Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Velux Dakraam smart maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:29
Hoi allemaal,

Noob alarm: hier is een erhousiasteling aan de gang. Niet echt een professional. Ik begrijp basic elektronica, weet een multimeter redelijk te gebruiken en snap de basics.

Ik heb een drietal Veluw dakramen op de kop getikt die toevallig ook elektrisch bedienbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laRTiSYVyNgrE0TH69pb1CinB_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eb67WFIai7HqxBdHgCpV65bN.jpg?f=fotoalbum_large

De ramen zijn van 2006. Ze werken allemaal nog prima, maar de woningbouw waar ik ze van heb heeft ze bij groot onderhoud preventief vervangen.

Omdat ik mijn huis smart heb m.b.v. Homekit, Homebridge op een RPi en met name vele Shelly’s wil ik ook deze Velux dakramen smart maken, zodat ik ze vanaf Homekit kan openen en sluiten en evt. op basis van andere sensoren (luchtvochtigheid en regensensoren).

Het systeem bestaat uit
- 1x een bedieningspaneel van Velux (WLI 130 51)
- 1x voeding/regelunit (WLC 100 51)
- 3x Actuator (per raam) (WMG 520 51)

Ik ben gestart met het aansluiten van een testopstelling om te zien welke spanning er op de actuator wordt gezet bij een signaal van het bedieningspaneel. Het bedieningspaneel heeft 3 draden die ieder ‘een’ signaal aan de voeding geven, waarna het desbetreffende raam open of dicht gaat. Er is dus 1 draadje per raam, aangegeven door 1,2,3 op het bedieningspaneel. Meer draden heeft het bedieningdpaneel niet. Dus ik vermoed dat de intelligentie in de regelunit/voeding zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqwgyAvtuForflu3iBszFRQvarY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8wT3yo7E8wvYOBa9tfCPGbjO.jpg?f=fotoalbum_large

De (max.) drie ramen zitten vervolgens aan de voeding/regelunit vast met simpele +/- polen en vragen 24v. Bij openen staat er 24v op de plus. Bij sluiten -24v. Dus simpelweg inverteert de voeding.

De voeding heeft daarnaast ingangen voor regensensoren etc. maar daarvoor gebruik ik liever een andere oplossing.

Ik wil eerst goed begrijpen:
1. Hoe en welk signaal naar de voeding/regelunit gaat en

2. Hoe de regenunit weet wanneer het raam volledig open/dicht zit. Want als je spanning op de actuator laat staan, dan brandt deze uiteindelijk door omdat die niet verder open/dicht kan lijkt mij. Hoe werkt dit?

Ik heb 3 opties volgens mij:
1. Ik repliceer het signaal dat het bedieningspaneel aan de voeding/regelunit doorgeeft dmv ‘iets’ wat ik uiteindelijk via HomeKit kan bedienen. De vraag is dan hoe ik erachter kom welk signaal door de draad gaat.

2. Ik bedien de actuatoren direct via een ‘smart switch’ dmv een niewe 24v voeding. Hierbij moet ik iets hebben dat het voltage afhankelijk van de opdracht ‘open’ of ‘dicht’ inverteert en dus -24 of +24v erop zet.

3. Ik behoud het hele systeem en koop nog een extra bedieningspaneel dat ik ergens inbouw waar er bijv. switchbotknoppen op komen, die fysiek de knoppen indrukken. Deze optie is wel het lelijkst en zorgter volgens mij voor dat ik Homekit de switches niet netjes worden weergeven. Het is misschien wel de makkelijkste optie.

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 6% gewijzigd door t14wo op 20-03-2023 12:04 ]

Alle reacties

• t14wo
Na het aantal keer openen en sluiten met daarbij het monitoren van het voltage:

Bij zowel openen als sluiten is het voltage tussen de 22,5 en 23 volt. Zodra het raam helemaal open of gesloten is, lijkt het voltage even op te lopen tot 23,8-24v. Zou het kunnen dat de regelunit automatisch verwacht dat wanneer het een dergrlijk hoog voltage geeft het raam dus helemaal open of dicht is?

Edit/
Ik begrijp uit een youtube video dat de actuator zelf een stop op volledig open en gesloten heeft en een simpele 24v DC voeding voldoende moet zijn om de actuator aan te sluiten. Atuurlijk heb je dan ook nog een inverter nodig om de polarisatie om te keren voor open/dicht.

Wie weet wat voor schakelaar/relais in hiervoor kan gebruiken?

[ Voor 31% gewijzigd door t14wo op 20-03-2023 12:34 ]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:55

Yucon

*broem*

Mooi, ik wist niet dat dit bestond. Wil je eens wat detailfoto's maken van de motortjes? En hoe werkt de vergrendeling als hij dicht is?

• t14wo
Het systeem 'grijpt' de stang je je kent van een Velux raam en duwt deze vanuit dicht naar beneden toe en vervolgens duwt hij het ram open. Bij dicht precies opgekeerd. Bij het dichtgaat trekt hij de actuator ook helemaal in waardoor je hem ook gewoon handmatig kan bedienen.

Ik heb de actuator nog niet open gehad. Zal eens kijken of dat makkelijk kan. Dan kan ik ook direct bekijken of daar een stop zit die de spanning onderbreekt.

het lastige is dat er online vrijwel niets over te vinden is.

[ Voor 6% gewijzigd door t14wo op 20-03-2023 12:44 ]

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:06
Voor het bepalen van welk relais je nodig hebt moet je naast de spanning ook de stroom weten.
Op de foto lijk ik 500mA te zien, voor de zekerheid zou ik dat nog even nameten en dan voor een 24v 1A relais gaan. Als je de stroom meet kan je gelijk zien of er idd een ingebouwde eindstop is, dan gaat de stroom naar 0 als 'ie klaar is.

Om het jezelf makkelijk te maken zou ik per raam 2 relais inzetten, een enkelpolige om de voeding te schakelen, en daarachter een dubbelpolige om de richting te bepalen. Je kan ook 1 relais gebruiken om te openen, en 1 om te sluiten, maar als de die per ongeluk allebei aanzet maak je kortsluiting.

Verder heb je nog iets van een controller zoals een esp32/esp8266 met esphome en iets van een FET of een optocoupler tussen de controller en de relais.

elleP

• t14wo
elleP schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:19:
Voor het bepalen van welk relais je nodig hebt moet je naast de spanning ook de stroom weten.
Op de foto lijk ik 500mA te zien, voor de zekerheid zou ik dat nog even nameten en dan voor een 24v 1A relais gaan. Als je de stroom meet kan je gelijk zien of er idd een ingebouwde eindstop is, dan gaat de stroom naar 0 als 'ie klaar is.

Om het jezelf makkelijk te maken zou ik per raam 2 relais inzetten, een enkelpolige om de voeding te schakelen, en daarachter een dubbelpolige om de richting te bepalen. Je kan ook 1 relais gebruiken om te openen, en 1 om te sluiten, maar als de die per ongeluk allebei aanzet maak je kortsluiting.

Verder heb je nog iets van een controller zoals een esp32/esp8266 met esphome en iets van een FET of een optocoupler tussen de controller en de relais.
Ik heb de stroomsterkte gemeten bij openen en sluiten. Ik zie dat wanneer deze in volledig gesloten open stand komt, de stroomsterke naar 0A gaat. En pas een seconde daarna hoor ik de relais in de controleunit/voeding schakelen. Volgens mij kan ik daaruit concluderen dat er een autostop in de actuator zit?

Ik kan je volgen als het gaat om de relais de eerste schakel je om uberhaupt spanning te schakelen en vervolgens gebruik je de tweede relais om de richting van de spanning te bepalen (dus open of dicht).

Waarom heb je daarnaast nog een controller nodig? Ik denk namelijk eraan om het met 'een' Shelly variant te gaan doen. Die hebben best wat keuzes in relais waar ik vermoed dat er een passende tussen zit die 24v kan schakelen. Is de controller die jij noemt daarmee vervangen?

• elleP
Oh ja, een Shelly kan zeker. Zo te zien kan je met een Shelly plus 2 pm al helemaal klaar zijn

elleP

• t14wo
elleP schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:57:
Oh ja, een Shelly kan zeker. Zo te zien kan je met een Shelly plus 2 pm al helemaal klaar zijn
Ah oke! Thanks. Maar hoe zet je de 2 polige relais dan in om de polariteit om te draaien? Er moet dan toch ‘iets’ zijn dat ze plus en min omdraait op basis van een Shelly? Dan stukje is me nog onduidelijk. :)

• elleP
Dat kan deze Shelly zelf, hoe makkelijk kan het soms zijn :)

elleP

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 22:03
Als het goed is heb ik deze set ook, heb ze ~6 jaar terug "smart' gemaakt dmv een IR Sender de broadcom rm mini en ze gewoon met de IR Commandos aan te sturen.
Weet alleen niet of jij de afstandsbediening erbij hebt?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• t14wo
elleP schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:13:
Dat kan deze Shelly zelf, hoe makkelijk kan het soms zijn :)
Check! Ik denk dat ik hem snap. Ik heb geen programma om een elektrisch schema in te maken, dus hier even heel lelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S12L7hoDgMGzepInn6xacZkYkAA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5OaIaeaLs5epzC20VZTEt7YG.png?f=user_large

DIt is een schema zonder dat ik een manuele knop heb aangesloten uiteraard, maar alleen via app bediend.

[ Voor 23% gewijzigd door t14wo op 20-03-2023 15:08 ]

• elleP
Ja, zo had ik het bedacht, maar de Shelly schakelt helaas intern altijd naar 'l'.
Dus je hebt toch nog een extern relais nodig: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rwn5CBPzYvUw6GZEqIPc3sFvSzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3nyoMVmQWMKVveMVjmRISkCu.jpg?f=fotoalbum_large(het kan altijd lelijker ;))

elleP

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:56
BK >> SH

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• t14wo
elleP schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:22:
Ja, zo had ik het bedacht, maar de Shelly schakelt helaas intern altijd naar 'l'.
Dus je hebt toch nog een extern relais nodig: [Afbeelding](het kan altijd lelijker ;))
Nou..

Als ik kijk naar de Shelly 2PM dan zie ik op de website een aansluitschema op DC 24 volt.
Dan lijkt het dus tóch te kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://kb.shelly.cloud/__attachments/62619649/Plus%202PM%20DC%20wiring%20diagram.png?inst-v=18d538f2-0235-4f13-a47c-894f0bc0ff5c

https://kb.shelly.cloud/k...P16EU)-Basicwiringdiagram

[ Voor 7% gewijzigd door t14wo op 20-03-2023 16:13 ]

• elleP
Ja, hij heeft wel 2 outputs, maar als je bij de "Simplified internal schematics" kijkt zie je dat de 2 relais altijd met 1 pootje aan de min (L) zitten. Daarmee kan je niet de spanning omkeren.

Afbeeldingslocatie: https://kb.shelly.cloud/__attachments/62619649/Plus-2PM-internal-schematics.png?inst-v=18d538f2-0235-4f13-a47c-894f0bc0ff5c

elleP

• t14wo
elleP schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:46:
Ja, hij heeft wel 2 outputs, maar als je bij de "Simplified internal schematics" kijkt zie je dat de 2 relais altijd met 1 pootje aan de min (L) zitten. Daarmee kan je niet de spanning omkeren.

[Afbeelding]
Oke. Helaas. Dan moet het wellicht toch op de manier zoals in jouw schema. Als ik je goed begrijp kan die Shelly niet de + en - omdraaien omdat hij die spanning zelf gebruikt en deze dus niet alleen voor de outputs kan omkeren.

Jouw schema is voor mij echter iets de cryptisch. Kan je uitleggen hoe ik hem moet lezen? En heb je een voorbeeld van een relais die de polariteit kan omkeren op basis van een input?

• elleP
Als je als relais zoiets:
https://www.conrad.nl/nl/...-stuk-s-tube-2347595.html
Neemt, dan is dat het grote blok rechts in mijn schema. Alle labels (L, N, O1, O2) zijn klemmen op de Shelly, 24v en aarde spreekt voor zich (toch?).

Hier: https://forum.digikey.com...l-using-a-dpdt-switch/626
Staat een uitleg hoe je met een dpdt (dubbelpolig, 2 standen) schakelaar een motor om kan polen, hetzelfde werkt voor een dpdt relais.

In mijn schema bepaal je dan met O2 de richting, en met O1 zet je de voeding aan.

elleP

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-11 16:50
Dergelijke relais blijven in positie zolang er spanning op de spoel (stuursignaal) staat.
Bij het wegvallen van het stuursignaal schakelt een dergelijk relais weer om.

De ramen zullen in dat geval weer van positie veranderen (ze blijven echter in de laatste positie staan als b.v. de aardlekschakelaar de totale netspanning onderbroken heeft)
Dus houd rekening hoe de plus/min te sturen. ? raampje open of dicht?

Een andere oplossing is met een zogenaamd (im)puls relais, ook bi-stabiel relais genoemd. Een dergelijk relais krijgt een puls en schakelt dan de relaiscontacten om. Een volgende puls schakelt de contacten weer naar de eerste positie en zo verder.
Wikipedia: Teleruptor

Ik heb even gegoogeld maar kon zo snel geen relais vinden met een 24V dc spoelspanning en 2 wisselcontacten. (De website van Conrad kwam met 327 relais) Maar met de genoemde termen zal Internet wel iets tevoorschijn toveren.

Ter duiding van de tekening. van @elleP Verander de L en N die hij heeft getekend in een + en een - (plus en min) en hopelijk begrijp je dan de werking. Ter verduidelijking een iets gewijzigde tekening gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ywy2tsbl3qXTRZvKicx4i8CGkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPESZUkQv8cVV3fVgsEIR7DX.jpg?f=fotoalbum_large

Hier wordt alleen het omschakel functie relais getoond. Het aansturen via een Shelly of ander relais moet je nog uitzoeken. Puls of geen puls en continue aansturing

[ Voor 5% gewijzigd door yalerta op 20-03-2023 21:27 ]

• t14wo
yalerta schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:24:
Dergelijke relais blijven in positie zolang er spanning op de spoel (stuursignaal) staat.
Bij het wegvallen van het stuursignaal schakelt een dergelijk relais weer om.

De ramen zullen in dat geval weer van positie veranderen (ze blijven echter in de laatste positie staan als b.v. de aardlekschakelaar de totale netspanning onderbroken heeft)
Dus houd rekening hoe de plus/min te sturen. ? raampje open of dicht?

Een andere oplossing is met een zogenaamd (im)puls relais, ook bi-stabiel relais genoemd. Een dergelijk relais krijgt een puls en schakelt dan de relaiscontacten om. Een volgende puls schakelt de contacten weer naar de eerste positie en zo verder.
Wikipedia: Teleruptor

Ik heb even gegoogeld maar kon zo snel geen relais vinden met een 24V dc spoelspanning en 2 wisselcontacten. (De website van Conrad kwam met 327 relais) Maar met de genoemde termen zal Internet wel iets tevoorschijn toveren.

Ter duiding van de tekening. van @elleP Verander de L en N die hij heeft getekend in een + en een - (plus en min) en hopelijk begrijp je dan de werking. Ter verduidelijking een iets gewijzigde tekening gemaakt.

[Afbeelding]

Hier wordt alleen het omschakel functie relais getoond. Het aansturen via een Shelly of ander relais moet je nog uitzoeken. Puls of geen puls en continue aansturing
Dankjewel voor je uitbereide reactie!
Ik zie dat er wat meer complexiteit bij komt kijken dan ik verwachtte. Ik dacht dat vooral DC schakelen vrij simpel zou zijn. Helaas ben ik door vandaag hier in de duiken erachter gekomen dat juist een DC motor schakelen lastig is en ook weinig voorkomt in smart home devices.

Ik zie slechts 1 smart device die een DC output ondersteunt: https://www.bol.com/nl/nl...tter-dc/9200000074659350/
Deze is helaas Z-Wave wat ik nog niet in huis heb. Dus dat zou wel heel omslachtig zijn.

Ik neig toch naar een van de andere opties die ik genoemd heb. Dan is stap 2 om te bekijken of ik het signaal dat de remote aan de control unit geeft, kan identificeren en uiteindelijk kan imiteren met bijvoorbeeld een Rasberry Pi.

Iemand een idee hoe ik dit signaal kan identificeren Welke van het bedieningspaneel met 1 enkel draadje naar de controle unit gaat?

• yalerta
De complexiteit ligt inderdaad bij het aansturen van het genoemde relais, ongeacht of dit een bistabiel of normaal relais betreft.

Een eerste overdenking is dat het bestaande toetsen paneel met controller vervalt. De volgende gedachte is om dat paneeltje te openen en de daarin aanwezige toetscontacten bedraad aan te sluiten op wat relais maar de kat ik hebben na uitvoerige bestudering geconstateerd dat 9 relais toevoegen behoorlijk over de top is.

