abandonware op V&A: oude Windows versies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-06 15:34

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Als fervent retro/vintage computer hobbyist heb ik een kleine verzameling hoard aan computers vanuit de tijd dat de Twin Towers nog overeind stonden.

Die dingen draaien allemaal op Windows 95, 98 en diverse versies van DOS. Ik maak er ook geen geheim van dat ik niet voor ieder exemplaar een software licentie heb.

Nu het punt.
Af en toe rouleert mijn verzameling en gaat er een oude computer de deur uit. Zo ook nu.

Via Marktplaats bied ik deze aan, computer geïnstalleerd met Windows 98, allerlei drivers en wat abandonware spellen.

Via Tweakers deed ik dat vroeger ook, maar heb een paar keer op mijn kop gehad van een admin dat ik niet kon aantonen dat ik de licentie voor Windows 98 in bezit had. Oke, erg vervelend maar dan bied ik het systeem gewoon aan inclusief een format C: in plaats van Windows.

Er is helaas geen enkele mogelijkheid om op een redelijke manier licenties te verkrijgen voor abandonware, want het overdragen van licenties is dit MS in de voorwaarden aan banden gelegd en Windows 98 is ook niet meer nieuw te kopen.

Via een vooraanstaande abandonware website is diverse MS abandonware vrij te downloaden. Deze website staat er om bekend dat ze door MS in de gaten worden gehouden en op verzoek van MS bepaalde software niet publiceren of na een take down notice zsm verwijderen in goed overleg. Ik wil deze website graag aan een admin doorgeven, per PM, want ik weet dat Tweakers niet per se blij is met dit soort links of namen van websites.

Is er voor op Tweakers niet eenzelfde mogelijk dit toe te staan? Bijvoorbeeld deze website hanteren als de facto autoriteit om te zien wat er oogluikend door MS wordt toegestaan?

Ik vind het persoonlijk overkomen als een 'Roomser dan de paus' kwestie als het verbod op een geïnstalleerde Windows abandonversie blijft gehandhaafd, terwijl MS zelf toestaat dat het bos en andere website wordt gedistribueerd.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:22

PcDealer

HP ftw \o/

want het overdragen van licenties is dit MS in de voorwaarden aan banden gelegd
Ik dacht dat het doorverkopen van licenties wel wettelijk is toegestaan.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dat een website dergelijke software aanbiedt wil nog niet zeggen dat dezelfde software zonder licentie ingezet mag worden. Win/95/98 zijn officieel geen abandonware. Zolang Microsoft niet formeel aangeeft dat Win95/98 e.d. zonder licentie gebruikt mag worden, dient de geleverde software voorzien te zijn van een aantoonbaar legale licentie.

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 19-03-2023 17:14 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-06 15:34

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Dat is precies waarom ik het me afvraag, want MS weet al jaren van het bestaan van de abandonware websites, treedt er niet tegenop (gedogen) en in het geval van Windows 98 is het al 25 jaar oud, 15+ jaar niet meer ondersteund en is niet nieuw meer te verkrijgen. MS zou er dus geen inkomsten door mislopen en door dit te gedogen zouden ze impliciet toestemming geven dat hobbyisten dit downloaden en gebruiken.

Ik snap langs de andere kant ook echt wel dat Tweakers piraterij niet wilt goedkeuren. Ik wil dan ook geen honderden kopietjes van actuele software los verkopen om er rijk van te worden.

In het verlengde daarvan mag ik mijn pc dan eigenlijk ook niet verkopen als de sticker aanwezig is maar kapot en onleesbaar is geworden, want het valt dan niet meer na te gaan of de licentie nog klopt. Ook al is het de originele installatie. Toch?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS