Internet op de basisschool, whitelist-oplossingen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PomPomPom
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-09 14:03
Weet iemand of er simpele off-the-shelf whitelist oplossingen zijn voor internet toegang voor lagere scholen?

Bij mijn zoon op school (groep 6) doen ze veel op de laptop, dat wil zeggen schoolwerk, en tussendoor spelen ze stiekem online spelletjes. En soms mogen ze ook even een spelletje op de computer spelen.

Daar zitten ook multi-player survival games tussen waarbij ze kunnen chatten met random andere spelers.
Ik verwacht niet dat daar direct groomers tussen zitten, maar het zou wel kunnen, ik vindt vooral het soort converstaties die jong volwassenen hebben als ze elkaar online de hersens inslaan niet geschikt voor kinderen van 8/9 jaar.
Voorbeeld:
https://poki.nl/g/tribals-io

De school heeft duidelijk geen idee hoe ze zulke opties af moeten sluiten en het heeft geen prioriteit.
Daarom zou ik ze graag helpen met het zoeken naar een oplossing :-)

Overigens: de school vindt zelf nog steeds dat ze "alles dichtgetimmerd hebben", ook nadat ik hierover klaagde.
Dus als de school van jouw kinderen zegt dat ze er geen games spelen en niet chatten met onbekenden, check het eerst voor je het gelooft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:39

DarkSide

theres no place like ::1

Microsoft Family account kan je best wat instellen. Screentime en URLS.
Ze moeten dan goedkeuring vragen als ze ergens bij moeten.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PomPomPom
Dat is meer een thuis-oplossing. Dit is een school met 300+ leerlingen en een docent die ernaast de ICT doet. Als er een niet al te lastige oplossing is, dan zou ik ze er via de juf of de MR graag op wijzen.

Ze hebben chromebooks. Ik weet niet of alle klassen chromebooks hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:39

DarkSide

theres no place like ::1

Je geeft aan laptop. In de basis dus windows denk ik dan.

Maar de meeste scholen doen weinig met onboarding in MDM oplossingen.
De laptop van mijn dochter heeft licenties van school. Maar is niet onboarded in intune of AAD met policies en beleid.
Zelfde geld voor mijn andere dochter haar ipad.

Vraag me dan ook af of scholen een proxy gebruiken etc.
Dit zijn best kosten voor een school.Ondanks kortingen etc die ze krijgen.

Je zult denk ik zelf dus ook een rol moeten spele
het account opnemen in de family. kan je ook op chromebooks e.e.a. beheren/beperken.

[ Voor 13% gewijzigd door DarkSide op 19-03-2023 17:04 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Iets als www.kliksafe.nl/onderwijs kan. Geen idee of de kosten uitputtend zijn (en of die ook gelden voor onderwijsorganisaties of alleen prive) maar https://www.kliksafe.nl/tarieven/ klinkt behapbaar

100% voorkomen gaat sowieso nooit lukken - zeker niet als het puur webbased is. Net zoals dat wij vroegah ook omwegen vonden om dingen te doen die niet mochten.

[ Voor 29% gewijzigd door F_J_K op 19-03-2023 17:09 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uitdaging is tweeledig hier:

1) cloud-based bronnen zitten extern en vaak kan relevante content van uiteenlopende IP-adressen komen, waardoor het erg lastig is om traditionele access lists te implementeren.
2) gebrek aan kennis/kunde bij de uitvoerenden

Ik maak me vooral over tweede zorgen. Als je gebruikers meer kennis hebben dan de beheerders kun je het vergeten, en menig 8-9 jarige komt verder dan menig bot gesteld PABO-miep.

Is de school onderdeel van een groter schoolbestuur? Zo ja zou ik daar eens aankloppen. Digitale infra en ondersteuning zit vaak op dat niveau, met mensen die er enigszins verstand van of verantwoordelijkheid hebben voor hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-09 14:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Zou je zoiets niet kunnen regelen middels een pihole ?

https://discourse.pi-hole...-our-school-network/19080

edit:
linkje derbij

[ Voor 53% gewijzigd door Mike2k op 20-03-2023 13:36 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 11:34

Metalfreak

Hoije woh!