Dan blijft een electronische aansturing aansturing over met wat chips maar dit vraagt dan veel meer inzicht in zowel de handbediening als de controller om iets dergelijks op te zetten.

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Misschien heb je er zelf al aan gedacht en is dit niet geheel in de vraag van je topic.
maar ik zou ze wel even opnieuw aflakken /schilderen.
Zelf was ik er te laat mee waardoor de blanke lak er vanaf begon te barsten.
Geprobeerd te repareren maar het kwam iedere keer weer terug zodat ik ze uiteindelijk maar voor nieuwe dakramen vervangen heb.

• t14wo
thespeed schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:16:
Misschien heb je er zelf al aan gedacht en is dit niet geheel in de vraag van je topic.
maar ik zou ze wel even opnieuw aflakken /schilderen.
Zelf was ik er te laat mee waardoor de blanke lak er vanaf begon te barsten.
Geprobeerd te repareren maar het kwam iedere keer weer terug zodat ik ze uiteindelijk maar voor nieuwe dakramen vervangen heb.
Goeie tip. Ik heb inderdaad al goede buitenlak in huis. Ze moesten toch al wit worden ipv blank gelakt. :)

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
Bedieningspaneel open schroeven en bestaande toetscontacten aan sluiten op een ESP8266.

• t14wo
rorie schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:16:
Bedieningspaneel open schroeven en bestaande toetscontacten aan sluiten op een ESP8266.
Heb je hier wat meer info over? Soortgelijke projectjes bijv? Interessante optie :)

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
t14wo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:16:
[...]

Heb je hier wat meer info over? Soortgelijke projectjes bijv? Interessante optie :)
Alweer een paar jaar geleden heb ik een soort gelijk project gedaan met een Somfy afstandsbediening voor het automatiseren van mijn zonnescherm. Deze afstandsbediening had drie knoppen, omhoog, stop en omlaag. Deze heb ik open geschroeft en aan elk contactpunt van een van de drie knoppen op de print een draad gesoldeerd en deze aangesloten op een van de uitgangen van een ESP8266. Door een van deze uitgangen op hoog te zetten voor een korte tijd simuleer je dat de knop word ingedrukt. Hierdoor werd het mogelijk om via MQTT mijn zonnescherm te bedienen, erg leuk project.

https://www.instructables...a-With-an-/?amp_page=true

[ Voor 5% gewijzigd door rorie op 22-03-2023 20:27 ]

• yalerta
rorie schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:48:
[...]

Alweer een paar jaar geleden heb ik een soort gelijk project gedaan met een Somfy afstandsbediening voor het automatiseren van mijn zonnescherm. Deze afstandsbediening had drie knoppen, omhoog, stop en omlaag. Deze heb ik open geschroeft en aan elk contactpunt van een van de drie knoppen op de print een draad gesoldeerd en deze aangesloten op een van de uitgangen van een ESP8266. Door een van deze uitgangen op hoog te zetten voor een korte tijd simuleer je dat de knop word ingedrukt. Hierdoor werd het mogelijk om via MQTT mijn zonnescherm te bedienen, erg leuk project.

https://www.instructables...a-With-an-/?amp_page=true
Prachtig project. Pas een vraag van dochter gekregen om iets draadloos te schakelen en een snelle blik lijkt mij dat dit redelijk eenvoudig aan te passen is naar haar verzoek. (Nu nog de tijd vinden)

@t14wo Zal zijn kat waarschijnlijk nu kunnen vertellen dat 9 relais inderdaad niet nodig zijn en er een simpeler oplossing mogelijk is >:)

• t14wo
yalerta schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:18:
[...]

Prachtig project. Pas een vraag van dochter gekregen om iets draadloos te schakelen en een snelle blik lijkt mij dat dit redelijk eenvoudig aan te passen is naar haar verzoek. (Nu nog de tijd vinden)

@t14wo Zal zijn kat waarschijnlijk nu kunnen vertellen dat 9 relais inderdaad niet nodig zijn en er een simpeler oplossing mogelijk is >:)
Die kat is nog steeds bezig met onderzoeken hoe het werkt.
Ik vind de oplossing met de ESP8266 echt heel gaaf. Volgens mij ook redelijk te doen voor iemand die nieuw is in elektronicaknutselen.

Ik zal me ongetwijfeld weer melden als ik vragen heb over de uitvoering van het projectje.
Pagina: 1