Keukentafel breder maken.

Pagina: 1
Acties:

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-12 12:31

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Om redenen wil ik mijn keukentafel breder kunnen maken. Dit moet een niet permanente oplossing worden en de "verbredingsoplossing" moet ook enigszins makkelijk op te bergen zijn.

De tafel zelf is 180 cm lang en 80cm breed. De extensie zal ongeveer 40cm breed worden.

Ik heb in Paint ff een ideetje gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TWKtpSI.png

Het zwarte is mijn tafel. Het oranje de extensie. Om te zorgen dat de extensie niet kantelt had ik het idee om er 2 blokjes (bij beide poten) tussen te zetten en om dan met klittenband de 2 poten van de tafel en de 2 poten van de extensie vast te zetten zodat de tafel ook niet kan verschuiven.

De poten van de extensie worden vast gezet met een een schroef en een boutje zodat die los kunnen worden geschroefd om makkelijk op te bergen. De klittenband kan dan ook gebruikt worden om het setje vast te maken tijdens het opbergen.

Waar ik nog wel wat tegenaanloop is het blad. Dat zal een plaat worden van 180x40 cm. Nogal een unit om op te bergen en verplaatsen. Maar ik heb het idee als ik die plaat doormidden (2 x 90x40) laat zagen dat het middenpunt niet sterk genoeg zal zijn om bv op te leunen en ik wil liever geen poten in het midden hebben.

Dus als iemand daar een goed idee voor heeft dan hoor ik het graag. Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Verwijderd

Heel eerlijk, ik ben vooral benieuwd naar het probleem dat je hier mee op wil lossen.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-12 23:55
Ik zou dat anders doen. Ik neem aan dat er onder je tafel zo'n profielrand zit waar de poten in de hoek met zo'n diagonale verbinding aan vast zitten. Ik zou je uitbreiding aan dat profiel vast maken, dan kan je met 2 poten toe zonder kantelen. Desnoods aan de binnenkant van dat profiel met vleugelmoeren (om het hoekje met een metalen verbinding). En anders gewoon gaatje boren en een bout-met-vleugelmoer erdoor. En dan maak je aan je uitbreiding ook zo'n profiel waar je in de hoeken je uitbreidingspoten monteert met een vleugelmoer. Ziet er netter uit, en is ook nog eens eenvoudig te demonteren en op te ruimen. Bij die link zit ook een foto daar kan je zien wat ik bedoel.

Dan staat het stevig, geen gedoe met klittenband, slechts 2 poten nodig en losse delen ruimt veel eenvoudiger op. 180x40 is ~formaat sjoelbak. Dat is wel te doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Mistraller op 20-03-2023 12:48 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
waarom niet één, of in delen, werkblad van de gewenste breedte kopen/maken. Deze kun je dan over je bestaande tafel heen leggen. al dan niet met een profiel aan de onderzijde om 'm te centreren/fixeren ( tegen het schuiven.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Mistraller schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:45:
Ik zou dat anders doen. Ik neem aan dat er onder je tafel zo'n profielrand zit waar de poten in de hoek met zo'n diagonale verbinding aan vast zitten. Ik zou je uitbreiding aan dat profiel vast maken, dan kan je met 2 poten toe zonder kantelen. Desnoods aan de binnenkant van dat profiel met vleugelmoeren (om het hoekje met een metalen verbinding). En anders gewoon gaatje boren en een bout-met-vleugelmoer erdoor. En dan maak je aan je uitbreiding ook zo'n profiel waar je in de hoeken je uitbreidingspoten monteert met een vleugelmoer. Ziet er netter uit, en is ook nog eens eenvoudig te demonteren en op te ruimen. Bij die link zit ook een foto daar kan je zien wat ik bedoel.