Ten eerste lijkt me niet aan jou om de daadwerkelijke oplossing hiervoor aan te dragen. Je moet hierbij beginnen met het probleem benoemen en dat onder de aandacht brengen bij de juiste personen. Zij mogen dan zelf gaan zoeken naar een oplossing. Die oplossing hoeft overigens niet altijd alleen maar technisch van aard te zijn.

Ten tweede, zoals @dion_b ook al meldt: ik ken eigenlijk geen basisscholen meer die geen onderdeel zijn van een overkoepelend scholenbestuur. Daar moet dit dan vervolgens ook aangekaart worden, zij hebben meestal de contacten met de ICT leveranciers die dit verzorgen. De mensen op de scholen zelf zijn vaak bezig met waar ze zelf goed in zijn: onderwijs verzorgen. ICT is dan een ondergeschoven kindje, vaak is er wel een ICT-coördinator op de school zelf aanwezig, maar dat is vaak een docent die het laatste "nee" antwoordde op de vraag of iemand dat wilde worden. Wat ik mij kan herinneren van dit wereldje (is inmiddels ook alweer 10 jaar geleden dat ik erin rondliep) is dat de ICT-leveranciers echt wel mogelijkheden hebben om adressen te blacklisten bij gegronde redenen. (whitelisten lijkt me echt niet te doen in de huidige wereld)

Het kan overigens zelfs onderdeel zijn van een strategie om niet alles te blokkeren om ook een soort van eigen "mediawijsheid" te ontwikkelen, al zie je dit eerder bij het voortgezet onderwijs terugkomen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
PomPomPom schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:49:
ik vindt vooral het soort converstaties die jong volwassenen hebben als ze elkaar online de hersens inslaan niet geschikt voor kinderen van 8/9 jaar.
En dat ga je op laptop-niveau oplossen? Op die leeftijd hadden wij nog geen chromebooks, laat staan internet in huis en toch was onze vocabulaire al goed uitgebreid...

Lijkt me eerder kwestie van afspraken maken en opvoeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 03:42

Reptile209

- gers -

Metalfreak schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:38:
[...] (whitelisten lijkt me echt niet te doen in de huidige wereld)
Ik zou juist whitelisten ipv blacklisten, omdat de lijst met toegestane URLs een stuk korter zal zijn dan de wel toegestane URLs. Al was het alleen maar om te voorkomen dat ze via een eigen webservertje alle mogelijke content ophalen en 'doorstreamen' naar school. Maar gezien het rijtje dat ik hieronder heb staan, wordt whitelisten ook wel een ding.
Het kan overigens zelfs onderdeel zijn van een strategie om niet alles te blokkeren om ook een soort van eigen "mediawijsheid" te ontwikkelen, al zie je dit eerder bij het voortgezet onderwijs terugkomen.
Je hebt al snel een hoop verschillende groepen met verschillende rechten te pakken:
- docenten - alles open (?)
- bovenbouw - deels open, in het kader van mediawijsheid. Maar ook voor toegang tot youtube, wikipedia, dropbox/onedrive/google drive, god-weet-welke portals ze allemaal in het onderwijs gebruiken, enz. En wat te doen met 'online informatie zoeken voor een spreekbeurt'? Wel of niet hotmail/gmail/provider mail? Kahoot? Enz. Enz. Enz.
- onderbouw - grotendeels dicht, alleen de toegestane portals en sites voor het onderwijs.
- middenbouw - hybride tussen beiden?

En dan nog allemaal praktische dingen: moet een (elke?) leerkracht in staat zijn om een URL eenmalig of voor altijd te whitelisten (en voor iedereen of voor specifieke groepen/leerlingen)? Want dan blijkt het filmpje van de spreekbeurt opeens geblocked te zijn of kan de presentatie op Prezi niet worden geopend en kan het verhaal niet verder.
Mooiste is misschien nog als men eerst een (flinke) periode via een proxy URLs kan verzamelen (pas op voor privacy, dus niet te herleiden naar een gebruiker of een specifieke locatie op een site) en daarmee kan starten. Dan heb je 90% misschien al te pakken.

Kortom: schakel een IT-er in die dit vaker gedaan heeft (en geen chemicus zoals ik :+).
Lt.Mitchell schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:58:
[...]

En dat ga je op laptop-niveau oplossen? Op die leeftijd hadden wij nog geen chromebooks, laat staan internet in huis en toch was onze vocabulaire al goed uitgebreid...

Lijkt me eerder kwestie van afspraken maken en opvoeding?
Hahaha, je gaat in een klas met 25-30 apen (waarvan er misschien ook nog 6 op de gang zitten te werken) iedereen in de gaten houden met wat ze op hun scherm doen? #kansloos ;) Afspraken en opvoeding zouden ideaal zijn, maar er gaan er gewoon een aantal misbruik van maken, en dan mag je als school uitleggen waarom ze bij die ene site/dat ene filmpje konden komen...

[ Voor 15% gewijzigd door Reptile209 op 20-03-2023 14:13 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 02:03

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit valt meer onder "Netwerken" dan onder "Algemene Zaken", vandaar een move naar NT :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-09 12:37
Deze ken ik als out of the box unit... werkt met schoolapparatuur/pc's zonder aanpassingen te hoeven doen aan het netwerk !
Voordeel is met name dat dit supermakkelijk in gebruik is voor de leerkrachten... Tijdens het maken van schoolwerk in de klas "knijp" je het internet en de content, en die kan je dan weer stapsgewijs "versoepelen" dm van een fysieke knop/schakelaar met een vijftal standen.

https://www.myndr.nl/nl/school/zo-werkt-het/

En Nederlands product :P mag ook aangegeven worden vind ik :P

[ Voor 22% gewijzigd door TIGER79 op 22-03-2023 17:18 . Reden: Spelfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja het kan allemaal maar als ouders hun kinderen opvoeden en de leraren les geven gaat dat beter en blijft het betaalbaar. En die teksten leren ze anders wel van elkaar of ergens anders. Besef je wel tere kinderzieltjes bestaan niet en ze weten heel goed hoe of wat. Roblox heeft trouwens ook moderators, mijn zoon heeft daar mee kennis gemaakt, kennelijk had hij gay gezegd, ban van een week. Leren ze het snel af kan ik je zeggen.
Het kan allemaal maar het kost veel geld en is niet waterdicht.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-09 12:37
zo enorm veel hoeft het ook niet te kosten, zie mijn link....
En je gelooft niet wat er momenteel op scholen gebeurt als je het over leraren en kosten hebt. Er zijn scholen waar de leraren letterlijk "meekijken" op de tablets/chromebooks/enz dmv een grote gedeelde scherm. Als je het over inefficiëntie hebt en/of privacy....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Reptile209 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:11:
Hahaha, je gaat in een klas met 25-30 apen (waarvan er misschien ook nog 6 op de gang zitten te werken) iedereen in de gaten houden met wat ze op hun scherm doen? #kansloos ;) Afspraken en opvoeding zouden ideaal zijn, maar er gaan er gewoon een aantal misbruik van maken, en dan mag je als school uitleggen waarom ze bij die ene site/dat ene filmpje konden komen...
Juist, want onze maatschappij werkt ook op die manier? Leren omgaan met vrijheid is nu net ook groot worden. En ja, een goede leerkracht heeft ook wel snel door wie de kapoenen zijn in de klas. Is dan maar kwestie van die op de juiste manier te straffen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-09 17:04
Uiteraard is er van alles te regelen op firewall (blacklist, whitelist) gebied...
Maar je zou toch verwachten dat de school al iets geregeld heeft met restricties op user(groups)? Dan zou je daar ook gebruik van kunnen maken.

Zelfs de kleinste basisschool van deze regio zit al op Azure...
Die hebben een medewerker voor 20 uur daar zitten die het beheer van het AD + MDM (Chromebooks, iPads, laptops medewerkers) doet.

Ik zou het niet aan durven om al het verkeer te blokkeren en dan een whitelist bij te gaan houden.
Dan komt Pietje straks binnen die iets heeft voorbereid maar wat vervolgens niet kan worden geopend.

Dan zou ik de andere kant op denken, en juist alleen blokkeren wat je niet wil hebben.

Maar wat wil je nou eigenlijk precies realiseren?
Aan een applicatie/game etc. ga je niks aanpassen natuurlijk, dan moet je al de hele URL blokkeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Ruben279 op 20-03-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-09 15:33
Hoe veiliger des te meer beheer is meestal de regel met dit soort oplossingen. Dus los van of de oplossing bestaat zul je nog even moeten nagaan of je de middelen voor het beheer ook hebt, anders wordt het zoizo geen succes.

Oplossingen in de infrastructuur zijn beter dan op een platform, dan regel je het voor iedreeen en alles in plaats van een specifiek type device of OS.

[ Voor 25% gewijzigd door mash_man02 op 20-03-2023 16:52 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:10
Een moderne UTM-firewall/appliance (vb Palo Alto, Fortinet) kan best wel de nodige blokkages doen (vb geen "gaming" , geen social-media applicaties,...)

https://applipedia.paloaltonetworks.com/

Dit is geen domme URL-blacklist, maar dit soort producten kan héél wat applicaties herkennen aan de hand van verschillende parameters, signatures etc.

Bizar dat een school niet voorzien is van een deftige gateway eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 03:42

Reptile209

- gers -

Lt.Mitchell schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:17:
[...]

Juist, want onze maatschappij werkt ook op die manier? Leren omgaan met vrijheid is nu net ook groot worden. En ja, een goede leerkracht heeft ook wel snel door wie de kapoenen zijn in de klas. Is dan maar kwestie van die op de juiste manier te straffen
Helemaal met je eens hoor. Maar ik weet ook dat er (meer dan) genoeg ouders zijn die elk incidentje aangrijpen om een hoop heisa te maken. Dus als je dat kunt voorkomen door het goed te regelen, dan scheelt dat een boel gedoe. En ja, dat zijn ook ouders die zelf de tijd voor dat soort gezeur beter zouden kunnen steken in de opvoeding van hun eigen engeltjes :+.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Ik kan je 1 goede raad geven, begin niet met black/whitelisten, laat gewoon alles toe. Waarom? Ik heb het in de praktijk ondervonden, op meerdere scholen wifi systemen geïnstalleerd, bepaalde categorieën geblokkeerd zoals games, social media, etc.. Wat is het resultaat? Het wifi systeem is volledig onbruikbaar. Hoe komt dat? Wel, alle studenten nemen gewoon hun smartphone (zelfs in de lagere school) en zetten hun hotspot aan, 100'den nieuwe AP's bij, allemaal op overlappende kanalen, en zo kon er niemand meer deftig surfen.. De blacklisting uitgezet en dagen later kwam de rust terug, de hemel klaarde op en het luchtruim zat niet meer vol met ruis.

En de rest is aan de leerkrachten en ouders om de juiste begeleiding en opvoeding te verzorgen rond cyber.

[ Voor 7% gewijzigd door Tha Render_2 op 21-03-2023 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tha Render_2 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:12:
Ik kan je 1 goede raad geven, begin niet met black/whitelisten, laat gewoon alles toe. Waarom? Ik heb het in de praktijk ondervonden, op meerdere scholen wifi systemen geïnstalleerd, bepaalde categorieën geblokkeerd zoals games, social media, etc.. Wat is het resultaat? Het wifi systeem is volledig onbruikbaar. Hoe komt dat? Wel, alle studenten nemen gewoon hun smartphone (zelfs in de lagere school) en zetten hun hotspot aan, 100'den nieuwe AP's bij, allemaal op overlappende kanalen, en zo kon er niemand meer deftig surfen.. De blacklisting uitgezet en dagen later kwam de rust terug, de hemel klaarde op en het luchtruim zat niet meer vol met ruis.

En de rest is aan de leerkrachten en ouders om de juiste begeleiding en opvoeding te verzorgen rond cyber.
+1

Als iemand wiens 4-jarige op gegeven moment van BSO thuiskwam met tekeningen van Sirenhead kan ik dat beamen: ze komen er toch wel mee in aanraking. Waar het om gaat is de vertrouwensband en het helpen duiden van alles. Uiteraard geldt dat voor leerkrachten, maar evengoed voor ouders, zeker als je er een uitgesprokenere mening over hebt dan die leerkrachten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:10
Tha Render_2 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:12:
Ik snap nog steeds niet waarom al die toestellen niet netjes in een locker liggen?. Het kan aan mij liggen, maar ik zie geen enkele reden waarom een leerling een phone binnen handbereik moet hebben in de klas? Als er uitzonderingen zijn kunnen die gemaakt worden (vb tablet/chromebook is stuk en eigen phone dient gebruikt te worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
jvanhambelgium schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:53:
[...]

Ik snap nog steeds niet waarom al die toestellen niet netjes in een locker liggen?
Omdat een dictatoriale aanpak niet werkt, dat hebben we nu toch al even door? Dan steken ze de smartphone (met hotspot aan) in hun kous. Je bent toch zelf student geweest, als iets niet mag, dan zoeken ze manieren om het te omzeilen. Kan je je beter focussen op het correct begeleiden en opvoeden.

Kan uiteraard zijn dat dat deel van de opvoeding is, als de les begint zit de smartphone in de rugzak bijvoorbeeld, maar probleem van de hotspots blijft.

[ Voor 13% gewijzigd door Tha Render_2 op 21-03-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 11:34

Metalfreak

Hoije woh!

jvanhambelgium schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:59:
Bizar dat een school niet voorzien is van een deftige gateway eigenlijk.
Da's een aanname en wellicht niet eens de juiste. En bedenk ook eens dat een Fortinet of Palo Alto niet bepaald goedkoop is en niet zonder supportcontract en beheerder kan werken. En de aanschaf van zo'n apparaat (of appliance als een basisschool een eigen virtuele omgeving heeft draaien) is één ding, vervolgens moet ook iemand met verstand van zaken dit configureren en bijhouden, anders is het alsnog zo lek als een mandje. Ik zou verwachten dat zoiets uitbesteed is bij een externe partij en dat vanuit een scholenbestuur, niet vanuit een basisschool zelf.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PomPomPom
Dank allemaal!

@Metalfreak "Je moet hierbij beginnen met het probleem benoemen en dat onder de aandacht brengen bij de juiste personen. Zij mogen dan zelf gaan zoeken naar een oplossing. Die oplossing hoeft overigens niet altijd alleen maar technisch van aard te zijn."

Helemaal waar ^^^

Ik had idd een beetje gehoopt/gedacht/gedroomd dat er al een simpele kant een klare oplossing was.
Toch ben ik blij met de goede tips, zoals Pi-hole en https://www.myndr.nl/nl/school/zo-werkt-het/

We moeten als ouders met de school in gesprek blijven over wat wel en niet wenselijk is (functioneel) en misschien kunnen we een beetje helpen zoeken naar het soort van oplossing die we willen, als dat nodig en gewenst is.

Het is hoe dan ook verhelderend geweest om ook te lezen wat anderen ervan vinden. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PomPomPom schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:31:
Dank allemaal!

@Metalfreak "Je moet hierbij beginnen met het probleem benoemen en dat onder de aandacht brengen bij de juiste personen. Zij mogen dan zelf gaan zoeken naar een oplossing. Die oplossing hoeft overigens niet altijd alleen maar technisch van aard te zijn."

Helemaal waar ^^^

Ik had idd een beetje gehoopt/gedacht/gedroomd dat er al een simpele kant een klare oplossing was.
Toch ben ik blij met de goede tips, zoals Pi-hole en https://www.myndr.nl/nl/school/zo-werkt-het/

We moeten als ouders met de school in gesprek blijven over wat wel en niet wenselijk is (functioneel) en misschien kunnen we een beetje helpen zoeken naar het soort van oplossing die we willen, als dat nodig en gewenst is.

Het is hoe dan ook verhelderend geweest om ook te lezen wat anderen ervan vinden. Dank!
Meerdere mensen hebben je verwezen richting overkoepelend schoolbestuur, maar dat benoem je niet. Heb je daar nog iets mee gedaan?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:53
dion_b schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:24:

Ik maak me vooral over tweede zorgen. Als je gebruikers meer kennis hebben dan de beheerders kun je het vergeten, en menig 8-9 jarige komt verder dan menig bot gesteld PABO-miep.
Persoonlijk vind ik mensen die afgestudeerd zijn aan de PABO op deze manier als een PABO-miep te classificeren niet alleen hautain maar ook nog eens behoorlijk seksistisch.
Zo van "leraren weten nu eenmaal niets vooral als ze vrouw zijn".

Dat heeft niets met bot te maken lijkt mij.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PomPomPom
dion_b schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:56:
[...]

Meerdere mensen hebben je verwezen richting overkoepelend schoolbestuur, maar dat benoem je niet. Heb je daar nog iets mee gedaan?
Het is een zelfstandige school, er is geen koepel.
Er is wel een bestuur en een MR (medezeggenschapsraad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Reptile209 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:11:
[...]

Ik zou juist whitelisten ipv blacklisten, omdat de lijst met toegestane URLs een stuk korter zal zijn dan de wel toegestane URLs. Al was het alleen maar om te voorkomen dat ze via een eigen webservertje alle mogelijke content ophalen en 'doorstreamen' naar school. Maar gezien het rijtje dat ik hieronder heb staan, wordt whitelisten ook wel een ding.
Hah eigen proxy thuis brings back memories aan mijn schooltijd..
alleen wel schijt traag toen de tijd met de 128kbit upload van de voorganger van Ziggo :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
PomPomPom schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:31:
Toch ben ik blij met de goede tips, zoals Pi-hole ...
Pi-hole kun je vergeten en is niet bedoeld om te reguleren.
Deze kan alleen op DNS niveau blokkeren.
En daar komen ze snel genoeg achter om te omzeilen door bv handmatig een andere (externe) DNS server in te stellen;
DoH in hun browser of app aan te flippen;
veel apparaten doen tegenwoordig ook DoT;
of met een VPN of Tor in het uiterste geval.

[ Voor 4% gewijzigd door deHakkelaar op 24-03-2023 20:16 . Reden: extra linkje ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:45:
[...]

Persoonlijk vind ik mensen die afgestudeerd zijn aan de PABO op deze manier als een PABO-miep te classificeren niet alleen hautain maar ook nog eens behoorlijk seksistisch.
Zo van "leraren weten nu eenmaal niets vooral als ze vrouw zijn".

Dat heeft niets met bot te maken lijkt mij.
Mijn uitspraak was zonder meer denigrerend, maar zeker niet sexistisch. De enkele jongeman op de PABO is doorgaans net zo'n miep, en er zijn meer dan genoeg uitermate competente (jonge)dames. Helaas gaan erg weinig daarvan naar de PABO, waar het overgrote deel bestaat uit mensen (voor het overgrote deel vrouw) die rechtstreeks van HAVO af komen met nul levenservaring en een wens om 'iets met kinderen' te doen. Ik heb meerdere vrienden (m en v) die op latere leeftijd om uiteenlopende redenen aan de PABO begonnen zijn en binnen weken gillend weggerend zijn door totale gebrek aan raakvlak met en niveau van hun medestudenten. Ik ken ook basisschoolleraren en studenten op lerarenopleidingen in andere landen (zoals FI en EE) en het verschil is als dag en nacht. Dat zijn zeker geen miepen - in FI is sowieso een universitaire graad een vereiste voor alle leraren, ook die in het basisonderwijs, en niemand van jonger dan 25 staat voor de klas, deels omdat de opleiding langer duurt, maar ook omdat scholen zeker willen zijn dat leraren zelf kind af zijn en daadwerkelijk iets mee te geven hebben aan de volgende generatie.

Dat ze ook weinig tot niets snappen van de ICT-middelen die ze gebruiken is nog het minste probleem maar wel tekenend: timmerlui die niet weten wat ze met een hamer moeten beginnen geven we geen klussen, maar we vinden het doodnormaal dat mensen die dagelijks een digibord gebruiken om met online bronnen les te geven hoeven niets weten over hoe dat veilig te doen.

/rant

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-08 12:28

discy

Cloud Architect

Dit dient voorgelegd te worden aan de netwerk beheerder van hun school.
Er zijn wel degelijk kant en klare oplossingen voor.
Wat je zoekt is het toepassen van website content filters voor het hele school-netwerk.
Hier zijn ontzettend uitgebreide lijsten voor en afhankelijk van hoe hun netwerk in elkaar steekt ook standaard oplossingen.
Dit wordt vooral toegepast in Amerika maar ook in Nederland op computers die bij gevoelige data kunnen is dit zeer gangbaar.

De netwerk/computer infrastructuur beheerder zal hier een antwoord op moeten kunnen geven.

[ Voor 30% gewijzigd door discy op 24-03-2023 22:38 ]

Pagina: 1