Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTitanium
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-03-2023
Beste Tweakers,

Na lang twijfelen toch even een tweakers account aangemaakt om mijn vraag te stellen.

Ik ga in September aan de Bachelor Computer Science starten aan Maastricht University. Deze studie is daar nieuw sinds dit jaar, maar ze geven wel al langere tijd Data Science. Deze studie komt grotendeels wel overeen met CS zover ik uit het curriculum heb kunnen uitmaken.

Ik heb momenteel nog geen ervaring met programmeren. Wel heb ik zeer basale kennis over Java, HTML & CSS. Heb hier dus wel het een en ander mee gedaan, maar ik heb hier nog niets mee ontwikkeld.

Ik ben zeker dat ik de technische richting in wil, dus over de studie twijfel ik niet. Ik weet echter niet wat ik moet verwachten, ik zie ervaringen van mensen die zeggen dat ze qua programmeren niet veel hebben geleerd. En dat de stof vooral abstract is en je ervaring opdoet in je baan als bijv. software developer. Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Daarnaast heb ik nog een vraag. Ik bereid mij graag een beetje voor op wat komen gaat, maar ik vind het ook gewoon heel interessant. Ik wil me nu graag ook een beetje verdiepen in een programmeertaal, alleen weet ik niet zo goed waar ik mee kan beginnen. Ze beginnen op de uni met Java, zal ik dit ook doen? Of zal ik kijken naar bijv. Python?

Graag zie ik jullie ervaringen en adviezen tegemoet!
Alvast super bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Waarom kies je voor Maastricht? Je zit bij de eerste lichting en daar ga je de rest van je studietijd last van hebben. Syllabi die niet compleet zijn, vakken waarbij de studielast niet overeenstemt met de tijd die ervoor staat, geen idee hebben wat je bij tentamens kunt verwachten, docenten die niet zitten te wachten op de extra tijdsinvestering die van ze wordt verwacht, enzovoorts. Als je informatica wilt studeren raad ik je aan om uit te wijken naar Nijmegen of Utrecht, ook al is dat misschien verder van huis.

Als je je goed wilt voorbereiden kun je alvast de eerste drie hoofdstukken van het Calculusboek van Stewart doorwerken. Dan kom je er ook achter hoe het zelfstandig studeren je ligt.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Daarnaast heb ik nog een vraag. Ik bereid mij graag een beetje voor op wat komen gaat, maar ik vind het ook gewoon heel interessant. Ik wil me nu graag ook een beetje verdiepen in een programmeertaal, alleen weet ik niet zo goed waar ik mee kan beginnen. Ze beginnen op de uni met Java, zal ik dit ook doen? Of zal ik kijken naar bijv. Python?
Een bachelor zal je als het goed is, mits je de vereiste vaardigheden aan het begin hebt (waarschijnlijk wiskunde), alles bij brengen wat nodig is. Je hoeft dus niet zelf aan de slag te gaan om iets te leren. Ik ben zonder echte programmeerervaring begonnen, en dat was geen probleem maar af en toe wel buffelen.

Zeker op een universiteit zul je minder bepaalde programmeertalen/frameworks leren, en meer wat je er mee kunt bereiken. Het is een tool in je toolbox en zult waarschijnlijk meer kijken naar wat je bouwt (en daarbij ook handige tools leren gebruiken om dat mee te bouwen), dan je tools bestuderen.

Bij ons betekende dat, dat sommige vakken verplichtte talen hadden en sommige vrije keuze. De verplichting in taal was vaak omdat je dan een nieuw paradigme leert (object georienteerd, imperatief, functioneel, en nog wat rand paradigmes) waarbij ze je dan veel meer hands-on kunnen helpen. Bij andere was er geen verplichtte taal, maar wel een gesuggereerde taal waar in je hulp kon krijgen als je dat nodig had. Het kan dus wel helpen om de taal te gaan leren die het meest gebruikt word op de opleiding.

