Toon posts:

Scherpte Canon EOS R5 icm EF 24-105mm f/4.0L

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• RamonVersteeg
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 25-03 20:13
Goedemiddag allen,

Ik heb onlangs de Canon EOS R5 gekocht. Afgelopen weekend optimaal gebruik kunnen maken van deze camera in combinatie met de Canon EF 24-105mm f/4.0L IS II USM.

Echter merk ik dat ik relatief weinig scherptediepte heb bij f/9. Hierbij beginnen de hoekjes van een voertuig (auto) de scherpte kwijt te raken. Daarnaast heb ik het idee dat de beeldstabilisatie nog niet optimaal werkt. Zeker omdat er beweert wordt dat IBIS ervoor moet zorgen dat de foto's erg stabiel zijn.

Wie kan mij helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:52

Deathchant

Don't intend. Do!

RamonVersteeg schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:15:
Goedemiddag allen,

Ik heb onlangs de Canon EOS R5 gekocht. Afgelopen weekend optimaal gebruik kunnen maken van deze camera in combinatie met de Canon EF 24-105mm f/4.0L IS II USM.

Echter merk ik dat ik relatief weinig scherptediepte heb bij f/9. Hierbij beginnen de hoekjes van een voertuig (auto) de scherpte kwijt te raken. Daarnaast heb ik het idee dat de beeldstabilisatie nog niet optimaal werkt. Zeker omdat er beweert wordt dat IBIS ervoor moet zorgen dat de foto's erg stabiel zijn.

Wie kan mij helpen?
Dit is wel erg weinig info. Kun je die auto eens laten zien en kun je erbij vertellen:
- hoe ver weg stond je van deze auto?
- op hoeveel mm geschoten?
- wat is je sluitertijd?

Het niet optimaal functioneren van je IBIS zorgt normaliter voor meer blurryness dan enkel de hoekjes van je onderwerpm dus ik vermoed niet dat IBIS roet in het eten gooit.

In het algemeen kan ik nog zeggen dat het niet alleen maar aan het diafragma ligt of je alles scherp hebt of niet. Het ligt ook aan de afstand tot het onderwerp.
Dat zie je bijvoorbeeld ook als je macrofotografie doet: zelfs op f/16 heb je nog te weinig scherp omdat je onderwerp heel dichtbij de lens staat.
Dit gebeurt trouwens ook vaker als je met een ultra wide angle lens dicht bij je voorgrond staat (dat wil je namelijk vaak in bijvoorbeeld landschapsfotografie voor dramatisch effect), maar dan heb je bij f/16 nog niet alles van voor tot achter scherp.
In zulke gevallen zul je dan moeten focusstacken, d.w.z. meerdere foto's maken waarbij je op elke foto op een ander gebied scherpstelt (een richtlijn die je kunt aanhouden is 1 foto voor de voorgrond, 1 foto voor het midden en 1 foto voor de background).
Je R5 doet dit zelfs volledig automatisch voor je middels de focusbracketing functie (mits je een autofocuslens gebruikt uiteraard)....

Maar anyway, het is natuurlijk nu wat educated guessing, dus als je ons je setup en omstandigheden kunt vertellen, dan weten we misschien meer.

[Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 19-03-2023 17:38]

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RamonVersteeg
Dank voor je informatie. Hierbij een foto:

Je ziet vooral bij de B van Brandweer op de voorkant van de auto dat de scherpte afneemt.

Focal length 80.0 mm
Aperture 9.0
Exposure 1/60
ISO 100

[Voor 19% gewijzigd door RamonVersteeg op 19-03-2023 17:49]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hoe ver stond je er vanaf? Bedenk goed dat naarmater je verder inzoomt, dat je het perspectief (en dan ook de diepte/grootte van het scherptevlak) verkleint waardoor je verder moet afstoppen. Grote kans als je het op 50mm gemaakt had dat er meer in focus was, en dus ook meer bomen van de achtergrond (maar dan had je moeten croppen).

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is hetgeen dat in focus is met dat brandpunt en dat diafragma gewoon precies zoals het hoort. Je ziet aan de randen dat de lens wat zachter is, maar dat is gewoon de optiek van die lens, maar dat niet de gehele brandweerauto binnen het scherptevlak valt lijkt me logisch; hij staat immers niet recht gteparkeerd erop, maar schuin waardoor de uitersten van de brandweerauto misschien nét buiten het scherptegebied vallen.

Deze twee observaties zouden mijns inziens de afnemende scherpte die je ziet bij de B van brandweer verklaren, maar ik moet zegen dat ik het dusdanig miniem vind om er iets achter te zoeken.
Ik zie ook geen bewegingsonscherpte (al had dat met die sluitertijd best gekund), dus je IBIS+IS werkt ook naar behoren. Dus wat mij betreft is het volgens verwachting.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je in deze te weinig rekening houd met het renderen van je scherm en de jpg. Als ik de foto in volle resolutie op mijn 32"scherm bekijk zie ik alleen nog iets van randonscherpte in de hoeken maar dat is de lens.
Kijk even waarmee je de foto bekijkt en in welke resolutie. Meer is niet altijd beter en waarmee doe je de nabewerking of is het jpg uit de camera. Kortom er zijn nog vele factoren waarmee je de boel kan verklooien.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Frogmen schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:07:
Kortom er zijn nog vele factoren waarmee je de boel kan verklooien.
Dat is het hem net: is er überhaupt wel iets verkloot? Ik denk namelijk van niet, en dat het, zoals jij zelf ook al opmerkte, werkt zoals het hoort. Ik heb een gecalibreerde 1440p monitor en de volle resolutie foto zoals hij deze hier plaatste ziet er gewoon goed uit.

[Voor 15% gewijzigd door Deathchant op 20-03-2023 10:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-06 23:26
Heel simpel: de lens gewoon niet zo heel scherp: https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=4&APIComp=3
Een vergelijking met de RF versie op f/8 en 85mm. Je ziet dat de RF toch wel wat scherper is naar de buitenkant van het beeld.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• RamonVersteeg
Mannen, dank voor de hulp! Soms is het ook een kunst om niet te kritisch te zijn en niet te veel in te zoomen. ;-)

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-06 15:24
De foto is misschien niet bijtend scherp, maar zeker acceptabel. De kunst is ook vooral om foto's niet full resolutie op 100% te bekijken. Dan kom ik op 61MP ook wel eens bedrogen uit, terwijl gewoon op 'large' resolutie een foto heel mooi kan ogen.
Verder is het natuurlijk wel gewoon een mooie brandweerauto.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee