Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:00
Probleem:
Mijn oude systeem ligt al geruime tijd op de plank (werkend weggelegd), welke ik nu in elkaar wil zetten voor mijn partner voor wat lichtere spellen als SIMS/AoE/etc. Specs onderin.

Probleem is dat ik met het moederbord niet verder kom dan "BOOT_Device_LED" rood branded. Moederbord maakt een standaard "BEEP" voor Post_OK en het scherm gaat aan/uit stand-by. Ik krijg echter geen beeld.

Op Google kom ik geen andere tips tegen dan onderstaande te proberen.

Nu mijn vraag:
Heeft iemand nog een tip om te proberen? Ik heb geen andere CPU liggen om die uit te sluiten.
Ben benieuwd of dit met CPU of moederbord te maken heeft (/welke vervangen moet worden).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- De GPU eruit gehaald en op de iGPU geprobeerd
- Zie geen gebogen pinnetjes in het CPU socket.
- RAM vervangen en elk RAM-slot separaat geprobeerd (ook met 1 stick)
- Moederbord uit kast gehaald op anti-statisch zakje op de doos geprobeerd
- Alle devices eraf gehaald (incl. SSD/HDD), op keyboard na.
- CPU koeler eraf gehaald en voor STOCK vervangen
- PSU vervangen/andere geprobeerd
- Batterij eruit gehaald voor >3 minuten en CMOS gereset
- Batterij vervangen

Hardware:
Asus TUF Sabertooth Z87
Intel Core-I7 4770s
2x GEIL 8GB PC3-14900 Evo Veloce
Asus Radeon R9 280X
Seasonic S12-III 500Watt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 09:32

knightofn1

Don't say that word

als ik het zo lees post hij dus goed en zou je het aan de weergave kant moeten zoeken.
  • andere aansluiting geprobeerd ? Displayport > HDMI > DVI
  • Is de monitor ingesteld op de juiste aansluiting ? sommigen kunnen standaard op Displayport bijvoorbeeld ingesteld staan en schakelen niet automatisch.
  • Andere kabel of monitor geprobeerd ? beide kunnen misschien niet goed functioneren.

[ Voor 18% gewijzigd door knightofn1 op 20-03-2023 12:08 ]

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Source90 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:43:
Probleem:

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Moederbord uit kast gehaald op anti-statisch zakje op de doos geprobeerd
Ter info, de buitenkant van die zak is WEL statisch, alleen de binnenkant niet ;)

Idealiter test je het bord op karton of hout. Dat heeft de minste kans op statische schokken.

Dat gezegd hebbende, op basis van je reeds uitgewisselde/uitgesloten componenten komt
het wel neer op bord of CPU. Omdat het Haswell tijdperk spul is, zou een oud i3'tje of pentiumpje
nog te vinden moeten zijn voor wênig. Doet het systeem met de uitgewisselde CPU hetzelfde
dan is je bord gaar.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
nelizmastr schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:44:
[...]

Ter info, de buitenkant van die zak is WEL statisch, alleen de binnenkant niet ;)

Idealiter test je het bord op karton of hout. Dat heeft de minste kans op statische schokken.

Dat gezegd hebbende, op basis van je reeds uitgewisselde/uitgesloten componenten komt
het wel neer op bord of CPU. Omdat het Haswell tijdperk spul is, zou een oud i3'tje of pentiumpje
nog te vinden moeten zijn voor wênig. Doet het systeem met de uitgewisselde CPU hetzelfde
dan is je bord gaar.
Gelukkig is het in dit geval een zak van een GPU, door midden geknipt om een ATX bord op te passen, en zo waar ligt het moederbord op de binnenkant . :Y) Dat gezegd hebbende; nooit geweten! Dacht dat buiten/binnenkant zelfde waren.

Ik ben inderdaad al op zoek naar een goedkope CPU of set (net per definitie 1150). Ben in de hoop dat iemand een gouden tip heeft, maar volgens mij (gezien de Google resultaten) is het net geluk hebben met de Z77/Z87 chips wat betreft levensduur. Tal van berichten met zelfde issue die veelal uitmonden in een RMA als enige remedie.

Om een paar tientjes te steken in een 1150 CPU en er dan achter te komen dat:
- CPU defect is -> Moederbord nog goed maar de goedkope CPU waarschijnlijk net niet voldoende -> Nogmaals geld in CPU?
- Moederbord defect -> Goedkope CPU en 4770s over.

Wellicht maar eieren voor mijn geld kiezen en een nieuw setje CPU/mobo op DDR3 kopen :X

[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 20-03-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Zoiets misschien?

v&a aangeboden: i3-8100 + ASRock H310CM-HDV + 8GB DDR4 3200

een 8e gen i3 is sneller dan die 4e gen i7. Weliswaar geen DDR3, maar goed, daar was Haswell/Broadwell ook het laatste platform voor.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightofn1

knightofn1

Don't say that word

nelizmastr schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:44:
[...]
...
komt het wel neer op bord of CPU
...
zonder error geluid ? hij zegt zelf dat hij een post ok geluid krijgt. dus de CPU kan het niet zijn (error codes asus bordjes)

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
knightofn1 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:38:
[...]

zonder error geluid ? hij zegt zelf dat hij een post ok geluid krijgt. dus de CPU kan het niet zijn (error codes asus bordjes)
1. Power Light is ON, "One short beep" from speaker but nothing shows on monitor

One short beep from the speaker means the device boots normally. Please confirm the monitor is working and correctly connected to the device.

Helaas krijg ik geen beeld (en hij gaat ook niet verder naar Windows -> Powerbutton is direct uit, i.p.v. afsluiten van Windows. Gok dat hij niet verder komt dan POST). Geprobeerd met HDMI kabels en Displayport. Zowel via iGPU, 280X en een test GPU die sowieso werkt (MSI GeForce N210).
Linkje van Asus neemt helaas niet de BOOT_LED (of andere) mee in de opsomming van foutcodes.

BOOT_LED zou weer zijn: geen Bootable device, echter zou ik dan wel beeld moeten krijgen verwacht ik.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightofn1

knightofn1

Don't say that word

Source90 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:56:
[...]

1. Power Light is ON, "One short beep" from speaker but nothing shows on monitor

One short beep from the speaker means the device boots normally. Please confirm the monitor is working and correctly connected to the device.

Helaas krijg ik geen beeld (en hij gaat ook niet verder naar Windows -> Powerbutton is direct uit, i.p.v. afsluiten van Windows. Gok dat hij niet verder komt dan POST). Geprobeerd met HDMI kabels en Displayport. Zowel via iGPU, 280X en een test GPU die sowieso werkt (MSI GeForce N210).
Linkje van Asus neemt helaas niet de BOOT_LED (of andere) mee in de opsomming van foutcodes.

BOOT_LED zou weer zijn: geen Bootable device, echter zou ik dan wel beeld moeten krijgen verwacht ik.
8)7
als hij direct uit gaat als je knop indrukt is hij inderdaad niet verder dan de post en zelfs bij de post zou je beeld moeten zien. dan gok ik net zoals nelizmastr dat het mobo stuk is.

De handleiding zegt nog iets over no keyboard. maar dan zou je nog steeds beeld moeten zien.

Pagina: 1