Ugrade videokaart voor fotoberking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:21

KL643

beeldaandemuur

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een desktop die ik dagelijks gebruik voor fotobewerking. Photoshop, Lightroom, Luminar, Topaz, Boris FX etc

Mijn systeem bestaat uit een AMD Ryzen 5 5600X, AsRock X570S PG Riptide, 64 GB geheugen, M2 ssd's en een AMD Radeon RX 580 Videokaart.

Mijn vraag is de volgende. Ik zit te denken om mijn videokaart te vervangen met als doel daar performance winst uit te halen (processen versnellen met fotobewerking).

Ik game niet, wil mijn energiegebruik zo veel mogelijk binnen de perken houden net zoals het geluid en wil er ook geen godsvermogen aan uitgeven (rond de €300). De kaart mag 2de hands zijn

Heeft het zin om hier geld aan uit te geven, m.a.w. valt er echt iets te winnen hiermee of is de snelheidswinst zo marginaal dat het de moeite niet loont?

beeldaandemuur

Beste antwoord (via KL643 op 22-03-2023 21:25)

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:55
Kijk even op PugetSystems. Die testen dit vaak.

https://www.pugetsystems....ware-recommendations/#gpu

https://www.pugetsystems....gpu-performance-analysis/

Zoek op je software en dan zie je wel recommendations of tests. Verder zal je benchmarks moeten zoeken aangezien jij het beste weet wat je het meest gebruikt.

Photoshop/lightroom hebben voor fotobewerking weinig GPU kracht nodig. Topaz AI kan het wél gebruiken. Maar afhankelijk van wat je doet, hoe vaak etc kan het de moeite wel of niet zijn.

Voor het meeste is de CPU het belangrijkst voor je wensen. En dan zou een CPU upgrade (op je huidige platform) misschien wel interessanter zijn. zeker met de huidige prijzen voor GPU's.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Waah
Kijk even op PugetSystems. Die testen dit vaak.

https://www.pugetsystems....ware-recommendations/#gpu

https://www.pugetsystems....gpu-performance-analysis/

Zoek op je software en dan zie je wel recommendations of tests. Verder zal je benchmarks moeten zoeken aangezien jij het beste weet wat je het meest gebruikt.

Photoshop/lightroom hebben voor fotobewerking weinig GPU kracht nodig. Topaz AI kan het wél gebruiken. Maar afhankelijk van wat je doet, hoe vaak etc kan het de moeite wel of niet zijn.

Voor het meeste is de CPU het belangrijkst voor je wensen. En dan zou een CPU upgrade (op je huidige platform) misschien wel interessanter zijn. zeker met de huidige prijzen voor GPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:21

KL643

beeldaandemuur

Topicstarter
Inmiddels toch mijn kaart vervangen voor een Intel Arc 750 en zie duidelijk snelheidswinst bij gebruik van Topaz Sharpen. Waar hij soms 90 seconden nodig had lijkt het erop dat ik nu meestal rond de 10 seconden zit. Na ja, ik ben er blij mee en misschien t.z.t. nog eens een cpu upgrade maar voor nu is het o.k.

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
KL643 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:27:
Inmiddels toch mijn kaart vervangen voor een Intel Arc 750 en zie duidelijk snelheidswinst bij gebruik van Topaz Sharpen. Waar hij soms 90 seconden nodig had lijkt het erop dat ik nu meestal rond de 10 seconden zit. Na ja, ik ben er blij mee en misschien t.z.t. nog eens een cpu upgrade maar voor nu is het o.k.
Kijk das een mooie upgrade. Zoals ik zei, Topaz gebruikt het wel. Als je dat veel gebruikt is dat een prima upgrade. O-)

En top dat je even meld wat je gedaan hebt, zien we helaas niet altijd d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:30

Arjan A

Cenosillicafoob

Er zit ook wel een bizar groot snelheidsverschil in de Arc 770 tov de AMD's en de Geforces.

Ik mis in de benchmark helaas de Apples, maar ik ken het vergelijkingsplatform verder niet.
Al mijn Topaz-tijden schoten omlaag toen ik was overgestapt naar een M1. En dat was al voordat Topaz de M1-optimalisaties doorvoerde.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur