Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemongrass1
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-12-2024
Wat kan ik verwachten van de hoeveelheid warm water van de Auer Edel Air 100L? Ik verwachtte hier op basis van de informatie van de installateur een bad (160L) mee te kunnen vullen, maar dit blijkt niet het geval. Verkeerde apparaat gekocht?

Vmax handleiding
Uit de meegeleverde installatiehandleiding blijkt een Vmax van 142L. Dit is volgens EN 16147

EN 16147
Definitie is moeilijk op inet te vinden. Gevonden: EN 16147-2011 (bron: https://cdn.standards.ite...54/SIST-EN-16147-2011.pdf)
Vmax: maximum volume of usable hot water (Vmax)
total volume of hot water with a temperature of 40 °C produced from water at a temperature of not less than 40 °C and cold water at temperature of 10 °C.

Theoretische Vmax
De gemeten uitstroomtemp van warm water is 53,6 graden. (Temp boiler stond op 55 graden). En hier is 100L van. Stel je mengt bij met koud water van 10 graden. Volgens mijn (gewogen gemiddelde) berekening zou dit 145L water van 40 graden moeten geven.
De installatiehandleiding geeft een Vmax van 142L. Dit geeft een efficientie van 97%.

Experiment
De uitstroomtemp van warm water is 53,6 graden. (Temp boiler stond op 55 graden). En hier is 100L van. Bijmengen met koud water van 11 graden geeft 120L water van 38 graden.
Theoretische Vmax: Volgens mijn (gewogen gemiddelde) berekening is de Vmax dan 158L. Dit is als de wp boiler 100% efficient zou zijn.
Ik zou verwachten dat er niet 120L maar bijna 158L warm water geproduceerd zou worden!

Overig
  • De boiler temp staat op max van 55 graden. Hij kan naar 65 graden met behulp van electrische backup heater.
Vragen
1. Zie ik hier iets over het hoofd?
2. Is het realistisch om bijna 158L warm water te verwachten in mijn experiment?
3. Is een drukreductieventiel noodzakelijk voor het behalen van de Vmax uit de installatiehandleiding? In de installatiehandleiding staat dat er een drukreductieventiel geinstalleerd moet worden (terzijde: en daarnaast een overdrukventiel). Het zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat koud water te hard de boiler in stroomt en er te veel warmte onderin de boiler terecht komt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:37
Je hebt sowieso al nooit 100% van het volume beschikbaar, door bijmenging is het meestal rond de 85% van de boilerinhoud.

Dus in het beste geval (dan moet de boiler net afgeslagen zijn op 55 graden) heb je 85 liter van 55 graden. Dan zou je ongeveer 135 liter van 38 graden moeten kunnen mengen, daar gaat dan nog wat leidingverlies etc af. Dus die 120 liter is redelijk te verwachten.

Zo klopt de Vmax van 142 ook aardig, maar dan moet de boiler natuurlijk wel op de maximale temperatuur (60?) ingesteld staan.

Verder is het ook zonder berekening heel logisch dat een 100 liter boiler te klein is voor een bad, zeker als ie op 55 graden staat. Dat zou een installateur met een beetje ervaring je ook moeten kunnen vertellen.

Hier 200L @ 55 graden, en die is na het vullen van een bad zo goed als leeg.

[ Voor 8% gewijzigd door hesselbeertje op 20-03-2023 14:43 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemongrass1
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-12-2024
Dat is meteen een interessant vraag @hesselbeertje. Is de Vmax volgens de norm gebaseerd op de warmtepomp alleen, of mag de backup heater daarin ook meeverwarmen? Ik kan daar zo snel niet iets over terugvinden in de halve informatie die ik over de norm heb. Ik neem aan dat het hier om fabrieksinstellingen gaat en daar staat de temp op 55 heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:37
Aannames zijn nooit een goed idee met dit soort cijfers. Feiten zijn simpel. 100 liter x 85% x 55 graden. Dat is wat je hebt. 100L is veel te klein voor welk bad dan ook.

Ik vrees dat het antwoord op je openingsvraag dus 'JA' is.

[ Voor 15% gewijzigd door hesselbeertje op 20-03-2023 16:23 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uho4-W0JC6--LlnKHk-GkD4R7_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kZpWYHxS0D1wfAi1ZXpseQio.png?f=fotoalbum_large

100 is wel te weinig. Wij redden het net met 150 liter, ligt er ook aan wanneer je het bad vult. Bij ons warmt ie op tot 55 graden, maar hij slaat pas aan bij 43 graden of minder. Dus stel hij is 44 graden, dan redden we het niet. Dan boosten we hem even van te voren.

Dan is ie helemaal leeg en meet hij ongeveer 26 graden na het vullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:52

RvV

Ik heb hier een 150L variant staan, meestal op 55°C en met een klein bad van 170cm, smal, ondiep gaat dat prima.
In de andere badkamer staat een flinke 190cm bak en daar kun je die 150L wel aardig in kwijt. Helemaal vol doen we hem toch nooit want dat duurt ook lang.
Ik vrees dat 100L bij 55°C toch een beetje aan de krappe kant is, vooral als je gedurende de dag ook passief een paar graden bent verloren.
Vroeger bij mijn ouders kan ik mij nog herinneren dat daar iets van een 100 of 120 liter boiler hing. Dat ging ook prima, alleen stond dat ding altijd loeiheet op 80°C ofzo.

Y'24

Pagina: 1