Netwerk bekabeling (goed) aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-09 08:53
Allen,

Sinds kort zit ik in een nieuwe woning (mooie jaren 30 woning) en aangezien we toch nog met de 1e verdieping bezig zijn wil ik gelijk wat netwerk kabels gaan leggen.

Echter is het nadeel van een jaren 30 woning dat er geen loze leiding te vinden is.
ik heb een weg van de meterkast gevonden naar boven wat moet gaan lukken, maar hier kan ik niet netjes een PVC buis gebruiken. (of ik moet echt flink gaan breken wat niet op de planning staat voor een kabeltje)

Ik ben dus van plan om de netwerk kabel zonder buis te leggen.

Nu wil ik gelijk een goede kabel neer leggen voor de toekomst en dacht aan CAT6.
Helaas is CAT6 toch wel even wat anders dan een simpele CAT5e kabel.
Heb me al wel aardig ingelezen, en volgens mij is CAT6a en hoger echt overkill voor thuisgebruik.

Nu zijn er zelfs met CAT6 nog steeds genoeg keuzes te maken waar ik graag wat advies voor zoek:

1) CAT6 connectoren
na het lezen van drocona in "CAT6 of CAT6a?" begrijp ik dat CAT6 niet meet simpelweg aanknijpen is van RJ45 connectors.
Nu heb ik een zeer kleine meterkast (echt belachelijk klein, waar amper een router in past) en wil ik vanaf de router 1 kabel naar boven trekken en daar in een kast alle overige apparatuur neerzetten (NAS, servertje etc). Nu vraag ik mij af of hiervoor een CAT6 fieldconnector een idee is, of dat die dingen alsnog even slecht zijn als zelf aanknijpen?
Alternatief zou een keystone zijn met een korte 1m kabel, maar dan ligt de keystone wel gewoon los in de meterkast.

2) CCA vs CU, als ik lees is CU de betere optie, ook voor de toekomst. zie ik dit goed, of is CU eigenlijk overkill voor +/-50M kabel lengtes?

3) patchpanelen. Ik wil in de kast boven een klein patchpaneeltje plaatsen omdat dit toch wel sterk aangeraden is. nu zag ik simpele 8 poort patch panelen met LSA connectors er al in.
Is dat een beetje goed of toch beter voor een kaal patch paneel gaan en met keystones werken?

4) Merken,
zijn er bepaalde merken van kabels/keystones om te vermijden of juist een voorkeur, of maakt het niet uit zolang er CAT6 op staat? er is zo veel verschillend spul beschikbaar dat ik de bomen door het bos niet meer zie.

5) ik was van plan om gewoon voor UTP kabel te gaan, of adviseren jullie toch om te kijken naar een shielded variant als deze zonder buis komt te liggen? (max kabel lengte is 50M maar waarschijnlijk korter.)

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
1. geen probleem (niet merkbaar) ik gebruik rj 45 doorsteekstekkertjes. (draden komen aan de voorkant uit de stekker, de bijbehorende tang klem en knipt ze (verbinding naar camera het andere eind op een lsa paneel)

2.altijd CU

3heb zelf geen keystone, ben happy met lsa

4. geen idee.

5. utp is prima

[ Voor 10% gewijzigd door jack zomer op 20-03-2023 11:32 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
fjux schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:23:
Helaas is CAT6 toch wel even wat anders dan een simpele CAT5e kabel.
Heb me al wel aardig ingelezen, en volgens mij is CAT6a en hoger echt overkill voor thuisgebruik.
Je kan het jezelf zo moeilijk maken als je zelf wilt.... maar bedenk ook dat het voor een thuisnetwerk allemaal niet zo spannend hoeft te zijn.

En nee, cat6 vs cat5e is niet erg anders, vanuit het trekken van draden is het een verwaarloosbaar verschil.

Koop gewoon een fatsoenlijke (koper) kwaliteit CAT6 zoals de Belden 7965 (https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html) en ga aan het werk.

Idealiter in een buis zodat je over 25 jaar wellicht een snellere kabel kan trekken zonder veel problemen. Maar als dat niet lekker past is het zonder natuurlijk ook goed.

Net zoals met de afwerking. Simpelste situatie is gewoon 2 connectoren eraan knijpen, beste situatie is alles netjes afwerken met keystones en een patchpaneel.

Als het 1 aansluiting is die je amper gaat verwisselen omdat ie gewoon in je modem zit en blijft werkt gewoon simpel afwerken prima. Anders keystones en iets als https://www.sandervunderi...bbel-cat-6-standaard.html voor je muuraansluiting. Beter maar praktisch werkt de simpele oplossing ook gewoon prima.

Een fatsoenlijke oplossing vereist wel goed materiaal: kabel, de juiste connectoren, goede tang, enz.
Maar doorslaan met de meest ideale oplossing is vaak ook niet echt nodig.

En trek wellicht gelijk 2 kabels ipv 1. Altijd handig als je toch bezig bent.

