Advies: kettingslot of ringslot voor beveiliging e-bike

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-05 19:15
Komende week ontvang ik mijn nieuwe e-bike (+/- 2500 euro). Ik zal deze met name in beveiligde stallingen plaatsen, maar soms ook in de stad - vast aan een object / paal.

Daarom zoek ik bovenop mijn AXA Defender (ART2) - link) nog een goed insteekketting of kettingslot. Hierover heb ik 2 vragen:

1. Wat is het verschil (of is veiliger): een kettingslot of een insteekslot. Ik lees dat een insteekslot (dus gekoppeld aan een ringslot, bijvoorbeeld AXA Defender) veiliger is, maar kan nog niet helemaal duiden waarom t.o.v. een goed kettingslot onder gelijke omstandigheden. Wat is het verschil?

2. Welk slot adviseren jullie bovenop een AXA Defender ringslot om een e-bike te beveiligen? Ik wil kiezen tussen de onderstaande 2 sloten die ik nu op het oog heb::

- Los kettingslot: ABUS Iven 8210 kettingslot 110 cm: https://www.mantel.com/abus-iven-8210-kettingslot
- Insteekslot gekoppeld aan de AXA Defender ringslot: 110cm: https://www.bol.com/nl/nl...2-zwart/9200000043767306/

p.s. ik heb ook een goede verzekering afgesloten en bij eventuele diefstal - is alleen al de AXA Defender geaccordeerd als ik een reservesleutel kan laten zien. Verder staat de fiets thuis altijd binnen.

[ Voor 12% gewijzigd door MaStar op 19-03-2023 14:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Nu online

Rmg

Ik zou een los kettingslot erbij nemen.

Vooral omdat je met los kettingslot altijd je frame wel aan iets vast kan zetten en met een insteekslot ben je altijd wel een beetje beperkt.

En het zijn dan daadwerkelijk 2 losse sloten die iemand moet omzeilen.

Voor axa Defender is een tijd een bypass geweest waardoor je insteekslot meteen waardeloos is: https://bikeshed.johnhoog...le/security/axa_defender/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Rmg schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:57:
Ik zou een los kettingslot erbij nemen.

Vooral omdat je met los kettingslot altijd je frame wel aan iets vast kan zetten en met een insteekslot ben je altijd wel een beetje beperkt.
Thanks. Dit is ook mijn visie - maar wat is dan het voordeel van zo'n insteekslot?
En welk slot zou jij adviseren? - de bovengenoemde ABUS?

Hier lees ik bijvoorbeeld: "Het is duidelijk: met een insteekslot fiets je net wat veiliger rond. Het is een bijzonder handige aanvulling op het ringslot, geen gerommel meer met extra sleutels of cijfersloten." Bron: https://www.superfietsen....etssloten/insteeksloten/#

Alleen is daarvoor geen onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:43
Insteekslot is sneller.
Vooral als je te lui bent telkens helemaal je ketting te pakken en op slot te doen met al het gepruts met sleutels, insteek slot gebruikt je gewoner slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
MaStar schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:02:
[...]

Thanks. Dit is ook mijn visie - maar wat is dan het voordeel van zo'n insteekslot?
En welk slot zou jij adviseren? - de bovengenoemde ABUS?

Hier lees ik bijvoorbeeld: "Het is duidelijk: met een insteekslot fiets je net wat veiliger rond. Het is een bijzonder handige aanvulling op het ringslot, geen gerommel meer met extra sleutels of cijfersloten." Bron: https://www.superfietsen....etssloten/insteeksloten/#

Je krijgt precies wat er staat:
• aanvulling omdat je het vast kunt zetten aan een object
• handig omdat je geen extra sleutels etc hoeft te gebruiken

Er staat niet dat het maar marginaal diefstal bestendiger is.

Daarom, net als de rest die zich ingelezen heeft, gewoon de abus oven los erbij gebruiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 12:43

Dido

heforshe

Rmg schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:57:
Hoe ben je beperkt met een insteekslot, dan? Een kettingslot van een meter geeft je ruwweg maximaal 50 cm ruimte van paal naar fiets, een insteekslot laat je bijna de hele meter gebruiken. Je hebt bijna twee keer zoveel reikwijdte met een insteek- dan met een kettingslot.
MaStar schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:02:

Wat voor onderbouwing verwacht je dan? Er is met een insteekslot geen extra cijferslot of sleutel, dus hoeveel onderbouwing wil je dat er ook geen gerommel is met die niet-aanwezige sleutel?

Ik denk inderdaad dat de twee grootste voordeln van een insteek- over een ringslot zijn dat je meer reikwijdte per lengte ketting hebt, en dat je geen extra sleutel nodig hebt.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-05 23:04
Het devies bij het op slot zetten van een fiets is: Hoe langer een potentiële dief nodig heeft om jouw fiets te 'bevrijden' van sloten, hoe minder kans er is dat je fiets gestolen wordt.
Zelfs AXA adviseert om in het duurdere segment fietsen altijd 2 aparte sloten te gebruiken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:43
Axa Cherto 95 Compact heb ik als kettingslot.
En een Axa rlc insteekslot.
In praktijk gebruik ik enkel die insteek. De ander vind ik net teveel gedoe voor beveiligde stalling.

Mogelijk dat als ik hem in Utrecht Centraal op stoep parkeer ik ze wel allebei zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Yaksa schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:17:
Het devies bij het op slot zetten van een fiets is: Hoe langer een potentiële dief nodig heeft om jouw fiets te 'bevrijden' van sloten, hoe minder kans er is dat je fiets gestolen wordt.
Zelfs AXA adviseert om in het duurdere segment fietsen altijd 2 aparte sloten te gebruiken.
Dat is toch ook niet de vraag :? Er staat juist dat ik 2 sloten wil kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Rukapul schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:08:
[...]

Je krijgt precies wat er staat:
• aanvulling omdat je het vast kunt zetten aan een object
Dat is geen verschil. Want dat doen ze beide. Insteekslot en het losse slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
99ruud99 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:06:
Insteekslot is sneller.
Vooral als je te lui bent telkens helemaal je ketting te pakken en op slot te doen met al het gepruts met sleutels, insteek slot gebruikt je gewoner slot.
Thanks. Ik denk overigens dat het kettingslot sneller is omdat je die makkelijker aan elk object kan vastzetten. Insteekslot moet je altijd vanuit het slot doen dus paal of object moet dichtbij staan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Dido schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:12:
[...]

Hoe ben je beperkt met een insteekslot, dan? Een kettingslot van een meter geeft je ruwweg maximaal 50 cm ruimte van paal naar fiets, een insteekslot laat je bijna de hele meter gebruiken. Je hebt bijna twee keer zoveel reikwijdte met een insteek- dan met een kettingslot.
Een los slot kan je ook nog aan het frame voor bevestigen. Dat kan bij een insteekslot niet. Bij een insteekslot heb je altijd een object nodig meer aan de slotkant van je fiets. Dat beperkt.

Veel fietsenrekken hebben ijzer houder aan de voorkant bij het wiel. Komt wel tot het frame maar niet tot het slot. Moet je je fiets er anders inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-05 23:04
MaStar schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:52:
[...]
Maak uw keuze: ANWB Fietsslotentest 2022

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
MaStar schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:52:
Ketting != slot. Een slot is het deel met een sleutel/cijfercode, althans bij een fietsslot.
MaStar schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:47:
Daarom zoek ik [..] een goed insteekketting of kettingslot [..] een insteekslot (dus gekoppeld aan een ringslot
Omdat je een insteekketting overweegt, overweeg je dus blijkbaar GEEN 2 sloten te kopen.

Een beugel- of U-slot is overigens wel een alternatief (naast een extra ketting+slot) voor een extra slot naast het standaard ringslot. Maar levert de minste flexibiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik gebruikte voor mijn oude e-bike altijd een beugelslot maar ook voor mijn oude mountainbike. Soms wat onhandig maar wist ook wel dat je daarmee niet het slot "even" kon doorknippen. Daarnaast nog een ringslot had ik ook maar beugelslot was wel van een ander kaliber. Dat werkte hier prima voor o.a. in Amsterdam.

Uit onderzoek bleek dat bij diefstal van de fiets, de fiets meestal in buurt bleef dus even een nachtje zoeken en sleuteltje mee en je kon de fiets weer bij de "buurman" meenemen.

[ Voor 22% gewijzigd door itsalex op 19-03-2023 23:29 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Probleem van z'n insteek ketting/kabel is dat er een single point of failure op zit. Krijgen ze jouw ringslot open, dan krijgen ze de insteek ketting/kabel ook los.

Vaak wordt aangeraden om 2 verschillende merken te kiezen. Zo voorkom je dat beide sloten makkelijk met dezelfde exploit te openen zijn. Voor de axa ringsloten bestaan blanke sleutels. Het idee van 2 verschillende merken kiezen, is dat de kans dat bijvoorbeeld een blanke sleutel op beide sloten werkt kleiner is. De praktijk moet het natuurlijk uitwijzen, maar ik denk dat het een redelijk goede stelregel is.

YouTube: JE FIETS GOED OP SLOT ZETTEN / DIEFSTAL VOORKOMEN: Dit moet je weten
Pagina: 1