stille, maar goede koeler voor AMD?

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ThePriest
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01-2024

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Hallo.
Dit is ongetwijfeld op GOT al te vinden, maar ik kon het niet vinden, dus de vraag:

ik heb een AMD 1.3Ghz, en zelfs als ik niet overklok wordt hij tijdens Quake 3 iets van 65 a 70 graden, met soms een crash als gevolg. Ik zoek nu een redelijk goedkope, maar vooral stille koeler. En hij moet natuurlijk goed koelen. Wie heeft een tip?

Thanks

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:01
ik ben nieuwgierig naar wat je er nu op hebt zitten...
als je goedkoop wilt zul je gewoon een standaard coolermastertje moeten nemen.

Flickr PSN ID= cheironnl

• ThePriest
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01-2024

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Eh ja, ik HEB nu een coolermaster, met zo'n redelijk koelblok. Bij FunPrice werd mij destijds verteld dat dat goed genoeg was, maar niet dus. :(
(zo'n ding van ong. 40 piek geloof ik)

Verwijderd

CoolerMaster kun je nemen, de EP5-6I51 dan, die heeft een grotere heatsink. Verder kun je het beste Arctic Silver koelpasta gebruiken, maar de "pad" gebruiken die op bovenstaande koeler zit kan natuurlijk ook.

Een iets duurder maar wel stiller alternatief is de SmartCooler 1170H. Deze koper-aluminium-heatsink heeft een hele stille koeler erop zitten, die je echt niet hoort. Een héle stille koeler dus, maar veel beter dan de CoolerMaster presteert 'ie niet. De CoolerMaster maakt overigens wel enig lawaai, dus een stille cooler is het niet.

Beide koelers zijn te koop bij Gistron (www.gistron.com) voor 29,- voor de CoolerMaster en 55,- voor de SmartCooler.

Verwijderd

Noisecontrol Silverado. Erg stil. Maar niet goedkoop. Inclusief shipping is de laagste prijs 180 gulden.

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 17:43
Is het eigenlijk mogelijk om een duron/athlon van rond de 1ghz passief te koelen ? (er van uitgaande dat je als enige actieve koeling verder een enermax fan hebt (van de PSU))

Verwijderd

ThePrist, heb je er al aan gedacht om casekoeling aan te brengen in je kast? Als je dat niet hebt, heeft het ook weinig zin een hele goede koeler te kopen, de kast wordt dan alsmaar warmer en er geldt als stelregel: elke graad die je kast warmer is, is je processor ook. Koop 2 fans, een voor intake (lucht in de kast) die je aan de voorkant plaatst en een voor outtake (lucht uit de kast) die je achterin vlakbij de processor plaatst.

Bijna alle kasten hebben ruimte voor een intake fan, meestal 80milimeter (8cm), soms ook ruimte voor een outtake fan. Zo niet, dan zul je toch aan je eerste casemod moeten beginnen! >:)

Verwijderd

Op zaterdag 01 september 2001 10:38 schreef HlpDsK het volgende:
Noisecontrol Silverado. Erg stil. Maar niet goedkoop. Inclusief shipping is de laagste prijs 180 gulden.
Bij Gistron: 159,- + 18,- shipping = 177,- :P

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Op zaterdag 01 september 2001 10:39 schreef Wild pigeon het volgende:
Is het eigenlijk mogelijk om een duron/athlon van rond de 1ghz passief te koelen ? (er van uitgaande dat je als enige actieve koeling verder een enermax fan hebt (van de PSU))
Ik had mijn TB 850 vroeger een tijd passief gekoelt.
Met een 1gh zal het ook nog wel gaan. Gewoon voltage omlaag zetten, en dat kan meestal wel terug tot 1,5 ofzo.
Maar ik denk dat je dan wel een goed koelblok moet hebben.
Ik deed het met een thermoengine, maar die is daar niet echt super voor.
Maar ik denk dat het met zo'n gouden zalman koeler best moet lukken, zeker als je enermax-fan er vlak boven hangt.

Maar overklokken is er dan niet bij.

Geen inspiratie

Verwijderd

Als je kunt volstaan met een laag voltage en een héél groot koelblok hebt, misschien. Maar als je de |:O gaat draaien gaat je processor toch aardig koel worden. Alhoewel de AMD Athlon MP 1.2GHz processors wel passief gekoeld kunnen zijn. Maar deze produceren ook 75% minder warmte dan de huidige thunderbirds.

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-05 21:31
Ik heb een SuperOrb, maakt normaal veel herrie, maar ik heb maar 1 fan aangesloten (de onderste) en is nu redelijk stil. Qua koeling maakt het volgens mij erg weinig uit of je 1 of allebei de fans aansluit.

Verwijderd

Maar ik denk dat het met zo'n gouden zalman koeler best moet lukken, zeker als je enermax-fan er vlak boven hangt.
Maar overklokken is er dan niet bij.
Die zalman is inderdaad een goed idee. Maar waarom wil je (Wild Pigeon) perse passieve koeling? Een zalman met de fan op low noise hoor je volgens mij ècht niet.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

of anders een noisecontrol silverado. Deze is stil, en koelt goed (tot 1.5ghz) maar is wel prijzig (rond de 150 gulden)

edit: maar dit werd al gezegt :D :P

iStockphoto

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 17:43
Ik wil passiefe koeling omdat, ik een render farm wil gaan bouwen met een stuk of 4 pc's... maar ik wil niet allemaal loeiende fans hebben (de pc's staan allemaal vlak bij mijn bed) en geld om 4 pc's te waterkoelen heb ik ook niet...
Daarom wil ik dus 4 pc's gaan bouwen met alleen een 350 wat enermax voeding en indien mogelijk verder geen fans.

Verwijderd

Op zaterdag 01 september 2001 10:42 schreef CiPHER het volgende:

[..]

Bij Gistron: 159,- + 18,- shipping = 177,- :P
180 dus

Verwijderd

Op zaterdag 01 september 2001 10:52 schreef Wild pigeon het volgende:
Ik wil passiefe koeling omdat, ik een render farm wil gaan bouwen met een stuk of 4 pc's... maar ik wil niet allemaal loeiende fans hebben (de pc's staan allemaal vlak bij mijn bed) en geld om 4 pc's te waterkoelen heb ik ook niet...
Daarom wil ik dus 4 pc's gaan bouwen met alleen een 350 wat enermax voeding en indien mogelijk verder geen fans.
Neem dan Duron 800's ofzo, met die smartcooler van Gistron bijvoorbeeld, dan is het allemaal toch best stil denk ik hoor. En toch een goede temperatuur 45 graden ofzo.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:31

Acid_Burn

uhuh

of neem watercooling.. lekker stil B-)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Op zaterdag 01 september 2001 10:54 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

180 dus
nee, 177

Verwijderd

Iemand had een keer een AXIA 1.33GHz @ 1GHz op 1.5v zonder fan. Volgens mij was het een Alpha PAL6035 heatsink, maar dat weet ik niet zeker. Zijn naam ben ik ook ff vergeten :)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:21

Epsilon

Op zaterdag 01 september 2001 10:44 schreef martijn12345 het volgende:

[..]

Ik had mijn TB 850 vroeger een tijd passief gekoelt.
Met een 1gh zal het ook nog wel gaan. Gewoon voltage omlaag zetten, en dat kan meestal wel terug tot 1,5 ofzo.
mijn mobo gaat tot 1.1v
dit is een beetje weinig en zal ook niet erg slim zijn
maar 1.3 moet je wel kunnen halen. Een zalman heatsink leent zich uitstekend voor de klus. Dan kan je hem op 1ghz laten draaien denk ik zo, zonder een probleem.

Verwijderd

Ik heb een tbird 1333 niet overclocked, die loopt stressed op +/- 54C met een Coolermaster EP5-6I11, met gewone witte koelprut d'r tussen (niet dat standaard roze kauwgum dus)

• Wollige
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Een koeler die redelijk goedkoop is, stil en goed koelt moet volgens mij nog in de handel komen, want zoiets ben ik nog nooit tegengekomen. Je zult zelf aan de slag moeten als je dat voor elkaar wilt krijgen. Misschien mbv een fanduct een grote 8x8cm ventilator op je koelblok monteren. Of extra airflow genereren door extra casefan(s). 70 graden is trouwens best wel erg warm.. wat is de temperatuur idle ? Als die ook hoog is dan zit misschien de koeler net een beetje verkeerd gemonteerd. Of is er geen koelpasta gebruikt....

Verwijderd

Op zaterdag 01 september 2001 10:46 schreef willemj het volgende:
Ik heb een SuperOrb, maakt normaal veel herrie, maar ik heb maar 1 fan aangesloten (de onderste) en is nu redelijk stil. Qua koeling maakt het volgens mij erg weinig uit of je 1 of allebei de fans aansluit.
Zo'n standaard coolermaster van 3 tientjes koelt beter en is stiller

Verwijderd

Offtopic:
Die silverado gaat tot 1500, maar daarna komen de palomino's toch die minder hitte produceren, dus kan de silverado er rustig op blijven zitten?
/offtopic

Verwijderd

Zalman??

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 13:21

Mary Wana

keyboard nut

spire copperbased bevalt hier prima met want extra fannetjes

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• ernst
  • Laatst online: 17:40
ergens in het begin zegt iemand dat je die tape die onder je heatsink zit ook kan gebruiken maar dit is echter alleen aan tebevelen voor de babecuers onder ons ;) niet doen dus
typo's :?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Op zaterdag 01 september 2001 23:50 schreef virNocte het volgende:
Offtopic:
Die silverado gaat tot 1500, maar daarna komen de palomino's toch die minder hitte produceren, dus kan de silverado er rustig op blijven zitten?
/offtopic
Waarschijnlijk wel. Alleen wil ik eerst harde cijfers zien qua hitteproduktie voordat ik daar een harde uitspraak over wil doen.

Verwijderd

Ik zeg et maar weer een keer:
Thermoengine met standaard of YS tech fan... (GEEN Delta!!!)