Ik denk, net zoals fopjurist, dat je je beter kunt afvragen waarom Maastricht? (waarschijnlijk dichtbij?). Eerste lichtingen hebben het vaak niet makkelijk. En de universiteit Maastricht is ook niet een powerhouse in de beta-wetenschappen waarin ik veel vertrouwen zou hebben om de eerste lichting meteen goed te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:40
Disclaimer: ik ontvang mijn salaris van de UM, maar reageer hier op persoonlijke titel.
fopjurist schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:04:
docenten die niet zitten te wachten op de extra tijdsinvestering die van ze wordt verwacht
Alsof je bij een andere universiteit geen last van slechte docenten kan hebben. Het effect kan ook de andere kant op gaan: het is voor de docenten ook allemaal nieuw, ze zijn gemotiveerd om er een success van te maken en zijn nog niet zat om ieder jaar hetzelfde riedeltje af te draaien. Een nieuw programma zal inderdaad wat kinderziektes hebben, maar aan de andere kant zal het eerste cohort waarschijnlijk klein zijn, waardoor je dus meer persoonlijke aandacht van de docenten kan krijgen. Maar er zullen dus geen ouderejaars zijn die je kunnen helpen met studeren en geen bestaande studievereniging dus je mist wel het een en ander.

Realiseer je goed dat Maastricht anders is dan de doorsnee-universiteit, de nadruk ligt op project/problem-based learning en minder op lezingen. De universiteit is heel internationaal (lees: vooral veel Duitsers; je mag blij zijn als er 1 of 2 andere Nederlanders in je groepje zitten). Kijk goed hoe er binnen jouw bachelor wordt lesgegeven en bedenk kritisch of dat (problem-based learning) het beste bij je past.
MrTitanium schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:22:
Ik weet echter niet wat ik moet verwachten, ik zie ervaringen van mensen die zeggen dat ze qua programmeren niet veel hebben geleerd. En dat de stof vooral abstract is en je ervaring opdoet in je baan als bijv. software developer. Wat zijn jullie ervaringen hierin?
In een bachelor informatica (ik spreek in het algemeen, met de bachelor in Maastricht heb ik geen ervaring) leer je natuurlijk het een en ander van programmeren, en het is niet nodig om van te voren daarmee geoefend te hebben. Wat je natuurlijk wel ziet is dat de enthusiaste studenten zelf in hun vrije tijd ook bezig zijn met programmeren (en misschien al wat voorkennis hebben) en daardoor dus verder komen. Als je je strikt bij de aangeboden stof houdt zal je aan het eind van de rit een stuk minder goede programmeur zijn dan als je de stof gebruikt als opstapje en er af en toe wat dieper induikt en eigen projecten bouwt.

Aan de andere kant ben je natuurlijk aan het eind van een 3-jarige bachelor geen programmeur met 10 jaar ervaring (duh) en zijn er dingen die misschien minder aan bod komen: je leert de basis van alles en aardig wat van programmeren, maar bijvoorbeeld hoe je een heel groot project managed zal je praktisch misschien wat minder van zien. Je moet het misschien vergelijken met het halen van een rijbewijs: rijlessen nemen is dan een heel goed idee, maar nadat je het roze papiertje hebt rij je nog niet als ervaren bestuurder.
Voor een carrière als softwaredeveloper is het halen van een bachelor informatica een goede (de beste?) eerste stap.
Ik wil me nu graag ook een beetje verdiepen in een programmeertaal, alleen weet ik niet zo goed waar ik mee kan beginnen. Ze beginnen op de uni met Java, zal ik dit ook doen? Of zal ik kijken naar bijv. Python?
Dat maakt niks uit. Programmeertalen zijn vrij vergelijkbaar met elkaar en als je in de ene taal goed kan programmeren kan je die skills meestal snel omzetten naar een andere taal. Python is qua syntax iets vriendelijker voor beginners dan Java en misschien in je eentje wat makkelijker te leren, dus misschien dat je daarmee kan beginnen en dan brengen ze je op de universiteit wel bij hoe het in Java moet. Ga vooral gewoon proberen om iets te maken wat je leuk vindt (een game ofzo?); het maakt niet uit op welke manier je dat precies doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Tom-Z schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:53:
Disclaimer: ik ontvang mijn salaris van de UM, maar reageer hier op persoonlijke titel.

[...]

