RamonVersteeg schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:15:
Goedemiddag allen,
Ik heb onlangs de Canon EOS R5 gekocht. Afgelopen weekend optimaal gebruik kunnen maken van deze camera in combinatie met de Canon EF 24-105mm f/4.0L IS II USM.
Echter merk ik dat ik relatief weinig scherptediepte heb bij f/9. Hierbij beginnen de hoekjes van een voertuig (auto) de scherpte kwijt te raken. Daarnaast heb ik het idee dat de beeldstabilisatie nog niet optimaal werkt. Zeker omdat er beweert wordt dat IBIS ervoor moet zorgen dat de foto's erg stabiel zijn.
Wie kan mij helpen?
Dit is wel erg weinig info. Kun je die auto eens laten zien en kun je erbij vertellen:
- hoe ver weg stond je van deze auto?
- op hoeveel mm geschoten?
- wat is je sluitertijd?
Het niet optimaal functioneren van je IBIS zorgt normaliter voor meer blurryness dan enkel de hoekjes van je onderwerpm dus ik vermoed niet dat IBIS roet in het eten gooit.
In het algemeen kan ik nog zeggen dat het niet alleen maar aan het diafragma ligt of je alles scherp hebt of niet. Het ligt ook aan de afstand tot het onderwerp.
Dat zie je bijvoorbeeld ook als je macrofotografie doet: zelfs op f/16 heb je nog te weinig scherp omdat je onderwerp heel dichtbij de lens staat.
Dit gebeurt trouwens ook vaker als je met een ultra wide angle lens dicht bij je voorgrond staat (dat wil je namelijk vaak in bijvoorbeeld landschapsfotografie voor dramatisch effect), maar dan heb je bij f/16 nog niet alles van voor tot achter scherp.
In zulke gevallen zul je dan moeten focusstacken, d.w.z. meerdere foto's maken waarbij je op elke foto op een ander gebied scherpstelt (een richtlijn die je kunt aanhouden is 1 foto voor de voorgrond, 1 foto voor het midden en 1 foto voor de background).
Je R5 doet dit zelfs volledig automatisch voor je middels de focusbracketing functie (mits je een autofocuslens gebruikt uiteraard)....
Maar anyway, het is natuurlijk nu wat educated guessing, dus als je ons je setup en omstandigheden kunt vertellen, dan weten we misschien meer.
[Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 19-03-2023 17:38]