Dan staat het stevig, geen gedoe met klittenband, slechts 2 poten nodig en losse delen ruimt veel eenvoudiger op. 180x40 is ~formaat sjoelbak. Dat is wel te doen.
Ik wil eigenlijk niet de bestaande tafel aanpassen.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
HyperTrophy schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:55:
waarom niet één, of in delen, werkblad van de gewenste breedte kopen/maken. Deze kun je dan over je bestaande tafel heen leggen. al dan niet met een profiel aan de onderzijde om 'm te centreren/fixeren ( tegen het schuiven.
Zou ook kunnen, maar dan heb ik 1 of 2 gigantische platen die ik moet rondslepen/opbergen, da's ook niet ideaal.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
alles beter dan een halve sidetable toch? tenzij je daar wel plek voor hebt

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
HyperTrophy schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:01:
alles beter dan een halve sidetable toch? tenzij je daar wel plek voor hebt
Wel dus als die wat op te vouwen is.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik zou een paar gaten van 3-4 cm diep en met een diameter van ong. 15 mm boren in het bestaande blad. Dan laat je het extra blad hierin 'vallen' (dmv deuvels) en heb je maar 1 setje extra poten nodig. Voordeel; het blad zal er dan écht als 1 geheel uit zien, geen oneffenheid dus. Nadeel; gaten boren in bestaande blad.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Icephase schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:12:
Ik zou een paar gaten van 3-4 cm diep en met een diameter van ong. 15 mm boren in het bestaande blad. Dan laat je het extra blad hierin 'vallen' (dmv deuvels) en heb je maar 1 setje extra poten nodig. Voordeel; het blad zal er dan écht als 1 geheel uit zien, geen oneffenheid dus. Nadeel; gaten boren in bestaande blad.
Ja dan heb ik altijd gaten in mijn tafelblad als ik die extensie niet gebruik :p naar dat gaat um niet worden.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:03
een scharnier en het eronder wegklappen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

No Hands schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:23:
een scharnier en het eronder wegklappen?
Idd, daar dacht ik ook aan. kun je zo laten hangen 'achter' de tafel. evt schraagpoot erbij en klaar

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Mistraller
MrVegeta schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:57:
[...]

Ik wil eigenlijk niet de bestaande tafel aanpassen.
Gewoon aan de binnenkant van het onderprofiel, zie je niks van. (Naast de kauwgom cq snotpulkjes zeg maar :X ) Desnoods op de schroeven die er toch al zitten. En je side tabel hangt dan met 2 stalen U profieltjes daar aan. Denk dat je het jezelf heel moeilijk maakt en een gammele oplossing krijgt anders.

---------------

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Nou, denk dat ik maar gewoon voor de veilige en saaie optie ga. Ikea tafelblad 200cmx60 met 4 poten er onder. Vanavond ophalen en even testen hoe sterk dat is in het midden.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hoe vaak wil je je tafel gaan verbreden? Is dat één keer per jaar (met Kerst)? Is dat één keer per week?

Denk dat dat veel invloed heeft op de keuze die je gaat maken.
Als je wekelijks een extra stukje breedte nodig hebt, dan zou ik voor een permanente oplossing gaan (als in: een tafel die voldoet aan je verwachtingen ;-) Je gaat het vanzelf toch wel gebruiken als het er is).

Is het een incidentele verbreding, dan zou je kunnen kijken of je niet onder je huidige tafelblad het een en ander kan "opbergen". Vaak zit er een opstaande rand, waardoor je daarachter een hoop holle ruimte hebt en je bijv. de poten en blad kwijt kan. Maar hoe je het ook goed, vergeet niet dat je altijd een naad hebt lopen (en mogelijk ook wat hoogteverschil in het blad).

• Mistraller
MrVegeta schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:42:
Nou, denk dat ik maar gewoon voor de veilige en saaie optie ga. Ikea tafelblad 200cmx60 met 4 poten er onder. Vanavond ophalen en even testen hoe sterk dat is in het midden.
Da's niet des Tweakers ;)

---------------

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
BastaRhymez schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:50:
Hoe vaak wil je je tafel gaan verbreden? Is dat één keer per jaar (met Kerst)? Is dat één keer per week?