Alsof je bij een andere universiteit geen last van slechte docenten kan hebben. Het effect kan ook de andere kant op gaan: het is voor de docenten ook allemaal nieuw, ze zijn gemotiveerd om er een success van te maken en zijn nog niet zat om ieder jaar hetzelfde riedeltje af te draaien. Een nieuw programma zal inderdaad wat kinderziektes hebben, maar aan de andere kant zal het eerste cohort waarschijnlijk klein zijn, waardoor je dus meer persoonlijke aandacht van de docenten kan krijgen. Maar er zullen dus geen ouderejaars zijn die je kunnen helpen met studeren en geen bestaande studievereniging dus je mist wel het een en ander.
Ik heb zelf mijn bachelor als onderdeel van een eerste lichting gedaan en hoewel ik zelf zonder noemenswaardige problemen nominaal ben afgestudeerd gaan mijn nekharen van deze opmerking nog steeds overeind staan :P

Wat ik zelf vooral gezien heb is dat docenten het belang van lesgeven nogal overschatten, en het belang van een goed en gestroomlijnd curriculum nogal onderschatten. Docenten die graag iets nieuws proberen en hard proberen om innovatief en creatief te zijn gaan in mijn ervaring vooral compensatiepunten uitdelen voor vakken die gewoon totaal niet werken in de praktijk. En dat vaak met een hoop gedoe omdat ze allemaal een super hoge pet op hebben van hun nieuwe stokpaardje. Als student heb je liever wat meer zelfstudie voor een vak wat gewoon goed in elkaar zit dan dat je met op hoop zegen wat aan moet rommelen met welke kant de wind deze week uitwaait. De beste docenten en vakken zijn over het algemeen degene die al decenia lang hetzelfde worden gegeven en door ervaring tot perfectie zijn verfijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Alsof je bij een andere universiteit geen last van slechte docenten kan hebben. Het effect kan ook de andere kant op gaan: het is voor de docenten ook allemaal nieuw, ze zijn gemotiveerd om er een success van te maken en zijn nog niet zat om ieder jaar hetzelfde riedeltje af te draaien.
Die categorie heb je zeker, maar daarnaast zul je vakken krijgen van docenten die uitgeblust zijn. Die ooit een vaste aanstelling hebben gekregen, qua onderzoek en onderwijs niet meer goed functioneren, en ook de overstap naar het bedrijfsleven hebben gemist. En vakken van docenten die heel goed functioneren maar het druk hebben met onderzoek of connecties met het bedrijfsleven, en eigenlijk geen tijd hebben om een nieuw vak tot in de puntjes voor te bereiden. Deze categorieën docenten ga je allemaal treffen, en dan heb je liever dat ze een vak geven dat door de jaren is uitgekristalliseerd.

[...]

Dat maakt niks uit. Programmeertalen zijn vrij vergelijkbaar met elkaar en als je in de ene taal goed kan programmeren kan je die skills meestal snel omzetten naar een andere taal. Python is qua syntax iets vriendelijker voor beginners dan Java en misschien in je eentje wat makkelijker te leren, dus misschien dat je daarmee kan beginnen en dan brengen ze je op de universiteit wel bij hoe het in Java moet. Ga vooral gewoon proberen om iets te maken wat je leuk vindt (een game ofzo?); het maakt niet uit op welke manier je dat precies doet.
Informatica is een wetenschappelijke opleiding. Ter goede voorbereiding ligt het voor de hand om een boek over datastructuren en algoritmes te bestuderen en de kennis daaruit in praktijk te brengen. Dat lukt beter met Java dan met Python omdat de beschikbare datatypes in Python tekort schieten.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
fopjurist schreef op zondag 19 maart 2023 @ 23:02:
[...]

