Toon posts:

Panasonic G9 de deur uit, overstappen naar ander systeem?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• ferrywijn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-05 10:05
Momenteel heb ik een Panasonic G9. Deze heb ik 4 jaar geleden als bijwerking van het gear acquisition syndrome gekocht ter vervanging van mijn OMD EM5 II. Waar ik bij de OMD koos voor het MFT-systeem vanwege de compactheid en draagbaarheid, werd dat voordeel een beetje teniet gedaan door de grote G9.

Gedurende de afgelopen jaren kwam ik er achter dat de G9 eigenlijk te groot en geavanceerd voor me is. Door onhandigheid aan mijn kant is het scherm van de G9 kapotgegaan, hierdoor kan ik alleen nog door de zoeker fotograferen. Ik heb het scherm ooit laten maken, maar dat heeft het probleem slechts tijdelijk opgelost, want het scherm is weer kapot.

Ik vind het scherm juist fijn om laag te kunnen fotograferen, zodat ik op ooghoogte van mijn kinderen zit. Dus wil ik een nieuwe camera. Dat is dan ook altijd een mooi moment om te bekijken of ik nog het huidige MFT-systeem wil behouden.

Ik maak vooral foto’s en video’s van gezinssituaties. Dus uitjes, vakanties, verjaardag etc. De fotokwaliteit en videokwaliteit zijn even belangrijk voor me.

De lenzen die ik nu heb:
Olympus 25mm f 1.8
Panasonic 42,5 mm f 1.7
Olympus 12-40 mm f 2.8
Olympus 40 – 150 mm f 4.0-5.6

Nu zijn er volgens mij 3 opties:

- Trouw blijven aan het MFT-systeem en een nieuwe MFT-camera kopen die compacter is.
- Overstappen naar Fujifilm
- Overstappen naar Fullframe

Het voordeel van het MFT-systeem trouw blijven is dat ik niet mijn lenzen hoef te verkopen en dit dus het minste gedoe oplevert.

Overstappen naar Fujifilm levert voordeel op in lichtsterkte. Ik had mijn oog laten vallen op de Fujifilm X-T30 II, maar omdat deze geen optische beeldstabilisatie heeft zal ik vermoedelijk eerder voor de X-S10 moeten gaan.
(Ik vind beeldstabilisatie vooral belangrijk bij filmen, ik maak niet zo vaak foto’s met een lage sluitertijd)
Daarnaast zijn de JPEGS van Fujifilm vaak al mooi genoeg en scheelt het me tijd doorbrengen in Lightroom.

Overstappen naar de Canon EOS RP heeft als voordeel dat het fullframe is en dus nog beter in situaties met weinig licht. Alleen worden de lenzen al snel stukken duurder en ook minder draagbaar. Dus dit lijkt vooral een overstap naar fullframe te zijn, puur vanwege het fullframe willen hebben.

Dus: wat zouden jullie doen? Of denken jullie aan dingen waar ik nog niet aan heb gedacht?

Beste antwoord (via ferrywijn op 21-03-2023 22:12)

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:21

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

ferrywijn schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:35:
[...]

Ja, ik dacht dus makkelijk lichtsterker te worden door een grotere sensor. Zodat je met relatief compacte lenzen betere resultaten behaald in situaties met weinig licht.
FF heeft een betere signaal/ruis verhouding. Daarom kun je je ISO 2 stops omhoog schroeven en je diafragma kan dan 2 stops kleiner.

Dus op MFT schiet je bv op ISO 200 / F2.8 en op FF zou je dan op ISO 800 en F5.6 kunnen schieten voor het zelfde resultaat. F5.6 lenzen zijn kleiner maar FF lenzen moeten wel een grote sensor-oppervlak belichten dus zit er meer glas in.

Onder de streep win je er niet heel veel mee. Behalve dat je met FF de keuze hebt om ook nog op ISO 100 te schieten, of nog 3 stops wijder. Bij MFT heb je die keuze niet.

Maar ik zou in jou geval lekker bij MFT blijven. Je hebt mooie lenzen, het systeem is lekker compact en volstaat in 99%van de gevallen. De AF van de G9 heeft mij nog nooit in de steek gelaten en ik schiet regelmatig sport en autoraces. In het donker kom je met een F1.7 en beetje techniek ook een heel eind. En soms moet je je er gewoon bij neerleggen dat je niet alles kunt schieten (fotografie is altijd compromissen sluiten).

