Afwerking gevel onder maaiveld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:01
Hi!

Onze kruipruimte is onlangs geïsoleerd. Daarbij is duidelijk geworden dat sommige ventilatiegaten in het verleden dicht waren gemaakt en er kwam op een enkele plek een wortel door de voegen geen.
De kruipruimte ligt nu open om de koekoeken aan te brengen op de ventilatiegaten onder het maaiveld. Omdat het nu op en ligt, wil ik graag meteen zorgen voor een goede afsluiting van de gevel.

De woning is uit 1915 met enkelsteens muren. De kruipruimte is verder goed droog (6 meter boven zeeniveau op duinzand). Wel hebben we op 2 plekken aan de binnenzijde last gehad van vergrijzing van de (nieuwe) houten vloer, zie foto's (deels ook schaduw). vlekken op de muur is geen vocht, gewoon vlekken ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5D7bcO73EJjkQ9flXw_fDLXYWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCdRrkQUHxaRHTWhfe0EZhGM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht er zelf aan dat dit mogelijk te maken heeft gehad met optrekkend vocht, al was ook de luchtvochtigheid in die ruimtes een lange periode ook erg hoog (70-80%). Daarvoor hebben we de luchtvochtigheid omlaag gebracht en heb ik wand buiten onder maaiveld eerder al vrijgelegd. Het probleem is daarmee niet meer teruggekomen. De muren meten ook gewoon droog met een vochtmeter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQmapvzCNi1b4DdF8dwc4Tjqbj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V52bxXEHHiPFG0AfB3exSW5f.jpg?f=fotoalbum_large

Een gedeelte onder het maaiveld is afgewerkt met een oude stuclaag (zie foto's). Wat is jullie advies hierbij? Ik heb aan diverse opties en combinaties gedacht:

- Alleen voegen dichtsmeren of wel overal een (nieuwe) stuclaag aanbrengen?
- bitumen coating?
- worteldoek
- Grindbak (en hoe breed/diep dan?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWuUfLwlE90upnqwqSfcINgdDg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cf4EwXNDNfa0Axe6ZsJNGKu.jpg?f=fotoalbum_large
op bovenstaande foto zijn de 2 ventilatieroosters onder het maaiveld (met wat moeite) te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbeTvdBKzQCA6jCAj43duT6BpBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXP2Mxkgy3Qw0FWy0EsawAZl.jpg?f=fotoalbum_large
Combinatie van deze opties?

Hoor graag jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Een grindbak zou ik juist voorkomen, daarmee creer je eigenlijk een bak waar water veel langer in blijft staan dan wanneer gewoon opgevuld met zand. Vervolgens heeft het water nog langer de kans om in je gevel te trekken.

Lag je bestrating wel goed op afschot?

Wat heb je gedaan om de luchtvochtigheid binnen omlaag te brengen?

[ Voor 11% gewijzigd door Draakje5 op 20-03-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanhetdak
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20-06 13:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. W
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-06 22:24
Ik zou de maatregelen laten afhangen van de diepte van het grondwater. Weet jij hoe diep het staat (kan je online ook wel opzoeken. Misschien heeft jouw gemeente een grondwatermeetnet)?

Omdat het om duinzand gaat, verwacht ik een ietwat diepere grondwaterstand (gws).
Als de gws normaal dieper staat dan de onderkant van je fundering (ik ga ervan uit dat je geen (houten)funderingspalen hebt) dan kan het infiltreren van regenwater naast je fundering leiden tot optrekkend vocht. Een grindkoffer direct naast de gevel is dan zeker niet handig.
Optrekkend vocht komt vooral als de voet van jouw fundering onder de gws staat en er geen trasraam aangebracht is. Afgaand of de foto's (en dat is een slechte methode om te bepalen of ik gelijk heb) lijkt wel een trasraam aanwezig (twee verschillende kleuren baksteen).

Met een bitumencoating zorg je vooral dat het water niet door de muur kan, maar daarmee voorkom je niet dat het grondwater via de vloer van de kruipruimte omhoog komt. In mijn ogen heeft dat niet veel toegevoegde waarde bij jou.

Belangrijk is wel om te zorgen dat de luchtvochtigheid van de kruipruimte laag is, dus zorg dat de ventilatieroosters open zijn en de lucht in de kruipruimte ververst wordt.

Of het nodig is om worteldoek aan te leggen om wortels te weren weet ik niet. mijn gevoel is dat nieuwe voegen voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:06
Ik heb vorig jaar de zijgevel van mijn woning moeten doen. Dit was onder het maaiveld; de woning ligt half ingegraven in de dijk. Ik heb de gemetselde gevelstenen met een hogedrukspuit afgespoten, vervolgens een 'raaplaag' gegeven met UP 310 van Knauf. Daarna heb ik 2x een 'filmlaag' met Kerabuild Eco Omocem eroverheen aangebracht met een plakspaan (dit kan ook met een blokkwast)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4s4fCBPlWTY0tLdCiqH2_K73mvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7jkH6f1Iv10WSH7QHTWUTJp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Geneuzel op 20-03-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepper
@Draakje5 dank voor je advies. misschien is ene grindbak inderdaad niet de beste optie. bestrating lag niet extreem duidelijk op afschot. luchtvochtigheid omlaag met luchtontvochtigers en verwarming (er was toen ook net gestuct). De wit geschilderde muren willen we voorzien van flinke buitengevelisolatie, waardoor de luchtvochtigheid ook lager blijft

@Mr. W Onze vloer/straat voor ligt op 6m boven NAP. De ventilatieroosters in de kruipruimte waren deels dicht, maar heb ik nu opengemaakt. Voegen in mijn geval voldoende of toch bitumen?

@Geneuzel dank voor je foto's en ervaring. Als we het dichtsmeren, dan inderdaad vergelijkbaar met jou manier

Nu dus de grote vraag; opnieuw voegen voldoende of toch voor de zekerheid (ik vind het niet erg om te óverbehandelen) dichtsmeren met bitumineuze laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. W
@jepper De hoogte van het maaiveld zegt niet veel over de diepte van het grondwater. Het hangt erg af van waar je in Nederland woont.

Bitumen werken in jouw geval niet tegen grondwater in de kruipruimte (als het grondwater hoog genoeg staat om tot in de kruipruimte te komen). Bitumen werkt wel tegen regenwater dat (naast de fundering) infiltreert.

Als je een gat graaft tot 1 m onder maaiveld en deze even open laat staan, staat daar dan water in (dit moment van het jaar staat het grondwater vaak het hoogst, wel zorgen dat het regenwater er niet van bovenaf in kan stromen)?
Als het droog is, dan werkt bitumen goed tegen instromend regenwater. Als het gat wel nat is, dan staat het grondwater ook hoog en kan mogelijk tot overlast leiden, hier helpen bitumen niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ako
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-06 18:53

ako

Wij zitten ook 6 meter boven NAP op duinzand. 2 jaar geleden kelder gerealiseerd waarbij grondwaterpeil relevant was. Je kunt dit voor veel locaties online vinden, bijvoorbeeld https://opendata.munisens...-water2/group/289/DenHaag. Grondwater zit dus ongeveer op 1 meter boven NAP, 5 meter onder het maaiveld. Was ook wel wat we verwacht hadden, kruipruimte van 3 meter hoog was namelijk kurkdroog, met nog leesbare kranten uit oorlog. Er zijn hier ondertussen veel huizen onderkelderd, ventilatie kanalen tussen de huizen is dus veelal dichtgemaakt. Nog geen negatief effect van gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepper
ako schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:36:
Wij zitten ook 6 meter boven NAP op duinzand. 2 jaar geleden kelder gerealiseerd waarbij grondwaterpeil relevant was. Je kunt dit voor veel locaties online vinden, bijvoorbeeld https://opendata.munisens...-water2/group/289/DenHaag. Grondwater zit dus ongeveer op 1 meter boven NAP, 5 meter onder het maaiveld. Was ook wel wat we verwacht hadden, kruipruimte van 3 meter hoog was namelijk kurkdroog, met nog leesbare kranten uit oorlog. Er zijn hier ondertussen veel huizen onderkelderd, ventilatie kanalen tussen de huizen is dus veelal dichtgemaakt. Nog geen negatief effect van gezien.
Zeflde hier. 6m boven NAP en grondwater volgens jouw website in hele omgeving 1-1,5m boven NAP. 1 meter graven zonder problemen. Dus onderste stenen fundering staan zeker droog. Dus bitumen zou de oplossing moeten zijn. Iemand advies welke bitumen? Eerst vlak stucen met UP310 en dan (welke?) bitumineuze laag aansmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenpk112
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08-07-2024
Hoi,
Ik ben heel benieuwd wat er uiteindelijk gedaan is en wat de resultaten zijn geweest. Afgelopen jaar was mega nat. Wij hebben ook veel last van vocht in de kruipruimte in Scheveningen, vandaar mijn interesse. Nu hebben we een offerte voor het behandelen van de gevel onder het maaiveld met een middel van Kiesol:
Kiesol MB en Kiesol MB 2k.
Heeft iemand daar verder ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. W
@maartenpk112 ; ik vraag me af wat je daarmee wilt doen? Een kruipruimte heeft (waarschijnlijk) een open bodem. Dus de zijkanten behandelen heeft niet veel zin in mijn ogen.

Als jouw vraag over optrekkend vocht gaat (dus vocht dat via de muur in de woonkamer e.d. terecht komt) dan zou ik niet direct de gevel onder maaiveld behandelen, maar juist ter hoogte van de vloer.
Volgens mij kan het niet veel kwaad als er water in de kruipruimte staat (ervan uitgaande dat je niet de hele kruipruimte vol hebt liggen en een betonnen vloer hebt).
Wil je toch de kruipruimte droog krijgen, dan moet je eerder denken aan het storten van schuimbeton oid om de onderkant van de kruipruimte dicht te maken.
Pagina: 1