Bestanden vergrendeld op WD Elements harddrive

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-03-2023
Hi!

Ik heb al een aantal jaar een WD Elements Portable Harddrive.
Ik gebruik de schijf sporadisch om foto's of bestanden op te bewaren van oude apparaten of vakanties.
Toen ik de schijf vorige week na een paar maanden weer eens aansloot op mijn PC kon ik geen bestanden meer openen en krijg ik de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JE0yi2mLg6YxSVoh0GZ28c2J9U4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JMfiHigXAaWDccPy0cwp5wo8.png?f=fotoalbum_large

Als ik de lijst met vakantiefoto's probeer te bekijken zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAQNBrizcHXfMWfA0KAsXZdY0bE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kVLNkVj0A1W7iYJ4xdqAkITc.png?f=fotoalbum_large

Ik kan dus wel gewoon de mappenstructuur op de schijf bekijken en zien welke bestanden er in de mappen staan, maar ik kan niets openen. Niet op de computer waar ik de schijf 3 maanden geleden nog heb gebruikt en ook niet op andere apparaten.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Ik heb al gekeken naar de beveiligingssettings maar ook daar zie ik niets direct iets vreemds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTALFPmTZU6Khy6s3om-1k-wLsQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VQuHOnF7mQFJUhjQwz533WIi.png?f=user_large

Het enigste wat me is opgevallen is dat de eigenaar van de mappen/bestanden een lang en onherkenbaar nummer is (S-1-5-21-168927999-etc.).

Hoor graag of iemand een idee heeft of soortgelijke ervaring heeft gehad.

Lastie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Hopen dat de schijf geen bitlocker heeft en snel zoeken op "take ownership" en dat uitvoeren.
(Anders wordt het je backup terugzetten...)

[ Voor 19% gewijzigd door Coach4All op 19-03-2023 16:46 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Heb je recent een nieuwe (of her-) installatie van Windows gedaan? Dat "lang en onherkenbaar nummer" is een Windows gebruiker ID. Als je Windows opnieuw geinstalleerd hebt zal je gebruikers ID veranderd zijn en herkent 'ie 't oude ID niet meer.

[ Voor 57% gewijzigd door RobIII op 19-03-2023 16:48 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:24

DarkSide

theres no place like ::1

Dit ziet er uit als EFS.
https://answers.microsoft...0in%20the%20next%20window.

Je hebt je bestanden beveiligd met encryptie.
Daarvoor heb je de sleutel nodig die je kreeg bij het aanmaken van EFS.

Als je een schone windows installatie gedaan hebt, gaat dit niet automatisch mee.
En zie je idd deze locks op je bestanden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastie
RobIII schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:46:
Heb je recent een nieuwe (of her-) installatie van Windows gedaan? Dat "lang en onherkenbaar nummer" is een Windows gebruiker ID. Als je Windows opnieuw geinstalleerd hebt zal je gebruikers ID veranderd zijn en herkent 'ie 't oude ID niet meer.
Op mijn eigen PC's heb ik niet Windows opnieuw geïnstalleerd.
Ik heb wel een tijdje terug de harde schijf in mijn werklaptop geprikt omdat ik ook iets voor werk moest waren. Die laptop heb ik inmiddels in moeten leveren en een nieuwe ontvangen. zou het daar in kunnen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastie
DarkSide schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:48:
Dit ziet er uit als EFS.
https://answers.microsoft...0in%20the%20next%20window.

Je hebt je bestanden beveiligd met encryptie.
Daarvoor heb je de sleutel nodig die je kreeg bij het aanmaken van EFS.

Als je een schone windows installatie gedaan hebt, gaat dit niet automatisch mee.
En zie je idd deze locks op je bestanden.
Ik zal de Microsoft forum link eens doorlezen. Ik heb zelf niet bewust encryptie op bestanden gezet. Zoals in het voorgaande antwoord aan een andere forum lezer gezegd heb ik mijn harde schijf wel een keer in mijn werklaptop geprikt. Die heb ik daarna in moeten leveren en een nieuwe ontvangen. De harde schijf gebruikte ik verder enkel op mijn privé PC/Laptop.
De laatste keer dat ik nog bij al mijn bestanden kon was op mijn eigen privé PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

@Lastie denk het niet.
Als je werk Bitlocker to go forceert, dan had je een melding gezien voor het invoeren van een WW.
Als je het WW niet weet, dan staat de recovery key gekoppeld aan het A(AD) object. Dus je oude werklaptop.

Maar je kunt gewoon browsen. Dus het is geen Bitlocker.
Anders kom je niet eens zo ver.

Het s dus een andere vorm van encryptie.
Als je eens wist hoeveel mensen toch (onbewust) EFS hebben ingeschakeld?
En daarbij niet goed opletten.

Volgens mij kan windows ook met een advies komen dat het veiliger is.
Voor ene user is het dan echt heel simpel om te activeren. Maar houden geen rekening met herinstallaties of craches.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Lastie schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:06:
zou het daar in kunnen zitten?
Als die bestanden van die laptop stammen of op die laptop bewerkt zijn oid wel ja.

[ Voor 8% gewijzigd door RobIII op 19-03-2023 17:14 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastie
DarkSide schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:12:
@Lastie denk het niet.
Als je werk Bitlocker to go forceert, dan had je een melding gezien voor het invoeren van een WW.
Als je het WW niet weet, dan staat de recovery key gekoppeld aan het A(AD) object. Dus je oude werklaptop.

Maar je kunt gewoon browsen. Dus het is geen Bitlocker.
Anders kom je niet eens zo ver.

Het s dus een andere vorm van encryptie.
Als je eens wist hoeveel mensen toch (onbewust) EFS hebben ingeschakeld?
En daarbij niet goed opletten.

Volgens mij kan windows ook met een advies komen dat het veiliger is.
Voor ene user is het dan echt heel simpel om te activeren. Maar houden geen rekening met herinstallaties of craches.
Ik weet echt 100% zeker dat ik dat niet gedaan heb, maar zie nu wel de naam van mijn oude werklaptop terugkomen als ik op specifieke files kijk naar de details van de encryptie. Ik zal morgen bij mijn collega's eens vragen of mijn Intune managed laptop iets gedaan kan hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9zILS0cAsaPUs6-pnoXhe2MiX8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0t9RDgiBrKP8vpo0Pg1hweeC.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastie
RobIII schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:12:
[...]

Als die bestanden van die laptop stammen of op die laptop bewerkt zijn oid wel ja.
De bestanden stammen niet allemaal van die laptop, maar zijn wel allemaal vergendeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Enige wat eventueel nog kan is WIP.
Bij rechtermuisknop zou je dan moeten kijken naar Personal (blauw slotje)

Kan zijn dat je dit op een werklaptop moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastie
DarkSide schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:18:
Enige wat eventueel nog kan is WIP.
Bij rechtermuisknop zou je dan moeten kijken naar Personal (blauw slotje)

Kan zijn dat je dit op een werklaptop moet doen.
Ik zie het wel staan inderdaad, ik zal morgen eens kijken! Thanks!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhlqkqGQOICvojdNLXfkXlDKeIk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wYo6pTouR6vj8sbJrszHijH0.png?f=user_large
Pagina: 1