Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuluKing
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-08 12:54
Ik zoek een?
Ik zoek een NAS met als doel cloud-opslag voor volledig smartphone back-up android(mijzelf), idem iphone(vriendin), back-up windows 10(eigen pc), en mediaserver(bijv: plex) die we kunnen afspelen op de 4k tv via Apple-TV als dat kan. Ik wil af van de maandelijkse abonnementen (zo veel mogelijk), plex hoop ik een one time for life aankoop voor te doen.

Onedrive is op het moment mijn opslag voor alles dus die bestanden zouden o.a. de migratie moeten maken naar de NAS. Gebruik daar nu 400gb ongeveer van.

Op de mediaserver komen het liefst zo hoog mogelijke kwaliteit bestanden op, dus als het kan 4k, anders 2k, minstens full-hd. Ik krijg binnenkort glasvezel in mijn straat dus zou dan eindelijk ook hogere upload speeds hebben. _/-\o_

Wat is je budget?
Mijn budget is ongeveer 500 euro. Maar wil voornamelijk kijken wat de opties zijn en of mijn wens qua gebruik daarbij past. Als het daardoor duurder uitvalt is dat niet erg. Ik ben nog aan het oriënteren en sparen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Welke OS en apparaten staan boven genoteerd.
Ik zit te denken aan een 2-bay met RAID 1 opstelling van of 2*2TB of 2*4TB SSD 2.5'' (de keuze hierop nog niet gemaakt meer voor futureproof de 4TB maar dat is al te krap in het budget denk ik)

Ik kwam deze tegen die mij interessant lijkt: uitvoering: Asustor Drivestor 2 (AS1102T)

Is deze NAS om aan te raden, waarom wel waarom niet?
Welke drives zou ik hiervoor gebruiken?
Moet ik mijn verwachting aanpassen of juist mijn budget?

Ik hoor het graag, alvast veel dank voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 20:38
Wat lijkt je zo interessant aan de Asustor? De prijs is erg laag, maar dat heeft een reden. Je kan beter kijken naar een Synology of QNAP. Deze merken staan aanzienlijk hoger aangeschreven.

Verder moet je voor zelf ook even bepalen of je transcoding van media bestanden wel of niet nodig hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door upje op 20-03-2023 18:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mister8th
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-09 12:02
Persoonlijk gebruik ik al jaren een Synology NAS (momenteel een DS920)

Vooral het ecosysteem van Synology vind ik prettig. Verschillende apps voor je telefoon / Computer. Dit maakt het makkelijk om verschillende backup taken automatisch uit te voeren. Ook vind ik het makkelijk dat bestanden die ik op verschillende PC's gebruik worden gesychroniseerd.

De DS223 van Synology is iets hoger dan een instapmodel die dit soort functionaliteiten ondersteund.
Dit in combinatie met 2 x 4TB heb je een mooi startpunt.

Als je twijfelt over 4 TB kan je ook iets boven budget zitten en voor 6 TB gaan.
upje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:54:
Verder moet je voor zelf ook even bepalen of je transcoding van media bestanden wel of niet nodig hebt.
Als dit het geval is dan kom je er sowieso niet met de Asustor. Met de DS223 is het de vraag hoe goed deze Nas dit aankan.

Over het algemeen krijg je voor een duurdere NAS vaak een betere processor waardoor je zaken zoals een Plex library en de bestanden ook (beter) getranscodeerd kunnen worden.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenSeagate IronWolf NAS HDD, 4TB€ 83,90€ 167,80
1NetwerkopslagSynology DiskStation DS223€ 273,30€ 273,30
Totaal€ 441,10

2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 6TB€ 144,28€ 288,56
Totaal€ 561,86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuluKing
upje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:54:
Wat lijkt je zo interessant aan de Asustor? De prijs is erg laag, maar dat heeft een reden. Je kan beter kijken naar een Synology of QNAP. Deze merken staan aanzienlijk hoger aangeschreven.

De Asustor kwam puur eens naar voren met een google search NAS 2023. Niet daar perse mijn zinnen op gezet. Ik begrijp dat de Synology dus beter aangeschreven staat en een betere processersnelheid heeft.

Transcoding kan handig zijn bij de subtitles bij Plex wat ik eens heb gelezen. Wat houdt dat in voor mijn keuze op de NAS? Nog een hogere processorsnelheid nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuluKing
Mister8th schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:13:
Persoonlijk gebruik ik al jaren een Synology NAS (momenteel een DS920)

Vooral het ecosysteem van Synology vind ik prettig. Verschillende apps voor je telefoon / Computer. Dit maakt het makkelijk om verschillende backup taken automatisch uit te voeren. Ook vind ik het makkelijk dat bestanden die ik op verschillende PC's gebruik worden gesychroniseerd.

De DS223 van Synology is iets hoger dan een instapmodel die dit soort functionaliteiten ondersteund.
Dit in combinatie met 2 x 4TB heb je een mooi startpunt.

Als je twijfelt over 4 TB kan je ook iets boven budget zitten en voor 6 TB gaan.

[...]
Als dit het geval is dan kom je er sowieso niet met de Asustor. Met de DS223 is het de vraag hoe goed deze Nas dit aankan.

Over het algemeen krijg je voor een duurdere NAS vaak een betere processor waardoor je zaken zoals een Plex library en de bestanden ook (beter) getranscodeerd kunnen worden.

2Interne harde schijvenSeagate IronWolf NAS HDD, 4TB€ 83,90€ 167,80
Totaal€ 441,10

2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 6TB€ 144,28€ 288,56
Totaal€ 561,86
Dank voor links! Wat betreft HDD of SSD, maakt dat veel uit voor een NAS? Wellicht bij het lezen van de mediadocumenten tijdens het streamen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:53
kijk eens op nascompares.com daar staan tests hoe de verschillende modellen zich als plex server gedragen.

van qnap komen de ts264 en ts464(4-bay) er goed uit, maar dit gaat wel behoorlijk boven budget, wel met 2,5Gbit netwerk.

een normale HD is voor plexmedia snel genoeg

[ Voor 46% gewijzigd door peter-rm op 20-03-2023 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:49
Ik ben mij ook aan het oriënteren en momenteel neig ik vooral naar de QNAP TS 233. Volgens mij is dat de beste keus qua prijs-kwaliteit. Er zitten ook veel apps bij, waaronder Qsync, zodat je het kunt gebruiken vergelijkbaar met OneDrive.

Transcoding op de NAS heb ik volgens mij niet nodig, ik zou de bestanden gewoon in VLC Player openen op m'n Android TV (Philips OLED).

Qua opslag zou ik het liefst SSD nemen, vooral vanwege minder herrie en lager energieverbruik (bij idle) en hopelijk een langere levensduur. Het moet dan wel per definitie TLC nand worden. Zou dan voor max 2 x 2TB gaan. Misschien Crucial mx500.

Als het toch HDD wordt, dan koop ik sowieso géén WD, maar een Seagate Ironwolf (Pro) vanwege de betrouwbaarheid/levensduur.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuluKing
peter-rm schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:11:
kijk eens op nascompares.com daar staan tests hoe de verschillende modellen zich als plex server gedragen.

van qnap komen de ts264 en ts464(4-bay) er goed uit, maar dit gaat wel behoorlijk boven budget, wel met 2,5Gbit netwerk.

een normale HD is voor plexmedia snel genoeg
Veel dank voor die site. Ik zie dat wat mijn wensen zijn niet passen bij het huidige budget. Ik ben verwend geraakt door 4K en wil daar het liefst ook niet vanaf. Het beste is dat ik het in delen ga bestellen kijken naar een mooie deal of wat langer door te sparen.

Ik kijk nu naar de DS423+ en de DS920+ omdat die goed uit de test komen voor 4k via plex. De één heeft een hogere RAM dus daar zal de afweging op moeten liggen of ik dat de verhoogde prijs waard vind. Er komt dus een 1gb netwerk aan 2.5gb heb ik voorlopig dus ook niet. Ik heb een samsung tv en ik weet niet of ik via google play daar VLC op kan installeren. Ik begrijp dat ik in dat geval niet zou hoeven transcoderen en dan misschien plex helemaal niet nodig heb.

Wat betreft Onedrive achtige functies kan het bij QNAP en Synology allebei alleen net op een andere wijze wat ik zo lees.

Weer voldoende denkvoer om verdere plannen te maken. Veel dank voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
ZuluKing schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:51:
[...]

Veel dank voor die site. Ik zie dat wat mijn wensen zijn niet passen bij het huidige budget. Ik ben verwend geraakt door 4K en wil daar het liefst ook niet vanaf. Het beste is dat ik het in delen ga bestellen kijken naar een mooie deal of wat langer door te sparen.

Ik kijk nu naar de DS423+ en de DS920+ omdat die goed uit de test komen voor 4k via plex. De één heeft een hogere RAM dus daar zal de afweging op moeten liggen of ik dat de verhoogde prijs waard vind. Er komt dus een 1gb netwerk aan 2.5gb heb ik voorlopig dus ook niet. Ik heb een samsung tv en ik weet niet of ik via google play daar VLC op kan installeren. Ik begrijp dat ik in dat geval niet zou hoeven transcoderen en dan misschien plex helemaal niet nodig heb.

Wat betreft Onedrive achtige functies kan het bij QNAP en Synology allebei alleen net op een andere wijze wat ik zo lees.

Weer voldoende denkvoer om verdere plannen te maken. Veel dank voor de info :)
Ik ben wel benieuwd hoe een onedrive achtige oplossing bij Synology werkt en hoe dat zich verhoudt tot Qnap :)

Ik moet er nog wat verder induiken, maar volgens mij krijg je voor hetzelfde geld in een Qnap in ieder geval een snellere CPU en meer RAM dan bij Synology.

Stel dat je Samsung TV het niet kan, kan je Apple TV dan geen 4k bestanden afspelen vanaf een NAS zonder dat de NAS transcoding uit moet voeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Hoe ga je een back-up maken van de bestanden op je NAS?
RAID is geen back-up oplossing.

Transcoding is geen vereiste voor Plex, echter de clients moeten dan voldoende rekenkracht hebben om dit te doen en je hebt mogelijk iets meer netwerkverkeer.

Een NAS gaat je streamingdiensten en Office 365 abonnement niet vervangen.
Je hebt nog steeds content nodig om op je NAS te plaatsen, deze legaal verkrijgen is duurder dan deze streamen.
Je hebt nog steeds een externe back-up van je data nodig en mogelijk een tekstverwerker.

QNAP en Synology leveren bewezen goede NAS'en (is dat het juiste meervoud?). Mijn advies is een recent model te nemen zodat deze zo lang mogelijk ondersteunt wordt.
Over het algemeen is Synology iets gebruiksvriendelijker, maar krijg je bij QNAP meer hardware voor je geld.

Qua schijven geen smr en geschikt voor NAS categorie: Interne harde schijven

SSD's zijn duurder in aanschaf en het lagere stroomverbruik ga je niet terugverdienen. Deze zijn enkel interessant als je heel snel data wil verplaatsen.

Tenslotte zorg dat als je je NAS hebt deze goed veilig configureer (malware gericht op NAS'en neemt toe)
QNAP heeft hiervoor de Security Counselor.
Synology heeft hiervoor de Security Advisor.

[ Voor 0% gewijzigd door DVX73 op 21-03-2023 12:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuluKing
Met RAID 1 configuratie kan je toch een back-up maken van de data en dankzij de mirror heb je die dan beveiligheid? Of begrijp ik dat verkeerd?

Op mijn werklaptop heb ik office365 en anders mogelijk libreoffice, dat werkt volgens mij prima.
De content die vergaar ik zelf wel daar maak ik mij geen zorgen om.

https://www.multcloud.com...onedrive-to-nas-7283.html kan onedrive syncen en dan de gratis variant of werkt dat niet zo? En anders Synology Cloud Station Drive?

Wat betreft het transcoderen weet ik niet of de apple tv dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:22
Raid 1 is inderdaad een backup functie maar je vergeet dat je dan een backup hebt in 1 device. Als nu eens door een plotselinge stroomstoring je NAS gefrituurd wordt, dan is in 1 x je data EN je backup kwijt. Credo voor een echte backup is dus in elk geval een ander device als backup. (zelf koppel ik handmatig zo af en toe een 8 TB HD via de USB poort aan mijn 9TB NAS (4 x 3 GB schijf waar ik raid 5 op heb draaien. Als 1 schijf van de NAS stuk gaat, kan ik die makkelijk swappen. Als m'n NAS gefrituurd wordt, heb ik nog m'n losse HD met de data. Echter als m'n huis afbrand ben ik waarschijnlijk nog steeds alles kwijt, dat risico neem ik voor lief. Je zou dat weer kunnen ondervangen met cloudopslag maar uiteraard geldt altijd: hoe ver wil je gaan.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:16
ZuluKing schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:31:
Met RAID 1 configuratie kan je toch een back-up maken van de data en dankzij de mirror heb je die dan beveiligheid? Of begrijp ik dat verkeerd?

Op mijn werklaptop heb ik office365 en anders mogelijk libreoffice, dat werkt volgens mij prima.
De content die vergaar ik zelf wel daar maak ik mij geen zorgen om.

https://www.multcloud.com...onedrive-to-nas-7283.html kan onedrive syncen en dan de gratis variant of werkt dat niet zo? En anders Synology Cloud Station Drive?

Wat betreft het transcoderen weet ik niet of de apple tv dat kan.
nee, raid is geen backup, het is enkel een middel tegen single point of failure. Als je op een raid 1 een bestand aan past, kun je dit niet ongedaan maken. als bij raid 1 een disk kapot gaat kun je wel nog alle data aan.

Definitie van een backup is dat je het kan terug zetten naar een eerder tijdstip. Synology biedt ook interne instellingen aan waarmee backups gemaakt kunnen worden. Echter als dan de hele NAS kapot gaat ben je alsnog alles kwijt. zoals @therazor ook aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuluKing
Juist dus als ik daadwerkelijk al mijn data wil waarborgen en niet aan de cloud wil vastzitten moet ik nog een extra HDD hebben die de NAS kan opvangen. Is het mogelijk dat je die extern aansluit aan een Synology en die periodiek instelt een volledige backup te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Allemaal zeer valide punten, echter voor een consumenten-oplossing is voor mij persoonlijk een NAS in RAID1 veilig genoeg. Voor mij is het sowieso al een vooruitgang, want momenteel zet ik veel data op de HDD van m'n HTPC zonder backup. Dan gaat 't vooral om oude backups van laptops en m'n fotoverzameling. Vooral dat laatste zou zonde zijn om kwijt te raken.
M'n belangrijke bestanden staan wel op m'n OneDrive account en belangrijke foto-albums tevens op Google Photos.

Ik heb zojuist maar gewoon de knoop doorgehakt en een Qnap ts-233 besteld, met 2 x 4TB Seagate Ironwolf (256MB Cache).

Dit samen voor € 382,75 wat ik een schappelijke prijs vind.

[ Voor 4% gewijzigd door FlowDesign op 21-03-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:16
ZuluKing schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:20:
Juist dus als ik daadwerkelijk al mijn data wil waarborgen en niet aan de cloud wil vastzitten moet ik nog een extra HDD hebben die de NAS kan opvangen. Is het mogelijk dat je die extern aansluit aan een Synology en die periodiek instelt een volledige backup te maken?
Dat is zeker al een extra stap ja. Je vangt daar ook mogelijk het probleem af van wat als de NAS overlijdt, heb je een ander device die de disks kan lezen? Met een externe disk kun je dat natuurlijk zo checken door tussen backups door los te koppelen. Disk omwisselen met 1 buitenshuis opgeslagen geeft weer een extra laag veiligheid (maar ook hoop meer werk) enzovoort.

Zelf heb ik de nodige bestanden op mijn PC + NAS staan zodat bij verlies van 1 apparaat ik andere nog heb. Mocht ik dan op de PC per ongeluk een file aanpassen/weggooien of hele filesysteem uitvegen kan ik het altijd nog van de NAS terug halen (en vice versa). In "sync" houdt ik het handmatig. Niet het veiligst maar wel lekker low tech :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:20
Therazor schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:59:
Raid 1 is inderdaad een backup functie maar je vergeet dat je dan een backup hebt in 1 device.
Raid ≠ backup, maar redundancy. Een NAS kan enkel een backup zijn als de desbetreffende data tevens op een ander opslagmedium staat zoals een pc met schijven of online opslag.
Als nu eens door een plotselinge stroomstoring je NAS gefrituurd wordt, dan is in 1 x je data EN je backup kwijt.
Credo voor een echte backup is dus in elk geval een ander device als backup. (zelf koppel ik handmatig zo af en toe een 8 TB HD via de USB poort aan mijn 9TB NAS (4 x 3 GB schijf waar ik raid 5 op heb draaien.
Precies, dat is wel een backup. Overigens maakt TS een backup van eigen pc dus dat dan is de NAS wel een backup.
Als 1 schijf van de NAS stuk gaat, kan ik die makkelijk swappen. Als m'n NAS gefrituurd wordt, heb ik nog m'n losse HD met de data. Echter als m'n huis afbrand ben ik waarschijnlijk nog steeds alles kwijt, dat risico neem ik voor lief. Je zou dat weer kunnen ondervangen met cloudopslag maar uiteraard geldt altijd: hoe ver wil je gaan.
Of een 2e nas op een andere locatie. Zo doe ik dat met belbagrijke data en maak ik elke maand een backup bij de nas van mijn ouders. Mijn ouders doen dat vice versa.

@ZuluKing wil je met de NAS ook downloaden? Dan is een model met Intel CPU aan te raden en kun je alles in Docker containers configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuluKing
Ja het idee is ook om mijn pc de backup op de NAS te zetten natuurlijk. Maar dan volledig wat op de NAS op de pc nog niet daar zou ik wel een extra drive voor moeten aanschaffen. Ik heb nu alleen één 1 TB SSD m.2 op mijn pc. Ik heb alleen een externe harddrive van 2 TB liggen en een prive laptop naast mijn werklaptop.

Op mijn pc staat eigenlijk geen belangrijke data op. Die staan allemaal op onedrive op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuluKing
@ZuluKing wil je met de NAS ook downloaden? Dan is een model met Intel CPU aan te raden en kun je alles in Docker containers configureren.
[/quote]

Hier heb ik nog niet eens bij stil gestaan. Het is wel makkelijk als ik download het direct op de NAS te zetten ja. Scheelt weer overzetten of synchronisatie denk ik dan maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Djarune schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:59:
[...]

Intel CPU is geen vereiste hiervoor, let wel op dat bij Synology alleen de plus modellen deze functie bieden.
https://www.synology.com/nl-nl/dsm/packages/Docker

Bij QNAP bieden vrijwel alle recente instap NAS'en deze functionaliteit.
https://www.qnap.com/en/software/container-station

[ Voor 9% gewijzigd door DVX73 op 21-03-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
De Qnap ts-233 is ARM64 en ondersteunt iig Docker en volgens mij kun je ook deze Qbittorrent client installeren.
https://www.qnapclub.eu/en/qpkg/358

[ Voor 28% gewijzigd door FlowDesign op 21-03-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuluKing
Ik neig nu meer naar de Synology varianten omdat de QNAPs ransomware aanvallen hebben gehad in het verleden. Nu anders wellicht maar ik geef liever niet zo veel geld uit aan onzekerheid.

Plus het gaat om een vervanging van. Dus ik wil echt minimaal dezelfde functionaliteit. Dus 4k video moet het zonder problemen moeten kunnen afspelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Laatst online: 20-11-2024
Plex heb je sowieso niet perse nodig om af te spelen. Plex is mooi om mooie catalogus te hebben voor je filmcollectie. Maar hier wat je zoekt https://docs.google.com/s...tmMPc/edit#gid=1274624273

Met Nas downloaden heb je geen zware specs nodig. Ik doe dat met een DS414 (10 jaar oud).

Koop er wel 1 die Docker kan draaien want dan kan je bijvoorbeeld ook HA erop draaien. Ik mis dat echt.

Verder is 4TB niet veel, zeker met 4K films niet. Ik heb geen 4K films maar wel veel films (zie de meerwaarde niet persoonlijk), maar ik heb met 12TB echt niet veel ruimte meer met SHR https://kb.synology.com/n..._Synology_Hybrid_RAID_SHR

Hier kan je berekenen https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator

Synology = _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 22-03-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
ZuluKing schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:25:
Ik neig nu meer naar de Synology varianten omdat de QNAPs ransomware aanvallen hebben gehad in het verleden. Nu anders wellicht maar ik geef liever niet zo veel geld uit aan onzekerheid.

Plus het gaat om een vervanging van. Dus ik wil echt minimaal dezelfde functionaliteit. Dus 4k video moet het zonder problemen moeten kunnen afspelen.
Nja, kwestie van je beveiliging goed instellen met bij voorkeur helemaal niets op default laten staan (default admin username verwijderen, andere poorten gebruiken, upnp uitschakelen, certificaten gebruiken) en dat geldt voor elke NAS.

Overigens zijn er ook genoeg hacks geweest op Synology apparaten. Garanties heb je nooit.

Pagina: 1