[ Voor 4% gewijzigd door CirclDigital op 20-03-2023 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJskonijn22
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-09 13:48
Eens met hierboven.
Alleen zou ik persoonlijk in de meterkast een opbouwdoosje plaatsen als je daar ruimte nog voor hebt.
En ook gelijk 2 kabels in 1 pijpje.

Zoiets:
https://www.onlinekabelsh...age-doos-2x-rj45-stp-cat6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Kijk hier heb ik wat aan!

heel erg bedankt voor de reacties.
Ik ga nogmaals kijken of ik echt niet een buisje kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tip voor het kabel trace kan je niet vanaf de zolder naar de kamers 1e verdieping, dan hoef je eventueel maar korte stukjes in te frezen en maak je het wel echt netjes. Switch dan ook op zolder met een patch.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
vanaf zolder is in mijn geval niet gemakkelijker. Achteraf had ik misschien via het plafond kunnen gaan, echter zitten de gips platen er al tegen aan nu |:( (iets te veel dingen om over na te denken met een verbouwing)

Echter zijn we de hele 1e verdieping aan het strippen, en komt er ook een nieuwe laminaatvloer te liggen.
Aangezien we een dikke ondervloer gaan gebruiken was ik van plan om tussen de platen een kabel te leggen naar de verschillende kamers.
Moet nog even kijken of ik tussen de platen ga of een sleuf in de plaat zelf ga maken.

om naar de 1e verdieping te komen heb ik een weg gevonden naar de koof waar de water afvoer en verwarming buizen zitten. in een later stadium kan ik waarschijnlijk via die zelfde weg ook nog verder naar boven indien nodig.

Naar omstandigheid een prima nette oplossing denk ik voor een oud huis :)

Nogmaals bedankt voor de tips en feedback rondom de kabels + connectoren!

[ Voor 4% gewijzigd door fjux op 20-03-2023 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:53
Geen RJ45 connectoren aanknijpen op stugge kabel dat kan met standaard connectoren niet.

Beste advies is:
Cat 6 U/Utp met stugge aders gebruiken en afmonteren op LSA (dus patchpanel of wcd).
Daarachter sluit de apparatuur aan via kant en klare patchkabels.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05:51
Ben ik enige die het wel fijn vindt om als er geen buis aanwezig is toch voor shielded te gaan. Niet zozeer wegens storingen maar de mantel is wat dikker dus iets minder snel knikken / andere probleempjes die een losse draad kan ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 16:30
jack zomer schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:32:
3heb zelf geen keystone, ben happy met lsa
Hoewel er meer een meer toolless keystones zijn, sluiten die twee elkaar niet uit :)

@fjux Ik zou wel zorgen dat je overal dezelfde standaard gebruikt. Als je 5e kabel neemt, neem dan ook 5e keystones en outlets. 6 -> 6, 6A -> 6A. De stap van 6 naar 6A maakt de kabel een stuk dikker en stugger, dus daar is het iets belangrijker dan 5e en 6.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
99ruud99 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:29:
Ben ik enige die het wel fijn vindt om als er geen buis aanwezig is toch voor shielded te gaan. Niet zozeer wegens storingen maar de mantel is wat dikker dus iets minder snel knikken / andere probleempjes die een losse draad kan ondervinden.
Ja jij bent de enige.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
wat is standaard? ik gebruik standaard doorsteek connectoren met bijbehorende tang.
deze connectoren zijn voor mij mijn standaard.
Deze knijp ik op stug en op niet stug. nu na bijna 200 stekkers geknepen 1 keer een misknijp en geen connectie gehad.

is mijn standaard jou standaard? moet jou standaard mijn standaard zijn?

tuurlijk zijn er ''professionelere'' oplossingen.
maar voor de normale thuis gebruiker is een directe knijp met een goede connector echt geen verkeerde oplossing op een VASTE kabel voor bv een camera of ap. Helemaal als het alternatief voor een stugge kabel op een camera weer een doosje en keystone aan de buiten gevel betreft

[ Voor 8% gewijzigd door jack zomer op 21-03-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:52
jack zomer schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:15:
maar voor de normale thuis gebruiker is een directe knijp met een goede connector echt geen verkeerde oplossing op een VASTE kabel voor bv een camera of ap. Helemaal als het alternatief voor een stugge kabel op een camera weer een doosje en keystone aan de buiten gevel betreft
Wellicht had ik destijds gewoon niet de juiste connector, maar ik had het daar een tijdje geleden wel moeilijk mee: een stekker op een vaste kabel voor een buiten-bewakingscamera.
Maar je hoeft niet persé een keystone/opbouwdoos of zo te gebruiken als alternatief voor een aanknijp-connector. Ik heb destijds deze gebruikt:
https://www.praxis.nl/ger...lig-klapmodel-2st/5281852
...soort van connector met LSA-contacten ingebouwd. Werkte probleemloos voor mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
jack zomer schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:15:
[...]
tuurlijk zijn er ''professionelere'' oplossingen.
Precies... beetje om moe van te worden hier alsof alleen de meest professionele oplossing een werkbare is voor een simpele thuis installatie.

Natuurlijk is een patchpaneel leuk en voorgeschreven als je zakelijk vele malen een aansluiting opnieuw maakt. Maar thuis waar de kabel gewoon standaard/vast in een modem/switch zit werkt een geknepen kabel ook meer dan prima. Die plug je hooguit elke paar jaar een keer opnieuw in.

Sterker nog, minder overgangspunten en dus gewoon een simpeler situatie.

En die doorsteek connectoren zijn voor de reguliere huisgebruiker ook nog eens een stuk makkelijker te monteren. Zeker op de standaard Cat6 van tegenwoordig.

[ Voor 10% gewijzigd door CirclDigital op 21-03-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-09 22:20
De al eerder aangehaalde Sander Vunderink heeft gewoon connectoren die je óók op stugge kabel kunt knijpen, werkt prima.
https://www.sandervunderi...geschikt-voor-cat-5e.html

Wel een goede tang (en als je kiest voor LSA materiaal een goede punch) gebruiken.
Dan is dat verder prima voor een thuis situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een RJ45 drukt een pennetje tussen de draadjes van de ader en maakt zo contact.
Dat werkt dus nooit lekker bij een massieve ader, wat leveranciers je ook vertellen.
En die speciale RJ45's voor stugge kabels is ook gewoon lapwerk.

Bij een LSA wordt de ader tin een vorkje geduwd en dat vorkje snijd de der een beetje in en maakt zo een veel beter verbinding waar geen corrosie tussen kan komen.

Wel zijn er "toolless" RJ45's die een ingebouwde LSA hebben die je dus voor stugge kabel kunt gebruiken.

Maar als je iets goed wilt doen gebruik je voor vaste bekabeling gewoon stugge kabel en monteer je af op LSA.
Dat geeft gewoon de beste kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CirclDigital
Ben(V) schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:17:
Een RJ45 drukt een pennetje tussen de draadjes van de ader en maakt zo contact.
Dat werkt dus nooit lekker bij een massieve ader, wat leveranciers je ook vertellen.
En die speciale RJ45's voor stugge kabels is ook gewoon lapwerk.
Je spreekt uit ervaring natuurlijk.... of ben je gewoon wat historische info aan het napraten?

Met goede connectors werkt het gewoon meer dan prima. Een koperen draadje is een koperen draadje of het nou uit één stuk of gedraaid met meerdere kernen is. Fatsoenlijke connectoren drukken helemaal niets tussen de "draadjes" maar gewoon boven op het koper.

En laat nou net een connector op een solid kabel gewoon de makkelijkste connectie zijn. Zodra je door de isolatie heen bent zit je gewoon altijd op het koper. Ook met de connectoren die alleen voor stranded ontworpen zijn. Maar een beetje connectoren tegenwoordig werken goed op beide soorten.

Niemand zal ontkennen dat in een professionele installatie in muren je met solid en keystones optimaal werkt maar thuis afwerken met goede connectoren werkt ook gewoon betrouwbaar. Niemand gaat daar als een dwaas elke dag aan de kabels staan trekken of buigen.

[ Voor 18% gewijzigd door CirclDigital op 21-03-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
99% tegenover 100%
voor thuis gebruik meer dan prima. (mijn mening:))

En misschien heeft @Ben(V) wel gelijk hoor, en is het faal percentage van een connector 100x hoger dan van een lsa paneel... maar 100x0.01% is nog steeds helemaal prima voor niet critical thuis gebruik.

ik combineer het lsa paneel in de serverkast, met patchkabels naar de switch of controller
en connectors op de kabels waar nodig (camera's ap, antennes, omvormer shellypro4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Juist in een thuisomgeving is het belangrijk om op je statische infrastructuur te kunnen vertrouwen.
Als er namelijk een probleem optreed is de reflex altijd, "het heeft altijd gewerkt" dus de bekabeling is goed en zoekt iedereen zich een slag in het rond om het probleem te vinden.

Een Lsa met stugge bekabeling faalt bijna nooit.
Aangeknepen RJ45's zijn de nummer een oorzaak van netwerk problemen.

Rj45's horen alleen aan fabrieksmatig geproduceerde patchkabels te zitten die bij potentiële problemen even simpel door een andere vervangen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Ik sluit af.

@Ben(V) let's agree to disagree.
Ik weet in welk kamp jij zit, en niks terwereld zal jou gedachten doen veranderen. Jij weet vermoedelijk wel in welk kamp ik zit. En niks wat jij meld zal mij overtuigen dan wel mijn gedrag aanpassen.

Dat vlakt niet uit dat ik misschien wel ooit een Keystone zal gebruiken, maar alleen als ik de ruimte er voor kan vinden.. dus zeker niet bij cameras of ap's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een ieder heeft recht op zijn eigen tunnelvisie. O-)

Pagina: 1