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Alle reacties

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als tevreden gebruiker van het MFT systeem dankzij de compactheid zou ik schrik hebben dat naar full frame overstappen je gaat opzadelen met grotere lenzen voor wat je wil doen. Was je tevreden over de beeldkwaliteit van je G9 en daarvoor EM5 II?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ferrywijn
Admiral Freebee schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:39:
Als tevreden gebruiker van het MFT systeem dankzij de compactheid zou ik schrik hebben dat naar full frame overstappen je gaat opzadelen met grotere lenzen voor wat je wil doen. Was je tevreden over de beeldkwaliteit van je G9 en daarvoor EM5 II?
Over het algemeen was/ben ik daar tevreden tot zeer tevreden over. Alleen in situaties met weinig licht stelt MFT teleur en soms zou ik wel een kleinere scherptediepte willen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je het mij vraagt dan zou ik kijken naar een compacte MFT body zoals de Panasonic G100. Deze is erg compact en heeft een mooi draaibaar scherm. Geen optische beeldstabilistatie maar wel elektronische beeldstabilistatie die samenwerkt met de lens stabilisatie voor video.

Grootste nadeel is de wel erg grote crop bij het filmen in 4K, zeker bij gebruik van de elektronische beeldstabilisatie.

Let op, dit advies komt van iemand die erg tevreden is met MFT en vooral de draagbaarheid waardeert. Ook zou ik er tegenop zien om een hoop nieuwe lenzen te moeten kopen want $$$$

Zelf neem ik foto's in gelijkaardige omstandigheden met een G80 afgewisseld met een GX80 voor als het compact moet zijn. Meest gebruikte lenzen zijn de 12-32 kitlens, 12-60mm kitlens, 14-140mm travel zoom en 35-100mm 2.8. Maar ik ben dan ook vrij gierig :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:36

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat is de reden dat je de em5 niet meer wilde?

Waar gebruik je de 40-150mm voor? Ik heb namelijk het idee dat je misschien ook wel voor een bridgecamera zou kunnen gaan zoals een lx100 (of misschien iets met apsc sensor!). Dan ben je compact en lichtsterk en hoef je je geen zorgen meer te maken over je lenzen.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-06 15:24
Trollen is niet de bedoeling

[Voor 91% gewijzigd door Wormaap op 20-03-2023 17:05]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martindeman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-05 14:32
Het zijn mooie lenzen die je hebt, wat mij betreft geen reden om over te stappen als je tevreden was over de beeldkwaliteit van je g9 en het echt gaat over de camera gebruiksgemak heb je goede opties in het systeem en ben je voor 600-1150 euro klaar.

Ik kan je zeker de e-m5 iii of om5 aanraden. Die doen niet onder voor de G9 en zit in een klein jasje en een flinke besparing op gewicht. De g100 mist wel wat zoals ibis en een fijne grip. Jouw situatie lijkt op die van mij en beide zijn prima voor het fotograferen van je kids. Voor video is het ook prima, niet topkwaliteit maar zeker binnen de perken met zeer betrouwbare autofocus.

• ferrywijn
DirtyBird schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:56:
Wat is de reden dat je de em5 niet meer wilde?

Waar gebruik je de 40-150mm voor? Ik heb namelijk het idee dat je misschien ook wel voor een bridgecamera zou kunnen gaan zoals een lx100 (of misschien iets met apsc sensor!). Dan ben je compact en lichtsterk en hoef je je geen zorgen meer te maken over je lenzen.
Ik vond de autofocus soms net niet goed genoeg en had dus last van GAS.

De 40-150 gebruik ik zeer zelden. Ooit gekocht als leuke zoom voor weinig geld met niet echt een specifiek doel voor ogen. Meer voor de heb, zeker omdat 'ie tweedehands sympathiek geprijsd is.

Ik haal hem denk ik maximaal 5 keer per jaar uit m'n tas.

Nog even een aanvulling: ik gebruik ongeveer in 90 procent van de gevallen de 12-40 mm of 25 mm.

[Voor 6% gewijzigd door ferrywijn op 20-03-2023 16:42]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:52
ferrywijn schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:55:
[...]

Over het algemeen was/ben ik daar tevreden tot zeer tevreden over. Alleen in situaties met weinig licht stelt MFT teleur en soms zou ik wel een kleinere scherptediepte willen.
Dan kan inderdaad een goede reden zijn om over te stappen naar een ander camerasysteem.
Je kunt op mft nog één stopje winnen met een F/1.2 prime, maar dan houdt het ook op.

Bedenk wel dat lichtsterker automatisch ook een kleinere scherptediepte en in zekere mate ook een groter formaat en hoger gewicht betekent. Sensorformaat maakt daarbij niks uit.

• ferrywijn
wappiewappie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:29:
[...]

Dan kan inderdaad een goede reden zijn om over te stappen naar een ander camerasysteem.
Je kunt op mft nog één stopje winnen met een F/1.2 prime, maar dan houdt het ook op.

