GPU's extra netwerkkaarten, veel SSD's etc wilt gebruiken.

Snelheid tussen pcie3.0 en pcie5.0 SSD ga je met gamen niets van merken.
SSD apart voor windows heeft dus weinig zin als het om performance gaat.
Games die Direct Storage ondersteunen (zijn er bijna geen) hebben wel baat bij een pcie4.0 SSD.

Momenteel zijn er geen pcie5.0 GPU's op de markt, mocht je ooit willen upgraden naar een pcie5.0 dan kan dit dus niet met een B chipset, echter je weet niet wanneer dit gaat zijn en de kans is groot dat je dan de rest van je systeem ook wil vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eentje

Eentje

houd van de vijver

DVX73 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:33:
SSD's (met een m.2 interface) en insteekkaarten (zoals een GPU) moeten met de CPU praten.

De X chipsets hebben in vergelijking met de B Chipsets meer pci-lanes, wat enkel meerwaarde heeft als je meerdere GPU's extra netwerkkaarten, veel SSD's etc wilt gebruiken.

Games die Direct Storage ondersteunen (zijn er bijna geen) hebben wel baat bij een pcie4.0 SSD.

Momenteel zijn er geen pcie5.0 GPU's op de markt, mocht je ooit willen upgraden naar een pcie5.0 dan kan dit dus niet met een B chipset, echter je weet niet wanneer dit gaat zijn en de kans is groot dat je dan de rest van je systeem ook wil vervangen.
zelfs pcie3.0 is op dit moment nauwelijks een beperking. laat staan 4.0 voordat gpus daadwerkelijk 5.0 nodig hebben is de rest van dit systeem de bottleneck. zou puur daarom ook niet voor gaan als het meer kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killian-nl
DVX73 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:33:

bedankt voor de duidelijke uitleg!, als ik het zo zie is de Xchip moederbord dus geen meerwaarde voor gaming. Ga er vanuit dat als ik in de toekomst een 2e SSD wil toevoegen dat dat op de Bchip moederbord ook wel moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eentje

Eentje

houd van de vijver

er zitten 3 gekoelde m2 slots op dus dat is inderdaad geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killian-nl
Eentje schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:54:
er zitten 3 gekoelde m2 slots op dus dat is inderdaad geen probleem
oke top, dan is dit dus alles wat ik nodig ga hebben toch ?.
Beter maar ff dubbel checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eentje

Eentje

houd van de vijver

klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killian-nl
heb trouwens de processor koeler veranderd naar een uitvoering: NZXT Kraken X53.

zou er eventueel iemand kunnen na-checken of alles in de kast past. volgens mij wel, maar weet het niet 100% zeker want is redelijk krap.
Pagina: 1