NVIDIA GTX 1060 gamecomputer aankoop en aanbevelingen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fapke louise
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-03-2023
Hallo allemaal,

Ik ben helemaal nieuw in de computer bouw wereld aangezien ik al 15 jaar MacOs gebruik. Nu heb ik toch de overstap gemaakt naar een Windows game computer, een instapmodel is voor mij voor nu meer dan prima.

Ik de volgende gamecomputer gekocht, zie hieronder de specs:

NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB
Intel(R) Core(TM) i7-6700 CPU @ 3.4GGHZ
16GB RAM
380 watt
Windows 10
Aero Cool case

Nu heb ik een paar vragen;

1. Ik heb hier 415 euro voor betaald, is dit een goede prijs of heb ik teveel betaald?

2. Hoe raten jullie deze build? Is dit meer dan prima voor een begin of heb ik een totale miskoop gemaakt?

3. Wat zijn de opties om hem eventueel te upgraden? Ik heb begrepen dat voor een betere grafische kaart ik minimaal 550watt nodig heb. Is dit eventueel te plaatsen in een Aero Cool case en is dat aan te raden voor een beginneling?

Alvast bedankt! Als er meer informatie/specs nodig zijn laat dat dan gerust weten in de reacties.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:20
415 is 2x te duur voor een 2e hands instap gamebak van 7 jaar oud die onder Windows nog maar een houdbaarheid heeft van 2 jaar. In mijn ogen daarom een miskoop.
Upgraden heeft weinig zin. Ja, er kan een 7700K in maar die is maar een heel klein beetje sneller dan de 6700 en 2e hands nog steeds veel te duur. Videokaart upgraden zie ik ook geen heil in want met een beetje recente videokaart creëer je gegarandeerd een cpu bottleneck. Ook de voeding is ontoereikend. Welk merk en type voeding is de 380w?
Welke opslag zit erin voor OS en bestanden/games?

[ Voor 4% gewijzigd door Uszka op 20-03-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fapke louise
Bedankt voor je snelle reactie!

De voeding is een ANTEC model EA-380D. Voor OS zit er een 120gb SSD in en voor games 500gb.

Ik verwachtte al dat deze niet toereikend is om te gaan upgraden. Verder zeg je dat deze build nog maar 2 jaar houdbaarheid heeft onder Windows, kan je dit iets meer uitleggen?

Daarnaast zag ik prijzen nieuw voor ongeveer dezelfde specs voor rond de 650 euro, of kan ik dit helemaal mis hebben? Mocht je alle onderdelen los halen kom je toch al snel op de 400 euro uit?

Momenteel voldoet het gelukkig wel voor de meeste games die ik speel (CK3, total war 2) en haalt die de 100+ frames per seconden wel voor bijvoorbeeld LoL/CSGO. Gelukkig krijg ik nu steeds meer een idee wat er allemaal bij komt kijken bij het samenstellen van een gamecomputer. Wellicht over 2 jaar maar eens goed investeren in een "echte" game computer. Ik zit nu ook met een 240HZ beeldscherm dus die staat alvast klaar om echt gebruikt te gaan worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:18

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:02
Te duur !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrollo
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-12-2024
fapke louise schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:07:

Daarnaast zag ik prijzen nieuw voor ongeveer dezelfde specs voor rond de 650 euro, of kan ik dit helemaal mis hebben? Mocht je alle onderdelen los halen kom je toch al snel op de 400 euro uit?
Het lijkt mij erg moeilijk om de nieuwe prijzen van onderdelen die al heel wat jaartjes oud zijn te gebruiken(7 jaar). Als leidraad zou ik eerder een gemiddelde van de tweedehands markt pakken. Al met al zijn een 1060 en een 6700 gewoon wat oude onderdelen die niet zo veel geld meer moeten kosten. 415 is veel geld, in mijn ogen te veel voor deze computer!

Aangezien je hem toch al gekocht hebt :):
Leuke computer om een paar jaar nog op te gamen tot hij het niet meer trekt. Er is eigenlijk geen manier om deze te upgraden en dat het de investering waard is. @Uszka zegt het al, je kan wel een videokaart upgrade doen, maar dan ga je al snel je i7 6700 als bottleneck krijgen. Zou lekker je geld sparen en mocht deze computer het uiteindelijk niet meer voldoende doen of de games niet trekken die je wil spelen, dan zou ik een mooie gamepc in elkaar laten zetten of iets dergelijks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01:07
fapke louise schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:07:
De voeding is een ANTEC model EA-380D. Voor OS zit er een 120gb SSD in en voor games 500gb.

Ik verwachtte al dat deze niet toereikend is om te gaan upgraden. Verder zeg je dat deze build nog maar 2 jaar houdbaarheid heeft onder Windows, kan je dit iets meer uitleggen?

De voeding is ook hartstikke verouderd, komt uit het jaar 2009. Kun je ook niks mee als je een videokaart upgrade wil doen. Games wil je tegenwoordig gewoon op een SSD, en met enkele tientjes voor 1 TB SSD is dat ook geen overbodige luxe meer.

Je huidige processor is niet ondersteunt voor Windows 11. Dus officieel is het einde oefening nadat Windows 10 end of life is (ongeveer 2 jaar). Onofficieel kun je het erop zetten, maar hoe het gaat werken in de toekomst is een groot vraagteken.

De processor los vragen ze al snel 100 euro voor, terwijl een moderne i3 (10100f) voor slechts 70 euro al sneller is dan die oude i7. Ze vragen teveel voor verouderde hardware. Met nieuwe vergelijkbare onderdelen zou je inderdaad op 600 euro uitkomen. Maar dan heb je
A: Geen verouderde spullen die al EoL zijn
B: Garantie voor jaren.
C: Vaak nog een upgrade pad

Dit was gewoon zonde om zoveel geld uit te geven. Tip: volgende keer gewoon hier een topic openen voordat je een aankoop doet. Dan hadden mensen je hier met liefde verder geholpen :)

[ Voor 3% gewijzigd door lamaa1 op 20-03-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fapke louise
Duidelijk verhaal, bedankt allemaal :) Ik zal t.z.t wel een topic aanmaken wanneer ik toe ben aan een upgrade!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Als je hem gekocht hebt is het toch te laat, windows 11 kan er gewoon op. Gamen kan ook gewoon maar met instellingen wat naar beneden zetten.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Nee hoor, niet "gewoon". De processor is te oud en er zit geen TPM 2.0 chip in. Dat lukt je momenteel misschien vandaag met wat handige trucjes, maar is geen garantie dat het in de toekomst ook blijft werken. Het kan zomaar gebeuren dat Microsoft van de ene op de andere dag met een update dit wel gaat vereisen en dan werkt je Windows installatie misschien ineens niet meer. Daar kan niemand je iets over garanderen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Metalfreak schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:46:
[...]

Nee hoor, niet "gewoon". De processor is te oud en er zit geen TPM 2.0 chip in. Dat lukt je momenteel misschien vandaag met wat handige trucjes, maar is geen garantie dat het in de toekomst ook blijft werken. Het kan zomaar gebeuren dat Microsoft van de ene op de andere dag met een update dit wel gaat vereisen en dan werkt je Windows installatie misschien ineens niet meer. Daar kan niemand je iets over garanderen.
Gewoon met Rufus iso op usb gooien en vinkjes aanklikken en klaar. Werkt gewoon goed nu.

Daarbij kan MS niet zomaar een update eruit gooien die je systeem ineens onbruikbaar maakt. Dat het gebeurt is meestal een bug.

Beetje dramatisch allemaal, gewoon doen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fapke louise
Ah kijk dat is goed om te weten, alhoewel ik t.z.t. waarschijnlijk een nieuwe game PC zal aanschaffen. En of het nu een miskoop is? Tja wellicht had ik een betere kunnen kopen voor het geld maar wij OS gebruikers zijn nu eenmaal gewend om te veel geld uit te geven!

Bedankt allemaal voor jullie toelichting :)
Pagina: 1