Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenniedemanny
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-08 07:47
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een aankoopadvies/gebruikservaring van de jamo s809 5.1.2 atmos set.

Ik heb nu in huis een onkyo txnr676e en de jamo s606 5.1 set icm met de jamo s210 sub.

ik wil richting atmos gaan upgraden en dat kan niet met de huidige speakerset. Maar nu lees ik op internet zeer gemixte reviews over de s809. de een houd er van en de ander wil ze niet hebben.

heeft er iemand ervaring met hoe de s809 zich verhoudt ten opzichte van de s606? (de vloerstaande speakers, even los van of atmos een toevoeging bied)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
svenniedemanny schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:31:
ik wil richting atmos gaan upgraden en dat kan niet met de huidige speakerset.
Dat lijkt mij onzin. Je receiver is niet geschikt voor Atmos dus die moet je vervangen. Daarnaast heb je natuurlijk een extra setje speakers nodig voor de extra kanalen die je voor Atmos gaat realiseren. Maar je kan prima je huidige speakers blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenniedemanny
de receiver ondersteund wel atmos.zie (https://www.onkyo.com/manual/txnr676/adv/nl/012.html)

en helaas niet echt een antwoord op de vraag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Ok, dan ging ik er onterecht van uit dat het ding te oud is. Koop je dus gewoon extra speakers en klaar. Het is mij nog altijd een raadsel waarom je denkt dat je huidige speakers niet geschikt zijn. Dit schreeuwt dus om meer toelichting van jouw kant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenniedemanny
de jamo s606 heeft in hun eigen product lijn geen atmos speakers zitten. esthetisch natuurlijk geen potje om dan een ander merk speaker erop te zetten die er niet netjes bij past. de s809 heeft een jamo s8 opzet voor atmos ondersteuning.

de vraag is hoe de s809 zich houd ten opzichte van de s606 in geluidskwaliteit.
wellicht heeft iemand al eerder deze exacte overstap gemaakt en wil deze ervaring delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Kijk, dat maakt het verhaal al helemaal anders. Het kan met alles wat je al hebt staan maar het gaat dus puur om te looks. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenniedemanny
gaat dus niet alleen om de looks, want de s809 is anders opgezet dan de s606. maar de vraag is of er iemand is met ervaringen van beide speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In die prijsklasse hoef je niet heel veel verschil te verwachten tussen wat oudere en recente modellen.
Daarbij: je moet met nieuwe / extra speakers de boel toch opnieuw inregelen met audissey, en die zal de boel ook aanpassen naar de basiscurve, net als nu. Dus vermoedelijk zal het vrijwel het zelfde gaan klinken in de basis.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenniedemanny
ook als de oudere s606 2 passive 8inch subs in de torens heeft. en dfe s809 niet? dat moet je toch merken in de basrespons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een 8 inch sub is nauwelijks een sub te noemen, da's gewoon een woofer die toevallig als sub aangemerkt is omdat "ingebouwde sub" marketingtechnisch wel leuk klinkt :+
Specs van beiden:
809: https://d1k7keptyk1i1t.cl...ec-Sheet.pdf?v=1663762432
606 https://www.handleidi.ng/jamo/s-606-hcs-5/handleiding?p=8
Qua specs gaat de 809 lager en hoger door:
809 FREQUENCY RESPONSE 37Hz - 26kHz
606 Frequency Range (Hz) 42 – 20.000
Niet dat je boven de 20Khz gaat horen btw, dat red een volwassen oor al niet meer :P

De aansturing / plaatsing van de drivers in de 809 is simpelweg anders (front vs side).

Wat me wel opvalt is dat er bij de 606 een crossover wordt opgegeven (2500Hz, wat dus betekent dat het feitelijk een tweewegspeaker is). Bij de 809 wordt er GEEN crossover opgegeven in de specs, maar zijn kleinere broertje (807) is 2,5 weg. Dus ik ga er vanuit de 809 ook. Dat impliceert dat een of twee van de midwoofers ook het middentonen voor hun kiezen krijgen. Maar waar de cross dan zit, geen idee.

Either way verwacht ik dat je er qua laag op vooruit zou gaan, niet achteruit. Qua looks iig op vooruit :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1