Vrije modem keuze glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-09 15:50
Mijn vraag
Ik ben van plan om over te stappen van caiway naar delta. (zelfde bedrijf)
van 400mbit naar 1gb, omdat bij delta bijna evenveel kost.
Nu is er vrije modem keuze, of een modem van hen.
Aangezien ik mijn eigen apparatuur wil gebruiken wat (neem ik aan) eigenlijk beter is dan het spul wat zij leveren.

De vraag hier in is dus, heb ik een glasvezel switch/modem nodig?
Welke voldoet? is het handig om dit te doen? of toch maar hun apparatuur gebruiken?
wat kost dit? welke moet je hebben?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nu heb ik van caiway een modem/router die ik enkel als "switch" gebruik.
in 1 lan poort heb ik zelf een dlink-covr1862, wat prima werkt. die ik dus als wifi ect gebruik.
(Wifi van caiway heb ik uitgezet)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Graag jullie advies wat jullie hiervan vinden. :P

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 13:49
Gebaseerd op een aanname wil je een modem kopen en wij moeten maar raden wat er voor jou beter is zonder dat je aangeeft wat je er uberhaubt mee wil doen of bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:49
De oplossing die je provider levert moet je eigenlijk opknippen in:
- Glasvezel naar ethernet converter (soms los, soms in de router)
- Internet Router
- Wifi accesspoint

Over het algemeen leveren providers anno 2023 voor alle 3 de onderdelen prima apparatuur, zelfs wifi.
Mijn advies is om het glasvezel en internet router sowieso provider standaard te laten tenzij je iets heel specifieks wilt.

Wifi is een ander verhaal, de oplossing van een provider is vaak prima mits je deze kunt uitbreiden met een bedraad multi ap setup. Met een enkel wifi punt red je het meestal niet.
Aangezien je die al hebt kun je die prima opnieuw gebruiken en aansluiten op de apparatuur die je van de provider krijgt.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
Ik werkelijk geen idee wat ik nodig heb hierin (in de link)
(staan module's tussen)
Verder,is het dus de bedoeling dat die enkel als switch werkt.
Omdat mijn dlink-covr geen glas aansluiting heeft, moet hier dus een glasvezel switch/modem of iets dergelijks tussen.
Maar hoe wat of waar geen idee 8)7

Als delta prima spul levert is dat ook prima in mijn ogen, enkel dacht ik, als je zelf wat aanschaft heb toch misschien wat beter spul? en kun je misschien wat meer? of iets in die zin :9~

[ Voor 26% gewijzigd door Eskimoo op 20-03-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Eskimoo
Ik snap je gedachte maar nee niet perse

Ik zou afwachten wat ze precies leveren en vanuit daar kijken of je iets wil vervangen.
Ik heb mij bv positief laten verrassen wat de provider leverde en mijn eigen apparatuur in de kast gelaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk ook waarom wil je overstappen heb je aan die 400Mb die je nu hebt tekort? Bedenk wel dat er weinig sites zijn waar je echt een groot verschil gaat merken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
@Frogmen
Voor 5 euro meer heb ik bij delta 1gb. caiway=400mb=47,50 delta=1gb=45 daarna 52,50.
Nu heb ik dit niet nodig, maar mijn downloads zijn dan toch iets sneller klaar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-09 18:10
laurens0619 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:45:
@Eskimoo
Ik snap je gedachte maar nee niet perse

Ik zou afwachten wat ze precies leveren en vanuit daar kijken of je iets wil vervangen.
Ik heb mij bv positief laten verrassen wat de provider leverde en mijn eigen apparatuur in de kast gelaten :)
Ik ga mee in bovenstaande verhaal. De meeste apparatuur die geleverd word (zeker bij de snellere verbindingen) voldoet in veruit de meeste gevallen prima.

Bovendien moet je met je eigen modem ook je eigen configuratie instellen. Je komt over als iemand die daar niet de kennis voor heeft en de helpdesk van je provider gaat hier vaak weinig in betekenen.

Ik zou gewoon de modem van de provider pakken. Dan ben je zeker dat het werkt en ondersteuning krijgt als je dat nodig hebt bij je modem. Je kunt wel de wifi van de provider uitschakelen en je eigen wifi units gebruiken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Eskimoo schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:14:
@Frogmen
Voor 5 euro meer heb ik bij delta 1gb. caiway=400mb=47,50 delta=1gb=45 daarna 52,50.
Nu heb ik dit niet nodig, maar mijn downloads zijn dan toch iets sneller klaar..
Als je bedraad veel clients hebt idd leuk maar vergeet niet dat bij de meeste wifi setup je 300-400mbit kunt verwachten.

Je zou niet de eerste zijn die een topic opent "ik wil mn gigabit draadloos benutten". Dat kan, maar gaat je veel geld kosten:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

@Frogmen
OK, dit is helder.

Maar mbt eigen "modem" (ONT dus) bij glas is alle communicatie digitaal, dus wordt er niet gemoduleerd en gedemoduleerd, vandaar dat een ONT geen modem is: ja, je hebt er recht op en ja, het kan.

Maar het gaat je rompslomp opleveren en support wordt lastiger (als iets fout gaat mag je eerst ONT van je provider terug hangen voordat je volledige ondersteuning kan krijgen). Is dat de moeite waard? Mogelijk. Maar het hangt af van wat je wilt en wat je kunt.

Als ik je posts hier zie, mis ik een eenduidige use case waarom je beter af zou zijn met ander apparaat dan wat je provider levert, en twijfel ik aan je zelfredzaamheid als het op support aankomt. Dan klinkt het allesbehalve vanzelfsprekend voor jou om een eigen apparaat te gebruiken.

Overweeg je het toch? Pak het dan gestructureerd aan:
- definieer zo technisch mogelijk wat je eisen zijn.
- zoek op wat je exact geleverd gaat krijgen door je provider en wat het aankan.
- kijk of er eisen zijn die niet vervuld gaan worden
- zo ja, kijken of er andere apparaten zijn die wel aan specifiek die eisen voldoen
- voor jezelf bepalen of de kosten (geld, tijd, moeite) het waard zijn om dat verschil te vervullen

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
@dion_b
Klopt, mijn kennis hiervan is nihil. vandaar ook meer de vraag, is dit te doen?
is het verstandig? heeft het meerwaarde? noem maar op.

Maar aan verschillende post te zien lijkt dit niet top te zijn.
Vooral voor een leek als ik hierin.

Thanks voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:17
Waarom zouden wij die vraag kunnen beantwoorden? Ik proef uit je berichten dat je er eigenlijk maar weinig (geen?) kaas van gegeten hebt. Als je zelf al geen enkel voordeel kan noemen, waarom zou je er dan tijd aan besteden?

Bedenk en noem om te beginnen eens 3 redenen waarom je hun apparatuur niet zou willen gebruiken?

Hooguit kan je iets vinden van de wifi, al krijg je bij wifi "tot de nok" installatie als ik het juist heb. Maar daar zou ik eerder een paar goede Ubiquiti AP's tegenaan gooien om dat op te lossen. En in de eerste instantie eerst maar eens kijken hoe het werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 20-03-2023 16:04 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Frogmen
Ik hoop het voor je, bedenk wel dat de upload aan de andere kant ook hoger moet zijn en daar zit een beetje de valkuil. En ze vangen toch weer 5 Euro extra.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1