Toon posts:

Spookverbruik gas?

Pagina: 1
Acties:

• jorank
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:32
Goedendag allen!

Wij hebben sinds een maand vloerverwarming in onze nieuwe woning.
Nu viel mij het volgende op.

Op woensdag 15 maart heeft de cv ketel niet hoeven te draaien, zoals te zien is op de onderstaande screenshot:

Op donderdag 16 maart heeft de cv circa 8 uren moeten draaien omdat vanwege verbouwing van de wc de deur lang open stond gedurende de dag:

Maar het vreemde is dus dit:

Ondanks dat de cv niet is aan is geweest voor de vloerverwarming is er toch ruim 6 kuub gas verbruikt op de 15e.
De 16e is er circa 7 kuub gas verbruikt, wat opzich logisch is aangezien er verwarmd moest worden.

Beide dagen is er ongeveer even veel warm water gebruikt voor douchen etc..
Waar kan dit aan liggen en waar moet ik beginnen met zoeken?

Alvast bedankt!

II R7 5800X3D, 32GB, ROG B550-F, RTX 4090 II

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-03 08:51
Ik zou beginnen met even zelf de meterstanden af te lezen op een vast moment elke dag, en daarmee te kijken of de app wel zinnige waarden aangeeft.

Ik zie wel vaker dat de apps de data nogal vreemd verwerken en niet zo betrouwbaar zijn.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:52
Mogelijk dat je CV je warmwater de hele dag paraat houd? Dus even kijken op dat ding of die in de eco-stand staat.

• TJakeis
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:27
Ik zou niet vertrouwen op de gegevens van Tado. Het is niet omdat de thermostaat niets vraagt, dat de ketel niet draait, en andersom. Ketel beslist zelf adhv de temperatuur in de ruimte, de gevraagde temperatuur en de temperatuur buiten, wat die moet doen. Bij mij toch.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Met gas gaat een dag ook niet altijd om 12.00 uur (0.00 uur) in. BIj mij loopt de dag van 6 tot 6 uur omdat de gegevens dan verstuurd worden door de meter.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Jaii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:48
TJakeis schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:15:
Ik zou niet vertrouwen op de gegevens van Tado. Het is niet omdat de thermostaat niets vraagt, dat de ketel niet draait, en andersom. Ketel beslist zelf adhv de temperatuur in de ruimte, de gevraagde temperatuur en de temperatuur buiten, wat die moet doen. Bij mij toch.
Echt waar? De thermostaat is er om te kunnen sturen. Wat heb je eraan als dit niet kan?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:51

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:44
Zo te zien Tado. Ik heb al een paar keer de vraag gesteld aan ze waarom ik letterlijk meerdere keren naast mijn cv-ketel heb gestaan en gezien dat hij aan het verwarmen is, terwijl de app dat niet registreert. Tot op heden geen zinnig antwoord.

• jorank
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:32
WeetIkHetNou schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:09:
Ik zou beginnen met even zelf de meterstanden af te lezen op een vast moment elke dag, en daarmee te kijken of de app wel zinnige waarden aangeeft.

Ik zie wel vaker dat de apps de data nogal vreemd verwerken en niet zo betrouwbaar zijn.
Goeie tip, ga ik vandaag mee beginnen. Dankjewel!
Caelorum schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:10:
Mogelijk dat je CV je warmwater de hele dag paraat houd? Dus even kijken op dat ding of die in de eco-stand staat.
Stond op eco, maar werd geregeld door Tado om van 0800 tot 2000 het warmwater op 55 graden te houden, heb het nu op 'uit' staan.
Marzman schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:23:
Met gas gaat een dag ook niet altijd om 12.00 uur (0.00 uur) in. BIj mij loopt de dag van 6 tot 6 uur omdat de gegevens dan verstuurd worden door de meter.
Heb je mogelijk een punt, maar op een andere dag zonder gebruik van gas(volgens Tado althans) kwam ik op 1,3 kuub uit met vergelijkbare buiten temperatuur..
Oh handig! Zojuist besteld, dankjewel.
cryptapix schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:26:
Zo te zien Tado. Ik heb al een paar keer de vraag gesteld aan ze waarom ik letterlijk meerdere keren naast mijn cv-ketel heb gestaan en gezien dat hij aan het verwarmen is, terwijl de app dat niet registreert. Tot op heden geen zinnig antwoord.
Heeft dat bij jouw ook geleid tot substantieel hoger gas verbruik vergeleken met je oude thermostaat?

II R7 5800X3D, 32GB, ROG B550-F, RTX 4090 II

• TJakeis
Jaii schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:24:
[...]

Echt waar? De thermostaat is er om te kunnen sturen. Wat heb je eraan als dit niet kan?
Hij stuurt toch? Geeft aan hoe warm het is en hoe warm het moet worden.

Ketel zorgt er voor dat wat gevraagd wordt (temperatuur), behaald wordt. Wellicht dat het anders in te stellen is aan de ketel (heb de handleiding van Tado gevolgd), maar hier werkt het zo, en komt die statistiek van Tado niet overeen met de realiteit.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

TJakeis schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Hij stuurt toch? Geeft aan hoe warm het is en hoe warm het moet worden.

