Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-05 14:06
Goedemorgen,

Ben op zoek naar meningen/adviezen over hoe door te gaan. We wonen in een huis uit 2008 en de CV ketel is stuk - gaat naar verwachting helemaal stuk binnen een paar maanden. Energielabel van de woning is A.

Het huis is een maisonnette in een complex. We hebben dus ook bovenburen en zijburen. Onze middelste verdieping (met de badkamer en de twee slaapkamers) is altijd behoorlijk warm. We verbruiken 2500kWh en 750m3 per jaar.

Hierbij een getekende plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JoohmcNNrIU5GU4gh7n_Y_lWiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8J3SQnOkB4UwOZFGzJ8mIBJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/re6GL8daembzEhOE4qyKT874-Os=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bE6oOAey0xBGDJX5uzefH4MZ.jpg?f=fotoalbum_large

In alle huizen van dit blok hangt dezelfde ketel en die is vrijwel overal al vervangen. De huizen zijn qua opzet ook hetzelfde maar niet alle opties zijn hetzelfde. Wij hebben bijvoorbeeld vloerverwarming beneden met een bamboe vloer. De ketel is daar momenteel helemaal niet op voorbereid, er is geen bypass oid.

We hebben zelf in 2020 de woning opgeknapt en in de badkamer vloerverwarming aan laten leggen. Daar zit gewoon een draaiknop voor, om die warmer of zachter te doen. Staat bijna altijd op de zachtste stand.

De radiatoren staan altijd open maar zijn niet modulerend. Dat zou ik best willen aangezien het boven altijd erg warm is.

Mijn vraag: wat is nu wijsheid. We zijn van plan om maximaal 2 jaar nog te wonen in deze woning. Moet ik richting een warmtepomp (we hebben vrij weinig plek om die unit te plaatsen), moet ik een tussenoplossing, moet ik gewoon nog een CV ketel halen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
voor max 2 jaar zou ik een ketel van marktplaats halen, mogelijk zelfs dezelfde als die je nu hebt om zo snel te kunnen vervangen zonder aanpassingen aan de aansluitingen (of alleen het onderdeel vervangen wat er nu stuk is).
alle andere opties ga je weinig profijt van hebben + gaat je veel meer kosten.

Een CV-ketel is bij verkoop toch geen pluspunt meer dus maakt niet uit hoe oud deze is bij verkoop van de woning :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

Tazzios

..

KaiseRRuby schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:27:
...

Mijn vraag: wat is nu wijsheid. We zijn van plan om maximaal 2 jaar nog te wonen in deze woning. Moet ik richting een warmtepomp (we hebben vrij weinig plek om die unit te plaatsen), moet ik een tussenoplossing, moet ik gewoon nog een CV ketel halen?
Wat is het plan van de VvE om van het gas af te gaan?
Wat is het plan van de gemeente om van het gas af te gaan?

CV optie lijkt mij het makkelijkst 2e hands is misschien wat lastig gezien je wel iemand nodig hebt die het mag plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tazzios schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:37:
[...]

2e hands is misschien wat lastig gezien je wel iemand nodig hebt die het mag plaatsen.
je hebt nog 11 dagen om het zelf te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Leipo schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:32:
voor max 2 jaar zou ik een ketel van marktplaats halen, mogelijk zelfs dezelfde als die je nu hebt om zo snel te kunnen vervangen zonder aanpassingen aan de aansluitingen (of alleen het onderdeel vervangen wat er nu stuk is).
alle andere opties ga je weinig profijt van hebben + gaat je veel meer kosten.

Een CV-ketel is bij verkoop toch geen pluspunt meer dus maakt niet uit hoe oud deze is bij verkoop van de woning :P
Het nadeel van deze ketel oplappen of inderdaad dezelfde ketel installeren is dat je met installatiekosten al gauw om minimaal de helft van de kosten van een nieuwe ketel komt te zitten. Daarnaast moet je iemand vinden die hem wil installeren, dat doen de meeste installatiebedrijven ook niet.

En nog een nadeel is dat deze ketel suboptimaal is voor onze huidige woning. Ik zou liever wat meer betalen voor een beter passende ketel met een bypass om wat meer comfort en rust te hebben.

Moet zeggen dat ik nog helemaal niet nagedacht heb over deze methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46
Modulerende radiatoren, dat is wat nieuws, of bedoel je dat er geen thermostatische kranen op staan?
Bypass is best eenvoudig zelf te plaatsen, zeker als leidingen toch leeg moeten om kapotte ketel te verwijderen.
Vraag is natuurlijk of je wil investeren voor nog 2 jaar...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
naftebakje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:16:
Modulerende radiatoren, dat is wat nieuws, of bedoel je dat er geen thermostatische kranen op staan?
Bypass is best eenvoudig zelf te plaatsen, zeker als leidingen toch leeg moeten om kapotte ketel te verwijderen.
Vraag is natuurlijk of je wil investeren voor nog 2 jaar...
Ik bedoelde eigenlijk dat de radiator zich aanpast naar de temperatuur in de kamer boven, ipv naar de temperatuur bij de thermostaat.

Wat het investeren betreft, er moet wat gebeuren. Of ik nou een tweedehandsketel laat plaatsen of een nieuwe.. Andere optie zou zijn om de CV ketel op Marktplaats te scoren en via een zoekertje op Werkspot iemand te vinden die de boel goed kan aansluiten.. En die ook nog eens een bypass kan doen.

Maar ik kan het ook goed aan pakken. En stappen zetten richting verduurzamen?
Pagina: 1