Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
Ik heb vorig jaar een huis gekocht waar 15x 250pw panelen opzaten.
Helaas was de omvormer kapot, ik denk een probleem met het relais want hoorde steeds een hard tikkend geluid.

Omdat we gelijk over gingen naar warmtepomp wilde ik sowieso de set uitbreiden dus heb ik gelijk een nieuwe set laten plaatsen.

Nu heb ik de installateur de oude panelen laten verwijderen en op 1 paneel was een brandplek te zien op de hoogte waar ook de kabels zitten dus waar de stroom de panelen verlaat (lijkt mij). Hij had er ook niet direct een verklaring voor maar zou dit het defect aan de omvormer kunnen verklaren?

Ik wil de panelen wel verkopen via MP maar ik weet dus niet zeker wat de staat is van de panelen. Het betreft overigens maar 1 paneel van de 15 waar dit zichtbaar is.

Het betreffen "Simax (Suzhou)" panelen van 255w.

Ik heb een foto toegevoegd van de brandplek, misschien dat iemand een verklaring heeft? Ik weet zo niet hoe je eventueel de panelen op werking zou kunnen testen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7gvtVLE9b-ZnP7Aw6PojKrYZG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdZGFg2C7a4dWEpyQajXJuD5.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-11 22:05
Waren de panelen in 1 of 2 strings gelegd?

Waaruit concludeer je dat de omvormer kapot was? Het zou ook kunnen dat het systeem niet meer werkte omdat dit paneel gedeeltelijk doorgebrand was. (al zou ik verwachten, dat als dat gebeurt dat gedeelte van het paneel gewoon vanzelf wordt afgeschakeld met een diode)

Maja, veel maakt het niet uit. Gewoon verkopen die boel. Wel even met duidelijke foto's.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Pauwl
Mja ik ken niet alle details. De verkopers van het huis nog minder want die zagen pas op hun jaarafrekening dat er wat aan de hand was :')

Ze hadden de installateur langs gestuurd die het had aangelegd en die vertelde dat het relais stuk was. Ze repareerde dat niet maar konden een vervanging installeren maar dat ging sowieso ook maanden duren ivm leveringsproblemen. Ik heb het verder maar gelaten omdat ik toch een zwaarder systeem wilde.

Dit zonnepaneel kwam dus pas aan het licht bij het verwijderen van de panelen.

Maargoed ik zal ze gewoon op MP zetten, met de rest vd panelen lijkt niets mis te zijn al kan ik dat natuurlijk niet met 100% zekerheid garanderen.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:34

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Panelen 1 voor 1 even kortsluiten met een multimeter bij daglicht (geen felle zon). Zie je zo dat ze ongeveer een Ampère zullen leveren. Meet ook de open spanning. De bruine plek lijkt inderdaad op oververhitting door een slecht contact.

Theo

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
ah good old Simax, daar heb ik er veel van verkocht zeg! Regio Castricum? Er waren weinig andere aanbieders van Simax toen.

Dit gebeurt wel eens, hot spot/slecht gesoldeerd, barst in soldering.
Levert meestal als resultaat op dat de opbrengst keldert omdat (een deel van) het paneel niet meer functioneert. Multimeter erop en voltage meten en dat vergelijken met een paneel wat het niet heeft.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Pauwl
Nee dit huis staat in Harlingen dus een stukje uit de buurt :)
Bedankt voor de suggesties.
Pagina: 1