Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritbob
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-04-2023
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wigr03-Kkuwkwc6OEMjtAS0ryY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b2eL9DRh0nBRB7NYVtjAngrn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLAE6T33glWdLQY7fZX_GXIuOCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ybOMotJlRtwNKxvGHriQziD.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Ongeveer 10m2. Dak is gericht op het zuidoosten met een helling van 15 graden.
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
Dit is lastig te zeggen maar tuinhuis mag dag en nacht bewoond worden van april tot en met oktober. Hier komt een kleine TV + 300Watt koelkast + telefoons laptops opladen. Wilde in eerste instantie 1kw aan batterijen maar zag de bluetti voorbijkomen voor een redelijke prijs en die maar gekocht.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Geen. Wel mogelijkheid om voor een paar euro 2 uur 220 volt via verlengsnoer aan te sluiten.
Budget en doel
Doel nu is om zonnepanelen op een schuine shingles bitumen dak te monteren en aan te sluiten op de bluetti. Zoals op het eerste plaatje te zien is wil ik 3 zonnepanelen plaatsen van 275 PW per stuk. Heb 2 reserve zonnepanelen maar die ga ik niet aansluiten omdat ik dan moet overpannelen en dan wel met zekeringen etc moet gaan werken, terwijl toegevoegde waarde denk ik niet interessant is. Wellicht iemand anders een idee hierover? Powerstation kan 900W Max., VOC 10-145VDC, 15A aan.
Wie gaat het project uitvoeren
Moi. Dit is mijn eerste ervaring met zonnepanelen en weet de basics van elektra maar dat is ook alles. Veel gelezen over pv array's en installaties.
Gevraagde advies
1. Zouden jullie iets veranderen aan de aansluiting zoals op het plaatje? Dus wellicht andere shutoff box of aansluiting naar Bluetti. Zekeringen hebben hier denk ik geen nut vanwege het minimale verschil tussen werkzame max amp en open circuit amp. De shutoff box is meer bedoeld dat wanneer ik de powerstation niet in het tuinhuisje heb staan, ik stroom veilig kan isoleren aangezien afschakelen niet kan met zonnepanelen (tenzij ze bedekt worden).

2. zouden jullie de oriëntatie van de panelen veranderen? Zo ja waarom en hoeveel schiet je hiermee op? Ik ben van plan om de panelen in portrait mode te plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vxm4u-23_C1MR_t9JSL6Wq_QFPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oSxZ4SmiJkuIzcjEIVV2tkwd.png?f=fotoalbum_large

3. Aarde? Dit vind ik een lastig onderwerp. Is het nodig om de zonnepanelen te aarden? Zo ja, waarom? Is het puur ter bescherming van de zonnepanelen of ook om brand/schok te voorkomen? Ik zie overal dat de zonnepanelen geaard worden via aarde draad aan elkaar en aan het montage systeem maar is dit in mijn geval ook nodig? Zou ik dan een aparte koperen aarde staaf in de grond moeten slaan en de zonnepanelen hierop aarden? :?

4. De bluetti powerstation heeft 4 220v aansluitingen, ik zat zelf te denken om hier een koelkast direct op aan te sluiten. Een ventilator van max 30 watt voor in de zomer. Af en toe een waterpomp. 1x 12v lamp voor in de tuinhuis en ook een wifi router zodat ik bijv smartlampen of camera's kan gebruiken. Maximale uitgangsvermogen van de powerstation is 2200 W. Wat is een zeer energiezuinige wifi router waar ik domotica mee kan gebruiken? Het doel is om energieverbruik zo goed mogelijk te reguleren, bijv met slimme stekkers etc. De bluetti kan via bluetooth verbonden worden maar wifi zie ik er niet tussen staan helaas.

5. Montage van railsysteem. Ik heb van een medetweaker zeer waardevolle informatie gekregen over het plaatsen van rails op het dak (schuin dak, bitumen shingles). Hierbij gaf hij aan dat er l brackets gebruikt kunnen worden met 'reserve' shingles over de l brackets. Als iemand anders ervaring heeft met het plaatsen van railsysteem op een schuine shingle dak hoor ik graag hoe dit is gemonteerd.

Al met al best wat vragen maar ben heel erg benieuwd naar jullie feedback en opmerkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvern
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-05 15:00
1. Nee. Goed dat je aan een werkschakelaar gedacht hebt.
2. Nee. Op deze manier kan je het maximale aantal panelen per rail kwijt, dus ben je voordeliger uit.
3. Of aarde nodig is, weet ik niet. Het is volgens mij verplicht.
4. Ik heb geen verstand van routers, maar als je een domotica platform wil draaien is het misschien mogelijk om iets van een raspberry pi direct ook als router in te zetten? Dat scheelt weer een apparaat.
Hoe komt het netwerk binnen?

Dan nog wat ongevraagd advies:

Zonder inschatting van dagelijks verbruik is het allemaal een beetje gissen. In juni zal het allemaal wel loslopen. In oktober verwacht ik dat het verlengsnoer er wel aan te pas zal komen. Het rendement van het verlengsnoer gaat wel omhoog door de powerstation op te laden!

Met drie panelen schat ik heel grofweg in dat je van april tot september gemiddeld een acculading per dag kan opwekken. Probleem is natuurlijk dat je het overschot van de bovengemiddelde dagen slecht kan meenemen naar de ondergemiddelde dagen. Om die reden zou ik proberen wat meer zonnepanelen aan te sluiten.
Het is sowieso gebruikelijk om meer wattpiek op het dak te leggen dan het vermogen van de omvormer (in dit geval de powerstation); de panelen halen in nederland hun maximale vermogen niet en je verdient zo de omvormer sneller terug.

Met een langere string loopt de Voc te hoog op, dus dat is volgens mij geen optie, al moet iemand met meer praktijkervaring daar misschien even z'n plasje over doen.
Je kan volgens mij wel zonder probleem twee even lange strings parallel aansluiten. Zeker als ze hetzelfde liggen en geen last van schaduw hebben. Zo kan je één paneel extra plaatsen, extra beveiliging is m.i. niet nodig.

De Imp wordt dan met 17,5 A wel hoger dan het maximum van de omvormer, maar in de praktijk gaat het niet zo hoog oplopen vanwege locatie, hellingshoek, richting, en temperatuur van de panelen. Wanneer het (een paar dagen in juni) wel boven de 15 A komt, zal de omvormer het overschot aftoppen (je wint zelfs nog iets terug, doordat het voltage op zal lopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:42
Goed opletten dat je met drie panelen in serie niet over Maximale ingangsspanning gaat. Daar kan die namelijk direct van kapot gaan.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En waarom kies je voor die Bluetti? Je hebt hier toch geen mobiele oplossing voor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritbob
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-04-2023
Tvern schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:22:
1. Nee. Goed dat je aan een werkschakelaar gedacht hebt.
2. Nee. Op deze manier kan je het maximale aantal panelen per rail kwijt, dus ben je voordeliger uit.
3. Of aarde nodig is, weet ik niet. Het is volgens mij verplicht.
4. Ik heb geen verstand van routers, maar als je een domotica platform wil draaien is het misschien mogelijk om iets van een raspberry pi direct ook als router in te zetten? Dat scheelt weer een apparaat.
Hoe komt het netwerk binnen?

Dan nog wat ongevraagd advies:

Zonder inschatting van dagelijks verbruik is het allemaal een beetje gissen. In juni zal het allemaal wel loslopen. In oktober verwacht ik dat het verlengsnoer er wel aan te pas zal komen. Het rendement van het verlengsnoer gaat wel omhoog door de powerstation op te laden!

Met drie panelen schat ik heel grofweg in dat je van april tot september gemiddeld een acculading per dag kan opwekken. Probleem is natuurlijk dat je het overschot van de bovengemiddelde dagen slecht kan meenemen naar de ondergemiddelde dagen. Om die reden zou ik proberen wat meer zonnepanelen aan te sluiten.
Het is sowieso gebruikelijk om meer wattpiek op het dak te leggen dan het vermogen van de omvormer (in dit geval de powerstation); de panelen halen in nederland hun maximale vermogen niet en je verdient zo de omvormer sneller terug.

Met een langere string loopt de Voc te hoog op, dus dat is volgens mij geen optie, al moet iemand met meer praktijkervaring daar misschien even z'n plasje over doen.
Je kan volgens mij wel zonder probleem twee even lange strings parallel aansluiten. Zeker als ze hetzelfde liggen en geen last van schaduw hebben. Zo kan je één paneel extra plaatsen, extra beveiliging is m.i. niet nodig.

De Imp wordt dan met 17,5 A wel hoger dan het maximum van de omvormer, maar in de praktijk gaat het niet zo hoog oplopen vanwege locatie, hellingshoek, richting, en temperatuur van de panelen. Wanneer het (een paar dagen in juni) wel boven de 15 A komt, zal de omvormer het overschot aftoppen (je wint zelfs nog iets terug, doordat het voltage op zal lopen).
toon volledige bericht
Interessante punten.

Dan moet ik er nog voor zorgen dat het geheel geaard wordt. Begrijp echter nog niet goed waarom. Als iemand anders hier een goed bron of duidelijkheid kan geven, graag. Meeste dingen op het internet die ik vind gaan over aarde in een ‘on-grid’ setting.

Wat betreft routers, zat ik zelf ook aan pi te denken aangezien die zowel bluetooth als wifi heeft. https://www.tpcdb.com/list.php?type=11Hier is een lijst met verbruik per router type, mocht ik geen pi gebruiken. Alleen weet ik nog niet goed hoe ik de data van de bluetti naar de pi kan krijgen…meer onderzoek :)

Je hebt het over, overpannelen en ik heb hier ook over nagedacht en even berekend wat 1 extra zonnepaneel als toegevoegde waarde heeft op basis van maximaal 1,8kwh gebruik per dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POZHuPmo9uEjUytG1DL8OiGxUKg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zl5O3Amjwrmll6ImJGurY7zC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-SHSZJ3vrhzHCR2e4nY88B2avU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jpT8bcV1HJixcisqnavjvrx.jpg?f=fotoalbum_tile

Het is wel een verschil maar de powerstation kan maximaal 900w aan en in de berekening kan ik dit helaas niet meenemen. Goede schatting trouwens ;)

4 panelen in string gaat over max voltage van de charge controller in de powerstation. Dus s2p2 is zeker een optie en ga hier rekening mee houden.
Sethro schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:42:
En waarom kies je voor die Bluetti? Je hebt hier toch geen mobiele oplossing voor nodig?
Je hebt gelijk dat een mobiele oplossing niet nodig is maar maakt het wel makkelijk. De bluetti was afgeprijsd en ik neem het af en toe mee op reis. Daarnaast is het een alles in 1 oplossing, dit heeft voordelen (minder complex etc) maar ook nadelen (prijs en als 1 interne component stuk gaat tjaaa…)

Zijn er nog aanbevelingen voor bitumen kit waar men goede mee ervaringen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-05 22:47
Ben je nog gaan draaien met deze setup? Ben wel nieuwschierig. Ook in het bezit van de 200max.
Pagina: 1