Ketel zorgt er voor dat wat gevraagd wordt (temperatuur), behaald wordt. Wellicht dat het anders in te stellen is aan de ketel (heb de handleiding van Tado gevolgd), maar hier werkt het zo, en komt die statistiek van Tado niet overeen met de realiteit.
Is dat zo? Mijn thermostaat werd verkocht als slim waarmee ze bedoelden dat hij probeert te berekenen hoe lang de ketel nodig heeft om de ruimte op te warmen op een zuinige manier (is van hetzelfde merk als de ketel dus beiden zullen wel wat doen, maar het is een salespunt van de thermostaat). Als dat bijvoorbeeld niet lukt begint hij de dag erna een kwartiertje eerder met verwarmen.

/▌

• TJakeis
Marzman schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:30:
[...]

Is dat zo? Mijn thermostaat werd verkocht als slim waarmee ze bedoelden dat hij probeert te berekenen hoe lang de ketel nodig heeft om de ruimte op te warmen op een zuinige manier (is van hetzelfde merk als de ketel dus beiden zullen wel wat doen, maar het is een salespunt van de thermostaat). Als dat bijvoorbeeld niet lukt begint hij de dag erna een kwartiertje eerder met verwarmen.
Zou inderdaad logisch zijn dat de slimme thermostaat dit doet. Denk dat het bij mij aan de instelling van de ketel ligt. Bij mij houdt die in ieder geval geen rekening met de vraag (laag, middel, hoog...) van Tado, maar bepaalt die zelf wanneer er gestookt moet worden, en hoe hoog de aanvoortemperatuur moet zijn.

Terug on topic: Tado statistieken zijn niet per se representatief voor het gasverbruik :).

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Hoe werkt dat dan voor de gas? Ik heb hier een landis gyr e06d40 56 meter uit 2015, maar daar zit geen usb poort op voor die meter?

Edit: ik zou een P1 meter op de electriciteit moeten aansluiten en dan zou ik de gas standen realtime door krijgt ?

Heb ik alleen dit product nodig? Of ook ngo een bridge of homebox of weet ik veel?

[Voor 25% gewijzigd door President op 19-03-2023 13:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cryptapix
  • Laatst online: 20:44
jorank schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:43:
[...]

Heeft dat bij jouw ook geleid tot substantieel hoger gas verbruik vergeleken met je oude thermostaat?
Nee. Het is echter heel moeilijk om dagen met elkaar te vergelijken. Zonder het verbruik per graaddag te berekenen heeft het sowieso nul zin, maar zelfs als je rekening houdt met verbruik per graaddag is vergelijken op dagbasis lastig. Zon op de ramen doet namelijk heel veel met de binnentemperatuur, maar weinig met de buitentemperatuur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-03 08:51
cryptapix schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:13:
[...]

Nee. Het is echter heel moeilijk om dagen met elkaar te vergelijken. Zonder het verbruik per graaddag te berekenen heeft het sowieso nul zin, maar zelfs als je rekening houdt met verbruik per graaddag is vergelijken op dagbasis lastig. Zon op de ramen doet namelijk heel veel met de binnentemperatuur, maar weinig met de buitentemperatuur.
Eens. Mijn keuken is bijv altijd veel kouder als het een beetje waait, ookal is de buitentemperatuur gelijk.

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:17

JME

zeg maar Jamie

jorank schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:43:
Stond op eco, maar werd geregeld door Tado om van 0800 tot 2000 het warmwater op 55 graden te houden, heb het nu op 'uit' staan.
Je bedoelt hopelijk 60 ipv 55? Anders een pracht van een broedplaats voor legionella de hele dag. Nog beter voor je gasverbuik is inderdaad om die hele eco stand uit te zetten en accepteren dat je iets langer moet wachten op warm water.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

President schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:02:
[...]

Hoe werkt dat dan voor de gas? Ik heb hier een landis gyr e06d40 56 meter uit 2015, maar daar zit geen usb poort op voor die meter?

Edit: ik zou een P1 meter op de electriciteit moeten aansluiten en dan zou ik de gas standen realtime door krijgt ?

Heb ik alleen dit product nodig? Of ook ngo een bridge of homebox of weet ik veel?
Ik heb zo'n meter en ik kan het gasverbruik wel zien, maar niet realtime. Wel in een grafiekje van vandaag dat loopt tot nu.

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zie aan de kleuren dat dit het verbruik gemeten door Essent is. Dat klopt wel, maar qua tijd niet altijd helemaal.
Met een p1 meter zit je direct op je meter en die klopt vrijwel altijd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Marzman schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:20:
[...]

Ik heb zo'n meter en ik kan het gasverbruik wel zien, maar niet realtime. Wel in een grafiekje van vandaag dat loopt tot nu.
Is dat grafiekje dan wel van minuut tot minuut? Heeft het een beter beeld dan het beeld van de energie leverancier?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

President schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:33:
[...]

Is dat grafiekje dan wel van minuut tot minuut? Heeft het een beter beeld dan het beeld van de energie leverancier?
Geen idee, dit is het grafiekje nu (bij nu bovenin staat dus geen grafiek, bij electriciteit zie je dan realtime data) :p

[Voor 6% gewijzigd door Marzman op 19-03-2023 17:40]

/▌

• FreakNL
  • Laatst online: 15:53

FreakNL

Well do ya punk?

TJakeis schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:15:
Bij mij niet. Thermostaat op 15 is gewoon nihil gasverbruik.

Overigens , hoe lang douche je ts?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee