Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:00
Hoi,

Ben op zoek naar wat advies, geen type/merken, over laten plaatsen in zonnepanelen & warmtepomp.
Beide in 1 keer doen is een aardige investering.
Gelijk zonnepanelen om zo ook genoeg stroom op te weken om de benodigde stroom van de warmtepomp heel laag te krijgen.

Wel ingelezen, maar mis hierin gewoon nog kennis voor de afweging. :?
Wat is handig om te doen, volledig warmtepomp of hybride of gewoon niet.

Beredenering vanuit mij,
Energie kosten gaan omlaag door deze investering.
Of ik het nou betaal aan de energiemaatschappij en dus weg is of in iets investeer wat van onszelf is en waarde heeft. Enige is dat dit gelijk een goed bedrag is O-)

Thuissituatie.
  • 4 personen
  • Vloerverwarming begaande grond
  • Radiatoren midden & zolder (worden bijna niet gebruikt, alleen kantoor)
  • Koken elektrisch
  • 4500Kwh jaarlijks
  • 1500M jaarlijks
  • Dubbel glas(geen HR++), isolatie dak en spouwmuur
Waar ik mee worstel:
  • Hybride, vermindering gas maar nog steeds gas met de hoge € per M. Onder de 7C heb je gas nodig om te verwarmen!?
  • Volledig, geen gas meer maar wel hogere investering. Maar lees verschillende plekken dat je dan H++ nodig hebt en het anders geen zin heeft.
  • Niet doen, prijzen gaan inmiddels weer zakken, maar dat kan snel weer anders zijn.
Hebben nu een offerte voor alles in 1keer, daar zit dan een lucht/water versie(intergas xtend 5kw) in.

Het is natuurlijk altijd een persoonlijke keuze in wel/niet doen. Om een gedegen keuze te maken ben ik op zoek naar adviezen van mede tweakers die hier meer ervaring in hebben.

Dank alvast! _/-\o_

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Wat je veel ziet, is om de overstap van gas naar warmtepomp pas te doen zodra je huis voldoende is geïsoleerd waardoor een warmtepomp ook genoeg vermogen kan leveren om het warm te krijgen.

Belangrijker dan het investeren in een warmtepomp zou denk ik zijn om het huidige dubbel glas te laten vervangen voor HR+++, alleen zit je dan ook dat je dit niet kan bereiken zonder ook nieuwe kozijnen te doen. Dit zal al echter al voor een groot deel effect hebben op het jaarlijkse gasverbruik.

Voor wat betreft warmtepompen zelf heb ik te weinig kennis, maar ik wil alleen meegeven dat het erg belangrijk is dat je voldoende vermogen hebt, wat ook bij je wens past. Het 21 graden hebben in huis bij 0 graden buiten heeft meer vermogen nodig dan 18 graden binnen bij 0 graden buiten.

Maar mijn initiële gedachte is: zonnepanelen -> glas naar HR+++ -> warmtepomp.

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:38
Full electric warmtepomp staat of valt bij afgifte capaciteit bij voldoende lage water temperatuur voldoende om de woning warm te houden bij de laagste buiten temperatuur.

Dit staat grotendeels los van de isolatie, maar is makkelijker te realiseren met betere isolatie.

Vloerverwarming met 10 cm hart op hart voldoet bijna altijd, mogelijk met aanpassen verdeler omdat dit al een ultra lage temperatuur systeem is.

Het vraagstuk ligt dus eerder in de boven verdiepingen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:30

Wuursj

want worst is al bezet

Een warmte-kwh is via een warmtepomp goedkoper dan via een gasketel. Zeker als de electrische kwh's ook nog eens via PV worden opgewekt, zelf gas maken kan immers nog niet. Bij slechte isolatie is die WP dus juist eerder terug verdient ;) Dus juist slecht geisoleerde huizen zijn gebaat bij een WP >:)

Maar zoals gezegd moet je afgifte wel op orde zijn. Lagere temperatuur stoken = hogere SCOP = meer efficientie = goedkoper in gebruik.
Met betere isolatie is vraag en aanbod eerder in balans dan bij slechte isolatie dus kan je met minder graden stoken en dat krikt de COP op. Een slecht gesioleerd huis met meer warmtevraag heeft dus meer afgifte nodig om efficient te draaien. Maar het kan wel, vanaf pak hem beet SCOP=3 is stoken met de WP goedkoper dan op gas. Dat lukt mij met (nu nog) alleen radiatoren al gemakelijk. Met al vloerverwarming op BG moet SCOP=4 ook wel lukken als die voldoende afgifte heeft en je boven niet veel stookt.

Goede isolatie maakt je WP wel kleiner en dus vaak goedkoper in aanschaf. Stoken boven gaat dan ook gemakkelijker. Door onze goede dakisolatie, blijft het boven met de radiators daar uit zo'n 17 graden. Twee graadjes erbij lukt ons ook wel met de radiator (en voldoende tijd). Voorheen lukte dat niet omdat de radiator te kort kwam door meer warmteverlies dan hij bij een lage temp kon leveren.

Al met al kunnen we de claim dat een huis altijd minstens HR++ moet zijn voor een warmtepomp wel (weer) naar land der fabelen verwijzen. Of het financieel een aantrekkelijk verhaal is, is wat lastiger in te schatten.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 20-03-2023 12:23 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:12
Maar om het effect ervan te bagatelliseren is wel weer het andere uiterste, nietwaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:30

Wuursj

want worst is al bezet

Gramser schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:23:
Maar om het effect ervan te bagatelliseren is wel weer het andere uiterste, nietwaar?
Effect van isolatie is enorm, dat ontken ik nergens. De warmtevraag van mijn huis halveert ruimschoots door een verbouwing met bijzonder veel aandacht voor isolatie en zou ik ook zeker niet nalaten.
Echter heeft het niet zo veel te maken met de keus om voor een warmtepomp te gaan of niet. Ook bij gas zou het verbruik immmers halveren.

De voordelen van betere isolatie bij een WP noemde ik ook: kleinere unit nodig, hogere SCOP bij gelijke afgifte. Maar goede isolatie is geen absolute vereiste om voor een WP te gaan, wat wel vaak gedacht wordt.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:12
Da’s helemaal waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Dank voor alle input al, helpt!

Wat betreft stoken wat extra input.
Middenverdieping en zolder stoken we vrijwel niet. Alleen een klein kantoor met radiator wat snel warm wordt.
Spouwmuurisolatie is vorig jaar gedaan en dak is enkele jaren geleden geïsoleerd.,

Verwarmen begaande grond is belangrijkste, waar in de woonkamer de thermostaat staat.
De eetkamer/keuken/serre in uitbouw heeft tevens vloerverwarming en open haard.

Primair verwarmen zal dus BG zijn en dan heet water voor douchen.

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 17:14
Kan je een buffervat kwijt? zijn beste units namelijk.
Voordeel van een volledig electrische WP is dat je kan bufferen, op momenten dat je zonnestroom over hebt kan je WP het buffervat opwarmen.
En dan 's Avonds douchen/verwarmen uit het vat.

Dan kan je zelfs je gas aansluiting opzeggen, scheelt weer vastrecht per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
@Gman
Yes er komt een 40L buffervat naast bij de Intergas Xtend warmtepomp 5,0 kW.
Er is genoeg ruimte bij de CV.
Alleen is dat een Hybride versie.

Woensdag komt er iemand langs voor inventarisatie voor de zonnepanelen en warmtepomp.
In dat gesprek wil dan ook de opties bespreken en mogelijkheden of gas eruit kan.

Daarom ook even de vraag hier in expertise ;)

[ Voor 65% gewijzigd door Weerz op 20-03-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 17:14
40 Liter is leuk voor de hybride setup maar echt bufferen (volledig elektrisch WP) begint bij 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Nog een tip en tevens een vraag: waar komt die 1500 m3 gas vandaan? Dat lijkt mij veel als ik lees dat er verwarmd wordt met vloerverwarming. En dat gevraagd hebbende, waar staat de ketel op ingesteld? Max vermogen en temperatuur?

Mijn keus zou zijn om de max watertemperatuur in te stellen op 45 a 50 graden en het ketelvermogen terug te regelen tot 10 kW of minder. Als je zo je huis ook warm kunt krijgen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
MarkS90 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:01:
Nog een tip en tevens een vraag: waar komt die 1500 m3 gas vandaan? Dat lijkt mij veel als ik lees dat er verwarmd wordt met vloerverwarming. En dat gevraagd hebbende, waar staat de ketel op ingesteld? Max vermogen en temperatuur?

Mijn keus zou zijn om de max watertemperatuur in te stellen op 45 a 50 graden en het ketelvermogen terug te regelen tot 10 kW of minder. Als je zo je huis ook warm kunt krijgen ...
De 1500 is over het laatste jaar in verbruik. Waar inmiddels nu spouwmuurisolatie is geplaatst.
Dit zal wat minder zijn, maar heb homewizard op de electra/gas zitten en januari was alweer 218M. Waar de thermostaat op 18C staat. Soms even wat meer omdat het echt koud was.

Woonkamer is 30M groot.

Ketel zou ik moeten nakijken, eerst even kijken hoe dat moet :X

Ketel nagekeken: Nefit hrc30 cw5
  • - Verwarming -> Max. 80C
  • - Centrale verwarming -> On
  • - Maximale vermogen 22,5kW
  • - Water -> 60C
  • - Warmwaterbedrijf -> On
  • - Watercomfort - Eco

[ Voor 13% gewijzigd door Weerz op 22-03-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-04 10:50
dennisk. schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:45:
Belangrijker dan het investeren in een warmtepomp zou denk ik zijn om het huidige dubbel glas te laten vervangen voor HR+++, alleen zit je dan ook dat je dit niet kan bereiken zonder ook nieuwe kozijnen te doen. Dit zal al echter al voor een groot deel effect hebben op het jaarlijkse gasverbruik.
Kans is groot dat in de bestaande kozijnen er dikker glas toegepast kan worden. Hier heb je eventueel speciale profielen voor. Alternatief zou ook vacuüm glas kunnen zijn, dit is alleen wel stuk duurder.

Vanuit de trias energetica is investeren in de schil in de basis heel verstandig. Daarnaast speelt kierafdichting ook een belangrijke rol wanneer het gaat om warmteverlies. Daarbij hoort dan ook het ventilatiesysteem. Energie gunstigste is een WTW-installatie.

Zelf denk ik op dit moment aan het handhaven van de ketel voor de verwarmingsbehoefte en een electrische / ventilatie tapwater boiler.

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

Pagina: 1