Denk dat dat veel invloed heeft op de keuze die je gaat maken.
Als je wekelijks een extra stukje breedte nodig hebt, dan zou ik voor een permanente oplossing gaan (als in: een tafel die voldoet aan je verwachtingen ;-) Je gaat het vanzelf toch wel gebruiken als het er is).

Is het een incidentele verbreding, dan zou je kunnen kijken of je niet onder je huidige tafelblad het een en ander kan "opbergen". Vaak zit er een opstaande rand, waardoor je daarachter een hoop holle ruimte hebt en je bijv. de poten en blad kwijt kan. Maar hoe je het ook goed, vergeet niet dat je altijd een naad hebt lopen (en mogelijk ook wat hoogteverschil in het blad).
Maandelijks een keertje. Niet genoeg om daar een permanente oplossing voor te maken, en dat zou er ook niet mooi uit zien. Voor die keren dat ik het nodig heb is vooral een functionele, stevige en enigszins goedkope oplossing het beste.

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-12 09:39

Foamy

Fulltime prutser

Hoeveel gewicht moet het kunnen hebben? Je zou een stalen u profiel onder de tafel kunnen monteren. Hier schuif je dan een drietal (of viertal/vijftal, afhankelijk van hoe stevig je het wil) balken in waar de poten ook aan zitten. Daarboven een blad monteren met dezelfde dikte als je tafel en je zou klaar moeten zijn.

blub

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:08
Als het niet zo mooi hoeft te zijn kun je met 2 lompe ijzeren bevestigingsplaten en 2 vleugelmoeren kun je prima af met 2 bladen van 90x40. Ik neem aan dat je er niet op gaat springen. Ik gok dat dit voor kaart of bord-spellen is.

Misschien toch een oplossing met 2 platen van 120x90 die je met 2 poten en een flink stevige verbinding met een profiel onder de overstek? Dan kun je het gewoon over de bestaande tafel zetten. Met platen van 120x100 kun je zelfs nog iets groter in de andere richting.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Call me an idiot, maar de dikte van een plank hout is wel relevant voor hoeveel hout kan buigen right?

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:33

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

MrVegeta schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:44:
Call me an idiot, maar de dikte van een plank hout is wel relevant voor hoeveel hout kan buigen right?
Klopt. En het soort materiaal maakt natuurlijk ook uit. Spaanplaat breekt bijv. makkelijker dan MDF. Zelfde gaat uiteraard op voor massief hout.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik zit te denken aan geschaafd vurenhout, 32mm dik. Over een breedte van 220cm, buigt dat dan direct door als je er een glas oid op zet?

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:00
Dat buigt al door als je er niks op zet :X

Daarom is een tafel normaliter ook niet alleen een plaat, maar zitten er ook in een bepaalde vorm verstevigingsribben onder om doorbuiging tegen te gaan.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Stalensnuitje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:23:
Dat buigt al door als je er niks op zet :X

Daarom is een tafel normaliter ook niet alleen een plaat, maar zitten er ook in een bepaalde vorm verstevigingsribben onder om doorbuiging tegen te gaan.
Haha duidelijk. Het zoals mijn schutting dus. Ik kan aan de onderkant van de tafel wel een paar gaten boren en dan met een stukje ijzer de extensie aan de tafel vastzetten.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:08
Vurenhout gaat ook vervormen, zeker als je het zo uit de bouwmarkt trekt. Pak een stevig multiplex en stapel dat kruislings bijvoorbeeld. Of gebruik een werkblad van gelaagd hout.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Het lijkt er op, als ik geen poten in het midden van die plank wil dat ik toch de tafel enigszins moet gaan aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3T0zB7Y.png

Ik zat te denken om bij de rode markeringen een gat te boren, daar zou dan bv een draadeind M12 doorheen kunnen (220mm) zodat de plank daar op kan rusten, eventueel kan ik dat ook gebruiken om de extensie tegen de tafel te klemmen.

Ik _denk_ dat dat genoeg support moet geven voor de plank om niet door te buigen, zou misschien ook nog het voordeel kunnen geven dat ik de plank door midden kan zagen, 110cm ipv 220cm in verband met het opbergen.

De twijfel die ik heb is of het witte hout wel sterk genoeg zal zijn om niet te scheuren/breken als er iemand bv wel op de extensie leunt...

Zoals je ziet kan ik door de witte balk verder niet zoveel doen met de onderkant van de tafel. Helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door MrVegeta op 20-03-2023 22:40 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:32
Waarom maak je niet aan de beide lange zijden van de tafel een opklapbare plank van 20 cm? Desnoods met een paar verschuifbare balkjes aan de onderkant om die extra centimeters te ondersteunen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Wat maakt het uit of het opklapbaar is of niet? Behalve dat het dan altijd in het zicht is, wat is daar het praktisch nut van?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:39

Reptile209

- gers -

Als je voor twee halve platen gaat, zoek dan een dun H-profiel van bijv aluminium om de twee helften in te schuiven in het midden. Dan heb je geen spleet en de helften sluiten (relatief) netjes aan. Als je het helemaal netjes doet, frees je aan de uiteinden precies de dikte van het profiel weg uit het hout, zodat het profiel boven en onder gelijk loopt met het blad. Je kan hem zelfs aan één kant verlijmen, zodat hij daar sowieso blijft zitten, de andere helft moet dan op een andere manier op z'n plek blijven (desnoods met verzonken boutjes met de moer aan de onderkant, buiten het gewone blad).

Zo scherp als een voetbal!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:32
MrVegeta schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:04:
Wat maakt het uit of het opklapbaar is of niet? Behalve dat het dan altijd in het zicht is, wat is daar het praktisch nut van?
Het praktische nut is dat je de tafel heel makkelijk kunt verbreden met bijna geen verlies van ruimte in neergeklapte toestand. Als je elke keer een los deel er aan moet koppelen ben je wel ff bezig en dat losse deel moet je ook weer ergens neerzetten wanneer je dat niet gebruikt.
Genoeg mensen die graag een (antieke) hangoortafel (zo heten die dingen) van 1000 euro of meer willen hebben.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Yaksa schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:23:
[...]

Het praktische nut is dat je de tafel heel makkelijk kunt verbreden met bijna geen verlies van ruimte in neergeklapte toestand. Als je elke keer een los deel er aan moet koppelen ben je wel ff bezig en dat losse deel moet je ook weer ergens neerzetten wanneer je dat niet gebruikt.
Genoeg mensen die graag een (antieke) hangoortafel (zo heten die dingen) van 1000 euro of meer willen hebben.
Dat verlies aan ruimte hangt nogal af of je één lange kant nooit gebruikt. Anders zit je met je knieën tegen de plaat aan en werkt het voor geen meter :X

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Yaksa schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:23:
[...]

Dat is allemaal niet zo het probleem. Ik zit er een beetje mee dat het ook stevig moet zijn zonder dat ik een poot in het midden wil.

Denk dat ik morgen contact opneem met de houtboer voor advies.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MrVegeta schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:00:
[...]

Maandelijks een keertje. Niet genoeg om daar een permanente oplossing voor te maken, en dat zou er ook niet mooi uit zien. Voor die keren dat ik het nodig heb is vooral een functionele, stevige en enigszins goedkope oplossing het beste.
Waarom koop je niet gewoon een uitklapbare tafel. Heb ik ook, van Ikea, twee uitschuifbare delen. Kan er dus ook een uitschuiven. Met twee is de tafel dubbel zo groot als normaal.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Marzman schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 00:43:
[...]

Waarom koop je niet gewoon een uitklapbare tafel. Heb ik ook, van Ikea, twee uitschuifbare delen. Kan er dus ook een uitschuiven. Met twee is de tafel dubbel zo groot als normaal.
Omdat ik dan een extra tafel heb staan in mijn woonkamer. Lijkt me niet erg praktisch om een tabel de trap op en af te slepen. Ook is de prijs veel hoger dan zelf wat knutselen.

[ Voor 5% gewijzigd door MrVegeta op 21-03-2023 07:51 ]

• Reptile209

Reptile209

- gers -

MrVegeta schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:43:
[...]

Omdat ik dan een extra tafel heb staan in mijn woonkamer. Lijkt me niet erg praktisch om een tabel de trap op en af te slepen. Ook is de prijs veel hoger dan zelf wat knutselen.
Ik denk dat @Marzman niet en/en bedoelt, maar als vervanging van je huidige tafel. Maar gezien het feit dat je die heel wil houden, denk ik niet dat je een compleet andere tafel zoekt. :)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MrVegeta Wil zijn huidige tafel (40cm)breder maken dan 80cm, niet langer dan huidige 180m. Tenminste dat haal ik uit OP.
MrVegeta schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:34:
Om redenen wil ik mijn keukentafel breder kunnen maken. Dit moet een niet permanente oplossing worden en de "verbredingsoplossing" moet ook enigszins makkelijk op te bergen zijn.

De tafel zelf is 180 cm lang en 80cm breed. De extensie zal ongeveer 40cm breed worden.

Ik heb in Paint ff een ideetje gemaakt:

[Afbeelding]

Het zwarte is mijn tafel. Het oranje de extensie. Om te zorgen dat de extensie niet kantelt had ik het idee om er 2 blokjes (bij beide poten) tussen te zetten en om dan met klittenband de 2 poten van de tafel en de 2 poten van de extensie vast te zetten zodat de tafel ook niet kan verschuiven.

De poten van de extensie worden vast gezet met een een schroef en een boutje zodat die los kunnen worden geschroefd om makkelijk op te bergen. De klittenband kan dan ook gebruikt worden om het setje vast te maken tijdens het opbergen.

Waar ik nog wel wat tegenaanloop is het blad. Dat zal een plaat worden van 180x40 cm. Nogal een unit om op te bergen en verplaatsen. Maar ik heb het idee als ik die plaat doormidden (2 x 90x40) laat zagen dat het middenpunt niet sterk genoeg zal zijn om bv op te leunen en ik wil liever geen poten in het midden hebben.

Dus als iemand daar een goed idee voor heeft dan hoor ik het graag. Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom.
al begin ik wel te twijfelen omdat er nu ook gesproken is over 220cm lengte.

zoals @No Hands ook zegt, lijkt me dit het handigst. strook van 40x180 aan scharnieren.
Je kunt dit ook borgen met profielen die je uit kunt klappen/schuiven.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hackus schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:50:
@MrVegeta Wil zijn huidige tafel (40cm)breder maken dan 80cm, niet langer dan huidige 180m. Tenminste dat haal ik uit OP.

[...]

al begin ik wel te twijfelen omdat er nu ook gesproken is over 220cm lengte.

zoals @No Hands ook zegt, lijkt me dit het handigst. strook van 40x180 aan scharnieren.
Je kunt dit ook borgen met profielen die je uit kunt klappen/schuiven.
De onderkant van de tafel laat dat niet toe. Trouwens de tafel is 220cm lang, maar dat leek mij niet zoveel uit te maken.

De oplossing wordt denk ik wel een side table met inklapbare poten en door het onderprofiel van de tafel een stuk draad staal waar de sidetable op kan leunen. Mocht dat niet voldoende support geven dan kan ik daar nog 2 bij doen om het support beter te verdelen. Met de draadstaal kan ik de sidetable ook vastzetten zodat het niet verschuift.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DarLohR.png

Helaas geen inklapbare plank, maar wel een plank die stevig genoeg is om op te kunnen leunen zonder (teveel) door te buigen, dus wel content. De poten staat (aardig) vast doordat het tafelblad er op leunt (poten van de extensie zijn 2mm hoger). Vanavond nog even bouten door de plank/poten heen boren en klaar is buurman.

Oh ja en nog even schuren. Wellicht nog lakken?

[ Voor 6% gewijzigd door MrVegeta op 22-03-2023 18:41 ]

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:48
MrVegeta schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:41:
[Afbeelding]

Helaas geen inklapbare plank, maar wel een plank die stevig genoeg is om op te kunnen leunen zonder (teveel) door te buigen, dus wel content. De poten staat (aardig) vast doordat het tafelblad er op leunt (poten van de extensie zijn 2mm hoger). Vanavond nog even bouten door de plank/poten heen boren en klaar is buurman.

Oh ja en nog even schuren. Wellicht nog lakken?
Nette oplossing. Ik zou ‘m in dezelfde kleuren lakken/beitsen als de tafel, dan zie je bijna het verschil niet. Om te voorkomen dat de tafel gaat kiepen als iemand erop leunt, zou je de plank aan de onderkant nog met een haak kunnen vastmaken.

PS: leunt het blad alleen op de bovenkant van de planken? Dan lijkt mij dat er te veel zijwaartse beweging mogelijk is? Ik zou er schragen bij maken, zodat je de constructie meer fixeert.

[ Voor 9% gewijzigd door Toke_gt op 22-03-2023 19:15 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Toke_gt schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:12:
[...]

Nette oplossing. Ik zou ‘m in dezelfde kleuren lakken/beitsen als de tafel, dan zie je bijna het verschil niet. Om te voorkomen dat de tafel gaat kiepen als iemand erop leunt, zou je de plank aan de onderkant nog met een haak kunnen vastmaken.

PS: leunt het blad alleen op de bovenkant van de planken? Dan lijkt mij dat er te veel zijwaartse beweging mogelijk is? Ik zou er schragen bij maken, zodat je de constructie meer fixeert.
Helaas is er niet genoeg ruimte om een schraag tussen de plank en poot plaatsen. Ik moet het nog blad nog aan de poten vastzetten maar de poten zitten al wat klem onder het tafelblad. Morgen de schroeven er in, zien hoe dat gaat. Mocht het dan nog wiebelig zijn ga ik naar mijn originele idee van klittenband om de 2 poten om het goed vast te zetten.

Qua leunen denk ik niet dat het een probleem is wanneer alles vast is geschroefd.

[ Voor 4% gewijzigd door MrVegeta op 22-03-2023 20:10 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_fZ7sytIirkxL2D81XrtOojAXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1j9RTe0WSUsF1EnKu8QNEE7d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3whm8FM2K_P8CoEsn-c3cBwT6Pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5dmNkNyxtrNQ1MaFtY1LlNV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMvzYWwbkN2Zyj-rOExNtiTcByA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDiNVk7lI1aPSbSiw1PwuRTl.jpg?f=fotoalbum_large

Klaar. Was nogal een klus, maar wel tevreden. Derde foto zijn de poten aan de onderkant van de tafel gemonteerd voor makkelijk opbergen. Morgen komt er toch nog wat klittenband om de poten aan elkaar te bevestigen want zijwaarts wiebelen lukt niet omdat het tafelblad op de extensie poten leunt maar als je dus beetje je best doet trek je die poten wel onder het tafelblad weg en dan staat ie niet zo stevig. Dus om dat te voorkomen ga ik de tafel een extensie poten met klittenband vastzetten. Dan gaat het geen kant meer op.

[ Voor 15% gewijzigd door MrVegeta op 23-03-2023 20:48 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Lijkt aardig aan te sluiten, mooi! Nog wat schaven en lakken om het ongeveer hetzelfde uiterlijk te geven?

Maar dat is geen 40 centimeter, toch? Eerder 20?

[ Voor 54% gewijzigd door CodeCaster op 23-03-2023 21:08 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
CodeCaster schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:07:
Lijkt aardig aan te sluiten, mooi! Nog wat schaven en lakken om het ongeveer hetzelfde uiterlijk te geven?

Maar dat is geen 40 centimeter, toch? Eerder 20?
Volgende stap is inderdaad afwerken. Klopt, het is 235mm geworden, 400mm was nogal ambitieus. Voor de doeleinden is het breed genoeg. Mocht het nodig zijn kan er een de andere kant ook zo een ding worden gemaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door MrVegeta op 23-03-2023 21:16 ]

• Spasm
  • Laatst online: 23-12 12:24
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de 'redenen' waarvoor je dit nodig bent?

Random WTF

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Zal het je vrijdagavond laten zien ;)

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:58
MrVegeta schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:38:
Zal het je vrijdagavond laten zien ;)
Gok een bordspel ;)?

Toen je begon over gaten boren dacht ik: waar niet gewoon 6 gaten boren, (3 aan elke zijde). en daar een metalen balk/staaf door. Dan kun je de plank er gewoon opleggen en heb je geen poten?

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
BasvanS schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:26:
[...]

Gok een bordspel ;)?

Toen je begon over gaten boren dacht ik: waar niet gewoon 6 gaten boren, (3 aan elke zijde). en daar een metalen balk/staaf door. Dan kun je de plank er gewoon opleggen en heb je geen poten?
Had inderdaad ook gekund maar het kost dan meer tijd om mijn partner te overtuigen om gaten te boren in de niet goedkoper tafel dan deze oplossing...

• BasvanS
  • Laatst online: 19:58
MrVegeta schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:43:
[...]

Had inderdaad ook gekund maar het kost dan meer tijd om mijn partner te overtuigen om gaten te boren in de niet goedkoper tafel dan deze oplossing...
De gaten in die witte rand, strak onder het blad, zie je niet toch? Of schat ik dat verkeerd in?

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
BasvanS schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:59:
[...]

De gaten in die witte rand, strak onder het blad, zie je niet toch? Of schat ik dat verkeerd in?
Mwah die kunnen dan wel in zicht zijn, kan je natuurlijk netjes wegwerken maar dat is niet het punt haha.

Zaterdag weer Twilight Imperium spelen, dat is nogal een unit.

[ Voor 9% gewijzigd door MrVegeta op 24-03-2023 10:03 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Spasm schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:24:
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de 'redenen' waarvoor je dit nodig bent?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEe6TEW5rieSoDpaJSJOQ3CT2-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Mu1NOX07mUjDPvtGw4SvtU9.jpg?f=fotoalbum_large

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-12 08:20
MrVegeta schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:34:
Er zijn hiervoor al kan en klare oplossingen: een uitschuiftafel. Als je dit toch zelf wilt maken dan zou je het ontwerp kunnen afkijken: https://www.google.com/ac...VB57sIHYpuDosQwg96BAgBEEg

Je zou ook eens op dit forum kunnen rondkijken/vragen: https://www.woodworking.n...uittrekbare-tafels.31549/

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
fastedje schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:50:
[...]

Er zijn hiervoor al kan en klare oplossingen: een uitschuiftafel. Als je dit toch zelf wilt maken dan zou je het ontwerp kunnen afkijken: https://www.google.com/ac...VB57sIHYpuDosQwg96BAgBEEg

Je zou ook eens op dit forum kunnen rondkijken/vragen: https://www.woodworking.n...uittrekbare-tafels.31549/
Zie de dik gedrukte niet in de tekst. Overigens ben ik al klaar met mijn project, ging vandaag als je trein!

• Thijsmans
  • Laatst online: 23-12 15:54

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een paar dagen terug last ik dit topic met een kritische blik, maar nu ik het gebruik/doel zie ben ik aangenaam verrast over de verhouding prijs/kwaliteit :) Mocht het klittenband wat te weinig steun geven, dan kun je wellicht een lijmklem uit de koopjesbak van de Gamma gebruiken om de poten steviger tegen elkaar te klemmen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Thijsmans schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:07:
Een paar dagen terug last ik dit topic met een kritische blik, maar nu ik het gebruik/doel zie ben ik aangenaam verrast over de verhouding prijs/kwaliteit :) Mocht het klittenband wat te weinig steun geven, dan kun je wellicht een lijmklem uit de koopjesbak van de Gamma gebruiken om de poten steviger tegen elkaar te klemmen.
Bedankt voor de tip, maar vandaag had ik iemand die eigenlijk constant stand met beide handen op de extensie leunde, ik dacht eerst wel van als dat maar goed gaat. Maar niets aan de hand!

Pagina: 1