Data recovery 2,5 inch 2TB Seagate HDD koppen zitten vast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 08:24

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Topicstarter
Ik heb een 2,5 inch 2TB Seagate harde schijf die een piepend geluid maakt. Het lijkt erop dat de koppen vastzitten, de koppen laten de platters niet bewegen, dus de koppen rusten op de platters waardoor de kop niet kan draaien.

Het lijkt een bekend probleem te zijn bij deze hardeschijf kijkend naar de volgende video: Why your Seagate external hard drive is beeping & how to fix it.

In de video wordt aangeraden om nooit je eigen hardeschijf open te maken, ongeacht hoe makkelijk het lijkt op de video, ivm het risico op dataverlies. Uiteraard ben ik hier enorm bang voor. Toch zou ik graag weer toegang willen krijgen tot (een groot deel van) de data op hardeschijf.

Heeft iemand van jullie wellicht tips over hoe dit aan te pakken? Heeft iemand hier ervaring met partijen die mijn data kunnen herstellen voor een acceptabele prijs? Ik sprak afgelopen week 1 partij en die rekent €1000,- euro voor de data recovery. Dit vind ik té duur. Helemaal nu ik heb gezien hoeveel werk het eigenlijk is, kijkend naar bovenstaande video.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Het verschil zit hem erin dat bij het filmpje de disk gerepareerd wordt. Data recovery is een hele andere tak van sport. Platters uit de disk halen, donor schijf zoeken die wel de platters kan lezen, de boel overzetten op een nieuwe disk etc. en dan leg ik het nog simpel uit want het kan nog veel verder gaan.
Daarbij moet deze persoon zich ook nog indekken tegen mensen die hem aanklagen als het niet lukt en de disk helemaal niet meer bruikbaar is. (eigen domme schuld, iets met backups maken, maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Topicstarter
Mee eens. Voorkomen is beter dan genezen. Heb de eigenaar van de HHD, een vriend van me, aangeraden om voortaan back-ups te maken in de Cloud. Maar ja we zitten nu met dit probleem en hopen op een goede afloop tegen een acceptabele prijs. Tips voor data recovery bedrijven, of kan een mede-Tweaker hier het wellicht proberen te fixen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Feit is dat 750-1000 euro een acceptabele prijs is. Er zijn vele van dit soort topics voorbij gekomen de afgelopen jaren en telkens komen deze bedragen voorbij. Dat kan je vriend niet acceptabel vinden, maar dat is het wel. Zo niet, dan is de data blijkbaar niet belangrijk genoeg ;).

Zelf knutselen is vragen om problemen. Stof is dodelijk bij het openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Topicstarter
Dat wordt een dure les voor hem dan 🥲
Toch hou ik me aanbevolen voor betaalbaardere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Overigens is het vaak wel zo dat je pas betaalt als je daadwerkelijk opdracht geeft tot recovery voor zover ik heb meegekregen in vorige topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
Hmm hoeveel werk het is daar betaal je niet voor, je betaald voor de kennis die het bedrijf heeft
en als je zegt dat het makkelijk is dan lekker zelf proberen dan weet je daarna of het makkelijk was en waarom je er voor betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:30
Als de koppen echt op de platters liggen geeft ik je heel weinig kans, zowel de koppen als de platters zijn dan beschadigd.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
haagsepracht schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:19:
Dat wordt een dure les voor hem dan 🥲
Je kunt het voor iemand anders gaan bepalen maar dit is toch écht het probleem van de eigenaar van de schijf. Heel vele mensen geloven nog steeds in het hebben van één exemplaar van hun bestandjes op een externe schijf. Terwijl al lang gebleken is dat die dingen ook niet het eeuwige leven hebben. Daarbij: goedkoop is duurkoop. Nu zit je met een (in verhouding) goedkopere externe schijf en met een dure recovery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Welke schijf is het precies? Seagate heeft namelijk ook een eigen data recovery dienst, welke bij sommige schijven zelfs gratis inbegrepen is, hoewel je 'm dan waarschijnlijk wel had moeten regisrteren:

https://www.seagate.com/nl/nl/products/rescue-data-recovery/
Bij aankoop van een van de volgende Seagate-schijven zijn de Rescue Data Recovery Services om gegevens te herstellen inbegrepen.

Externe schijven
  • Ultra Touch
  • One Touch
  • Uitbreiden
  • Backup Plus
  • Photo Drive
..

[ Voor 37% gewijzigd door Nielson op 19-03-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Topicstarter
Nielson schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:48:
Welke schijf is het precies? Seagate heeft namelijk ook een eigen data recovery dienst, welke bij sommige schijven zelfs gratis inbegrepen is, hoewel je 'm dan waarschijnlijk wel had moeten regisrteren:

https://www.seagate.com/nl/nl/products/rescue-data-recovery/

[...]
Thanks, ga ik checken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Je zou nog kunnen proberen de drive in een ziplock te doen en ehm in de vriezer te leggen voor een nachtje. Dan de volgende dag meteen aansluiten en kijken of je hem weer kan benaderen. Kleine kans, maar msischien komen door de krimp de koppen los van de plaat en gaat het boeltje draaien.

Of de data benaderbaar is, is vers 2: als je een head crash had tijdens draaien, dan zou je mooie groeven en kapotte koppen kunnen hebben en kan je hobby recovery wel vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoewel goed bedoeld zou ik vooral geen huis-tuin-keuken pogingen doen zoals hierboven beschreven. Daarmee verklein je alleen maar de kans op een succesvolle poging door een professional. Tuurlijk, als de data verder niks waard is, kan je prima eens wat gaan hobbyen maar als dat niet zo is, niks meer proberen en insturen voor recovery.
Pagina: 1