Bedenk wel dat lichtsterker automatisch ook een kleinere scherptediepte en in zekere mate ook een groter formaat en hoger gewicht betekent. Sensorformaat maakt daarbij niks uit.
Ja, ik dacht dus makkelijk lichtsterker te worden door een grotere sensor. Zodat je met relatief compacte lenzen betere resultaten behaald in situaties met weinig licht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:23
Deze video is een goede vergelijking tussen de Panasonic GX9 en de Fujifilm X-T30.
Vooral het stukje over de sensor is interessant. De X-S10 heeft volgens mij dezelfde sensor.
YouTube: Fujifilm X-T30 vs Panasonic GX9 - Great Travel Cameras [ Fuji XT30 v...

Wat mij betreft is de 20mp sensor die in de Panasonic GX9, G90, G9, G100 zit goed genoeg.
Maar de Fujifilm camera's zijn natuurlijk ook mooie apparaten.

Ik zou je ook niet hoofdzakelijk op een nieuwe camera richten maar als eerste op de lenzen die het systeem je te bieden hebben.
Kun je een set lenzen samenstellen voor het Fujifilm systeem die voldoet aan je wensen?

Bijvoorbeeld de m.Zuiko 60mm f2.8 macro is voor mij de reden geweest om voor het m43 systeem te gaan en niet voor Fujifilm.

Als je Fujifilm kiest zou ik ook zeker deze Sigma lenzen overwegen:
- Sigma 18-50mm f/2.8 DC DN
- Sigma 30mm f1.4 DC DN
- Sigma 56mm f1.4 DC DN

Panasonic GX9 / Lumix 12-32mm / Lumix 12-60mm / Lumix 100-300mm / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:21

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

ferrywijn schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:35:
[...]

FF heeft een betere signaal/ruis verhouding. Daarom kun je je ISO 2 stops omhoog schroeven en je diafragma kan dan 2 stops kleiner.

Dus op MFT schiet je bv op ISO 200 / F2.8 en op FF zou je dan op ISO 800 en F5.6 kunnen schieten voor het zelfde resultaat. F5.6 lenzen zijn kleiner maar FF lenzen moeten wel een grote sensor-oppervlak belichten dus zit er meer glas in.

Onder de streep win je er niet heel veel mee. Behalve dat je met FF de keuze hebt om ook nog op ISO 100 te schieten, of nog 3 stops wijder. Bij MFT heb je die keuze niet.

Maar ik zou in jou geval lekker bij MFT blijven. Je hebt mooie lenzen, het systeem is lekker compact en volstaat in 99%van de gevallen. De AF van de G9 heeft mij nog nooit in de steek gelaten en ik schiet regelmatig sport en autoraces. In het donker kom je met een F1.7 en beetje techniek ook een heel eind. En soms moet je je er gewoon bij neerleggen dat je niet alles kunt schieten (fotografie is altijd compromissen sluiten).

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 14:42
ferrywijn schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:30:
[...]

Ik vond de autofocus soms net niet goed genoeg en had dus last van GAS.
Als dat het enige echte issue was dan kan je wellicht eens kijken naar de E-M5 Mark III of OM-5 die beide phase detection hebben ipv contrast detection zoals bij de E-M5 Mark II wat een flink voordeel op zou moeten leveren (er loopt nog tijd eind van de maand een cashback op de OM-5 overigens).

[Voor 3% gewijzigd door Speedy op 21-03-2023 12:45]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:41
Systeemwissels zijn leuk meer vooral voor de fabrikanten.

Het is dus de vraag of je het walhalla gaat bereiken met een ander formaat. Misschien ga je (ik ga even van mijzelf uit) tot de conclusie komen dat jezelf misschien wel de beperkende factor bent.

Natuurlijk is er een verschil tussen de verschillende formaten van de sensor, maar goede foto's worden niet door de sensor bepaald maar door het oog achter de camera...FF of groter zijn uiteindelijk niet bepalend maar eerder storend aangezien je een teleurstelling kunt krijgen dat de overstap (naar wat dan ook) nix gebracht heeft behalve een boel geld verbranden.

Laat je dus niets wijs maken dat je een sukkel bent met MFT of APS-C of FF (zolang er middenformaat bestaat). Goede foto's gaan over het motief/invulling en nauwelijks over de techniek er achter.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ferrywijn
Iedereen bedankt voor de reacties! Alhoewel het altijd leuk is om nieuw spul te kopen en iets nieuws te proberen heb ik besloten dat ik MFT trouw blijf. Zonder jullie berichten had ik dat waarschijnlijk niet gedaan. Overstappen naar een ander systeem is meer gedoe en ieder systeem heeft inderdaad z'n voor- en nadelen.

Bedankt voor het inzicht dat jullie gegeven hebben!

Nu ga ik nog even kijken welke camera het gaat worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cor An
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 31-03 03:59
Ik zou nog even een paar maanden wachten, als Panasonic met een mFT versie van de S5 II komt (oftewel een camera met PDAF = geavanceerde autofocus) dan is dat een interessante optie. Indien dit niet gebeurt, dan zou ik overstappen naar Fuji of Sony.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee