Grind op bestaande bestrating

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanvanvliet
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-04 08:21
Wij willen onze achtertuin van circa 8 x6 meter voorzien van grind. In de tuin liggen betontegels (in het zand met open voegen). Deze liggen mooi vlak en de afwatering is goed. Rondom zijn er opsluitbanden aangebracht welke 5cm boven de tegels uitsteken. Omdat de grond in de afgelopen jaren is verzakt is er ruimte om circa 5cm grind direct op de bestrating te storten. Ik lees nergens een sluitend antwoord of dit kan, behalve dat je dan minstens grindmatten moet gebruiken in verband met het rollen grind.

Wat we nu voor ogen hebben is grindmatten met worteldoek te plaatsen en vervolgens circa 5cm grind te storten

Heeft iemand hier advies over, of ervaring mee? Wat zijn uberhaupt de nadelen wanneer je grind op een bestaande bestrating stort?

Met vriendelijke groet,
Stefan van Vliet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Op zich is het niet aan te raden aangezien het grind gaat rollen over de tegels. Ligt er ook aan hoe dik de laag grind gaat worden. Als je genoeg diepte hebt zou ik het zo doen:

1: Een bed metselzand-mortel over de tegels leggen. Goed dik
2: Grindmatten met worteldoek
3: grind.

Bij voorkeur zou ik echt ff die tegels eruit knallen (gratis ophalen?) of anders nog dieper de grond in knallen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randyfisherman
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-05-2023
Bij mij is het door de vorige eigenaars van mijn woning zo los op de bestraatte oprit gelegd, dit gaat op zich prima, alleen met de auto rijd je er sporen in. Als er een paar cm opligt hoef je bij normaal gebruik (wandelen etc) niet zo bang te zijn dat t alle kanten op gaat. Worteldoek en dan grind werkt prima, maar grindkoffers zijn uiteraard beter (maar ook best duur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:54
Door de grindmatten kan het juist niet rollen.
Dus ik denk dat de bestrating een goede ondergrond is.

Enkel kan water moeilijker weg door bestrating heen, zeker als het vuil wat in het grind verzamelt de voegen verstopt.
Dus ik denk dat je op termijn last kan krijgen van een slechte water afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:02
Gezien de waterafvoer zou ik juist de tegels verwijderen... of de helft van de tegels?

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-04 16:40
Ik weet niet in welke gemeente je woont, maar sommige gemeentes gaan heel ver om mensen hun tegels uit de tuin te laten halen. Zo heeft onze gemeente een tijdje gehad dat ze gratis een container voor de deur zette om de tegels in te gooien. Gemeentes willen dit heel graag omdat dit beter is voor afwatering en het voorkomen van wateroverlast wat via tegels meestal in een put terecht komt.

Ik zou in dit geval ook liever de tegels eruit willen halen i.v.m. afwatering. Ook al gaat het nu goed, als je er grind oplegt krijg je uiteindelijk een keer last van vuil dat tussen de voegen gaat zitten waardoor het steeds minder goed afwatert, en dan ben je verder van huis om dat op te gaan lossen. En de gemeente meehelpen met wateroverlast is misschien ook wel wat waard?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-04 08:58
Het idee van grind is drainage. Dat bereik je niet door het op tegels te storten. En zoals hier al wordt benoemd ga je op den duur problemen met afwatering (en daardoor ook verzakking) krijgen als je die tegels er onder laat liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-04 14:52

Dutch_guy

WYSIWYG

Tegels eruit, je gaat het nu alleen maar nog zwaarder maken = nog snellere verzakking.

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:46
Die grindmatten (is al eerder genoemd, maar n=1 enzo) zou ik ook zeker aanraden.
als je dat niet doet, kan je er met een (zwaardere) fiets (of motor/brommer/kruiwagen) eigenlijk nauwelijk fatsoenlijk overheen.
De matten hebben vaak ook al worteldoek en kun je mooi aansluiten leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanvanvliet
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-04 08:21
Ik denk dat ik er wel uit ben. Het kan op zich wel maar ik kies er toch voor om de tegels eruit te halen, op te hogen met circa 4 cm zand en vervolgens de grindmatten met worteldoek en grind te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-04 10:17

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

8x6 meter klinkt als een terras. Wil je dat echt met grind gaan doen? lijkt me irritant met tafels en stoelen enzo.

Voor een paadje naast een huis of door je tuin niet zo erg. Maar om spullen neer te zetten lijkt het mij niet ideaal.

Of is je gebruik anders?
Pagina: 1