Informatica is een wetenschappelijke opleiding. Ter goede voorbereiding ligt het voor de hand om een boek over datastructuren en algoritmes te bestuderen en de kennis daaruit in praktijk te brengen. Dat lukt beter met Java dan met Python omdat de beschikbare datatypes in Python tekort schieten.
Dat kan je geen "voorbereiding" meer noemen, dan ben je gewoon een volwaardige zelfstudie informatica aan het doen. Zelfstandig in de zomervakantie even CLRS doorwerken lijkt me niet realistisch.
In zo'n informaticaopleiding krijg je allerlei theorie die je vervolgens in programmeerpractica moet gaan toepassen. In principe is iedere informatica-opleiding zo ontworpen dat je hem zonder voorkennis kan volgen, maar als je al een beetje programmeerhandigheid hebt dan helpt dat (omdat je direct met de inhoud aan de slag kan zonder dat het hele programmeren nieuw is). Vanuit dat oogpunt maakt het niet echt uit welke taal je gebruikt, ieder beetje programmeer-handigheid helpt.

(En ik heb niet het idee dat Python je beperkt omdat je te weinig datatypes hebt. Je hebt eerder te veel toeters en bellen waardoor het voor studenten vaak al snel onoverzichtelijk wordt wat hun code precies doet en wat daarvan de complexiteit is. Niet heel ideaal voor het schrijven van code waaraan strenge eisen worden gesteld voor wat betreft efficiëntie, maar als instapje voor iemand die net begint met programmeren wel makkelijker.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:12
Ik ben zeker dat ik de technische richting in wil, dus over de studie twijfel ik niet. Ik weet echter niet wat ik moet verwachten, ik zie ervaringen van mensen die zeggen dat ze qua programmeren niet veel hebben geleerd. En dat de stof vooral abstract is en je ervaring opdoet in je baan als bijv. software developer. Wat zijn jullie ervaringen hierin?
In elke opleiding informatica is er een grote variatie qua programmeerachtergrond van de eerstejaars. Sommige van je studiegenoten weten alleen hoe ze een computer moeten aanzetten. Maar reken er maar op dat je studiegenoten zult hebben die al programmeren vanaf de basisschool.

Die hebben een enorme voorsprong op jou, en het kan, zeker in het begin, lijken alsof ze fluitend problemen oplossen waar jij hard voor moet werken. Laat je daardoor niet intimideren. Als het curriculum goed is gaat de moeilijkheidsgraad snel omhoog. Naarmate jij je basiskennis bijspijkert, en de vakken abstracter en wiskundiger worden, wordt de moeilijkheidsgraad gelijk.

Wat betreft het laatste: het klopt: er is in Nederland weinig werk voor informatici, en vooral veel werk voor mensen die eenvoudig reptitief codeerwerk kunnen doen. Zo'n klasgenoot die al vanaf de basisschool programmeert is eigenlijk al "klaar" voor de arbeidsmarkt. In de software development wereld vind je dan ook genoeg mensen die geen hoger onderwijs hebben afgerond, of bijvoorbeeld een HBO/WO-opleiding in een compleet andere richting (Natuurkunde, Geografie, Scheikunde, etc.)

Met de huidige ontwikkelingen in Large Language Models durf ik niet te zeggen of die grote vraag naar 'eenvoudig' programmeerwerk over tien jaar nog bestaat. Er zijn nog wat doorbraken nodig, maar ze zijn zeker niet onvoorstelbaar. Voor het beste toekomstperspectief zou ik kijken of je geen Electrotechniek om de hoek in Aken kunt volgen. Daar leer je ook programmeren, maar dan kun je als het nodig is altijd nog aan de slag als Electricien.
fopjurist schreef op zondag 19 maart 2023 @ 23:02:
Er is volgens mij begin 2000 een beweging geweest om de universiteiten voor hun Informatica-curriculum op Java te laten standaardiseren.

Daarvoor was het maar net welke taal de docent van het betreffende vak leuk vond.

offtopic:
Verder zou ik voor de maximale vrijheid in het implementeren van datastructuren een taal met pointer arithmetic willen, maar goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-06 08:23
Ik ga in September aan de Bachelor Computer Science starten aan Maastricht University. Deze studie is daar nieuw sinds dit jaar, maar ze geven wel al langere tijd Data Science. Deze studie komt grotendeels wel overeen met CS zover ik uit het curriculum heb kunnen uitmaken.
Het werd al genoemd, maar onderschat niet de problemen die je kan krijgen door als eerste een programma te volgen. Denk bijvoorbeeld ook aan vakinhoud die gewijzigd wordt na een jaar. zodat je als je een vak moet herkansen dat ineens andere dingen moet bestuderen. Of vakken die na een jaar zwaarder/lichter gewogen worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTitanium
Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Ik zie vaak voorbij komen dat jullie zeggen: pas op met een studie die pas voor het eerst wordt gegeven op de universiteit.

Ik snap het punt heel goed. Alleen geeft de Universiteit Maastricht al een aantal jaar Data Science (en hiervoor heette het nog eens anders). Zover ik zag, komen deze vakken voor 90% overeen met de vakken bij CS.
Ik maak mij dus niet per se druk over eventuele missende ervaring van docenten of dergelijke.

Verder weet ik niet wat ik na het afronden van de studie aanmoet. Als ik zo rondkijk zie ik hier in Nederland die hetzelfde op de arbeidsmarkt gebeuren (qua software developers en engineers en dergelijke) als bijv. in Amerika.
Ik hoop niet dat ik een CS studie afrond om vervolgens na lang zoeken in een ‘algemene’ kantoorbaan kom te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoe bedoel je? Als in, wat gebeurd er in Amerika dan op de arbeidsmarkt? Als je doelt op big tech die ontslagrondes heeft: Ze hebben er ook veel aangekomen, maar nu zijn ze vooral bang dat er een recessie aan gaat komen. Niet echt relevant voor wanneer jij je studie af hebt. Is het precies dan een recessie, tja dan heb je pech en kan het verrekte lastig zijn wat te vinden, is die er echter niet, dan valt dat wel mee.

@CVTTPD2DQ een elektricien is iets anders dan iemand die elektrotechniek aan een uni gestudeerd heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
MrTitanium schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:28:
Verder weet ik niet wat ik na het afronden van de studie aanmoet. Als ik zo rondkijk zie ik hier in Nederland die hetzelfde op de arbeidsmarkt gebeuren (qua software developers en engineers en dergelijke) als bijv. in Amerika.
Ik hoop niet dat ik een CS studie afrond om vervolgens na lang zoeken in een ‘algemene’ kantoorbaan kom te zitten.
Big Tech (en in de VS nog wat erger dan hier) is best wel gevoelig voor de staat van de beurs, maar in het grotere plaatje groeien ze allemaal nog steeds extreem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwI2qpiKFdxXEz_cIfn9OCcG_RA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdRPGanEBhiTC3XjVPKwfUSG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
MrTitanium schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:28:
Het komt zelden voor dat iemand die aan een studie begint al een idee heeft wat die daarna gaat doen (en als iemand al wel zo'n idee heeft, is dat idee zelden correct). Zonder eerst die studie gedaan te hebben is het vaak ook moeilijk te begrijpen wat een baan die je erna kan gaan doen precies inhoudt. De gemiddelde studie is heel breed, en vaak kom je er vanzelf achter dat er allemaal hele coole richtingen binnen die studie zijn en waar jouw voorkeur ligt. Wie weet kom je er straks wel achter dat jouw passie is om databases in tweede normaalvorm om te zetten of om esolang-compilers te optimaliseren.
Ga gewoon een studie doen die je qua onderwerp leuk vindt. Met een studie in de bètahoek kan je altijd wel ergens op de arbeidsmarkt (goed) terecht.

De kans dat het een kantoorbaan wordt is natuurlijk wel groot. Er zijn weinig WO-ers die op de vuilsniswagen rijden, zeg maar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Woon je toevallig bij Maastricht? Anders zou ik het dichtstbijzijnde alternatief kiezen: Eindhoven.

In principe ben ik voor computer science ipv data science (popi jopie variant), maar je bent dus voor een flink deel proefkonijn het eerste jaar.

Welke masters worden er aangeboden? Zou nogal sneu zijn als dat een gok wordt. Tevens zullen de specialisaties (vakgroepen, professoren!) beperkter zijn als men nu pas verbreed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:12
Sissors schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:39:
@CVTTPD2DQ een elektricien is iets anders dan iemand die elektrotechniek aan een uni gestudeerd heeft ;)
In het toekomstscenario waarin slime "AI" alle kantoorbanen overneemt moeten zowel Electrotechnici als IT'ers een nieuwe baan zoeken; of je nou circuitjes tekent in SPICE of code klopt maakt dan niet zoveel uit.

Electrotechnici hebben het voordeel dat ze relatief makkelijk kunnen omschakelen naar een beroep met een fysieke component, waar behoorlijk wat vraag naar is. Software Engineers zijn alleen gewend aan metaforisch poepscheppen, en kunnen dus hooguit als putjesschepper aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:09:
[...]

In het toekomstscenario waarin slime "AI" alle kantoorbanen overneemt moeten zowel Electrotechnici als IT'ers een nieuwe baan zoeken; of je nou circuitjes tekent in SPICE of code klopt maakt dan niet zoveel uit.

Electrotechnici hebben het voordeel dat ze relatief makkelijk kunnen omschakelen naar een beroep met een fysieke component, waar behoorlijk wat vraag naar is. Software Engineers zijn alleen gewend aan metaforisch poepscheppen, en kunnen dus hooguit als putjesschepper aan de slag.
Right, zullen we ietsjes meer realistisch blijven weer? Het idee dat niemand meer een baan heeft waarbij je moet nadenken lijkt mij ietsjes onrealistisch. Overigens is training van AI op SPICE simulaties niet bepaald triviaal. Qua rekentijd nodig enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTitanium
Rukapul schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:01:
Woon je toevallig bij Maastricht? Anders zou ik het dichtstbijzijnde alternatief kiezen: Eindhoven.

In principe ben ik voor computer science ipv data science (popi jopie variant), maar je bent dus voor een flink deel proefkonijn het eerste jaar.

Welke masters worden er aangeboden? Zou nogal sneu zijn als dat een gok wordt. Tevens zullen de specialisaties (vakgroepen, professoren!) beperkter zijn als men nu pas verbreed.
Ik had idd ook voor Eindhoven kunnen kiezen, maar ik ben nu helaas te laat. Ze hanteren daar numerus fixus voor CS.
Is er eigenlijk een groot verschil tussen Data Science en Computer Science? Welk is de ‘betere’ keus?
In het curriculum van Data Science in Maastricht kwam ook Computer Science voor, dus echt geheel nieuw is de studie niet denk ik.
Ik zal hier zometeen eens het curriculum van beide studies bijvoegen. Misschien dat jullie hier beter raad mee weten dan ik haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTitanium
Hierbij het curriculum van beide studies. Van CS kan ik nog geen uitgebreide versie vinden (vast omdat dit het eerste jaar gaat zijn). Maar zover ik met deze gegevens kon zien, komen veel vakken in CS overeen met de vakken van Data Science.
Heb ik een betere toekomstperspectief met Data Science of Computer Science? Computer Science lijkt mij een wat bredere studie, dat zou wel aantrekkelijk kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSvWAai_2_XsytEghOhodEk1yw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZmghoZsuOKArzucE6o57BmY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buxXhswNQFL1fr6pyrY3ERYlEtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPrgVbnxsxnfO2x8FZo9tygm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qirz8xQR6l709KhO7Vl991j5ALU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogo2oTdaNvNCZRYE4bqutcwa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nZTFhcUwaVR5pXZqtwPNylPoV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhoynw32FiQk6oktq04gFelL.jpg?f=fotoalbum_large

(De oranje tabellen zijn van de studie Data Science en de blauwe tabel is van Computer Science)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arrya.willems
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-11-2023
Aan de upload datum van je vraag is het te zien dat je nu al eventjes bezig bent met je opleiding. Twijfel zelf ook over computer science in Maastricht. Hoe bevalt de opleiding tot nu toe? Hoe is je sociaal leven? Valt de wiskunde een beetje mee?. Heb zelf een tussenjaar genomen na 1 jaar gezondheids wetenschappen (ook in Maastricht). Dit bleek het toch niet helemaal te zijn wel interessant maar niet echt een uitdaging. Kom van middelbaar België (wetenschappen wiskunde). Anyways computer science spreekt me aan omdat het veel mogelijkheden biedt. Baankansen na de bachelor, mooi start salaris, programmeren als schaalbare skill en veel uitdaging.
Pagina: 1