Brom in subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 03-07 17:42
Uiteraard heb ik hier op het forum even gekeken of er andere topics waren met dit probleem. En.. het barst ervan. Helaas kan ik nergens een oplossing vinden voor mijn probleem, dus ik maak toch een nieuw topic aan.

Ik ben een hele tijd geleden verhuisd en heb toen mijn Rel Stentor II meegenomen. In mijn nieuwe huis hoor ik een duidelijke brom wanneer deze aan staat. Ik weet het niet 100% zeker maar denk dat deze er niet was in mijn oude huis. Het is me toen nooit opgevallen, in ieder geval.
Sinds kort heb ik een oude Rel studio op de kop getikt om de Stentor mee te vervangen. Aangesloten en... je raadt het al: een (nog meer) aanwezige brom. Deze Rel studio heb ik mogen beluisteren bij de verkoper en heb toen geen brom gehoord. Ik moet zeggen, heb daar toen ook niet op gelet.
Al met al denk ik dat het aan de electra in mijn huidige huis ligt.

- De subwoofer bromt wanneer deze alleen op het lichtnet is aangesloten, zonder andere aansluitingen. Het heeft dus niet te maken met de aansluiting op de versterker o.i.d. Zodra ik hem aanzet begint de brom.
- Ik heb meerdere wandcontactdozen geprobeerd (ook bijv. van de keuken, met een verlengsnoer). Overal krijg ik een brom.

Wat kan ik nog doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 17:59
Is hij geaard en zijn alle geteste wandcontacten voorzien van werkende aarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
Mijn eerste antwoord was: "nee"

Maar eigenlijk weet ik het niet. Hier heb ik wat foto's. Ik zie wel drie contactpunten, dus ik denk dat het geaard is.

https://www.camarossaudio.com/10448/rel-studio-2.jpg

en

https://www.stereophile.c...vesart/1004REL_detail.jpg

Volgens mij heb ik hem niet geaard aangesloten. Vanavond even kijken.
In de keuken hebben we we geaarde stopcontacten maar daarop aangesloten was de brom ook aanwezig. Ik zal de test nog eens doen en daarbij goed kijken of ook het verlengsnoer geaard is.

[ Voor 123% gewijzigd door BPTBPTBPT op 20-03-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 20:47
Is het stopcontact geaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 14:37
Heb je een goede buur? Misschien even daar aansluiten, lijkt erop dat je stroomnet vervuiling heeft. Gezien het gewicht van de studio, misschien een lang snoer vanaf de buren. Meen dat die Studio 80kilo weegt :+
PS is het nog de moeite waard om zo'n oude REL te nemen ipv een huidige sub?

Ik ben altijd fan geweest van REL ST series.

[ Voor 35% gewijzigd door Unknown Alien op 20-03-2023 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Dit is mogelijk een probleem in de subwoofer zelf. Condensatoren niet meer goed ofzo, heb hier een Teufel met eenzelfde probleem staan.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
Unknown Alien schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:11:
Heb je een goede buur? Misschien even daar aansluiten, lijkt erop dat je stroomnet vervuiling heeft. Gezien het gewicht van de studio, misschien een lang snoer vanaf de buren. Meen dat die Studio 80kilo weegt :+
PS is het nog de moeite waard om zo'n oude REL te nemen ipv een huidige sub?

Ik ben altijd fan geweest van REL ST series.
Dit had ik ook al bedacht! Binnenkort eens vragen aan de buurman, in feit is het met 2 minuten gepiept. Ik ben heel benieuwd. Ik hoop dat de sub niet kapot is (dan zouden ze allebei kapot zijn, ook de vorige)...

Of het de moeite waard is weet ik niet. Ik heb me niet echt verdiept in nieuwere subs. De oude REL's vind ik echter nog steeds goed klinken. Mijn droom is om ooit nog één zelf te bouwen. Maar dan van de categorie earthquake/burenruzie/kapotte ruiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
Ik heb er meerdere geprobeerd, ook geaarde (keuken). Ik weet echter niet meer zeker of bij die test het verlengsnoer opok geaard was. Ik ga het opnieuw testen, èn de buurman eens vragen of ik hem bij hem mag aansluiten.
Dit is mogelijk een probleem in de subwoofer zelf. Condensatoren niet meer goed ofzo, heb hier een Teufel met eenzelfde probleem staan.
Zou kunnen, ik hoop het niet. Het zou wel vreemd zijn als beide subs die ik heb geprobeerd allebei kapot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:35
BPTBPTBPT schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:56:
. . .

De subwoofer bromt wanneer deze alleen op het lichtnet is aangesloten, zonder andere aansluitingen.

. . .
Bedoel je daarmee dat de brom weg is als je de sub op de versterker aansluit?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
JukeboxBill schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:32:
[...]

Bedoel je daarmee dat de brom weg is als je de sub op de versterker aansluit?
Nee, was het maar zo'n feest :)
Ik bedoel ermee dat de brom er altijd is, zodra hij aan staat. Of hij aangesloten is op de versterker of niet, maakt niet uit.

zou zoiets kunnen helpen?
https://ifi-audio.com/products/gnd-defender/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:01

DaWaN

'r you wicked ??

Als hij het ook doet als er niets op aangesloten is verwacht ik niet dat zoiets helpt.

Je zou eventueel nog kunnen proberen om de ingang kort te sluiten. Als hij dan nog steeds bromt is het een intern probleem (of heel misschien een probleem van het lichtnet).

Als het echt pas begonnen is na een verhuizing, kan het ook goed een mechanisch probleem zijn. Bijvoorbeeld losgescheurde soldeercontacten. Misschien een vreemde tip, maar gaat de brom weg als je een keer flink op de behuizing slaat?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
Als het de electra is, misschien is je gehele huis niet goed geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
DaWaN schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:43:
[...]

Als hij het ook doet als er niets op aangesloten is verwacht ik niet dat zoiets helpt.

Je zou eventueel nog kunnen proberen om de ingang kort te sluiten. Als hij dan nog steeds bromt is het een intern probleem (of heel misschien een probleem van het lichtnet).

Als het echt pas begonnen is na een verhuizing, kan het ook goed een mechanisch probleem zijn. Bijvoorbeeld losgescheurde soldeercontacten. Misschien een vreemde tip, maar gaat de brom weg als je een keer flink op de behuizing slaat?
Vreemd dat twee subwoofers dit doen, hoogst onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-10 10:45
prutser001 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:18:
@BPTBPTBPT ik heb dit ook gehad met mijn Kef Kube subwoofer. De ingebouwde versterker was stuk, en had gare condensatoren. Ik heb nog gekeken om dit zelf op te lossen, want ik kan prima solderen. Echter heb je te maken met 500V condensatoren, en daar kun je een flinke tik van krijgen als je ze niet eerst ontlaadt.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Soms is het redelijk makkelijk te repareren, bij de Teufel die ik heb staan is het een productie fout, onderdelen zijn lastig te krijgen voor die van mij.

Misschien even googlen op het exacte model nummer? Misschien kom je dan wat tegen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Pagina: 1