SSD versleten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 10:28

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
Ik lees heel veel comments dat je grote risico's loopt dat je SSD snel zou slijten. Laatst weer een topic over de nieuwe mac Mini. Daarin zit een heel snel slijtende SSD in die je nooit zult kunnen vervangen.
Ik blijf verrast hoe stil de community is over het gebruik van geïntegreerde nand-chips voor opslag. Dit is een slijtage onderdeel. Na de accu zal dit het eerste zijn wat het begeeft normaliter. Of heeft deze geintegreerde SSD een bizar hoge TBW grenswaarde waar ik niet vanaf weet?
Daarom mijn vraag: wiens SSD is echt ooit door het maximale aantral writes heen gegaan en was stuk. Of wie kent iemand bij wie dat ooit is opgetreden.

Ik gok namelijk dat het wel meevalt en de SSD later stuk zou gaan dan dat het systeem verouderd is en wordt vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het is bij mij nog niet gebeurd maar ik ben er ook niet zo tevreden mee als RAM of opslag geïntegreerd zit. Het is een manier om er voor te zorgen dat je zeker (te) veel geld bijbetaald als je een upgrade wilt bij de aanschaf en houdt je tegen om een upgrade te doen later of om een onderdeel te vervangen dat misschien versleten is.

Zo is het bij mij al wel gebeurd dat RAM geheugen defect bleek te zijn. Even zelf vervangen en je kan weer verder maar als dat niet kan moet je heel het moederbord vervangen en kan het zijn dat heel het systeem afgeschreven moet worden voor een onderdeel dat vroeger in de meeste systemen eenvoudig te vervangen viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Heb je ook een betrouwbare bron waarin die risico's omschreven worden?
Verder, alleen al het gegeven dat er op internet nauwelijks gevallen beschreven worden dat iemand's SSD snel kapot is gegaan zegt eigenlijk al genoeg; slijtage valt wel mee.
En anders heb je toch altijd nog je back-up?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

boner schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:15:
Ik lees heel veel comments dat je grote risico's loopt dat je SSD snel zou slijten. Laatst weer een topic over de nieuwe mac Mini. Daarin zit een heel snel slijtende SSD in die je nooit zult kunnen vervangen.

[...]

Daarom mijn vraag: wiens SSD is echt ooit door het maximale aantral writes heen gegaan en was stuk. Of wie kent iemand bij wie dat ooit is opgetreden.

Ik gok namelijk dat het wel meevalt en de SSD later stuk zou gaan dan dat het systeem verouderd is en wordt vervangen.
Er zijn slechte SSD series en types geweest die defect raakten. Als je die even opzij zet, dan zie je dat SSDs eigenlijk gigantisch lang mee gaan. Ik heb nog steeds 8-10 jaar oude SSDs in gebruik in simpele systemen omdat ik de SSDs nog had. Nog nooit een probleem mee gehad.

Er zijn specifieke use cases die natuurlijk impact kunnen hebben op de SSD, maar voor velen zal het niet de SSD zijn die er mee op houdt.

Op het werk hebben we duizenden laptops en desktops met SSDs. Ja in uitzondelijke gevallen gaan ze wel stuk, maar dat heeft weinig of eigenlijk niets met levensduur te maken.

Toen we lang geleden nog HDDs in laptops hadden konden we wel een relatie tussen leeftijd van laptop en defecten zien. (Nu is dat met HDDs en laptops wel een extra risico omdat laptops bewegen en HDDs dat niet altijd leuk vinden/vonden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dummy5
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 18:47
De enige ssd die het niet meer doet is een ocz vertex 2 van 60gb uit nog een beetje de begintijd van de ssd's.
hier wist je ook dat je 90% kans had dat de controller stuk zou gaan, en er met het geheugen niks aan de hand zou zijn.

zo ook de mijne, de rest van de ssd's die daar op volgde werken allemaal nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dummy5 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:28:
De enige ssd die het niet meer doet is een ocz vertex 2 van 60gb uit nog een beetje de begintijd van de ssd's.
hier wist je ook dat je 90% kans had dat de controller stuk zou gaan, en er met het geheugen niks aan de hand zou zijn.

zo ook de mijne, de rest van de ssd's die daar op volgde werken allemaal nog
De vertex 2 is precies zo'n serie waar ik op doelde. Dat was helaas een problematische serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:45

Onbekend

...

Net zoals @Dummy5 had ik ook een OCZ-vertex waarvan de controller stuk was gegaan en waarschijnlijk was het geheugen zelf nog prima in orde. Maar de prijs/kwaliteit was het meer dan waard. :)

Zo'n ssd kan minimaal 2000 writes aan en er zit een controller op die de writes evenredig verdeelt over de beschikbare ruimte. Op een oude 64GB-variant zou met 2000 writes er 128TB aan data weggeschreven moeten worden voordat het echt defect raakt. Maar met de huidige 256GB en 512GB-varianten zou je dus ruim een petabyte aan data kunnen wegschrijven.
Mocht je een ssd elke dag volledig overschrijven, dan ben je 2000 / 365 = 5,5 jaar bezig. De meeste mensen en bedrijven doen niet eens een kwart daarvan, en daardoor overleven de ssd's de andere hardware wel.

Ik denk dat een ssd eerder kapot gaat door een productiefout, firmwarefout, voeding of ouderdom van hardware dan dat het aan z'n max. writes zal gaan zitten. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:08
Yaksa schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:23:
H
Verder, alleen al het gegeven dat er op internet nauwelijks gevallen beschreven worden dat iemand's SSD snel kapot is gegaan zegt eigenlijk al genoeg; slijtage valt wel mee.
Kingston m2 A2000 256GB. Goed getest door tweakers, maar helaas…,

3 exemplaren, binnen 2 weken kapot, op 3 verschillende computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
aljooge schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:17:
[...]Kingston m2 A2000 256GB. Goed getest door tweakers, maar helaas…,
Aangezien er toen nog garantie op zat, hoelang hebben de door de fabrikant vervangen exemplaren het volgehouden?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:35
aljooge schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:17:
[...]

Kingston m2 A2000 256GB. Goed getest door tweakers, maar helaas…,

Die waren niet kapot maar hadden firmware bugs in combinatie met bepaalde power saving opties waardoor ze ophangen en BSODs geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Yaksa schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:28:
[...]

Aangezien er toen nog garantie op zat, hoelang hebben de door de fabrikant vervangen exemplaren het volgehouden?
Ik heb ze vervangen door crucials. De overige 2 A2000s uit die serie leven nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
_JGC_ schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:29:
[...]

Die waren niet kapot maar hadden firmware bugs in combinatie met bepaalde power saving opties waardoor ze ophangen en BSODs geven
Dan hadden ze ze terug moeten roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

boner schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:15:

Ik gok dat je gelijk hebt. Dankzij wear leveling is slijtage van een SSD alleen in de meest extreme gevallen een issue.
Pagina: 1