Toyota Yaris hybrid 2017 storingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-07 15:00
Ik heb een Toyota Yaris Hybrid 2017,

Vandaag ben ik naar het centrum geweest, en toen ik de auto weer starte had ik een dashboard vol brandende lampjes, en 4 foutmeldingen in beeld. Samenvattend lijkt het alsof alle veiligheidssystemen zijn uitgevallen.

Fout 1: storing lsa, laat auto bij dealer controleren
Fout 2: storing rsa
Fout 3: storing pcs, laat auto bij dealer controleren
Fout 4: storing koplampsysteem, laat auto bij dealer controleren

Daarnaast branden de volgende lampjes:

Remsysteem oranje (rondje met uitroepteken en 2 halve rondjes ernaast).

Remsysteem rood(handrem, ziet er zelfde uit als voorgaand). Handrem is uiteraard niet aangetrokken,

Abs

Antislipsysteem

Algemene waarschuwingslampje(driehoek).

Auto rijdt verder goed, heb nog 2 andere ritten gemaakt, de fouten blijven.

Ik heb de zekeringen doorgemeten, die lijken op orde. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Camera achter de voorruit is schoon. Ik weet niet waar het radar systeem zit(ik las elders achter het logo, maar bij mij zit daar niets).

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:05
Vermoedelijk is je accu aan vervanging toe. Als de accuspanning te laag wordt gaan verschillende (ongerelateerde) systemen foutmeldingen geven. De foutmeldingen en lampjes zouden weer (tijdelijk) weg moeten gaan als je een langere rit hebt gemaakt, dan is de accu weer goed opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
Dank voor je reactie,

Ik heb na deze storing 2 ritten van 1 uur gemaakt. (Mijn woonwerk 4x per week is 30 minuten enkele reis). Auto staat nu twee uur stil, accu voltage is nu 12,3 volt. Storing zit er nog steeds in. Wel continue dezelfde storingen.

Kan dit dan nog steeds aan de accu liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:16
Meet hem eens goed door: https://problemcar.nl/col...-dat?utm_content=cmp-true

12.3v klinkt als een defecte accu.

[ Voor 15% gewijzigd door Frontysco op 19-03-2023 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Waarom niet naar de dealer en onder garantie diagnose laten stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:52
mike1992 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:48:
Dank voor je reactie,

Ik heb na deze storing 2 ritten van 1 uur gemaakt. (Mijn woonwerk 4x per week is 30 minuten enkele reis). Auto staat nu twee uur stil, accu voltage is nu 12,3 volt. Storing zit er nog steeds in. Wel continue dezelfde storingen.

Kan dit dan nog steeds aan de accu liggen?
12,3 is een half lege batterij. Zeker als hij te weinig vermogen heeft kan dat zeer vreemde problemen laten zien die verder ongerelateerd lijken.

De eerste juiste stap zou zijn om hem eens goed op te laden, maar aangezien je al 2 ritten van een uur achter de rug hebt zal dat geen zoden aan de dijk zetten.

Tijd voor een nieuwe accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:44
Als je het in een moderne auto 5 jaar uithoudt met een accu doe je het al goed. Dus na 6 jaar een nieuwe accu is dan niet zo gek. Auto's hebben nu eenmaal onderhoud nodig.

Juist als je heel veel storingen hebt is er vaak maar één gemeenschappelijke oorzaak, en dan is de accu de eerste verdachte.

Accu wel netjes laten vervangen door de dealer, die zal de accu moeten inleren in de auto. De auto electronica weet dan dat er een nieuwe accu in zit, en zal de oplaadkarakteristiek daar vervolgens op aanpassen. Zo gaat je nieuwe accu weer zo lang mogelijk nee.

[ Voor 53% gewijzigd door Skynett op 20-03-2023 06:07 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:10

The Wizard

Moderator Mobile
XelaRetak schreef op maandag 20 maart 2023 @ 05:24:
[...]

12,3 is een half lege batterij. Zeker als hij te weinig vermogen heeft kan dat zeer vreemde problemen laten zien die verder ongerelateerd lijken.

De eerste juiste stap zou zijn om hem eens goed op te laden, maar aangezien je al 2 ritten van een uur achter de rug hebt zal dat geen zoden aan de dijk zetten.

Tijd voor een nieuwe accu.
Nee hoor, bij een Toyota hybride zijn dit nette waarden voor een accu in rust. Het is een kleine accu, bedoeld voor de stroomvoorziening in de auto en bij het starten het relais te schakelen voor de hoogspanningsaccu. De HV accu doet de rest. Ik heb hier 4 Toyota hybrides gehad in de afgelopen 15 jaar, allemaal hadden een spanning van 12,5 tot 11,8 in rust.

Ik zou even langs de dealer gaan om de boel uit te lezen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:52
The Wizard schreef op maandag 20 maart 2023 @ 06:16:
[...]

Nee hoor, bij een Toyota hybride zijn dit nette waarden voor een accu in rust. Het is een kleine accu, bedoeld voor de stroomvoorziening in de auto en bij het starten het relais te schakelen voor de hoogspanningsaccu. De HV accu doet de rest. Ik heb hier 4 Toyota hybrides gehad in de afgelopen 15 jaar, allemaal hadden een spanning van 12,5 tot 11,8 in rust.

Ik zou even langs de dealer gaan om de boel uit te lezen.
Nee, dit zijn geen nette waarden voor een auto in rust. Ook geen Toyota Hybride. Een volle 12v autoaccu heeft een spanning van 12,6 volt.

Op 12,3v heb je ongeveer 50%. Op 11,8v is je accu gewoon hartstikke leeg en beschadig je de accu.

Als je auto direct na 2x100km ritten slechts 12,3v aangeeft betekend dat dat je accu geen 100% capaciteit meer kan vasthouden, je laadsysteem niet functioneert of je een spanningslek hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:10

The Wizard

Moderator Mobile
XelaRetak schreef op maandag 20 maart 2023 @ 06:42:
[...]

Nee, dit zijn geen nette waarden voor een auto in rust. Ook geen Toyota Hybride. Een volle 12v autoaccu heeft een spanning van 12,6 volt.

Op 12,3v heb je ongeveer 50%. Op 11,8v is je accu gewoon hartstikke leeg en beschadig je de accu.

Als je auto direct na 2x100km ritten slechts 12,3v aangeeft betekend dat dat je accu geen 100% capaciteit meer kan vasthouden, je laadsysteem niet functioneert of je een spanningslek hebt.
Ik heb 3 nieuwe Toyota's gehad die allemaal deze waarden gaven, meting na een lange rit. Het is echt een product eigenschap. Ik weet dat een 12V accu in rust hoger moet zijn maar dat zijn ze echt niet geweest. En nooit problemen gehad. Het probleem van de TS is zeer waarschijnlijk geen accu gerelateerd issue, waarom zou dat moeten zijn? Die systemen draaien pas als de HV accu geschakeld is, dan gaat ook gelijk de DC/DC converter aan.

TS moet de accu even meten als de auto aanstaat, dan zal ie tussen de 13,5 en 14 V moeten zijn, afhankelijk van de laadtoestand.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zo'n waaier aan foutmeldingen zie je wel vaker bij hybrides als de 12v-accu aan vervanging toe is, en met een auto uit 2017 is dat niet onwaarschijnlijk.

Maar zoals meerdere mensen al gezegd hebben: ga even langs de dealer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike1992
Ik heb de auto vandaag bij de dealer gebracht voor een diagnose. Een anders dan verwachte uitslag.

Ze geven aan dat er een wiellager stuk is, en daardoor ook een abs kabel.

Afspraak om die te vervangen is gemaakt(garantiewerk gelukkig want ik heb pas de wiellager vervangen). Ik hou jullie op de hoogte. Accu was goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike1992
Conform afspraak is hetgeen ik eerder poste vervangen, storingen zijn eruit. Dank voor het meedenken.
Pagina: 1