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Op zondag 02 september 2001 03:18 schreef Sn@ke het volgende:
Ik zeg et maar weer een keer:
Thermoengine met standaard of YS tech fan... (GEEN Delta!!!)
jup heb ik ook de v60 4225 super koeler/stil. Budget solution is Delta 80MP op je coolermaster zetten werkt ook goed (gewoon met tie-raps, werkt prima)

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Idd, of een Dragon Orb. Een vriend heeft enen en schijnt dat ze echt geen coreslopers zijn. Ik heb zo'n oude Orb, en als je een beetje oppast kraakt die van mij m'n TB core niet, maar bij die Dragon orb heb ik eens geexperimenteerd (was toch mijn TB niet of wel? >:)) en je mag hem eraf rukken, mee draaien, nix mis met core.
Op zaterdag 01 september 2001 23:54 schreef twakker het volgende:
Zalman??

• skullsplitter
  • Laatst online: 15-02 13:09

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

Op zaterdag 01 september 2001 10:26 schreef ThePriest het volgende:
Hallo.
Dit is ongetwijfeld op GOT al te vinden, maar ik kon het niet vinden, dus de vraag:

ik heb een AMD 1.3Ghz, en zelfs als ik niet overklok wordt hij tijdens Quake 3 iets van 65 a 70 graden, met soms een crash als gevolg. Ik zoek nu een redelijk goedkope, maar vooral stille koeler. En hij moet natuurlijk goed koelen. Wie heeft een tip?

Thanks
als je op titel had gezocht had je mijn 1e post gevonden.....

www.avpnews.com

• Sebasstk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:15
Hmm ik heb een Noisecontrol Silverado, voor 169 piek...
ik hoefde voor mijn paketje geen verzentkosten te betalen dus....169 piek is het goedkoopste hehe

enne hij doet ut wel goed als je naar het geluid kijkt.
maar het geen idee wat z`n prestatie is met koelen...hij is zo still dat ik telkens het idee heb dat ie straks in de fik gaat :?

weet iemand waar ik een tempratuur meter weg haal voor m`n msi k7t turbo mobo?

Amd Athlon XP 2000+ en Alpha 8045t + Papst ngm, 56.0 °C Stress | Msi K7T266 Pro2-RU| 512MB DDR (Crucial/Micron) CL=2.5 | 2x Maxtor 80GB (D740X, 7200rpm) raid0 | Maxtor 120G | Ati Radeon 8500 Retail | 19 Inch Panasonic | Pioneer dvd 116 | Liteon 52/24/52

Verwijderd

Hmmm kijk eens op de site van ome tom? Daar hebben ze pas 48 koelers vergeleken....en ja de silverado kwam daar erg goed uit!

Verwijderd

wat dacht je van een kanie hedgehog silent? heb nog 2 nieuwe te koop.

zijn erg stil en koelen zeer goed!laatst in een test van koperkoelers kwam de kanie als beste uit de bus!
De silent versie produceert maar 28db. wat erg laag is en onhoorbaar in je pc!zijn even goed als een silverado en weer iets goedkoper.

Verwijderd

koop een dragon orb 3 een beetje herrie maar hij weet mij dondervogel wel 14 graden koeler te krijgen >:) dus ik raad hem aan

greetz psiduster

Verwijderd

Ik hoor of zie nergens de Zalman langskomen.....
Over stille coolers gesproken...
Ik heb hem en ik hoor hem echt niet..Als je niet gaat overclocken kun je hem ook nog in silent mode zetten.

Cypro

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zondag 02 september 2001 17:43 schreef cypro66 het volgende:
Ik hoor of zie nergens de Zalman langskomen.....
Over stille coolers gesproken...
Ik heb hem en ik hoor hem echt niet..Als je niet gaat overclocken kun je hem ook nog in silent mode zetten.

Cypro
kijk jij eens op pagina 1..daar staat toch echt zalman :)

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

een spire 5e053b1h3r :P

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Nou zo te zien heeft die reincarnatie van de UnaBomber zich zelf opgeblazen...
(Wordt je zelf nou niet ziek van dat plaatje van een serie moordenaar ??)

Verwijderd

Op zaterdag 01 september 2001 23:54 schreef twakker het volgende:
Zalman??
Afbeeldingslocatie: http://www4.tomshardware.com/cpu/01q2/010521/images/zalman_trio.jpg

Beter laat dan nooit. ;)

http://www4.tomshardware.com/cpu/01q2/010521/index.html

Verwijderd

Dat zijn er dus 2 die in aanmerking komen.
1 de silverado
2 zalman cnps3100gold (alleen in een big tower kast)

Verwijderd

Op vrijdag 28 september 2001 16:36 schreef ureal het volgende:
Dat zijn er dus 2 die in aanmerking komen.
1 de silverado
2 zalman cnps3100gold (alleen in een big tower kast)
Er is eigenlijk maar 1 die in de aanmerking komt, namelijk: Alpha PAL8045T + Papst 8412NGML (19dBA) *D

Review van september 2001: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1532&p=25

Verwijderd

Ik snap trouwens niet waarom continu de 'oude' review van ome TOM erbij wordt gehaald. Die is alweer 4 maanden oud. In de tussentijd zijn er al betere CPU-coolers uitgekomen *D
Pagina: 1