Gas voorziening buitenkeuken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teipy
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-06-2023
Mijn vraag
Ik ben een tuinkeuken aan het bouwen. Aangezien ik geen aardgas aansluiting heb moet dit op flessengas Naast mijn Boretti gas barbecue wil ik ook een Smeg 5 pits gasfornuis instaleren. Hiervoor heb ik de alternatieve sproeiers bij Smeg besteld. Ik wil graag met een 11 kilo gasfles gaan werken maar vraag me af of ik dan een andere drukregelaar nodig heb om beide apparaten goed te laten werken.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
smeg fornuis snl90mfx7
Boretti Ibrido top gas/houtskool inbouw bbq.

groet,

Piet

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-06 14:53
Je moet weten hoeveel m3 per uur je maximaal gaat trekken. Dat gaat dan om piekwaarde, niet gemiddeld per uur.

Dat kan je bijv uitrekenen door het aantal kW op te zoeken en de energie in het type gas dat je gaat gebruiken (onderwaarde).

Dat aantal m3/uur moet je gasdrukregelaar bij kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 10:47
Hier hebben we ongeveer hetzelfde. Je hebt een 30mbar gasdrukregelaar nodig. Absoluut niet hoger gaan want een hogere druk is niet gelijk aan een hoger debiet. In het beste geval krijg je dan de bbq en gasfornuis niet aan, in het slechtste geval komen er vlammen van anderhalve meter uit.
Als het debiet te laag is dan kun je dit het beste oplossen met een Y-stuk op de fles en dan ieder apparaat zijn eigen gasdrukregelaar te geven. Dan zitten ze elkaar niet in de weg. Dat is hoe we het hier zelf doen met een 26,5 liter LPG dampgas fles (RV Bottle).
Een andere optie is een duurdere gasdrukregelaar met een hoger debiet maar zodra de fles half leeg is zal de gas bbq alsnog je gasfornuis in de weg zitten en dat wordt alleen maar erger naarmate de fles leger raakt. Overigens kan het als je wat vaker de bbq aan hebt zeer hard gaan met flessengas. Voor ons destijds ook de keuze om twee LPG dampgas flessen aan te schaffen want die heb je voor 8 euro vol. LPG is een mengsel van propaan en butaan en dus nagenoeg gelijk aan flessengas waardoor er geen verdere aanpassingen nodig zijn.